عصر متاورس
بلاکچین مونرو Monero و ارزدیجیتال XRM - استخراج ارز مونرو

بلاکچین مونرو Monero و ارزدیجیتال XRM - استخراج ارز مونرو

پیش گفتار 

بلاکچین ها ماهیتی غیرمتمرکز داشته و به گونه ای طراحی شده اند که تمام کاربران از سراسر جهان می توانند به اطلاعات ذخیره شده به صورت کاملا شفاف دسترسی داشته باشند. ممکن است این مسئله به مزاج برخی از کاربران خوش نیاید. برخی از کاربران مایل هستند که مخفی مانده و به صورت غیرقابل ردیابی، فعالیت های خودرا انجام دهند. بلاکچین مونرو با هدف دستیابی به افزایشحریم خصوصی کاربران راه اندازی شده و توسعه دهندگان این بلاکچین وعده مخفی ماندن را به کاربران می دهند.

در این مقاله از عصر متاورس، با تمرکز بر اصول امنیتی بلاکچین Monero خواهیم دید که این بلاکچین چگونه نسبت به سایر رقبای خود متمایز است و اینکه آیا توانسته است به ادعای خود، مبنی بر افزایش حریم خصوصی کاربران دست یابد یا خیر.

 بلاکچین مونرو چیست ؟

بلاکچین مونرو و ارزدیجیتال XMR، با یک هدف اصلی ایجاد شدند: «امکان کنترل کاربر روی میزان دیده شدن اطلاعات شخصی خود در فضای آنلاین.» در سال 2012 ارز دیجیتالی به نام بایت کوین (Bytecoin) راه‌اندازی شد که آن هم اهدافی حول ناشناس ماندن را دنبال می‌کرد. سپس در سال 2014، بلاکچین Monero طی یک فورک از بایت کوین، راه اندازی شد. زمانی که کاربران متوجه شدند بیشتر کوین‌های بایت‎‎‎‎‎‎کوین که قرار بود در فرآیند استخراج حضور داشته باشند از پیش وارد چرخه شده‌اند، نسبت به آن بی‌اعتماد شدند و پروژه جدید بلاکچین مونرو آغاز شد. بایت‎‎‎‎‎‎‎‎کوین روی پروتکلی به نام کریپتو نوت (cryptonote) ساخته شده بود که قدرتمند، منبع باز و مبتنی بر حریم خصوصی بود. با این حال طراحان مونرو ترجیح دادند در کنار آن از شیوه‌های امنیتی اضافه مانند امضاهای حلقه‌ای، تراکنش‌های محرمانه حلقه‌ای و فناوری آدرس مخفی استفاده کنند.

بلاکچین مونرو چه ویژگی هایی دارد؟

هدف بلاکچین monero محدود به ارائه کوین‌های مبتنی بر حریم خصوصی نیست، بلکه این مجموعه معتقد است برای رفع ضعف‌های ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC، تلاش می‌کند.

حریم خصوصی طرفین معامله

بلاکچین مونرو حریم خصوصی و ناشناس ماندن را به عنوان حوزه‌های کلیدی در نظر می‌گیرد تا ارزهای دیجیتال به پول نقد الکترونیکی واقعی تبدیل شوند. از نظر توسعه‌دهندگان مونرو، ردیابی تراکنش‌ها مشکل اصلی اکثر ارزهای دیجیتال است؛ زیرا این اجازه نمی‌دهد آن‌ها از استانداردهای بانکداری سنتی مبتنی بر فیات دور شوند. این تراکنش‌ها را می‌توان به راحتی در نقاط مبدأ و مقصد ردیابی کرد؛ زیرا اکثر تراکنش‌هایی که در بین کاربران شبکه انجام می‌شوند عمومی هستند. بلاکچین مونرو با درک این موضوع که پرداخت‌های همتا به همتا نباید شامل اشخاص ثالث شوند، از ارتباط کاربرانش با تراکنش‌هایی که انجام می‌دهند محافظت می‌کند.

حریم خصوصی معامله

حفاظت از حریم خصوصی به طرفین معاملات محدود نمی‌شود؛ زیرا این امر به همان اندازه به ماهیت خود معامله مربوط است. براساس این هدف، دفتر کل مخفی و عمومی مونرو از تراکنش‌های خصوصی نه تنها با توجه به فرستنده، بلکه برای مقاصد تراکنش نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین نوید قابلیت تعویض‌پذیری (fungibility) را می‌دهد، به این معنی که کوین‌های آن قابل تعویض هستند و در دخالت از طریق هک یا سرقت مقاوم هستند. تیم بلاکچین مونرو، Kovri را به عنوان یک لایه ناشناس غیرمتمرکز ایجاد کرد که براساس معماری I2P (پروژه اینترنت نامرئی) ساخته شده است که شبیه Tor است.

حفاظت از اطلاعات کاربران

تمرکز بلاکچین monero بر حریم خصوصی فراتر از محدوده حریم خصوصی «مجازی» است. برای تیم مونرو، تقویت اعتماد کاربران با ویژگی‌های پیشرفته حریم خصوصی به محافظت از منافع آن‌ها در خارج از حوزه ردیابی تراکنش و قابلیت پیوند گسترش می‌یابد. بلاکچین مونرو می‌خواهد از استخراج اطلاعات پنهان از پایگاه‌های اطلاعاتی عمومی جلوگیری کند تا به یک ارز دیجیتال تبدیل شود که قادر است از کاربران خود در برابر دادگاه‌ها و نهادهای قضایی مشابه، حتی در برابر مجازات‌هایی مانند مجازات اعدام محافظت کند. در عین حال، توسعه دهندگان نمی‌خواهند دسترسی به مزایای حریم خصوصی مونرو را با الزام کاربران به دانستن عملکرد درونی آن محدود کنند. این تیم قول داده که تمام تصمیمات توسعه را برای بحث عمومی به مخاطبان ارائه کند.

الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work)

مونرو از الگوریتم اثبات کار RandomX برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کند. RandomX در مقایسه با مدلی که در الگوریتم اثبات کار بیت کوین یافت می شود، دموکراتیک‌تر است و از پیشنهاد مونرو برای سطح بالاتر عدم تمرکز حمایت می‌کند. مدل الگوریتم اثبات کار (PoW) مونرو دارای پیاده‌سازی الگوریتم هش CryptoNight است که برای استخراج توکن‌های XMR استفاده می‌شود. این فناوری قرار است رویکردی تساوی‌گرا را برای ماینینگ ارائه دهد؛ زیرا می‌توان آن را توسط سی‌پی‌یوها و پردازنده‌های گرافیکی محاسبه کرد، در حالی که برای کسانی که از اسیک‌ها استفاده می‌کنند مساعد نیست.

مرتبط : اهمیت مکانیزم های اجماع (Consensus Mechanism) در بلاکچین 

بلاکچین monero چگونه ایمن می شود؟

همه ارزهای دیجیتال مبتنی بر حریم خصوصی با یک روش واحد به «حریم خصوصی» نمی‌رسند؛ بنابراین کاربران نباید آن‌ها را برابر یا قابل تعویض در نظر بگیرند. به عنوان مثال، XMR  باید به عنوان ابزاری در نظر گرفته شود که در صورت استفاده صحیح، داده‌های کاربر را در بلاکچین پنهان می‌کند و ردیابی کاربران را دشوارتر می‌کند. اما اینکه این ایمن‌سازی چگونه انجام می‌شود، موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

امضای حلقه‌ ای (Ring Signatures)

فناوری امضای حلقه‌ای به این صورت است که پیش از ثبت نهایی تراکنش‌های XMR، امضای شخص صاحب تراکنش با عده‌ای دیگر ترکیب شده و وقتی به اطلاعات تراکنش نگاه کنیم، نمی‌توانیم تشخیص دهیم کدامیک صاحب اصلی است.

در طول سال‌های فعالیت خود، بلاکچین مونرو با تغییر تعداد امضاهای درگیر در این فرآیند آزمون و خطا کرده است، حتی در یک زمان به کاربران اجازه می‌داد تا تعداد دلخواه خود را مشخص کنند. با این حال، از سال 2019 هر تراکنش در مونرو باید 10 امضای اضافی بگیرد، که یعنی سرجمع به 11 امضا نیاز دارد.

آدرس های مخفیانه (Stealth Addresses)

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به حفظ حریم خصوصی مونرو کمک می‌کند، آدرس‌های مخفیانه است که کاربران را قادر می‌سازد تا یک آدرس را منتشر کنند که به‌طور خودکار حساب‌های یکبار مصرف برای هر تراکنش ایجاد می‌کند. با استفاده از یک «کلید مشاهده» مخفی، مالک می‌تواند وجوه دریافتی خود را شناسایی کند؛ زیرا کیف پول آن‌ها می‌تواند بلاکچین را اسکن کرده تا هرگونه تراکنش با آن کلید را شناسایی کند.

تراکنش‌های محرمانه حلقه ای (Ring Confidential Transactions)

تراکنش‌های محرمانه حلقه که به صورت مخفف RingCT در سال ۲۰۱۷ معرفی شدند، میزان مبادله کاربران را در تراکنش‌های ثبت‌شده در بلاکچین پنهان می‌کنند. در واقع، RingCT آن را به گونه‌ای می‌سازد که تراکنش‌ها بتوانند ورودی و خروجی‌های زیادی داشته باشند، در حالی که ناشناس بودن را حفظ می‌کنند و در برابر هزینه‌های مضاعف محافظت می‌شوند.

توکنومیک ارزدیجیتال XMR

XMR ارزدیجیتال بومی و اصلی بلاکچین مونرو است. این ارزدیجیتال در شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-20 به عنوان قرارداد هوشمند ERC20 با آدرس " 0x45750cd6a3bb2206dbeb9cba5e68bf909ac945e3 " پیاده سازی شد."

ارزدیجیتال XRM با عرضه کل اولیه 18.4 میلیون عدد، منتشر شد. XRM با تولید ثابت 0.3 در هر دقیقه برنامه ریزی شده و عرضه کل آن نامحدود است. ارزش بازار کوین در ماه می 2019 به 1.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به موجی که در اوایل سال 2018 به آن دست یافت، کاهش یافته بود.

نکته ای که مونرو را منحصربه فرد می کند شاید نحوه استخراج XRM باشد. برای استخراج مونرو نیازی به خرید دستگاه های اسیک Asic( ماینر های تخصصی) و تجهیزات نخواهید داشت. شما می توانید با استفاده از پردازنده های گرافیکی (GPU)، استخراج کنید. این نکته به ویژه برای مبتدیان و افرادی که مایل به سرمایه گذاری هنگفت نیستند، بسیار جذاب است. درحال حاضر XRM جزو آسان‎‎‎‎‎ترین ارزهای دیجیتال برای استخراج است. 

مورنو را می‌توان تا حدودی به طور موثر روی سخت‌افزارهای درجه مصرف کننده مانند x86، x86-64، ARM و GPU استخراج کرد. در اکتبر سال 2021، پروژه مونرو  P2Pool را معرفی کرد، یک استخر ماینینگ که روی یک زنجیره جانبی اجرا می‌شود و به شرکت‌کنندگان کنترل کامل گره خود را مانند پیکربندی‌های استخراج انفرادی می‌دهد.

Monero برای مبارزه با استخراج مبتنی بر اسیک (Asic) به چندین توکن تقسیم شده است. 

1- Monero 0 با نماد ZMR

2- Monero classic با نماد XMC

3- Monero Orginal با نماد XMO

4- MoneroV با نماد XMV

مرتبط : انواع روش های ماینینگ (استخراج ) و مقیاسه هرکدام

 علاوه بر ماینینگ، می‌توان به راحتی ارز دیجیتال XMR را مستقیماً از صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال مانند بایننس Binance، کراکن Kraken، صرافی کوکوین KuCoin و ... معامله کرد. پس از به دست آوردن کوین‌ها ممکن است با کمک لیست بازرگانان مونرو (Monero merchants)  خرج شوند یا در کیف پول‌های دسکتاپ مختلف ذخیره شوند.

در مارس 2019، بلاکچین monero تحت یک هارد فورک قرار گرفت که قرار بود حریم خصوصی، امنیت و مقاومت اسیک آن را بهبود بخشد. هیچ کوین جدیدی از این تغییر در پروتکل ظاهر نشد، به این معنی که تنها ماینرها قرار بود نرم‌افزار ماینینگ خود را ارتقا دهند، در حالی که دارندگان ارز دیجیتال XMR مجبور بودند کیف پول خود را به آخرین نسخه به روز کنند تا به عملکرد خود ادامه دهند.

پروژه مونرو تاکنون بیش از 500 مشارکت کننده داشته است که بخش عمده‌ای از تیم توسعه‌دهنده آن را تشکیل می‌دهد.

سؤالات متداول

بلاکچین مونرو چیست؟

بلاکچین مونرو، شبکه‌ای است که با الگوریتم‌های خاصی که در مقاله توضیح دادیم، اصل غیرقابل ردیابی و مخفی بودن اطلاعات و تراکنش‌های کاربران را ممکن کرده است.

ارز دیجیتال XMR چیست؟

XMR توکن بومی شبکه مونرو است. توکنومیک مونرو نشان می‌دهد این ارز دیجیتال عرضه نامحدود دارد. در مقاله به نوه کسب آن پرداخته‌ایم.  

سخن پایانی: چه چیزی مونرو را منحصربه فرد می کند؟

اکثر ارزهای دیجیتال، علیرغم تصورات غلط برخی افراد، هر چیزی جز ناشناس هستند. آن‌ها از بلاکچین برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. از آنجایی که این بلاک‌چین‌ها عمومی هستند، هر کسی می‌تواند مبالغ ارسال شده از یک آدرس کیف پول کریپتو به آدرس دیگر را مشاهده کند. آدرس‌های کیف پول به طور بالقوه می‌توانند به هویت‌های دنیای واقعی مرتبط باشند.

اینجاست که مونرو متفاوت است. مونرو از فناوری‌های تقویت‌کننده حریم خصوصی استفاده می‌کند تا کاربران و تراکنش‌های خود را ناشناس، محرمانه و غیرقابل ردیابی کند. فرستنده، گیرنده و مبلغ هر تراکنش در بلاکچین مونرو پنهان است. سؤال اصلی این است که آیا بلاکچین مونرو واقعا غیرقابل ردیابی است؟ تا به امروز، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کسی قادر به ردیابی مونرو بوده وجود ندارد. شرکت‌هایی وجود دارند که ادعا می‌کنند روش‌های ردیابی مونرو را توسعه داده‌اند، اما هیچ‌کس مدرکی دال بر ردیابی تراکنش مونرو از نقطه A تا نقطه B ارائه نکرده‌اند.

از سوی دیگر، وب سایت خود مونرو بیان می‌کند که هیچ چیز 100 درصد ناشناس نیست. همچنین این احتمال وجود دارد که کسی بتواند راهی برای استنباط اطلاعات از طریق لایه‌های حریم خصوصی ارز دیجیتال بیابد. اگرچه به نظر می رسد مونرو در حال حاضر نزدیک‌ترین چیز به غیرقابل ردیابی است، هیچ تضمینی برای ناشناس بودن کامل وجود ندارد.

در آخر شما می توانید سؤالات و تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار بلاکچین ها و متاورس ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin
بازی بلاکچین میراث - متاورس Legacy و توکن - (راهنمای کامل) بازی بلاکچین میراث - متاورس Legacy و توکن - (راهنمای کامل)
GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین
استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج
Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی) Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید