عصر متاورس
مون بیم MoonBeam و ارزدیجیتال GLMR - راهنمای جامع

مون بیم MoonBeam و ارزدیجیتال GLMR - راهنمای جامع

پیش گفتار 

صنعت بلاک‌چین در سال‌های اخیر شاهد دگرگونی‌های بسیار زیادی بوده و آنطور که به نظر می‌رسد بلاک‌چین چند زنجیره‌ای (Multi-Chai) در راس این دگرگونی‌ها قرار گرفته است. در این میان یکی از پلتفرم‌هایی که تلاش عمده‌ای در ساخت بلاک چین منحصربه‌فرد انجام می‌دهد، اکوسیستم پولکادات Polkadot است که توانسته خود را به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های تحول‌گرا معرفی کند. به دلیل اهمیت سیستم‌های چند زنجیره‌ای در بلاک‎‎‎‎‎‎چین قصد داریم در این مطلب به معرفی مون بیم Moonbeam و ارز دیجیتال GLMR بپردازیم و اطلاعات ارزشمندی را در این مورد به اشتراک بگذاریم. 

مون بیم (Moonbeam) چیست؟ 

مون بیم (Moonbeam) یک محصول بلاک‎چینی است که بر روی اکوسیستم پولکادات، راه‌اندازی شده است و هدف آن اجرای قراردادهای هوشمند بر روی این اکوسیستم است. زنجیره بی‌درنگ یا بدون تاخیر اکوسیستم پولکادات، در نقش گروهی اتصال دهنده بین تمامی اجزای این بلاکچین عمل ‌می‌کند. فعالیت این زنجیره هیچ شباهتی با عملکرد ماشین مجازی اتریوم (EVM) ندارد و نمی‌تواند به طور مستقل قراردادهای هوشمند را مدیریت کند. بنابراین ضروری است که از فناوری واسطه‌ای برای استقرار پروژه‌های متعدد در این پلتفرم استفاده کند تا نیازی به اجاره پاراچین (ParaChain) یا پاراترد (Paratheard) نداشته باشد. 

مون بیم همان فناوری واسطه‌ای است که توانسته شبکه خود را در بستر پولکادات راه‌اندازی کند و در واقع نقش پاراچین در شبکه پولکادات را بر عهده دارد.

هدف اصلی مون بیم چیست؟

اصلی‌ترین هدف مون بیم سازگار کردن شبکه پولکادات با انواع قراردادهای هوشمند است تا عملکرد آن را شبیه به شبکه اتریوم Ethereum کند این پروژه با استفاده از ابزارهای فنی که در اختیار دارد، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند با کمترین تغییر در کدهای نوشته شده برنامه‌، به کاربران پولکادات اجازه استفاده راحت‌تر از این اکوسیستم بسیار پیشرفته را بدهند. پلتفرم پولکادات براساس فریم‎ورک ساب استریت (Substrate) توسعه داده شده و کدهای آن به زبان برنامه نویسی راست (Rust) نوشته شده است. این زبان برنامه نویسی تفاوت‌های بسیار زیادی با زبان برنامه نویس سالیدیتی (Solidity) شبکه اتریوم دارد.

این موضوع به یکی از مشکلات اصلی این پلتفرم تبدیل شده است و مانع از ورود بسیاری از پروژه‌ها به شبکه پولکادات می‌شود. چرا که توسعه‌دهنده‌های بسیاری از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند و از سوی دیگر ابزارهای کمکی بسیار زیادی برای آن وجود دارد.

مون بیم توانسته این مشکل را برطرف کند و با ایجاد یک میان برنامه (MiddleWare)، به توسعه دهندگان این اجازه را می‌دهد که علاوه بر امکانات موجود در اتریوم، به ابزارهای مختص شبکه پولکادات مانند پیام‌های بین شبکه‌ای XCMP و SPREE نیز دسترسی داشته باشند. این دو ابزار موجود در شبکه برای تبادل پیام تراکنش و پردازش اطلاعات بین یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که بریج‌های مختلف در شبکه مون بیم ایجاد و راه‌اندازی شود، پاراچین‌های پولکادات قادر خواهند بود تا با دیگر شبکه‌های بلاکچینی نیز ارتباط امن برقرار کنند.

بهره گیری از مون بیم (چه چیزی مون بیم را منحصربه فرد می کند)

برنامه‎‎‎‎‎‎‎‎های فعال در اکوسیستم پولکادات: تمامی پروژه‌هایی که به قراردادهای هوشمند احتیاج دارند می‌توانند از مون بیم استفاده کنند. 

پروژه‎‎‎‎‎‎‎‎های فعال در شبکه اتریوم: مون بیم باعث کاهش هزینه‌های تراکنش در شبکه اتریوم می‌شود، همچنین می‌تواند بخشی از مشکلات مقیاس‌پذیری را حل کند.

قابلیت ایجاد برنامه‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکز (Dapps)، در بستر اکوسیستم پولکادات:  تمام توسعه‌دهندگان به ابزارهای لازم برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز دسترسی دارند و می‌توانند به راحتی آن را مورد استفاده قرار دهند.

مون بیم چگونه ایمن شده است

باید توجه داشته باشید که امنیت شبکه مون بیم به امنیت اشتراکی اکوسیستم پولکادات وابستگی تنگاتنگی دارد. شبکه مون بیم براساس الگوریتم اثبات سهام (PoS) فعالیت می‌کند. تمامی تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه توسط سیستم گردآورنده مورد بررسی قرار گرفته و براساس اجماع مورد تایید قرار می‌گیرند و برای تایید نهایی به زنجیره بدون تاخیر فرستاده می‌شوند تا اعتبارسنج‌ها تصمیم‌گیری نهایی را درباره آن انجام دهند.

ویژگی‌های مون بیم MoonBeam

مون بیم به عنوان یکی از بهترین پاراچین‌های شبکه پولکادات محسوب می‌شود که توانایی سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را دارد و از اصلی‌تری ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نیازی به مجوز ندارد و کاملا غیرمتمرکز است.

2- با وجود اینکه ساختار کاملا متفاوتی دارد، اما به راحتی امکان پیاده‌سازی ماشین مجازی اتریوم بر روی این پلتفرم وجود دارد.

3- به راحتی می‌توان API مبتنی بر Web 3.0 را روی آن راه‌اندازی کرد.

4- توانایی سازگاری با ابزارهای ایجاد شده در پلتفرم پولکادات را دارد.

5- کاربران می‌توانند در بتن این شبکه پروتکل‌های مورد نیاز خود را طراحی کنند.

ارزدیجیتال GLMR (گلیمر) و توکنومیک آن 

GLMR، ارزاصلی و بومی شبکه مون بیم است که جزئی جدانشدنی از این اکوسیستم را تشکیل می‎‎‎‎‎‎دهد. GLMR در مون بیم 4 نقش اصلی را برعهده دارد: 

1- پرداخت هزینه‌های تراکنش

2- کارمزد شبکه و توان محاسباتی قراردادهای هوشمند را محاسبه می‌کند.

3- تامین امنیت شبکه از طریق استیکینگ  رمزارز و الگوریتم اثبات سهام (PoS).

4- مشارکت در تصمیم‌گیری، در واقع کوین گلیمر (GLMR) یک توکن حاکمیتی نیز هست.

حداکثر عرضه این توکن نامحدود است.

عرضه کل این توکن برابر با 1,076,127,111 GLMR است که چیزی حدود 680 میلیون از آن درگردش است. 

تیم توسعه دهنده

مون بیم به عنوان یک محصول مشترک بین شرکت Moonbeam و بنیاد PureStake است. از اعضای هیئت مدیره این پروژه موفق می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

درک یو (Derek Yoo)، مدیر ارشد اجرایی مون بیم و شرکت PureStake است. 

استفان ملهورن (Stefan Mehlhorn)، مدیر ارشد عملیاتی مون بیم.

آلن ساپد (Alan Sapede)، نایب رئیس بخش مهندسی بلاکچین مون بیم.

نقشه راه شبکه مون بیم MoonBeam

پلتفرم مون بیم قصد دارد زیر ساخت‌های خود را در شبکه پولکادات ارتقا دهد و از طریق برنامه‌های تشویقی متنوع، برنامه‌های جدیدی را به این اکوسیستم جذب نماید.

همچنین تاکید ویژه‌ای بر روی تعامل با پاراچین‌های مختلف فعال در شبکه پولکادات دارد و این امر را از طریق راه‌اندازی پروتکل XCM انجام داده است.

سخن پایانی 

همانطور که گفته شد مون بیم یکی از بهترین پلتفرم‌های چند زنجیره‌ای است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند سازگار با شبکه پولکادات و اتریوم را ایجاد کنند. این پلتفرم با وجود اینکه طول عمر زیادی ندارد، اما در همین مدت کوتاه توجه بسیاری از پروژه‌های کوچک و بزرگ را به خود جلب کرده و این امر باعث افزایش محبوبیت رمزارز آن در بین جامعه ارزهای دیجیتال شده است.

شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات باگروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذاریدو با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask
GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین
اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon
اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع

1 نظر ثبت شده !

  1. SHIB CAW PAW BRISE تا چند سال آینده 1دلار

نظرات خود را با ما در میان بگذارید