عصر متاورس
اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon

اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon

پیش گفتار

بلاکچین لایه دوم پالیگان PolyGon و ارزدیجیتال MATIC، که در مقاله جداگانه ای به بررسی ساختار، مقیاس پذیری و ویژگی‎‎‎‎‎‎های آن پرداختیم، در سال 2021 با راه اندازی Polygon Studio، فعالیت خودرا در حوزه NFTها و پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی آغاز کرد و اکنون اکوسیستم آن مملو از بهترین پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی درحال توسعه و توسعه یافته است که توجه کاربران و سازمان‎‎‎‎‎‎های زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

پروژه های متاورسی اکوسیستم پالیگان PolyGon

اکوسیستم متاورسی پالیگان

پالیگان در سال 2017 با نام Matic Network، و با هدف ایجاد یک بلاکچین چند زنجیره ای سازگار با اتریوم، افزایش مقیاس پذیری و کاهش هزینه کارمزد تراکنش‎‎‎‎‎‎های اتریوم توسعه یافته است. سپس درسال 2021 به پالیگان تغییر نام داد و خودرا به عنوان توسعه دهنده متاورس و Web3 معرفی کرد. 

اتریوم Ethereum محبوب‎‎‎‎‎‎ترین بلاکچین برای توسعه دهندگان به شمار می‎‎‎‎‎‎رود، بااین حال با افزایش کاربران و تعدد تراکنش ها به ویژه درسال‎‎‎‎‎‎های اخیر، شاهد برخی مشکلات مانند هزینه بالای کارمزد این شبکه بوده ایم. راهکار‎‎‎‎‎‎های لایه دوم زیادی با وعده افزایش مقیاس پذیری اتریوم به وجود آمده اند، بااین حال می‎‎‎‎‎‎توان گفت شبکه پالیگان از موفق‎‎‎‎‎‎ترین آن هاست. 

پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی به ویژه پروژه‎‎‎‎‎‎های NFT محور متاورس، نیازمند بستری مناسب برای توسعه هستند. شبکه ای که بتواند مقیاس پذیر و سریع عمل کند، درعین حال امنیت بالایی هم داشته باشد. پالیگان اجازه می‎‎‎‎‎‎دهد با حفظ امنیت پیشین، بتوانیم سریع‎‎‎‎‎‎تر، مقیاس پذیر‎‎‎‎‎‎تر و با هزینه کمتر، برنامه‎‎‎‎‎‎های خودرا گسترش دهیم. اکنون Dapp(برنامه غیرمتمرکز)، قراردادهای هوشمند و پلتفرم‎‎‎‎‎‎های DeFi زیادی در اکوسیستم پالیگان فعالیت می‎‎‎‎‎‎کنند.

بیایید نگاهی به بهترین پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی پالیگان بیاندازیم : 

1- متاورس سندباکس SandBox


سندباکس SandBox یک بازی متاورسی محبوب است که درسال 2012 توسط کمپانی Pixowl منتشر شد و درسال 2018 با به بروزرسانی ها و ادغام آن با Voxel به شکل امروزی خود درآمد. سندباکس ( که برپایه بلاکچین پالیگان توسعه یافته)، خدمات و اهداف گسترده‎‎‎‎‎‎تری را نسبت به سایر پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. 

علاوه بر سرگرمی و طی کردن مراحل بازی به هدف کسب درآمد، سندباکس با ارائه ابزارها، به توسعه دهندگان امکان ایجاد مینی‎‎‎‎‎‎گیم هارا می‎‎‎‎‎‎دهد، همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید بدون نیاز به دانش تخصصی، NFT های خودرا طراحی و ایجاد کنید. 

خالق سندباکس می‎‎‎‎‎‎گوید :: {{ می‎‎‎‎‎‎خواستم یک بازی بسازم که جامعه ای از کاربران را خلق کند که در ساخت و توسعه درکنار ما مشارکت کنند }}.

شما می‎‎‎‎‎‎توانید از زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی گرفته تا یک تبر حماسی برای آواتار هارا در فروشگاه این بازی معامله کنید. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید به طراحی و تولید NFT ها پرداخته و با فروش آن ها در فروشگاه سندباکس، سودقابل توجهی دریافت کنید. هرچیزی که آواتار‎‎‎‎‎‎های شما به آن نیاز دارد را می‎‎‎‎‎‎توانید در فروشگاه پیدا کنید.

توکن SAND و توکنومیک آن : 

SAND، ارزبومی و اصلی پلتفرم سندباکس است که برای اهداف مختلفی مانند؛ استیکینگ (Staking) و معامله دارایی های درون بازی کاربرد دارد. توکن SAND برای حاکمیت غیرمتمرکز هم استفاده می‎‎‎‎‎‎شود به این معنی که با دراختیار داشتن توکن‎‎‎‎‎‎های SAND می‎‎‎‎‎‎توانید در دائو DAO این پروژه درباره تصمیمات آینده مشارکت کنید و یا خودتان یک تصمیم را برای رای گیری به اجرا بگذارید. 

حداکثر عرضه این توکن برابر با عرضه کل آن و برابر با 3 میلیارد SAND است که چیزی حدود 1.8 میلیارد از آن درگردش است. نحوه تخصیص توکن‎‎‎‎‎‎های SAND به شرح زیر است : 

1- 12% از عرضه کل به لانچ‎‎‎‎‎پد بایننس اختصاص یافت.

2- 17.18% به فروش اولیه اختصاص یافت.

3- 4% به استراتژی اختصاص یافت.

4- 12% به بنیاد سندباکس و 19% به تیم توسعه دهنده اختصاص یافت.

5- 10% به گروه مشاوران اختصاص یافت. 

6- 28.82% از عرضه کل برای ذخیره کمپانی درنظر گرفته شد. 

مرتبط : بررسی کامل پروژه متاورسی سندباکس SandBox

2- پروژه متاورسی پگاکسی Pegaxy 


پگاکسی Pegaxy یک بازی جذاب NFT محور است که برپایه پالیگان توسعه یافته و داستان آن حول مسابقات اسبدوانی، می‎‎‎‎‎‎چرخد. یک متاورس شبیه سازی مسابقات که از مدل P2E (کسب درآمد از بازی)، پیروی می‎‎‎‎‎‎کند. شخصیت‎‎‎‎‎‎های اصلی بازی که همان اسب‎‎‎‎‎‎های مسابقه ای هستند، پگا (PEGA) نام دارند. این ها NFT‎‎‎‎‎‎هایی هستند که می‎‎‎‎‎‎توانید در فروشگاه همین بازی و یا فروشگاه‎‎‎‎‎‎های ثانویه خرید و فروش کنید. 

درهر مسابقه از این متاورس، 12 اسب به رقابت می‎‎‎‎‎‎پردازند. شما می‎‎‎‎‎‎توانید با خرید اولین اسب خود، به مسابقات بپیوندید و با قرارگیری در 3 جایگاه اول، پاداش‎‎‎‎‎‎هایی در قالب توکن‎‎‎‎‎‎های VIS به دست آورید.  Pegaxy همچنین میزبان رویدادهای سالانه ای است که به بازیکن‎‎‎‎‎‎های برتر پاداش‎‎‎‎‎‎های ارزشمندی درقالب توکن‎‎‎‎‎‎های PXG اهدا می‎‎‎‎‎‎کند. 

بازی متاورسی پگاکسی دارای 2 توکن اختصاصی با نماد‎‎‎‎‎‎های PXG و VIS است.

توکن VIS : 

VIS یک توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 است که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده. تمام عناصر درون بازی (NFT ها) با استفاده از توکن‎‎‎‎‎‎های VIS معامله می‎‎‎‎‎‎شوند. توکن VISهمچنین برای پاداش به کاربران و پرداخت‎‎‎‎‎‎های درون بازی کاربرد دارد.

توکن PXG : 

PXG یک توکن حاکمیتی ERC-20 است که برای مدیریت و تصمیم‎‎‎‎‎‎های مهم این متاورس استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. زمانی که بیشترین امتیاز را درجدول امتیازات Pegaxy کسب کنید، توکن‎‎‎‎‎‎های PXG را به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد. شما می‎‎‎‎‎‎توانید از این توکن ها برای مشارکت در تصمیم گیری‎‎‎‎‎‎های آینده بازی استفاده کنید، و یا برای سود بیشتر PXG های خودرا در صرافی ها بفروشید. 

3- پروژه متاورسی دیسنترالند Decentraland


دیسنترالند، یکی از قوی‎‎‎‎‎‎ترین و شناخته شده‎‎‎‎‎‎ترین متاورس‎‎‎‎‎‎های موجود با تعداد کاربران روزافزون و درحال رشد است که برپایه شبکه پالیگان توسعه یافته است. دیسنترالند را نمی‎‎‎‎‎‎توان یک بازی متاورسی دانست، بلکه یک پروژه عظیم متاورسی است و اهداف و ویژگی‎‎‎‎‎‎های آن فراتر از کسب درآمد از بازی کردن و سرگرمی است. 

NFT های پروژه دیسنترالند بسیار گسترده هستند، شما می‎‎‎‎‎‎توانید هرچیزی را دراین بازی طراحی‎‎‎‎‎‎وتولید و یا خریدوفروش کنید. از یک تکه سنگ برای زیبایی محیط یا یک جفت دستکش برای آواتار‎‎‎‎‎‎های این بازی گرفته، تا زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی دیسنترالند، همگی NFT هایی هستند که در فروشگاه این بازی معامله می‎‎‎‎‎‎شوند.  

شما می‎‎‎‎‎‎توانید از خرید یک قطعه زمین شروع کنید، آن را گسترش دهید، می‎‎‎‎‎‎توانید یک کتابخانه، باشگاه، کازینو یا حتی یک گالری هنری برای آثار NFT در زمین خود ایجاد کنید. بااین کار می‎‎‎‎‎‎توانید علاوه بر تبلیغات، شاهد افزایش قیمت زمین خود هم باشید. با ایجاد یک گالری هنری شما می‎‎‎‎‎‎توانید از هنرمندان بابت نمایش آثار آن ها مبلغی دریافت کنید. 

دیسنترالند همچنین ابزار توسعه فوق العاده ای دراختیار توسعه دهندگان می‎‎‎‎‎‎گذارد تا بتوانند بازی‎‎‎‎‎‎های خودرا طراحی کنند، و درهمان محیط تبلیغ کنند و کسب درآمد داشته باشند. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید در 2 مقاله جداگانه "بررسی دیسنترالند" و "آموزش خرید زمین در دسنترالند" اطلاعات گسترده‎‎‎‎‎‎تری راجع به این متاورس دریافت کنید.

توکن MANA و توکنومیک آن : 

MANA، ارزبومی واصلی پلتفرم دیسنترالند است که کاربردهایی مانند سپرده گذاری (Staking)، پاداش ها و پرداخت‎‎‎‎‎‎های درون بازی و خریدوفروش دارایی‎‎‎‎‎‎های درون بازی دارد. دائو این پروژه همچنین یکی از دائوهای برتر است. توجه داشته باشید برای رای گیری دراین سیستم نیاز به (رپد مانا) wMANA خواهید داشت. و هر wMANA نماینده یک حق رای است.

عرضه کل و حداکثر عرضه این توکن برابر 2.2 میلیارد است که چیزی حدود 1.8میلیارد از آن درگردش است و به نسبت زیر تخصیص بودجه شده است : 

1- 40% از عرضه کل به فروش اولیه سکه (ICO) اختصاص یافت.

2- 20% به بنیاد دیسنترالند تعلق گرفت.

3- 20% به گروه و شرکت کنندگان اولیه اختصاص یافت.

4- 20% به انجمن ها و همکاری ها تعلق گرفت.

4- کمپانی گالاگیمز Gala Games

گالاگیمز یک متاورس نیست، بلکه یک کمپانی توسعه دهنده بازی‎‎‎‎‎‎های متاورسی و بلاکچینی است. مجموعه بازی‎‎‎‎‎‎های گالاگیمز را می‎‎‎‎‎‎توان کاملا متفاوت از تمام متاورس‎‎‎‎‎‎های موجود دانست به این علت که؛ اغلب بازی‎‎‎‎‎‎های متاورسی جذابیت و سرگرمی را فدای اهداف دیگری می‎‎‎‎‎‎کنند. به عنوان مثال دیسنترالند باتمام ویژگی‎‎‎‎‎‎های خارق‎‎‎‎‎‎‎العاده اش، گرافیک بسیار پایینی دارد. واین نکته بسیار مهمی است چراکه عده زیادی از کاربران خودرا راضی نمی‎‎‎‎‎‎کند و ممکن است با کاهش تعداد کاربران مواجه شود. 

اما مجموعه بازی‎‎‎‎‎‎های گالاگیمز علاوه بر ارائه روش‎‎‎‎‎‎های متعدد برای کسب درآمد، داستان‎‎‎‎‎‎های جذاب و گرافیک خیره کننده ای نیز دارند، که آن هارا به بازی‎‎‎‎‎‎های اعتیاد آور و جذاب تبدیل می‎‎‎‎‎‎کند. همچنین سپردن کنترل و مدیریت بازی به کاربران، یکی دیگر از ویژگی‎‎‎‎‎‎های جذاب مجموعه بازی‎‎‎‎‎‎های گالاگیمز است. به این معنی که در مجموعه بازی‎‎‎‎‎‎های گالاگیمز، اختیار کاملی در مدیریت، گسترش و کنترل دارایی‎‎‎‎‎‎های خود خواهید داشت. همچنین نیازی به طی کردن مراحل حوصله سربر بازی ندارید و می‎‎‎‎‎‎توانید با استفاده از خلاقیت و علاقه خود، به کاوش و گسترش دنیای بی انتهای متاورس بپردازید.

این کمپانی تاکنون بیش از 9 بازی متاورسی را منتشر کرده است. محبوب‎‎‎‎‎‎ترین بازی‎‎‎‎‎‎های گالاگیمز شامل؛ متاورس میراث (Legacy)، ستاره شهر (Town Star)، تانک های عنکبوتی (Spider Tank)، پژواک امپراطوری (Echoes Of Empire)، فوزل ها (Fuzzles)، فورتفاید (FortiFied) و متاورس میرانداس (Mirandus)، می‎‎‎‎‎‎شود.

اطلاعات فنی توکن : 

توکن GALA ارزاصلی و بومی پلتفرم گالاگیمز است که برای اهداف مختلفی استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. بااین حال هرکدام از متاورس‎‎‎‎‎‎های توسعه یافته توسط این شرکت، دارای توکن‎‎‎‎‎‎های اختصاصی و بومی خود هستند.

GALA یک توکن حاکمیتی و کاربردی است و به عنوان یک توکن کاربردی برای معامله دارایی‎‎‎‎‎‎های درون بازی، پرداخت هزینه کارمزد ها و ... استفاده می‎‎‎‎‎‎شود.

حداکثر عرضه این توکن برابر با 50 میلیارد است. عرضه کل آن برابر با 39 میلیارد GALA است که چیزی حدود 7.5 میلیارد از آن درگردش است. 

روزانه حدود 17,100 توکن GALA توزیع می‎‎‎‎‎‎شود که پنجاه پنجاه بین اپراتورهای Founder Node و اقتصاد Gala Games توزیع می‎‎‎‎‎‎شود. سالانه در تاریخ 21 تیرماه توزیع گالا به یک دوم کاهش می‎‎‎‎‎‎یابد(این امر از تورم این توکن جلوگیری می‎‎‎‎‎‎کند).

5- متاورس آرسی8 ARC8



آرسی 8 نام مجموعه ای از مینی‎‎‎‎‎‎گیم هاست که در بستر شبکه پالیگان توسعه یافته اند. متاورس Arc8 مجموعه ای از بازی‎‎‎‎‎‎های Free To Earn و Play To Earn را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد و هدف اصلی کسب درآمد از بازی (P2E) را دنبال می‎‎‎‎‎‎کند. دارایی‎‎‎‎‎‎های درون بازی NFT هایی هستند که در فروشگاه این متاورس و با توکن‎‎‎‎‎‎های GMEE خرید و فروش می‎‎‎‎‎‎شوند. آرسی 8 درحال حاضر یک پلتفرم بازی برای موبایل است و درنسخه‎‎‎‎‎‎های اندروید و ios منتشر شده. 

 تیم آرسی 8 می‎‎‎‎‎‎گوید :: {{ با بیش از 40 میلیون کاربر فعال درسراسر جهان و بیش از 7 میلیارد گیم پلی؛ ما برندها، بازیکن ها و جوامع وب3 را از طریق بازی به هم متصل می‎‎‎‎‎‎کنیم }}.

توکن GMEE

 GMEE یک توکن حاکمیتی و کاربردی در اکوسیستم آرسی8 و با استاندارد ERC-20 است که می‎‎‎‎‎‎توانید از طریق شرکت در مسابقات و یا طی کردن مراحل دراین متاورس، به دست آورید و یا در صرافی ها معامله کنید. هدف توکن GMEE، پشتیبانی از چندین عنوان بازی در این پلتفرم و همچنین تمرکززدایی مالکیت است. 

سخن پایانی 

سلب مسئولیت : هدف از این مقاله صرفا اطلاع رسانی و دراختیار گذاشتن منابع فارسی درست برای شما عزیزان بوده و هیچ گونه سرمایه گذاری را تایید یا رد نمی‎‎‎‎‎‎کند، بنابراین مسئولیت تمام سرمایه گذاری‎‎‎‎‎‎های شما برعهده شخص شما خواهد بود.

تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع
UFO Gaming - بررسی توکن های UFO و UAP - راهنمای بازی متاورسی UFO Gaming - بررسی توکن های UFO و UAP - راهنمای بازی متاورسی
OneTo11 - بررسی بازی متاورس و توکن 1TO11 - بازی بلاکچینی OneTo11 - بررسی بازی متاورس و توکن 1TO11 - بازی بلاکچینی
پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi
پروتکل سولند Solend -  نحوه وام دهی در دیفای و کسب سود پروتکل سولند Solend - نحوه وام دهی در دیفای و کسب سود
بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید