عصر متاورس
شبکه CosMos و ارز دیجیتال ATOM - راهنمای جامع

شبکه CosMos و ارز دیجیتال ATOM - راهنمای جامع

پیش گفتار 

بلاکچین‌ها ایجاد شده‌اند، تا فرآیندهایی که پیشتر با نظارت سازمان‌ها انجام می‌شد، در بستری غیرمتمرکز صورت بگیرند. با این حال این سیستم‌ها دچار اشکالاتی هستند، برای مثال زمانی که کاربرانشان زیاد شوند، پاسخگویی آن‌ها کم می‌شود، به عبارت بهتر مقیاس‌ پذیر نیستند. مشکلات دیگری هم وجود دارد که باید به مرور زمان حل شوند. راه‌حل‌های زیادی تا به حال به کمک آمده‌اند که یکی از آن‌ها شبکه Cosmos است.

در ادامه این مقاله از عصر متاورس، خواهیم دید که شبکه کازماس، چگونه با تمرکز بر مشکلات مقیاس‌پذیری، پایداری و حاکمیت، سعی بر بهینه‌سازی بلاکچین‌ها دارد. این شبکه از ارز دیجیتال ATOM، به عنوان توکن بومی استفاده می‌کند.

Cosmos چیست؟

شبکه Cosmos اکوسیستمی از بلاکچین‌ها است که می‌تواند « مقیاس‌پذیری» و « تعامل» داشته باشد. اکوسیستمCosmos  به دنبال ایجاد «اینترنت بلاکچین» است که از طریق آن بلاک‌چین‌ها می‌توانند حاکمیت خود را حفظ کرده، با سایر بلاکچین‌ها در اکوسیستم تعامل داشته باشند، تراکنش‌ها را به سرعت پردازش کرده و آن را برای موارد استفاده چندگانه بهینه کند. این شبکه با استفاده از الگوریتم‌های اجماع BFT و Tendermint کار می‌کند.

در سال 2014، Jae Kwon تحقیقاتی BFT را در حوزه الگوریتم اثبات سهام (PoS) بلاکچین‌های عمومی انجام داد و سپس Tendermint Inc را تأسیس کرد. در سال 2015، Ethan Buchman در توسعه Tendermint به Jae Kwon پیوست. Tendermint توسعه اولیه نرم‌افزار را آغاز کرد و در سال 2016، اکوسیستم Cosmos به واقعیت تبدیل شد. Cosmos Hub در 13 مارس 2019 راه‌اندازی شد. همچنین بنیاد ICF، که یک بنیاد غیرانتفاعی سوئیسی است، از Cosmos حمایت می‌کند.

Cosmos چگونه کار می کند؟

شبکه Cosmos از سه لایه تشکیل شده است:

1- برنامه (Application) که تراکنش‌ها را پردازش می‌کند و وضعیت شبکه را به روز می‌کند.

2- شبکه (Networking) که امکان ارتباط بین تراکنش‌ها و بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند.

3- اجماع (Consensus) که به گره‌ها (Nodes) کمک می‌کند تا در مورد وضعیت فعلی سیستم به توافق برسند.

برای اینکه این لایه‌ها را به هم متصل شوند و به توسعه‌دهندگان اجازه دهند تا برنامه‌های بلاک چین بسازند، Cosmos به مجموعه‌ای از ابزارهای منبع باز متکی است.

تندرمینت (Tendermint)

ضروری‌ترین عنصر برای این طراحی لایه‌ای، موتور Tendermint BFT است، بخشی از شبکه که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی بلاکچین بسازند.

Tendermint BFT الگوریتمی است که توسط شبکه رایانه‌هایی که نرم‌افزار Cosmos را اجرا می‌کنند، برای ایمن کردن شبکه، اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تعهد بلاک‌ها به بلاکچین استفاده می‌شود و از طریق پروتکلی به نام Application Blockchain Interface به برنامه‌ها متصل می‌شود.

تحمل خطای بیزانتین (BFT)

مرکز Tendermint، Tendermint Core است، یک مکانیسم حاکمیتی اثبات سهام (PoS) که شبکه توزیع شده رایانه‌های در حال اجرای Cosmos Hub را همگام نگه می‌دارد.

برای اینکه شرکت‌کنندگان (گره‌های اعتبارسنجی)، بتوانند بلاکچین را تقویت کنند و به تغییرات رأی دهند، ابتدا باید ATOM را به استیک (Stake) کنند. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج، گره باید در بین 100 گره برتر در ATOM قرار گیرد. قدرت رأی با مقدار ATOM استیک شده تعیین می‌شود.

کاربران همچنین می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌های دیگر محول کنند؛ یعنی رأی‌دهی را به عهده آن‌ها بگذارند و در عین حال بخشی از پاداش بلاک را خودشان دریافت کنند. اعتبارسنج‌ها انگیزه دارند که صادقانه عمل کنند، زیرا کاربران این انعطاف‌پذیری را دارند که به راحتی ATOM خود را به اعتبارسنج‌های دیگر واگذار ‌کنند.

Cosmos Hub  


Cosmos Hub اولین بلاکچینی بود که در شبکه Cosmos راه‌اندازی شد. این بلاکچین به عنوان یک واسطه بین تمام بلاک‌چین‌های مستقل ایجاد شده در شبکه کازماس، به نام «مناطق (Zones)» ساخته شده است.

در Cosmos ، هر منطقه قادر است وظایف اساسی خود را به تنهایی انجام دهد که شامل احراز هویت حساب‌ها و تراکنش‌ها، ایجاد و توزیع توکن‌های جدید و اجرای تغییرات در بلاک چین است. Cosmos Hub وظیفه دارد با پیگیری وضعیت آن‌ها، قابلیت همکاری بین تمام مناطق داخل شبکه را تسهیل کند.

پروتکل ارتباط بین بلاکچینی

مناطق از طریق پروتکل ارتباطات بین بلاکچین (IBC) به Cosmos Hub متصل می‌شوند، مکانیزمی که اطلاعات را قادر می‌سازد آزادانه و ایمن بین هر منطقه متصل حرکت کند.

هنگامی که یک منطقه به Cosmos Hub متصل می‌شود، با هر منطقه دیگری که به هاب متصل است، قابلیت همکاری دارد، به این معنی که بلاکچین‌هایی با کاربردهای بسیار متفاوت، اعتبار سنج‌ها و مکانیسم‌های اجماع، می‌توانند داده مبادله کنند.

Cosmos SDK

تیم Cosmos همچنین کیت توسعه نرم‌افزار Cosmos SDK را ساخته است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از الگوریتم اجماع تندرمینت بلاکچین بسازند.

SDK با ارائه رایج‌ترین عملکرد موجود در میان بلاکچین‌ها (به عنوان مثال استیکینگ، حاکمیت و توکن‌ها) پیچیدگی را به حداقل می‌رساند. توسعه‌دهندگان می‌توانند افزونه‌هایی ایجاد کنند تا هر ویژگی اضافی را که می‌خواهند داشته باشند، اضافه کنند.

اهداف شبکه Cosmos

طبق وایت پیپر Cosmos، بلاکچین‌ها ایزوله هستند و نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین ساختن آن‌ها دشوار است و نمی‌توانند حتی به تعداد کمی از تراکنش‌ها را در مقیاس ثانیه رسیدگی کنند. به همین دلایل شبکه cosmos به وجود آمد تا راه حلی برای «حاکمیت»، «مقیاس‌پذیری» و «پایداری» بلاکچین‌ها ارائه کند. در ادامه به بررسی تأثیر اکوسیستم cosmos بر هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

حاکمیت

در بلاکچین، تمام فعالیت‌های اقتصادی روی یک زنجیره انجام می‌شود. این منجر به حاکمیت متمرکز، هزینه‌های مداوم برای توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند و هزینه‌های بالا برای کاربران زنجیره‌های شلوغ می‌شود. برای حل این مشکل،Cosmos SDK  قصد دارد تا برای توسعه‌دهندگان رایگان باشد تا بتوانند برنامه‌های بلاکچین مستقل را بدون هزینه‌های مداوم بسازند.

مقیاس پذیری

Cosmos  قصد دارد به برنامه‌های بلاکچینی اجازه دهد تا از طریق راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری افقی و عمودی گنجایش میلیون‌ها کاربر را به دست آورند. Cosmos برای دستیابی به مقیاس‌پذیری دو روش دارد: یکی با کپی کردن یک بلاکچین برای رفع تراکم، دیگری تقسیم برنامه‌ها به چندین بلاکچین خاص برنامه. انتقال توکن‌های بین زنجیره‌ای به این زنجیره‌های متعدد اجازه می‌دهد تا به عنوان «یک شبکه واحد» ادامه دهند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند با مقیاس‌پذیری افقی، توان عملیاتی را بهبود بخشند؛ یعنی زنجیره‌های موازی متعددی که همان برنامه را اجرا می‌کنند اضافه شده و توسط یک مجموعه اعتبارسنجی مشترک کار کنند.

پایداری

بلاکچین‌های Cosmos از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) کارآمد برای ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌کنند. این الگوریتم PoS در مقایسه با بلاکچین‌های اثبات کار، ردپای کربن Cosmos  را بیش از 99 درصد کاهش می‌دهد.

ارز دیجیتال ATOM چیست؟

ارز دیجیتال ATOM، توکن بومی شبکه Cosmos است که به آن در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. همچنین در حال حاضر، حداکثری به عنوان عرضه کل برای آن در نظر گرفته نشده است. برای آنکه دریابیم ATOM چیست، باید با کاربردهای آن اشنا شویم که در ادامه توضیح داده شده است.

کاربردهای ارز دیجیتال اتم

 ATOM توکن اصلی Cosmos Hub است و هدف آن ایمن‌سازی خدمات بین زنجیره‌ای هاب است. به سه دلیل از ATOM روی این پلتفرم استفاده می‌شود.

1- به عنوان یک مکانیسم جلوگیری از هرزنامه، از این توکن برای پرداخت کارمزدها استفاده می‌شود. مقدار کارمزد متناسب با تراکنش مشخص می‌شود.

2- به عنوان توکن‌های استیکینگ، ATOM  را می‌توان برای به دست آوردن پاداش‌های بلاک «باند» کرد. امنیت اقتصادی Cosmos Hub به میزان استیکینگ ATOM بستگی دارد. بنابراین با باند کردن توکن‌های بیشتر، امنیت نیز بیشتر می‌شود.

3- نکته: اصطلاح توکن باند شده (Bonded tokens) و اثبات سهام باند شده (Bonded Proof-of-Stake)، به پاداش و اسلشینگ استیکینگ و همچنین طرح اثبات سهام Cosmos Hub گفته می‌شود.

4- دارندگان ATOM می‌توانند با رأی دادن به پیشنهادات، Cosmos Hub را با ATOM استیک شده خود اداره کنند.

سؤالات متداول

شبکه Cosmos چیست؟

شبکه کازماس، که با نام اینترنت بلاکچین نیز شناخته می‌شود، راه‌حلی است برای مشکلات شبکه‌های بلاکچینی که در مقاله به آن‌ها شاره شده است. این شبکه از ارز دیجیتال اتم استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال ATOM چیست؟

ارز دیجیتال اتم، توکن بومی شبکه کازماس است، که با سه کاربرد اصلی خود به کمک این شبکه آمده است. کافی است توضیحات مربوط به «کاربردهای ارز دیجیتال ATOM» را مطالعه کنید.

سخن پایانی

شبکه Cosmos و ارز دیجیتال ATOM، با تکیه بر الگوریتم‌های BFT و فرآیند استیکینگ، سعی بر حل مشکلات بلاکچین‌ها دارند. برای مثال وقتی صحبت از سیستم‌های غیرمتمرکز می‌شود، اصولاً انتظار می‌رود کاربران شبکه بتوانند به راحتی در حاکمیت آن نقش داشته باشند، اما در عمل می‌بینیم که کاستی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. ممکن شما هم تجربیاتی از اشکالات مختلف داشته باشید که به مثلث حاکمیت، مقیاس‌پذیری و پایداری بلاکچین‌ها بر می‌گردد. خوشبختانه پیشرفت‌های روز به روز در حوزه کریپتو در صدد رفع این مشکلات و رسیدن به راه‌حل‌های دائمی است.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC
بازی بلاکچین میراث - متاورس Legacy و توکن - (راهنمای کامل) بازی بلاکچین میراث - متاورس Legacy و توکن - (راهنمای کامل)
GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین
اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید