عصر متاورس
SocialFi (ترکیب DeFi و شبکه‌های اجتماعی) – آینده سوشال فای

SocialFi (ترکیب DeFi و شبکه‌های اجتماعی) – آینده سوشال فای

پیش گفتار

پلتفرم‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال دو حوزه کاملا متفاوت از هم تلقی می‌شوند. ارزهای دیجیتال مبتنی بر نوآوری‌های تکنولوژیکی بوده و امکان انجام امور مالی به صورت غیرمتمرکز و معاملات همتا به همتا را فراهم می‌سازد. در حالی که شبکه‌های اجتماعی ابزاری متمرکز بوده و در قالب پیام رسان خدمات خود را ارائه می‌کنند.

سوشال فای (SocialFi)، مفهومی است که از ترکیب این دو حوزه به وجود آمده و به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شبکه‌های اجتماعی اشاره دارد. سوشال فای درصدد است مشارکت اجتماعی را با ابزارهای بلاکچینی ترکیب نماید و قابلیت‌های امور مالی غیرمتمرکز را برای خلق برنامه‌های اجتماعی غیرمتمرکز به کار گیرد.

SocialFi با ارائه مدل‌های مالکیت، مشوق‌های جدید، رویکردهای حفظ حریم خصوصی و مزایای اقتصادی از طریق ابزارهای رمزنگاری قصد دارد کاربران روزمره را قدرتمندتر کرده و ارزش و قدرت کنترل را به آنها بازگرداند.

سوشال فای برای تحقق این چشم انداز جذاب، از مزیت شفافیت اکوسیستم‌های بلاکچین استفاده می‌کند. امور مالی غیرمتمرکز و کریپتوکارنسی‌ها نیز به عنوان موتورهای فنی و اقتصادی پیشبرد این تحول عمل می‌کنند.

سوشال فای (SocialFi) چیست؟


صفر تا صد سوشال فایننس

 

SocialFi مخففی از عبارت Social Finance است که بر توسعه پلتفرم‌ها و پروتکل‌های شبکه اجتماعی مبتنی بر فناوری بلاکچین تمرکز دارد و درصدد است یک تجربه اجتماعی با ترکیب مشوق‌های کریپتویی، ابزارهای دیفای (DeFi) و اصل تمرکززدایی برای کاربران به ارمغان بیاورد.

سوشال فای به عنوان رویکرد Web3 به رسانه‌های اجتماعی، کاربران را قادر می‌سازد کنترل محتوای خود را به دست بگیرند و فرصت‌های کسب درآمد متعددی ایجاد نمایند.

اهمیت و مزایای سوشال فای

برنامه‌های مبتنی بر سوشال فای قرار است از طریق ترکیب قدرت رسانه‌های اجتماعی با ماهیت غیرمتمرکز وب3، صنعت شبکه‌های اجتماعی را دچار تحولی بنیادی کند. از جمله مزایایی که این طرح می‌تواند ایجاد کند، عبارتند از:

تمرکززدایی:

پلتفرم‌های اجتماعی مبتنی بر Web2، به شدت متمرکز هستند و همه داده‌ها در آنها روی یک سرور مرکزی ذخیره می‌شوند. شرکت‌های بزرگ فناوری پلتفرم‌ها را در انحصار خود دارند و داده‌ها، تعاملات، حریم خصوصی و درآمدزایی کاربران از این فضا را کنترل می‌کنند. سوشال فای با حذف این واسطه‌ها، کاربران را قادر می‌سازد تا کنترل کاملی بر محتوای خود داشته باشند.

تقویت حفظ حریم خصوصی:

با توزیع داده‌ها در نودهای (Nodeهای) مختلف وب، سرورهای مرکزی حذف و حفظ حریم خصوصی افزایش می‌یابد.

مدیریت سانسور:

پلتفرم‌های سوشال فای با تمرکززدایی از داده‌های زنجیره‌ای، مسئولیت تایید یا رد محتوای مضر را برای کاربران فراهم می‌کند. بدین ترتیب تولیدکنندگان محتوا آزادی بیان بیشتری خواهند داشت. سوشال فای همچنین مدعی است که با استفاده از تکنیک‌های نوآورانه می‌تواند مانع از انتشار محتوای آسیب‌زا شود.

روش‌های متعدد کسب درآمد:

شبکه‌های اجتماعی سوشال فال، مدل‌های درآمدی مختلفی را در اختیار سازندگان محتوا و کاربران قرار می‌دهد.

ارزهای دیجیتال؛ قلب تپنده پلتفرم‌های سوشال فای

ارزهای دیجیتال به عنوان زیربنای اقتصادی این طرح، قابلیت اجرایی مدل‌های SocialFi را به‎‎‎‎‎‎‎واسطه مکانیسم‌هایی به شرح زیر امکان‌پذیر می‌کنند:

تشویق مشارکت:

توزیع توکن‌هایی متناسب با تعامل کاربر، باعث ایجاد انگیزه جهت تولید محتوا، مشارکت در حق حاکمیت پلتفرم، تعدیل موثر و سایر عملکردهای همسو با اهداف پلتفرم‌ها خواهد شد.

تمرکززدایی از حاکمیت پلتفرم (حاکمیت جامعه محور):

دارندگان توکن در یک پلتفرم مبتنی بر سوشال فای، می‌توانند در مواردی مانند خط مشی‌های شبکه، تخصیص خزانه‌داری، دستورالعمل‌های محتوا، شرایط ارائه خدمات، امتیاز دهی و ... حق رأی داشته باشند و در اخذ تصمیمات مهم شبکه مشارکت کنند.

تسهیل امور معاملاتی:

با استفاده از پتانسیل بستر غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و حوزه دیفای، انتقال مستقیم ارزش امکان‌پذیر می‌شود.

طراحی و توسعه یک اکوسیستم مستقل:

از آنجایی که دارایی‌های دیجیتال بازتعریف جدیدی از مشوق‌ها و ساختارهای مشارکت ارائه می‌دهند، می‌توان با طراحی مدل‌های توکن غنی، شرکت‌کنندگان را تشویق به مشارکت کرد تا سرمایه لازم برای رشد پلتفرم‌ها، خدمات و اقتصاد مشترک سوشال فای را تامین کنند.

اعطای مالکیت واقعی دارایی‌ها:

دارندگان توکن‌های حاکمیتی و کاربردی، در واقع مالک واقعی بخشی از شبکه، جوامع، آثار خلاقانه، NFTها و سایر دارایی‌های دیجیتالی زیربنایی پلتفرم به شمار می‌روند.

بهترین پروژه‌های سوشال فای (SocailFi)

بهترین برنامه های سوشال فایننس برای کسب درآمد

تااینجا با مفهوم و ویژگی های SocialFi آشنا شدیم. در ادامه چندمورد از بهترین پلتفرم های سوشال فای را بررسی می کنیم:

Minds

یک پلتفرم اجتماعی رمزنگاری شده متن باز است که با گنجاندن مشوق‌های ارز دیجیتال، کاربران را تشویق به تعامل می‌کند. کاربران در ازای تعامل فعال در شبکه توکن دریافت می‌کنند. از این توکن‌ها در جهت ارتقای محتوا یا پروژه‌هایی با محوریت سرمایه جمعی استفاده می‌شود.

Roll

این پلتفرم، سازندگان محتوا را قادر می‌سازد تا با راه‌اندازی ارزهای دیجیتال اختصاصی، شهرت و نفوذ اجتماعی خود را به نمایش بگذارند. طرفداران نیز با جمع‌آوری، مبادله و نمایش این نوع توکن‌ها، حمایت خود از خالق توکن را نشان می‌دهند.

Mask Network

این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای اجتماعی رمزنگاری تولید کرده و آنها را در شبکه‌های اجتماعی Web2 اشتراک‌گذاری کنند.

لنز پروتکل (Lens Protocol)

این پروتکل به عنوان یک گراف اجتماعی مبتنی بر وب3، در بلاک چین اثبات سهام پالیگان PolyGon راه‌اندازی شده است. لنز پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد تا با ایجاد پیوند میان خود و جوامع و گروه‌های مرتبط، یک گراف اجتماعی ترکیب پذیر و غیرمتمرکز ایجاد نمایند. این پروتکل علیرغم داشتن یک طراحی ماژولار، محتوای کاربر و روابط اجتماعی وی را غیرقابل دستکاری می‌کند.

آینده سوشال فای

SocialFi را می‌توان تحولی نوپدید در تقاطع امورمالی غیرمتمرکز و فناوری اجتماعی دانست. با این هدف که از شفافیت ذاتی بلاکچین‌های غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال استفاده کند تا بتواند ماهیت متمرکز و قابل دستکاری شبکه‌های اجتماعی رایج را اصلاح نماید.

اما بسیاری از پروژه‌های شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، با چالش‌ها و موانع مهمی برای عملی ساختن اهداف خود دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال، از آنجایی که جوامع مبتنی بر وب3 با سرعتی قابل توجه در حال توسعه‌اند و برای پیشبرد اهداف خود نیازمند پلتفرم‌های سوشال فای هستند، احتمالا آینده‌ای امیدوار کننده پیش‌روی این نوآوری قرار دارد.

سوشال فای با توجه به قابلیت‌های خود می‌تواند شبکه‌های اجتماعی را قدرتمندتر کرده و با ارائه روش‌های متعدد کسب درآمد برای تولیدکنندگان محتوا، ارزش را به کاربران بازگرداند. حفظ حریم خصوصی و ایمنی داده‌های کاربران را بواسطه الگوریتم‌های غیرمتمرکز خود تضمین کند. با انتقال قدرت به کاربران، میزان کسب سود آنها از فعالیت‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد. کاربران را قادر سازد بدون اینکه نگرانی از بابت آزادی بیان و سانسور داشته باشند، بتوانند محتوای خود را انتشار دهند.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها
چگونه زمین متاورسی رایگان بگیریم - معرفی 4 پلتفرم برتر چگونه زمین متاورسی رایگان بگیریم - معرفی 4 پلتفرم برتر
دیفای ۲ چیست و چه مزیتی دارد - بهترین پروژه های DeFi 2.0 دیفای ۲ چیست و چه مزیتی دارد - بهترین پروژه های DeFi 2.0
بازی های بلاکچینی و مینی اپ های اکوسیستم وب3 تلگرام بازی های بلاکچینی و مینی اپ های اکوسیستم وب3 تلگرام

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید