عصر متاورس
Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل

Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل

مقدمه 

Aave یک پروتکل وام دهی در DeFi است، که می‎‎‎‎‎‎توانید ارزهای دیجیتال را قرض بگیرید و یا با قرض دادن سرمایه خود، سودقابل توجهی دریافت کنید. سیستم وام دهی یکی از کاربردهای امورمالی غیرمتمرکز DeFi است که در مقاله آموزش وام دهی و کسب سود، به آن پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از باسابقه ترین و محبوب ترین پلتفرم های این حوزه به نام Aave بپردازیم و توکن آن را بررسی کنیم.

پروتکل آوی Aave چیست ؟

آوی Aave که در زبان فنلاندی به معنای "شبح" است درسال 2017 بانام ETHLend فعالیت خودرا آغاز کرد و درسال 2018، نام تجاری خودرا به Aave تغییر داد. این پروتکل که در ابتدا ETHLend نام داشت، برپایه بلاکچین اتریوم و برای این شبکه طراحی شده بود. اما با گذشت مدت کوتاهی، استانی کوچلوف Stani Kulechov (مدیرعامل Aave) تصمیم گرفت فعالیت های خودرا از شبکه اتریوم فراتر برده و خدماتی فرای این بلاک‎‎‎‎‎‎چین ارائه دهد. بنابراین نام این پلتفرم را به آوی Aave تغییر داد و اکنون از بیش از 30 دارایی رمزنگاری پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند.

Aave اکنون به یکی از محبوب ترین پلتفرم های وام دهی در DeFi تبدیل شده که می‎‎‎‎‎‎توانید با سپرده گذاری در استخرهای نقدینگی این پلتفرم، سود قابل توجهی کسب کنید. و یا اگر متقاضی وام هستید، می‎‎‎‎‎‎توانید با بهره های نسبتا پایین، از این استخرهای نقدینگی قرض بگیرید.

Aave یک پروتکل نقدینگی بسیار مشهور، که دارای بزرگترین استخرهای نقدینگی بین رقابای خود است. یک پروتکل منبع باز که امکان سفارشی سازی را برای توسعه دهندگان فراهم کرده. در پلتفرم Aave می‎‎‎‎‎‎توانید طیف وسیعی از دارایی های دیجیتال را وام دهید و یا وام بگیرید. برخی از دارایی ها دراین پلتفرم نرخ بهره ثابتی دارند و در عوض برخی از دارایی ها به علت نواسانات بازار، و با توجه به عرضه و تقاضا نرخ بهره متغیری دارند. Aave همچنین ارائه دهنده وام های فلش Flash Loan است که بهره های پایینی دارد و نیازی به ارائه وثیقه نخواهد داشت.

اجرای تمام شرایط در این پلتفرم، برعهده قراردادهای هوشمند است. بنابراین شما نیازی به اعتماد به شخص یا اشخاصی نخواهید داشت و کافی است به کد های یک قرارداد اعتماد کنید. نحوه کار این پلتفرم برای کسب درآمد مانند سایر پلتفرم هاست. و از آن جایی که وام دهی در پلتفرم Compound را در مقاله جداگانه ای به صورت تصویری آموزش داده ایم از بحث تکراری پرهیز می‎‎‎‎‎کنیم و به بررسی ویژگی های Aave نسبت به رقبا می‎‎‎‎‎‎پردازیم.

پلتفرم آوی Aave چه ویژگی هایی دارد؟

برخی از نقاط قوت و ضعف این پلتفرم از نظر کاربران به شرح زیر است :

نقاط قوت :

1- داری استخر نقدینگی عظیم، برای انوع دارایی های دیجیتال.

2- وجود ویژگی های بیشتری برای وام گرفتن و قرض دادن نسبت به سایر پلتفرم ها.

3- وجود نرخ بهره پایدار برای برخی از دارایی های دیجیتال.

4- Aave ارائه دهنده وام های فلش است که نیازی به احراز هویت KYC نخواهد داشت.

نقاط ضعف :

1- از کیف پول های دیجیتال کمی پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎‎کند.

2- کاربر پسند نیست.

3- وام های فلش در گذشته توسط هکر ها، مورد سؤاستفاده قرار گرفته اند(وام های فلش به طور کلی از وام های معمول دارای ریسک های بیشتری است).

نحوه کار پلتفرم آوی Aave 

آوی Aave که برپایه بلاکچین اتریوم توسعه یافته است برای اجرای تمام شرایط، از قراردادهای هوشمند بهره می گیرد. شما برای وام دادن و یا قرض گرفتن از این پلتفرم نیاز به داشتن یک کیف پول دیجیتال دارید. متاسفانه این پلتفرم از کیف پول های زیادی پشتیبانی نمی کند. اما می‎‎‎‎‎‎توانید از کیف پول متامسک MetaMask استفاده کنید (متامسک کیف پولی است که تمام پلتفرم ها از آن پشتیبانی کرده و آن را به عنوان اولین گزینه برای کاربران فهرست می‎‎‎‎‎‎کنند). آموزش ساخت متامسک در 5 دقیقه.

پس از نصب کیف پول متامسک، باید وارد وبسایت رسمی آوی Aave به آدرس Aave.com شوید و کیف پول خودرا متصل کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‎‎‎‎‎‎کنید، پس از اتصال کیف پول به صفحه ای منتقل می‎‎‎‎‎‎شویم که یک بازار برای عرضه ( Assets To Supply ) و یک بازار برای دریافت وام ( Assets To Borrow ) به همراه اطلاعاتی مانند APY (درصد سودسالانه) برای شما نمایش داده می‎‎‎‎‎‎شود. با کلیک روی هرکدام از دارایی ها می‎‎‎‎‎‎توانید این فرآیند را تکمیل کنید.

اکنون می‎‎‎‎‎‎توانید از تمام خدمات این پلتفرم استفاده کنید و با تامین نقدینیگی به کسب درآمد بپردازید و یا اگر نیاز به دریافت وام داشته باشید می‎‎‎‎‎‎توانید با ارائه وثیقه (وثیقه در قالب ارزهای دیجیتال و به اندازه مقدار وام درخواستی است) وام خود را دریافت کنید. همچنین اگر مایل به دریافت وام بدون گرو گذاشتن وثقه هستید می‎‎‎‎‎‎توانید از وام های فلش Flash Loan استفاده کنید. وام های فلش بدون نیاز به وثیقه و به صورت فوری به شما پرداخت می‎‎‎‎‎‎‎شود، اما نمی توانید مبلغی که قرض گرفته اید را خارج از اکوسیستم خرج کنید. همچنین برای دریافت وام های فلش، نیاز به پرداخت کارمزد بیشتری دارید. به صورت کلی اگر یک کاربر مبتدی هستید، وام های فلش را به شما توصیه نمی‎‎‎‎‎‎کنم، اما یکی از خدماتی است که پلتفرم Aave در اختیار کاربران قرار می‎‎‎‎‎‎دهد.

بررسی توکن AAVE و توکنومیک آن 

توکن AAVE ارز اصلی و بومی پلتفرم Aave است که برای اهداف مختلفی استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. بهبود امنیت، پرداخت پاداش ها، پرداخت کارمزدها و تامین نقدینگی و سپرده گذاری (Staking) برخی از کاربردهای این توکن در اکوسیستم Aave است. 

این توکن نشان حاکمیتی دارد، به این معنا که با استفاده از توکن AAVE می‎‎‎‎‎‎توانید در دائو DAO پروژه در تصمیم گیری و رای گیری ها مشارکت داشته باشید. دقت کنید هر توکن AAVE نماینده یک حق رای است.  

توکنومیک (Tokenomics) به معنای بررسی پارامترهای اثر گذار بر قیمت یک دارایی دیجیتال است و مهمترین کار پیش از سرمایه گذاری، بررسی عواملی است که در فرآیند توکنومیک بررسی می‎‎‎‎‎‎‎‎شود. عواملی مانند؛ عرضه، تقاضا، انجمن و نحوه توزیع توکن.

حداکثر عرضه این توکن برابر 16 میلیون AAVE است و چیزی حدود 14,093,193 میلیون از آن درگردش است. 

عرضه اولیه سکه (ICO) در نوامبر 2017 برگزار شد که منجر به فروش 1 میلیارد AAVE به ارزش 16.2 میلیون دلار شد. یعنی با قیمت اولیه 0.0162 دلار به فروش رفت. در آن زمان 23 درصد از توکن ها برای بنیانگذاران و پروژه اختصاص یافت و 77درصد باقی مانده برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شد. 

توکن AAVE براساس استاندارد ERC-20 و به عنوان یک توکن ضدتورم طراحی شده است. که در صورت کمبود در پروتکل DeFi توکن های شرط بندی شده به عنوان وثیقه به عنوان آخرین راه حل استفاده می‎‎‎‎‎‎شوند.

نحوه توزیع توکن AAVE به شرح زیر است: 

30% برای توسعه هسته و 20% برای توسعه تجربه کاربری درنظر گرفته شده. 

20% برای مدیریت و امور حقوقی و 20% برای تبلیغات و بازاریابی در نظر گرفته شد.

10 درصد باقی مانده به عنوان هزینه های متفرقه درنظر گرفته شد. 

سخن پایانی 

سیستم وام دهی غیرمتمرکز یکی از کاربردهای جذاب امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) است. در این سیستم می‎‎‎‎‎‎توانید به صورت فوری وام دریافت کنید و یا با دراختیار گذاشتن سرمایه خود به دیگران سودهای قابل توجهی کسب کنید. تمام امور در سیستم وام دهی توسط قراردادهای هوشمند اجرا می‎‎‎‎‎‎شوند، بنابراین در صورت استفاده از یک پلتفرم معتبر از لحاظ فنی هیچ مشکلی شمارا تهدید نخواهد کرد. 

Aave یک پلتفرم وام دهی در DeFi و به عنوان یکی از برترین پلتفرم های موجود است. که دارای رابط کاربری نسبتا ساده و بهره های منصفانه ای می‎‎‎‎‎‎باشد. این پلتفرم نسبت به رقبای خود ویژگی های بیشتری برای کسب درآمد ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. و از نظر ارزش بازار در رتبه بالایی قرار دارد. اگر با سیستم وام دهی آشنایی ندارید می‎‎‎‎‎‎توانید از آموزش وام دهی در پلتفرم Compound استفاده کنید و تمام مراحل را به صورت تصویری آموزش ببینید. 

در آخر اگر نیاز به مشاوره های بیشتر دارید می‎‎‎‎‎‎‎توانید در قسمت نظرات با گروه عصر متاورس بیان کرده و از مشاوره رایگان گروه ما استفاده کنید. همچنین با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس و بلاک‎‎‎‎‎‎‎چین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید