عصر متاورس
پریچوال پروتکل چیست؟ پروتکل معاملاتی Perpetual و توکن PERP

پریچوال پروتکل چیست؟ پروتکل معاملاتی Perpetual و توکن PERP

پیش گفتار

غالب صرافی‌های غیرمتمرکز که تحت پوشش خدمات بازارساز خودکار (AMM) هستند، نمی‌توانند در اجرای معاملات خود از اهرم یا لوریج استفاده کنند. پروتکل پریچوال (Perpetual Protocol) با هدف ارائه قابلیت معامله قراردادهای دائمی با لوریج 10 برابر پا به میدان گذاشته است.

پروتکل پریچوال Perpetual Protocol چیست؟

پروتکل پریچوال به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز به منظور اجرای معامله قراردادهای دائمی ارائه شده است. قراردادهای دائمی مشابه با قراردادهای آتی یا فیوچرز عمل می‌کنند، اما فاقد محدودیت زمانی و تاریخ انقضا هستند.

پروتکل پریچوال در قالب نوعی صرافی غیرمتمرکز روی بلاک چین اتریوم و xDai اجرا شده و کاربران را قادر می‌سازد با پرداخت کارمزدی ناچیز قراردادهای دائمی دارایی‌های مختلف را مورد خرید و فروش قرار دهند.

بخش بزرگی از بازار قراردادهای دائمی و مشتقات در انحصار نهادهای متمرکز و افراد سرشناس قرار دارد. پروتکل پریچوال درصدد است با ارائه ابزارهای معاملاتی قدرتمند، این امکان را برای همگان فراهم نماید. این پروتکل هدف خود را توسعه یک پلتفرم معاملاتی مشتقات غیرمتمرکز برتر، ایمن و با دسترسی‌پذیری بالا عنوان کرده است. عملکرد شفاف و تضمین تامین نقدینگی دائمی نیز از جمله سایر اهداف راه‌اندازی این پروتکل بوده است.

در پروتکل پریچوال نیز همانند دکس یونی سوآپ، سفارشات از طریق بازارساز خودکار به اجرا در می‌آیند. بازارساز خودکار این پروتکل Virtual AMM نام دارد.

در بستر این پروتکل کاربران می‌توانند اقدام به گشودن پوزیشن‌های شورت یا لانگ با لوریج 10 برابر کنند. در قراردادهای دائمی پلتفرم پریچوال امکان معامله انواع دارایی‌ها اعم از طلا، بیت کوین، بیت کوین کش، ارزهای فیات، اتر، کوین XRP و توکن‌های ERC-20 و ... فراهم شده است.

طبق ادعای توسعه‌دهندگان این پروتکل، از آنجایی که سپرده‌های سرمایه‌گذاران برای تامین نقدینگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، دارایی آنها از ضررهای ناپایدار ناشی از نوسانات قیمتی در امان خواهد بود. سرمایه سپرده‌گذاران در این پروتکل در قراردادهای هوشمند ذخیره شده و بدین ترتیب از ضرر و زیان احتمالی مصون می‌ماند.

پروتکل پریچوال چگونه کار می‌کند؟


در این پروتکل مبادله قراردادهای دائمی به شکلی غیرمتمرکز و روی زنجیره با استفاده از رویکرد جدیدی تحت عنوان بازارساز خودکار مجازی که اختصارا vAMM نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد. 

vAMM نیز با الگوریتم بازارساز ثابت یونی سوآپ کار می‌کند، با این تفاوت که در پریچوال این بازارساز خودکار به عنوان مکانیزمی برای قیمت‌یابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پلتفرم رمزارزها در قراردادهای هوشمندی که تنظیم کننده بازارساز خودکار مجازی نیز هستند، ذخیره می‌گردند.

بازارساز خودکار مجازی این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند پوزیشن‌های شورت و لانگ اهرم دار باز کنند. با اجرای این مکانیسم نقدینگی کافی تامین شده و لغزش قیمت یا اسلیپیچ (Slippage) تا حد قابل قبولی پایین می‌آید. همچنین بکارگیری راه‌ حل‌های مقیاس پذیری شبکه xDai در این پروتکل، کاهش کارمزدها و افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها را به دنبال داشته است.

انجام معاملات در بازار معاملاتی پریچوال منوط به سپردن USDC به عنوان وثیقه خواهد بود. برای این کار کیف پول خود را به رابط کاربری صرافی متصل کرده و سپس اقدام به سپرده‌گذاری USDC کنید.

امکانات پروتکل پریچوال

1- امکان خرید و فروش قراردادهای دائمی

پروتکل پریچوال یک بازار معاملاتی برای معامله قراردادهای دائمی است. طبق الگوریتم قراردادهای دائمی کاربران می‌توانند با خرید یا فروش استقراضی قراردادهای دائمی آتی، شانس خود را برای تخمین قیمت آنها امتحان کنند. در این بازار، تا زمان بسته شدن پوزیشن معاملاتی توسط تریدر معامله قرارداد دائمی حفظ خواهد شد.

برای باز کردن پوزیشن‌ انواع دارایی‌ها در این پروتکل از استیبل کوین USDC استفاده می‌شود. پس از انجام معامله، هزینه ورود یا خروج توسط vAMM محاسبه می‌گردد. تریدرها در این پروتکل معاملات خود را با اختصاص USDC شروع و با دریافت USDC به پایان می‌رسانند. بنابراین در این بازارساز هیچ گونه مبادله توکنی انجام نمی‌گیرد.

2- صندوق بیمه

صندوق بیمه پروتکل پریچوال (Insurance Fund) با هدف پشتیبانی از سپرده‌گذاران در مواقع ضررهای احتمالی مانند لیکوئید شدن راه‌اندازی شده است. 50 درصد از کارمزد تراکنش‌ها به این صندوق اختصاص می‌یابد. در صورت اتمام بودجه این صندوق، ارزهای دیجیتال PERP توسط قرادادهای هوشمند و به صورت کاملا خودکار تولید شده و با فروش در بازار، سیستم پرداخت پروتکل را تقویت می‌کنند.

3- استخر استیکینگ PERP

PERP ارز بومی پلتفرم پریچوال است. با استیک این توکن در استخر PERP، دارندگان این توکن می‌توانند ضمن دریافت سود که در قالب توکن PERP پرداخت می‌شود، 50 درصد از کارمزد تراکنش‌ها را در قالب USDC دریافت کنند.

ارز دیجیتال پرپچوال پروتکل با نماد PERP

ارز دیجیتال اختصاصی پروتکل پریچوال PERP نام دارد که بر مبنای استاندارد ERC-20 توسعه یافته است. این رمزارز، توکن حاکمیتی و کاربردی پروتکل بوده و توسط Perpetual DAO عرضه شده است. هر هولدر توکن PERP متناسب با میزان توکن اختصاصی خود می‌تواند دارای حق رأی بوده و در امور پلتفرم شرکت داده شود. همچنین سپرده‌گذاران با قفل این رمزارز در استخر استیکینگ، در ازای آن سود دریافت می‌کنند.

حداکثر عرضه این توکن برابر با عرضه کل آن و برابر با 150 میلیون واحد است که چیزی حدود 72.5 میلیون از آن در گردش است. نحوه تخصیص ارز PEPR در تصویر زیر آمده.

توکنومیکس ارز دیجیتال PERP

تیم توسعه دهنده پروتکل پریچوال

پروژه پریچوال در سال 2018 توسط ینوئن فنگ (Yenwen Feng) و کانگ شائو (Kang Shao) در کشور تایوان راه‌اندازی شد. فنگ کارشناس رشته برق و کارشناس ارشد علوم کامپیوتر است و مشارکت در تاسیس 6 شرکت مختلف را در کارنامه دارد.

شائو کانگ نیز فارغ التحصیل رشته مدیریت اطلاعات و مهندسی نرم افزار است و در حوزه‌های مهندسی نرم افزار، مهندسی وب و موبایل و توسعه دهنده iOS فعالیت داشته است. همچنین به عنوان یکی از بنیان‌گذاران 4 شرکت استارتاپی در حوزه تکنولوژی شناخته می‌شود.

هانا چانگ (Hana Chang) سمت مدیر عملیاتی پروتکل پریچوال را بر عهده دارد. یورن جو (Yuren Ju) مهندس ارشد نرم افزار پروژه است. نیکلاس تانگ (Nicholas Tong) نیز به عنوان سرپرست استراتژی پروتکل شناخته می‌شود.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

افزایش سود با Pendle - پروتکل پندل و ارز دیجیتال PENDLE افزایش سود با Pendle - پروتکل پندل و ارز دیجیتال PENDLE
INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها
RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA
متاورس استارلینک Stralink و ارز دیجیتال STARL - بازی فضایی متاورس استارلینک Stralink و ارز دیجیتال STARL - بازی فضایی

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید