عصر متاورس
فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA

فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA

مقدمه

آیا کاردانو Cardano، فاندامنتال خوبی دارد؟ بله، می‎‎‎‎‎‎توان گفت کاردانو فاندامنتال خوبی دارد.

در ادامه به بررسی اهداف پیدایش، فورک Fork های کاردانو و توکنومیک ارزدیجیتال ADA می‎‎‎‎‎‎پردازیم تا با عمیق شدن در کاردانو آن را بهتر بشناسیم. 

کاردانو Cardano چیست؟

کاردانو یک بلاک‎‎‎‎‎‎چین غیرمتمرکز، متکی بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) است که در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون راه اندازی شد. ارزبومی شبکه کاردانو، ADA است. 

نکته جالب توجه این است که کاردانو از نام شخصیتی به نام جرلامو کاردانو "Jérôme Cardan "، یک دانشمند ریاضیدان و پزشک اهل ایتالیا، گرفته شده. همچنین ارزدیجیتال ADA، برگرفته از نام ریاضیدان قرن نوزدهم "آدا لاوویس" است. که می‎‎‎‎‎‎توان گفت به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر درجهان شناخته می‎‎‎‎‎‎شود. 

افزایش مقیاس پذیری و تعامل بین دیگر بلاک‎‎‎‎‎‎‎چین هارا، می‎‎‎‎‎‎توان از اهداف اصلی راه اندازی بلاکچین کاردانو دانست. 

بررسی ارزدیجیتال ADA

ارزدیجیتال ADA، ارزبومی و اصلی شبکه کاردانو است که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده. یک توکن کاربردی که برای مواردی مانند؛ سپرده گذاری، مدریت جامعه محور و پرداخت هزینه کارمزد ها در این شبکه، استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. 

الف- سپرده گذاری (Staking)

بلاکچین کاردانو برای اعتبار سنجی و توافق کاربران از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. بنابراین کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند از طریق سپرده گذاری ADA، درآمدی غیرفعال داشته باشند، همچنین شانسی هم برای اعتبارسنجی بلوک بعدی (سپرده گذاری Staking، چیست؟). 

ب- حاکمیت جامعه محور 

کاردانو یک شبکه غیرمتمرکز و شفاف است که توسط جامعه کاربران مدیریت می‎‎‎‎‎‎شود. شما می‎‎‎‎‎‎توانید با دراختیار داشتن توکن های ADA، در برخی تصمیم گیری ها و رای گیری ها شرکت کنید. 

پ- پرداخت کارمزد ها 

توکن های ADA همچنین به عنوان یک روش پرداختی استفاده می‎‎‎‎‎‎شود که می‎‎‎‎‎‎توانید کارمزدهای شبکه را نیز، با استفاده از ADA بپردازید. 

توکنومیک ADA


عرضه اولیه (ICO) توکن های ADA بین سال های 2015 تا 2017 برگزار شد و در سال 2017 در صرافی های ارزدیجیتال فهرست شد؛ 

عرضه کل ADA برابر با 45 میلیارد است که چیزی حدود 35 میلیارد از آن، درگردش است. 

الف- توزیع اولیه توکن های ADA به شرح زیر است؛ 

57.6% برابر با 25.9 میلیارد ADA، برای شرکت کنندگان در عرضه اولیه (ICO)، تخصیص یافت. 

30.9% برابر با 13.9 میلیارد ADA برای پاداش به سهام گذاری (Staking)، تخصیص یافت. 

5.5% برابر با 2.46 میلیارد ADA برای سازمان IOHK، درنظر گرفته شد. 

4.6% برابر با 2.07 میلیارد ADA برای EMURGO درنظر گرفته شد.

1.4% برابر با 640 میلیون ADA به بنیاد کاردانو تخصیص یافت. 

ب- برنامه جمع آوری سرمایه برای کاردانو به شرح زیر است؛

در فروش عمومی که در تاریخ 1 نوامبر 2015 برگزار شد، 2.66 میلیون دلار با میانگین قیمت 0.0024 جمع آوری شد. 

در فروش عمومی "Tranche" بخش 2 که در آوریل 2016 برگزار شد، 16.49 میلیون دلار با میانگین قیمت 0.0025 جمع آوری شد. 

در فروش عمومی بخش 3 که در سپتامبر 2016 برگزار شد، 14.32 میلیون دلار با میانگین قیمت  0.0026 جمع آوری شد. 

در فروش عمومی "Tranche" بخش 3.5 که در سپتامبر 2016 برگزار شد، 19.36 میلیون دلار با میانگین قیمت 0.0027 جمع آوری شد. 

در فروش عمومی بخش 4 که در فوریه 2017 برگزار شد، 26.36 میلیون دلار با میانگین قیمت 0.0028 جمع آوری شد.

بنیان گذار کاردانو Cardano چه کسی است؟


چارلز هاسکینسون که یکی از بنیان گذاران اتریوم Ethereum نیز بوده است، درسال 2015 کاردانو را تاسیس کرد. اکنون، چارلز هاسکینسون مدیر عامل IOHK است(IOHK شرکت سازنده بلاکچین کاردانو است). 

چارلز هاسکینسون در سال 2011 به فعالیت در فضای کریپتو ورود پیدا کرد و به تجارت و استخراج مشغول شد. اولین فعالیت های حرفه ای او دراین صنعت، از سال 2013 شروع شد. او توانست یک دوره آموزشی درباره بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC با بیش از 8000 دانشچو، برگزار کند.

شبکه کاردانو "Cardano"، چگونه ایمن است؟ 

کاردانو، از طریق یک پروتکل اثبات سهام (PoS) شخصی شده، که به عنوان Ouroboros معروف است، ایمن می‎‎‎‎‎‎شود.

تیم توسعه دهنده کاردانو ادعا می‎‎‎‎‎‎کند :: {{ Ouroboros، ضمانت های امنیتی را بهبود می‎‎‎‎‎‎بخشد، با مکانیزم اثبات کار (PoW) ارائه می‎‎‎‎‎‎شود، در حالی که انرژی کمتری مصرف می‎‎‎‎‎‎کند. این به عنوان ترکیبی از فناوری منحصر‎به‎‎‎‎‎فرد و مکانیزم های تایید شده ریاضی، با روانشناسی رفتاری و فلسفه اقتصادی توصیف شده است. به طور کلی هدف Ouroboros، دستیابی به رشد پایدار و اخلاقی است }}. 

یک مکانیزم تشویقی، به این معناست که شرکت کنندگان در شبکه، پاداشی را در ازای مشارکت خود از طریق سهام گذاری (Staking) دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند. 

ویژگی هایی که کاردانو Cardano را متمایز می‎‎‎‎‎‎کند 

بلاکچین کاردانو از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‎‎‎‎‎‎کند، برخلاف بیتکوین که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. این به کاردانو اجازه می‎‎‎‎‎‎دهد که مقیاس پذیری بیشتری داشته باشد، و هزینه های آن کاهش یابد. همچنین به علت صرفه جویی در انرژی در سیستم اثبات سهام، می‎‎‎‎‎‎توان گفت کاردانو یک بلاکچین دوستدار و سازگار با طبیعت است. بلاچین کاردانو می‎‎‎‎‎‎تواند مقیاس پذیری و سرعت بیشتری را بدون کاهش امنیت، به کاربران ارائه دهد. این موجب کاهش هزینه کارمزد ها نیز خواهد شد. 

این شبکه طی یک ارتقاء به نام Shlley در سال 2020، توانست تا 100 برابر نسبت به سایرین غیرمتمرکزتر شود. هاسکینسون پیش بینی کرد که این امر می‎‎‎‎‎‎تواند راه را برای به اجرا درآمدن 100 ها دارایی در شبکه کاردانو، هموار سازد. هاردفورک آلونزو "Alonzo" که در سپتامبر 2021 اتفاق افتاد، به ارتقاء Shlley پایان داد و فاز جدیدی را آغاز کرد.

 این ارتقاء، کاردانو را به یک بستر پذیرنده برای قراردادهای هوشمند و Dapps ها تبدیل کرد. و اکنون کاردانو Cardano، اکوسیستمی شلوغ از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) را درخود جای داده است. هارد فورک آلونزو که در سپتامبر 2021 اتفاق افتاد، بلافاصله منجر به افزایش قیمت ADA شد و برای اولین بار از مرز 3 دلار عبور کرد و بالاترین قیمت خود را به ارزش 3.101 دلار به ثبت رساند. 




ارتقای آلونزو"Alonzo"، در کاردانو چیست؟ 

به گفته چارلز هاسکینسون، آلونزو قصد دارد «قابلیت برنامه ریزی» را به شبکه معرفی کند. آلونزو "Alonzo"، نامی است برگرفته از نام یک شخص ریاضیدان آمریکایی به نام "آلونزو چرچ". این ریاضیدان یکی از بنیان گذاران علوم پایه کامپیوتر بود.

 در سپتامبر سال 2021، کاردانو ارتقا آلونزو، را منتشر کرد. پس از انتشار این ارتقا، بلاکچین کاردانو توانست، از طیف وسیعی از برنامه های رمزنگاری شده از جمله، قرارداد هوشمند، برنامه های غیرمتمرکز (Dapps)، توکن های غیرمثلی(NFT) و ...پشتیبانی کند. علاوه بر پشتیبانی از این دارایی ها، کاردانو اکنون می‎‎‎‎‎‎تواند برای مبادلات غیرمتمرکز، نیز استفاده شود. به طور کلی ارتقاء آلونزو باعث شد، بلاکچین کاردانو و اتریوم دریک سطح قرار بگیرند. 

درنهایت در فوریه سال 2022، تعداد کیف پول های کاردانو، از مرز 3میلیون، عبور کرد. از دسامبر 2022 نیز، بیش از 1200 درصد افزایش داشته و همچنین از 190 هزار به بیش از 300 هزار رسیده است. این افزایش، همزمان با افزایش قرادادهای هوشمند پس از ارتقا آلونزو بود که کاردانو از مرز 1000 قرارداد هوشمند در 27 ژانویه 2022 گذر کرد.

فعالیت توسعه دهندگان نیز، یکی دیگر از شاخص های رشد اکوسیستم است. کاردانو به خودش افتخار می‎‎‎‎‎‎کند که بیش ترین توسعه دهندگان در GitHub را داراست و بلاکچین توسعه یافته تری مانند سولانا "Solana" را شکست داده. به طور متوسط روزانه بیش از 50 مشارکت، به مخزن کاردانو در GitHub ارسال می‎‎‎‎‎‎شود.

بااین حال، این شبکه همچنان با مشکلاتی در اجرای قراردادهای هوشمند خود، مواجه است و کاربران در مورد راه اندازی صرافی غیرمتمرکز SundaeSwap، که به کندی عمل می‎‎‎‎‎‎کند، در ژانویه 2022 شکایت داشته اند.

سخن پایانی 

کاردانو Cardano، یک بلاکچین غیرمتمرکز است که در سال 2015 با هدف افزایش مقیاس پذیری و سرعت راه اندازی شد. اکوسیستم کاردانو اکنون به یکی از مناسب ترین پذیرنده های قرارداد هوشمند و Dapp ها تبدیل شده است. درحال حاضر پروژه های متاورسی زیادی در اکوسیستم کاردانو راه اندازی شده اند که با محبوبیت های بالایی موجه شده. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین ها آگاه شوید. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید سؤالات و تجربیات خودرا با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد
الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع
اکنون می توان ADAرا از طریق کارت بانکی در بزرگترین بازار NFT کاردانو خریداری کرد اکنون می توان ADAرا از طریق کارت بانکی در بزرگترین بازار NFT کاردانو خریداری کرد
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask
ارز دیجیتال بیت کوین BitCoin و نکاتی که نمی دانستید ارز دیجیتال بیت کوین BitCoin و نکاتی که نمی دانستید
اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم
بایننس توکن (BNB) چیست؟ بایننس توکن (BNB) چیست؟

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید