عصر متاورس
پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi

پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi

پیش گفتار

با وجود هزاران ارزدیجیتالی که در پروتکل های دیفای DeFi نقش های مهمی ایفا می کنند، اما هنوز هم این حوزه به پذیرش عمومی نرسیده است. یکی از روش های تشویق کاربران برای ورود به حوزه کریپتو ایجاد پروتکل‌هایی است که بتواند امکاناتی ارائه کند که ارزش ماندن داشته باشند. در این بین پروتکل انکر Anchor، که سیستمی برای پس‌انداز است معرفی شده که به کمک ارز دیجیتال ANC توکن بومی خود، سعی بر تشویق افراد به پیوستن به دیفای دارد.

در این مقاله از عصر متاورس، به بررسی این پرتکل از زوایای مختلف پرداخته‌ایم تا با آن آشنا شده و از نحوه عملکرد ارز دیجیتال ANC آگاه شویم.

پروتکل انکر (Anchor) چیست؟

تا همین چندی پیش، حساب پس‌انداز یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای ذخیره پول بود. با این حال، با افزایش تورم و کاهش نرخ بهره، شرایط تغییر کرده است. افراد مقادیر قابل توجهی از پس‌انداز خود را در مدت زمان کوتاه‌تری از دست می‌دهند، که باعث می‌شود بسیاری از آن‌ها به دنبال ابزارهای سرمایه‌گذاری دیگر برای نگهداری و ایجاد ثروت باشند. آن‌ها شروع به سرمایه‌گذاری در بورس، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و اکنون نیز در دیفای کرده‌اند.

پلتفرم‌های مختلف دیفای گزینه‌های سرمایه‌گذاری متعددی را برای دستیابی به بازدهی مانند استقراض و وام، تأمین نقدینگی و پس‌انداز ارائه می‌دهند. روش‌های پس‌انداز ارائه شده در پلتفرم‌های دیفای عمدتاً در ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده و نرخ‌های بهره پیشنهادی متفاوت هستند. یکی از متداول‌ترین روش‌های پس‌انداز در دیفای، «استیک تک دارایی (Single Asset Staking)» نام دارد که به کاربران اجازه می‌دهد با یک ارز دیجیتال پشتیبانی‌شده سود کسب کنند. سود به دست آمده با ارز دیجیتال استیک شده پرداخت می‌شود، با این اشکال که دارایی می‌تواند در طول زمان سریعتر از نرخ بهره پیشنهادی کاهش یابد.

سایر پلتفرم‌های دیفای با ارائه راه‌حل‌های پس‌انداز در برابر استیبل کوین‌های مبتنی بر دلار، یعنی ارزهای دیجیتال متصل به دلار آمریکا، تلاش کردند این مشکل نوسان را حل کنند. با این حال، این پلتفرم‌ها با مشکل نرخ‌های بهره چرخه‌ای مواجه شدند و مشکلات مشابهی را با نرخ بهره پایین در برابر کاهش ارزش دلار آمریکا ایجاد کردند.

هدف پروتکل انکر، حل این مشکل با ارائه یک بازار پول غیرمتمرکز به کاربران است که روی بلاکچین ترا (Terra) عمل می‌کند. این پروتکل کاربران را قادر می‌سازد تا استیبل کوین TerraUSD، استیبل کوین بومی ترا را قرض گرفته و وام دهند. بازدهی در انکر از طریق سود و سود سهام (dividends) بر اساس پاداش‌های استیکینگ ایجاد می‌شود. به افرادی که UST سپرده‌گذاری می‌کنند، با نرخ سود ثابت 19.5 درصد در سپرده‌های خود پاداش داده می‌شود که یکی از بالاترین نرخ‌های بهره در استیبل کوین‌ها است. این منجر به بازدهی پایدار پس‌انداز می‌شود که از نرخ تورم فعلی بیشتر است؛ بنابراین امکان ایجاد ثروت در طول زمان را فراهم می‌کند.

انکر AnChor چگونه کار می کند؟

پروتکل Anchor به عنوان یک بازار پول بین وام دهندگان و وام گیرندگان استیبل کوین عمل می‌کند. وام دهندگان می‌توانند استیبل کوین‌های خود را برای استقراض روی پلتفرم سپرده‌گذاری کنند و سود آن‌ها‌ را بگیرند. وام گیرندگان به نوبه خود می‌توانند این استیبل کوین‌ها را با ارائه دارایی‌های قابل استیکینگ به عنوان وثیقه قرض کنند. این دارایی‌ها به عنوان دارایی‌های اوراق قرضه در نظر گرفته می‌شوند و در حال حاضر bLUNA و bETH اوراق قرضه‌ای هستند که می‌توانند به عنوان وثیقه استفاده شوند. سپس دارایی‌های اوراق قرضه قفل می‌شوند و UST  در برابر آن‌ها در حد وام تعریف شده توسط پروتکل وام گرفته می‌شود.

پروتکل انکر با استفاده از مکانیزم استیکینگ نقدینگی عمل می‌کند. پاداش‌هایی که در bLUNA یا bETH توسط وام‌گیرندگان به دست می‌آیند، توسط پروتکل در UST برای سپرده‌گذاران منحل می‌شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهد که تا 20 درصد بازدهی هدف کسب کنند.

اگرچه 20 درصد بازده درصدی سالانه ، بیش از حد خوب است، واقعی است. به عنوان مثال، پروتکل انکر می‌تواند حداقل 24 درصد درآمد استیکینگ در سپرده‌ها را در نتیجه 12 درصد ییلد استیکینگ سالانه LUNA و حداکثر محدودیت وام ایجاد کند. باوجودی که سیستم می‌تواند بازده بیشتری ایجاد کند، با تثبیت آن روی 20 درصد، پروتکل Anchor اعتماد و پایداری را تضمین کرده است.

با  استقرار موفقیت‌آمیز beTH، سایر مشتقات استیکینگ به روش اثبات سهام از جمله  bATOM، bSOL  و bDOT  به عنوان وثیقه در پروتکل انکر مجاز شدند.

یکی دیگر از عناصر جدایی‌ناپذیر پروتکل Anchor، توکن انک (ANC) است. ارز دیجیتال انک توکن بومی و حاکمیتی این پروتکل است. کاربران باید انک را برای ایجاد نظرسنجی‌های حاکمیتی واریز کنند و کسانی که انک را استیک می‌کنند، می‌توانند در آن نظرسنجی‌هایی که بر آینده پروتکل تأثیر می‌گذارد شرکت کنند. اما ارز دیجیتال ANC چیزی بیش از یک توکن حکومتی است. در ابتدا طراحی شده بود تا بخشی از بازده انکر را جمع کند و به ارزش آن اجازه داد تا با مقیاس خطی با دارایی‌های انکر تحت مدیریت حرکت کند. این بدان معناست که استیکرهای انک به نسبت سهام خود کارمزد پروتکل دریافت می‌کنند و با افزایش پذیرش پروتکل انکر سود می‌برند. توکن‌های انک نیز به‌عنوان مشوق برای وام گیرندگان استیبل کوین UST، متناسب با مقدار وام گرفته شده توزیع می‌شوند. پروتکل Anchor مجموعاً 1 میلیارد توکن ANC دارد و 40 درصد آن به عنوان مشوق وام گیرنده برای مدت 4 سال کنار گذاشته شده است. این بدان معنی است که کاربران برای وام گرفتن از UST پاداش دریافت می‌کنند و وام دهنده و وام گیرنده می‌توانند با استفاده از پروتکل درآمد کسب کنند.

چگونه از پروتکل انکر درآمد کسب کنیم؟

راه‌های مختلفی برای کسب درآمد به کمک پروتکل Anchor وجود دارد که عبارتند از:

سپرده گذاری (Deposit)

ساده‌ترین راه برای کسب درآمد این است که UST خود را به پروتکل واریز کنید. این پروتکل به عنوان سیستم پس‌انداز کار می‌کند و با 20 درصد سود سالانه با هیچ پلتفرم دیفای دیگری قابل مقایسه نیست.

قرض گرفتن (Borrow)

کاربران می‌توانند UST را با ارائه لونا یا اتر به عنوان وثیقه قرض بگیرند. پاداش توزیع شده در توکن ANC بیشتر از سود پرداختی برای وام است.

استیک کردن انک

کاربران همچنین می‌توانند ANC را خریداری کرده و استیک کنند تا پاداش‌های استیکینگ را در پلتفرم انکر به دست آورند و در حاکمیت شرکت کنند.

فراهم کردن نقدینگی

همچنین می‌توان با ارائه نقدینگی برای انک از طریق توکن‌های ANC-UST ، پاداش‌هایی به دست آورد.

استفاده از پروتکل انکر نسبتاً آسان است. هیچ چیزی مانند مسدود کردن حساب یا نیاز به سپرده‌گذاری قبل از کسب بازدهی پس‌انداز وجود ندارد و امکان برداشت فوری وجوه وجود دارد. تنها کاری که لازم است، چند مرحله اساسی است و کاربر باید طی کند.

توکن انک (ANC): توکنومیک انکر


پیشتر اشاره کردیم که توکن انک، توکن حاکمیتی پروتکل Anchor است. توکن‌های انک را می‌توان برای ایجاد نظرسنجی‌های حاکمیتی جدید واریز کرد، که می‌تواند توسط کاربرانی که ANC استیک کردند به آن رأی دهند.

همچنین توکن‌های انک به عنوان انگیزه‌ای برای افزایش تقاضای وام و ایجاد ثبات اولیه نرخ سپرده استفاده می‌شوند. این پروتکل، توکن‌های انک را به تناسب مقدار وام گرفته شده، در هر بلوک بین وام گیرندگان استیبل کوین توزیع می‌کند.

براساس توکنومیک انکر، تعداد عرضه کل توکن‌های انک، 1 میلیارد در نظر گرفته شده است که برنامه‌ریزی شده تا در طی 4 سال وارد چرخه شود. براساس اطلاعات نهایی توزیع زیر برای آن در نظر گرفته شده است:

1- 20 درصد معادل 200 میلیون کوین به سرمایه‌گذاران تعلق دارد.

2- 10 درصد معادل 100 میلیون کوین ارز دیجیتال انک به تیم پروتکل انکر تعلق دارد.

3- 5 درصد معادل 50 میلیون کوین به ایردراپ استیکینگ LUNA تعلق دارد.

4- 10 درصد معادل 100 میلیون به پاداش استیکینگ LUNA تعلق دارد.

5- 40 درصد معادل 400 میلیون کوین به تشویق وام گیرندگان اختصاص یافته است.

6- 5 درصد معادل 50 میلیون کوین به پاداش استیکینگ انک در استخر نقدینگی اختصاص دارد.

7- 10 درصد  معادل 100 میلیون کوین به صندوق سرمایه جامعه پروتکل انکر اختصاص دارد.

توکن‌های انک فشار خریدی ایجاد می‌کنند که متناسب بادارایی‌های تحت مدریت انکر افزایش می‌یابد. از کارمزدهای پروتکل برای خرید توکن‌ انک از تراسواپ (Terraswap) استفاده می‌شود، که سپس به‌عنوان پاداش استیکینگ بین استیکرهای ANC توزیع می‌شود.

کارمزدهای پروتکل

ارز دیجیتال انک، کارمزدهای پروتکل تولید شده از انکر را دریافت می‌کند، که در آن 10 درصد از ارزشی که به ذخیره بازدهی سرازیر می‌شود برای اقلام ارزشی توکن‌های ANC استفاده می‌شود. کارمزدهای پروتکل Anchor از پاداش‌های bAsset، بازده مازاد، و هزینه‌های انحلال وثیقه تأمین می‌شوند.

پاداش bAsset

بخشی از پاداش‌های وثیقه‌های سپرده‌شده bAsset برای خرید انک استفاده می‌شود و مابقی برای پر کردن ذخیره ییلد استفاده می‌شود. در صورتی که موجودی ذخیره ییلد به سطح کافی برسد، نسبت پاداش‌های دارایی مورد استفاده برای خریدهای ANC می‌تواند از طریق حاکمیت تنظیم شود.

ییلد مازاد (Excess Yield)

ییلد سپرده بیش از نرخ سپرده هدف به ذخیره ییلد انباشته می‌شود و بخشی برای خرید انک استفاده می‌شود. سپس توکن‌های ANC خریداری شده مجدداً بین استیکرهای انک توزیع می‌شوند.

کارمزد نقدینگی وثیقه

هر زمان که وام نقد شود، 1 درصد از ارزش وثیقه نقد شده به اندوخته ییلد ارسال می‌شود که بخشی از آن برای خرید ANC استفاده می‌شود. این هزینه جدا از وثیقه پیشنهادی اعمال می‌شود.

کارمزد حاکمیتی

سپرده‌های توکن انک متعلق به نظرسنجی‌های حاکمیت پروتکل Anchor که نتوانسته‌اند به حد نصاب لازم برسند، به عنوان پاداش استیکینگ بین استیکرها توزیع می‌شود.

سخن پایانی

پروتکل انکر یک محصول پس‌انداز خلاقانه است که سود سالانه بی‌سابقه‌ای را روی استیبل‌کوین‌ها ارائه می‌کند. در درجه اول استیبل کوین UST در این پروتکل حضور داشت، اما به تدریج شامل استیبل کوین‌های مبتنی بر اتریوم نیز شد. ساختار انکر تضمین می‌کند که بازده‌ها پایدار و قابل اعتماد هستند. همچنین روی بلاک چین ترا ساخته شده است که به معنای مقیاس‌پذیری بهتر و کارزمزدهای ارزان‌تر است. در بلندمدت، انکر پایدار است و پذیرش عمومی دیفای را بیشتر می‌کند.

شما می توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید، همچنین می توانید با عضویت در خبرنامه ما درپایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟
Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل
UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود
میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید