عصر متاورس
فاندامنتال شبکه ایاس (EOSIO) و ارزدیجیتال EOS - بررسی کامل

فاندامنتال شبکه ایاس (EOSIO) و ارزدیجیتال EOS - بررسی کامل

پیش گفتار 

شبکه ایاس که با نام EOSIO نیز شناخته می‌شود، نوعی فناوری بلاکچین است، که به عنوان سیستم عاملی غیرمتمرکز معرفی شده است. در عمل، این به معنای ارائه مجموعه‌ای از ابزارها و خدمات لازم برای توسعه‌دهندگان بلاک چین برای ساخت و مقیاس‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز است. این شبکه با ارز دیجیتال EOS کار می‌کند.

اولین وایت پیپر شبکه در سال 2017 منتشر شد و تیم یک عرضه اولیه یک ساله را اجرا کرد که بیش از 4 میلیارد دلار بودجه تأمین کرد. این یکی از بزرگترین رویدادهای تأمین مالی جمعی در تاریخ رمزارزها است، به طوری که EOSIO اکنون یکی از بزرگترین بازارهای کل سیستم‌های بلاکچین را در اختیار دارد. در این مقاله از عصر متاورس، خواهیم دید که این شبکه و ارز دیجیتال بومی آن ایاس، چگونه کار می‌کنند.

شبکه ایاس چیست؟

شبکه EOSIO یک پلتفرم بلاکچین برای توسعه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز در مقیاس صنعتی است که در سال 2017 معرفی شد. این پلتفرم زیرساخت زیربنایی قوی برای پشتیبانی از این فرآیند دارد. هدف اصلی EOS ارائه ابزاری کاربرپسند و تجاری برای ساخت Dapp (برنامه های غیرمتمرکز) در عین غلبه بر چالش‌های پلتفرم‌های بلاک‌چین سنتی مانند اتریوم Ethereum است.

مقیاس‌ پذیری یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که مانع پیشرفت بلاکچین شده است. به همین دلیل تعداد تراکنش‌هایی که در حال حاضر با اتریوم امکان‌پذیرند بسیار پایین است. علاوه بر این، کاربران برای استفاده از هر یک ازdApp های ساخته شده روی پلتفرم باید کارمزد گس بپردازند. این روند بسیار ناکارآمد است؛ زیرا کاربران مایل به استفاده از سیستمی نیستند که آن‌ها را در هر مرحله ملزم به پرداخت کارمزد تراکنش می‌کند.

برای رایگان کردن برنامه‌های کاربردی خود برای کاربران، EOS  از مقیاس‌پذیری عمودی و افقی (که توسط تولیدکنندگان بلاک انجام می‌شود) استفاده می‌کند. علاوه بر این، یک پلتفرم امن و مقیاس‌پذیر برای اجرای هزاران تراکنش در هر ثانیه فراهم می‌کند. شبکه EOSIO یک پلتفرم بلاکچین کاملاً کاربردی و ایمن برای ارائه خدمات وب مانند قراردادهای هوشمند EOS، Dapps  ذخیره‌سازی ابری، احراز هویت کاربر و غیره است.

توسعه‌دهندگان EOS  مهمترین ویژگی‌های این پلتفرم را دو مورد حذف کامل کارمزد تراکنش‌ها و توانایی انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه معرفی کرده‌اند.

ایاس چگونه کار می کند؟

هدف EOS ایجاد یک بلاک چین غیرمتمرکز است که می‌تواند تراکنش‌ها را فوق سریع و رایگان پردازش کند و همچنین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند. ارز دیجیتال EOS با ارائه خدماتی مانند ذخیره‌سازی ابری، احراز هویت کاربر و میزبانی سرور تلاش می‌کند تا به عنوان یک سیستم عامل عمل کند. این قرار است توسعه Dapps را فوق العاده ساده و کارآمد کند. برای استفاده از بلاکچین و منابع EOS، توسعه‌دهندگان باید توکن‌های EOS را هولد (hold) کنند. برای استفاده از EOS نیازی به پرداخت کارمزد ندارد، فقط باید مقداری کوین برای دسترسی به آن نگه دارند.

در برخی موارد، EOS شبیه اتریوم است. هر دوی آن‌ها قادر به میزبانی Dapp هایی هستند که با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته شده‌اند. اما یکی از تفاوت‌های اصلی، این است که EOS برای پردازش هزاران تراکنش در ثانیه ساخته شده است، در حالی که اتریوم قادر به پردازش 15 تراکنش در ثانیه است. EOS این امکان را فراهم می‌کند زیرا یک لایه اضافی برای حل مشکلات مقیاس پذیری دارد. البته مفهوم این ارتباط، این است که قیمت ارز دیجیتال ایاس به طور مداوم با اتریوم مرتبط است.

مزایای کلیدی شبکه EOS چیست؟


الف- مقیاس پذیری

به طور خلاصه مقیاس پذیری به معنای حفظ عملکرد مناسب در هر شرایطی است. در بحث بلاکچین، مقیاس پذیری به این معناست که یک شبکه حتی در زمان شلوغی و افزایش تعداد تراکنش ها بتواند عملکرد خود را حفظ کند. افزایش مقیاس پذیری یک بلاکچین باعث می شود سریع تر عمل کند و در عین حال کارمزد ها کاهش یابد. EOS برای توسعه dApps در مقیاس صنعتی طراحی شده است که بسیار مقیاس‌پذیرتر و کاربرپسندتر از آن چیزی است که با بلاکچین‌های فعلی به دست می‌آید. به عنوان مثال شبکه بیت‎‎‎‎‎‎کوین می تواند تنها 7 تراکنش را در ثانیه پردازش کند، این درحالی است که ایاس می تواند بیش از 100 هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند.

ب- رایگان برای همه

هدف این پلتفرم این است که توسعه‌دهندگان را قادر سازد تا برنامه‌های کاربردی ایجاد کنند که دسترسی به آن برای کاربران بلاکچین رایگان است و مزایای پلتفرم را در اختیار همه قرار می‌دهد.

ج- یوتیلیتی توکن (توکن کاربردی)

ارزدیجیتال EOS، یک توکن کاربردی است. به این معنی که هم پهنای باند و هم فضای ذخیره‌سازی در بلاکچین را به دارندگان می‌دهد که متناسب با کل استیک (Stake) است. به عنوان مثال، داشتن 1٪ از کل حجم ارز دیجیتال EOS امکان استفاده از پهنای باند بلاکچین تا 1٪ را می‌دهد.

د- مشکل گس را حل می کند

EOS توان عملیاتی بالای BitShares و Graphene را با قابلیت‌های قرارداد هوشمند شگفت‌انگیز اتریوم ترکیب می‌کند و همچنین مشکل کارمزد گس  را حل می‌کند. به طور خلاصه، رایگان، سریعتر و مقیاس‌پذیرتر از هر بلاک‌چین دیگر مبتنی بر اتریوم است.

چ- انعطاف پذیری

در سال 2016، اتریوم دچار آسیبی در کدهای خود شد که منجر به سوء استفاده و نهایتاً از کار افتادن شبکه و از دست رفتن حدود یک سوم وجوه DAO آن شد. پس از این مشکل اتریوم به دو شبکه اتریوم کلاسیک و اتریوم تقسیم شد. حالا EOS ادعا می‌کند که به دلیل استفاده از" الگوریتم اثبات سهام واگذار شده (DPoS) "، امنیت را در هنگام بروز چنین آسیب‌پذیری‌ هایی تأمین می‌کند. به این صورت که در بروز خطاها یا حملات Dapp، تولیدکنندگان بلاک منتخب می‌توانند Dapp را تا زمانی که سیستم بازیابی شود مسدود کنند.

بنیان گذاران ایاس EOS

EOS  زاییده فکر دن لاریمر (Dan Larrimer) بود که Steem را راه‌اندازی کرد. این یک بلاک چین اجتماعی است که به کاربران برای به اشتراک‌گذاری محتوا پاداش می‌دهد. او همچنین مبدع BitShares، پلتفرمی برای مبادله غیرمتمرکز و همتا به همتا برای تجارت ارزهای دیجیتال، بدون خروج از بلاک چین است.

Block.One شرکتی است که از نرم‌افزار EOS نگهداری می‌کند و 10 درصد از توکن های EOS را در اختیار دارد. این سازمان دارای کارمندان و مشاوران در بسیاری از کشورهای جهان است و دفاتر اصلی آن در هنگ کنگ، بلکسبورگ، ویرجینیا و لس آنجلس قرار دارند. نرم افزار EOS تحت مجوز نرم‌افزار منبع باز MIT منتشر شده است.

ارز دیجیتال ایاس EOS


مانند هر شبکه دیگری در دنیای کریپتو، شبکه EOSIO نیز اهداف خود را به کمک توکن بومی خود محقق می‌کند. این توکن در این شبکه ارز دیجیتال EOS نام دارد، که هم نام بلاکچین خود است. پیشتر اشاره کردیم، که با داشتن 1 درصد از ایاس‌ها، کاربران می‌توانند به اندازه 1 درصد پهنای باند داشته باشند. بنابراین اولین و مهمترین کاربرد این توکن، تقسیم سهم کاربران از سرعت و امکانات شبکه است. هچنین مانند هر ارز دیجیتال دیگری، EOS نیز می‌تواند به عنوان روش پرداخت و سرمایه‌گذاری استفاده شود.

آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که تعداد خاصی برای عرضه کل ایاس در نظر گرفته نشده است و تعداد کوین‌های در گردش آن روز به روز در حال افزایش است. با مراجعه به وب سایت مرجع CoinMarketCap، می‌توانید از قیمت لحظه ای این ارز مطلع شوید.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال EOS در سال 2023

یک شبکه سریع و قابل اعتماد می‌تواند به ارز دیجیتال EOS کمک کند قیمت بسیار بالاتری کسب کند. پیش‌بینی  سال 2023 این احتمال را بیان می‌کند که ارز دیجیتال EOS به‌طور متوسط به قیمت 4.3 دلار برای هر کوین برسد. حداکثر قیمت و حداقل قیمت ممکن است به ترتیب 4.8 و 3.9 دلار باشد. اگر روند صعودی برای کریپتوهای کاربردی تا پایان سال 2023 ادامه یابد، پیش‌بینی EOS نشان می‌دهد که قیمت ممکن است حتی شاهد یک الگوی هجوم باشد.

سخن پایانی

شبکه و ارز دیجیتال ایاس، سیستمی ارائه کرده‌اند که کاربران بتوانند تجربه امن‌تر و سریع‌تری از خدمات اتریوم داشته باشند. در این شبکه خبری از کارمزدهای زیاد و زمان‌های انتظار طولانی نیست، به همین دلیل بسیاری تمایل دارند وقت و سرمایه خود را برای آن صرف کنند. با توجه به اینکه پیشبینی‌های آینده هم نشان می‌دهد که رشد قیمتی در انتظار است، این اشتیاق بیشتر خواهد شد.

سؤالات متداول

شبکه EOS چیست؟

شبکه ایاس بلاکچینی است که توانسته است، برخی مشکلات بلاکچین‌های دیگر مانند اتریوم را پشت سر بگذارد، با مطالعه مقاله می‌توانید با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

آیا ارز دیجیتال ایاس برای سرمایه گذاری مناسب است؟

در وهله اول این ارز دیجیتال، توکن بومی شبکه خود است و هدف اصلی آن کمک به اهداف شبکه EOSIO است، اما اگر بخواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید آمار را بررسی کرده و باتوجه به پیش‌بینی‌هایی که در مقاله به آن اشاره شده است، تصمیم‌گیری کنید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
مفهوم مقیاس پذیری در بلاکچین (به زبان ساده) و اهمیت آن مفهوم مقیاس پذیری در بلاکچین (به زبان ساده) و اهمیت آن
ریپل "XRP" دراین هفته به نقاط عطف مهمی دست یافته و از سایر آلتکوین ها جلوتر رفته ریپل "XRP" دراین هفته به نقاط عطف مهمی دست یافته و از سایر آلتکوین ها جلوتر رفته
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید