عصر متاورس
افزایش سود با Pendle - پروتکل پندل و ارز دیجیتال PENDLE

افزایش سود با Pendle - پروتکل پندل و ارز دیجیتال PENDLE

پیش گفتار 

با پیشرفت صنعت بلاکچین و گسترش پذیرش ارزهای دیجیتال، روش‎‎‎‎‎‎‎‎های متنوعی برای کسب درآمد از این صنعت به وجود آمده است. یکی از این روش‎‎‎‎‎‎‎‎ها، ییلد فارمینگ (Yield Farming) است. که به یک روش غیرفعال برای کسب درآمد از طریق تامین استخرهای نقدینگی در پلتفرم‎‎‎‎‎‎‎‎های خدمات دیفای (DeFi) اشاره دارد.

دراین روش برای افزایش بازدهی و کسب سود بیشتر، می‎‎‎‎‎‎توانید از پندل فایننس (Pendle Finance) بهره بگیرید. این پروتکل بستری ایجاد کرده که کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند از طریق آن، معاملات زودبازده خودرا در حوزه دیفای انجام دهند. به عبارت دیگر این راه‌کار امکان افزایش سود ییلد فارمینگ را افزایش می‌دهد. 

مرتبط : آموزش ییلد فارمینگ به صورت تصویری و گام به گام

پروتکل معاملاتی پندل Pendle 

پندل (Pendle) یک پروتکل برای معامله بازدهی است که در بستر شبکه اتریوم Ethereum و آوالانچ Avalanch توسعه یافته است. و با زنجیره بایننس Binance و شبکه آربیتروم Arbitrum سازگاری بالایی دارد. 

پندل (Pendle) اولین پروتکل خدمات دیفای است که امکان معامله سودهای آتی توکن شده را در یک AMM (بازارساز خودکار)، فراهم می‎‎‎‎‎‎کند. این به معنی راهکاری برای دارندگان توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های بازدهی است که به آن‎‎‎‎‎‎‎‎ها این امکان را می‎‎‎‎‎‎دهد تا با واریز کردن توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های خود در استخر این پلتفرم، سود کسب کنند و یا آن‎‎‎‎‎‎‎‎ها را مبادله کنند. 

به عنوان مثال؛ در ازای استیکینگ ارزدیجیتال ETH در پلتفرم محبوب Lido، توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های stETH را دریافت می‎‎‎‎‎‎کنید. اما در پلتفرم Pendle شما می‎‎‎‎‎‎توانید توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های stETH خودرا معامله کنید و یا برای سود بیشتر در استخرهای نقدینگی این پلتفرم واریز کنید. این به معنای کسب سود از سود است.

هدف اصلی پروژه پندل (Pendle)، افزایش بازدهی و سود کاربران است. Pendle برای دستیابی به این هدف از 3 جزء زیر تشکیل شده است:  

1- توکنیزاسیون بازده 

2- یک مدل AMM مخصوص خود

3- حاکمیت از طریق استیگینگ ارزدیجیتال PENDLE

پندل Pandle چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد، Pendle از  بخش اصلی تشکیل می‎‎‎‎‎‎شود که برای بررسی نحوه کار آن، باید به بررسی این بخش‎‎‎‎‎‎‎‎ها بپردازیم. بخش اصلی که Pendle را نسبت به رقبای خود متمایز می‎‎‎‎‎‎کند، توکنیزاسیون بازده نام دارد : 

توکن‎‎‎‎‎‎سازی بازده یا ( Yield Tokenization ):

دارایی شمارا به دو جزء تقسیم می‎‎‎‎‎‎کند، که شامل توکن اصلی (PT) و توکن بازده (YT) است. چنین شیوه‌ای کمک می‌کند تا دارایی خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید، بدین معنی که با اصل پول و درآمد حاصل از آن نیز به سود دست یابید.

بازارساز خودکار پندل: 

AMM پندل، برای معاملات بازدهی با نقدینگی متمرکز، ساختار کارمزدهای دوگانه و همچنین نگرانی‎‎‎‎‎‎‎‎ها درباره IL (از دست دادن ناپایدار) طراحی شده است. 

حاکمیت پندل:  

Pendle یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز است که برای مدیریت جامعه محور از توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های vePENDLE استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. vePENDLE همچنین به عنوان ابزاری برای کاهش عرضه توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های PENDLE عمل می‎‎‎‎‎‎کند. درنتیجه پایداری توکن و استحکام کلی پروتکل را افزایش می‎‎‎‎‎‎دهد. به این ترتیب توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های vePENDLE به عنوان ابزاری حیاتی برای حفظ این اکوسیستم عمل می‎‎‎‎‎‎کند. 

برای دریافت توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های vePENDLE باید ابتدا توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های PENDLE خودرا در استخرهای این پلتفرم قفل نمایید، و سپس توکن‎‎‎‎‎‎‎‎های vePENDLE را کسب نمایید. درنهایت می‎‎‎‎‎‎توانید از این توکن برای مشارکت در رای گیری و تصمیم‎‎‎‎‎‎‎‎های مهم این پلتفرم استفاده کنید و یا برای سود بیشتر آن‎‎‎‎‎‎‎‎ها را معامله کنید. 

ارز دیجیتال PENDLE و توکنومیک آن 

PENDLE ارزبومی و اصلی پلتفرم Pendle با استاندارد ERC-20 است که به عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می‎‎‎‎‎‎کند.

Pendle از یک مدل کاهنده تورم ترکیبی بهره می‎‎‎‎‎‎گیرد: 

در اولین عرضه توکن PENDLE  در حدود 667705 توکن عرضه شد. همچنین برنامه ریزی شده است که هر هفته 1.1 درصد از تعداد این توکن‌ها کاسته شود. حداکثر توکن قابل عرضه این پلتفرم در حدود 251.061.124 واحد است. از این مقدار در موارد مختلفی استفاده خواهد شد که از جمله آن‎‎‎‎‎‎‎‎ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- پرداخت کارمزدهای شبکه

2- امکان مشارکت در حاکمیت پلتفرم پندل

3- تامین نقدینگی مورد نیاز استخرهای پروتکل 

4- اختصاص پاداش به تامین کنندگان نقدینگی

نحوه تخصیص توکن های PENDEL به شرح زیر است: 

توکنومیک ارز دیجیتال پندل نحوه تخصیص توکن های PENDLE

1- 1% عرضه کل به مشاوران تخصیص یافت.

2- 18% از عرضه کل به بنیاد پندل اختصاص یافت.

3- 37% از عرضه کل به عنوان مشوق برای تامین کنندگان نقدینگی تخصیص یافت. 

4- 15% از عرضه کل به سرمایه گذاران و 22% از عرضه کل به گروه پندل اختصاص یافت. 

5- 7% باقی مانده به نقدینگی بوت‎‎‎‎‎‎‎استرپینگ* اختصاص یافت. 

* بوت‎‎‎‎‎‎‎استرپینگ Bootstrapping، اصطلاحی است برای پروژه‎‎‎‎‎‎‎‎ها و شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎هایی که بدون سرمایه گذاران خارجی، پروژه خودرا راه اندازی می‎‎‎‎‎‎کنند. این اصطلاح همچنین به روشی برای ایجاد منحنی بازده اوراق قرضه خاص اشاره دارد. 


طبق طراحی توکنومیک پندل، بیشترین درصد به مشوق‎‎‎‎‎‎‎‎های نقدینگی اختصاص داده شده است (یکی از مزیت‎‎‎‎‎‎‎‎های پندل نسبت به رقبا و نشان دهنده اهمیت به کاربران). در ابتدا گروه پندل درباره توزیع توکن، تصمیم گیری خواهد کرد، اما پس از رسیدن پروتکل به بلوغ کامل، این تصمیم گیری به جامعه محول خواهد شد. 

هولدرهای توکن PENDLE با استیک کردن دارایی خود در استخر نقدینگی این پلتفرم، می‌توانند توکن vePENDLE را دریافت کنند و در حاکمیت و رای‌دهی پلتفرم مشارکت داشته باشند. میزان تاثیر رای هر هولدر براساس تعداد توکن حاکمیتی که استیک‌گذاری کرده‌اند مشخص می‌شود.

توسعه دهندگان پروتکل پندل

بینانگذار فایننس پندل با نام TN Lee در شبکه‌های اجتماعی لینکدین و برخی از پلتفرم‌های دیگر فعالیت می‌کند. تی ان لی قبلا در سال‌های 2017 و 2018 جزء بنیانگذاران کایبرسوآپ نیز بوده است. پیش‌ از آن نیز در موسسه تحقیقاتی Dana Labs در مقام بنیان‌گذار و مشاور پلتفرم فعالیت کرده بود.

 حامیان و سرمایه گذران پروتکل پندل 

از حامیان و پشتیبان‎‎‎‎‎‎‎‎های اصلی پروتکل Pendle می‎‎‎‎‎‎توان به 

1- Ledger Prime

2- Crypto.Com Capital

3-  Spartan Group

4- HashKey Capital

5- imToken Ventures 

و 4 مورد دیگر اشاره کرد. 

نقشه راه پروتکل پندل

پروتکل پندل هیچگونه نقشه راهی ارائه نداده است و تنها محل فعالیت این پلتفرم توئیتر و دیسکورد پندل است و کاربران تنها از طریق این شبکه اجتماعی می‌توانند از فعالیت‌های این پلتفرم آگاه شوند. تنها اتفاق جدیدی که در پندل روی داده است می‌توان به تلاش برای ورود به زنجیره بایننس اشاره کرد که نشانی از تلاش برای توسعه پروژه است.

همچنین پندل با بایننس چین همکاری تنگاتنگی را آغاز کرده است و علاوه بر شبکه اتریوم، آربیتروم و آوالانچ، امکان استفاده از آن در بایننس چین نیز فراهم شده است. البته این پلتفرم با چند پروژه کوچک دیگر نیز همکاری‌هایی را آغاز کرده است که تا بدین جای کار نتایج درخوری نداشته است.

امنیت پلتفرم پندل

توسعه دهندگان پندل اعلام کرده‌اند که کدهای این پروژه چندین بار مورد بازیابی قرار گرفته‌ است. با این حال در GitHub پندل گزارش شده است که همیشه نکات امنیتی در هنگام کار با این پلتفرم را لحاظ نمایید. به عنوان مثال کیف پولی را که تمام دارایی خود را در آن ذخیره کرده‌اید به پلتفرم متصل ننمایید و یا روی لینک‌هایی که در GitHub پندل از سوی کاربران گذاشته می‌شود کلیک نکنید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل
پروتکل کامپاند Compound و ارزدیجیتال COPM - وام دهی DeFi پروتکل کامپاند Compound و ارزدیجیتال COPM - وام دهی DeFi
بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان
9 کاربرد هوش مصنوعی در سیستم مالی + بهترین الگوریتم های AI 9 کاربرد هوش مصنوعی در سیستم مالی + بهترین الگوریتم های AI
بلاکچین استارک نت StarkNet و ارزدیجیتال STRK بلاکچین استارک نت StarkNet و ارزدیجیتال STRK
اترمیل EtherMail سرویس ایمیل Web3 - توکن EMC آموزش ایردراپ اترمیل EtherMail سرویس ایمیل Web3 - توکن EMC آموزش ایردراپ

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید