عصر متاورس
میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع

میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع

مقدمه

MakerDAO میکر‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ دائو یک سازمان مستقل و خودگردان (DAO) برپایه شبکه اتریوم است که امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) را تسهیل می‎‎‎‎‎‎بخشد. این پلتفرم درواقع یک سیستم وام دهی DeFi است. که می‎‎‎‎‎توانید بدون نیاز به شخص ثالث و به صورت کاملا غیرمتمرکز از MakerDAO وام دریافت کنید. این بزرگترین اکوسیستم در شبکه اتریوم است که از سال 2015 توسط Rune Christensen راه اندازی شد. 

اگر با مفهوم DeFi و سیستم وام دهی DeFi آشنایی ندارید، توصیه می‎‎‎‎‎کنم ابتدا مقاله سیستم وام دهی در DeFi چیست؟ را مطالعه کنید.

MakerDAO چیست؟

میکردائو یک پلتفرم وام دهی است که به صورت غیرمتمرکز، بدون نیاز به شخص ثالث و طی کردن مراحل طولانی و با بهره های نسبتا پایین به کاربران وام فوری می‎‎‎‎‎دهد. این پلتفرم همچنین جزء قدرتمندترین DAO های موجود است و به عنوان بزرگترین اکوسیستم موجود در شبکه اتریوم شناخته می‎‎‎‎‎‎شود.

میکر دائو در سال 2015 با هدف بهبود بخشیدن به امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) و به کارگیری استیبل کوین ها به منظور استفاده از پتانسیل بالای بلاک‎‎‎‎‎ ‎چین، راه اندازی شد. تمام استراتژی ها و پیشنهادات برای رسیدن به این هدف در وایت پیپر (White Paper) این پلتفرم درج شده است، که بخشی از آن را بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم. 

دارایی های دیجیتال به طور کلی دارای نوسانات شدیدی هستند. همانطور که در وایت پیپر میکر دائو مطرح شد؛ {{ دریک مورد ارزش بیت‎‎‎‎‎‎کوینBTC دریکماه 300 درصد افزایش یافت. و در زمانی دیگر، بیت‎‎‎‎‎‎کوینBTC در یک روز 25 درصد کاهش یافت }}. باوجود چنین نوساناتی، قرض گرفتن و یا قرض دادن در پلتفرم های وام دهی می‎‎‎‎‎‎تواند خطر آفرین باشد. چراکه در یک زمان ممکن است با افزایش یا کاهش ناگهانی یک رمزارز مواجه شویم. MakerDAO به همین جهت یک استیبل کوین به نام DAI عرضه کرد. DAI یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا و با استاندارد ERC-20 است که می‎‎‎‎‎‎تواند جلوی ضررهای ناشی از نوسانات بازار به هنگام وام دهی را برطرف سازد.

برای قرض گرفتن از پلتفرم MakerDAO، باید مقداری وثیقه (در قالب اترETH) را در قراردادهای هوشمند به اصطلاح قفل کنید(واریز کنید) و سپس توکن های DAI را ضرب کنید (تولید کنید). شما می‎‎‎‎‎‎توانید به اندازه 66 درصد از مبلغی که وثیقه گذاشته اید، DAI دریافت کنید.

توکن های میکردائو MakerDAO

میکردائو MakerDAO دارای دو توکن اختصاصی و بومی با نماد های DAI و MKR است که هرکدام به منظور خاصی استفاده می‎‎‎‎‎‎شوند.

الف- توکن DAI

DAI یک استیبل کوین ERC-20 با پشتوانه دلار آمریکاست که همواره ارزشی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. به علت وجود نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال، میکر دائو استیبل کوین DAI را برای نرخ بهره و پرداخت ها عرضه کرده است تا از ضررهای ناشی از نوسانات جلوگیری شود.

ب- توکن MKR

MKR یک توکن ERC-20 است که نشان حاکمیتی دارد. میکر دائو برای این که بتواند کاملا غیرمتمرکز باشد و همچنین به عنوان یک DAO عمل کند، نیاز به یک حاکمیت جامعه محور خواهد داشت. MKR نقش اساسی در این پلتفرم دارد و یک جزء جدایی ناپذیر از اکوسیستم به حساب می‎‎‎‎‎‎آید. 

دارندگان توکن MKR مدیریت و تصمیم گیری های مهم آینده را برعهده دارند. کنترل و مدیریت کامل این پلتفرم بر عهده مالکان MKR است. با دراختیار داشتن این توکن می‎‎‎‎‎‎توانید در تصمیم گیری ها شرکت کرده و به یک پیشنهاد رای مثبت یا منفی اتخاذ کنید، همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید یک پیشنهاد را برای رای گیری ایجاد کنید. هر توکن MKR نماینده یک حق رای است.

توکن MKR را می‎‎‎‎‎‎توانید در تمام صرافی های معتبر مانند کوکوین KuCoin معامله کنید، بنابراین هرکس می تواند با خرید MKR جزئی از جامعه میکر دائو باشد و در مدیریت و تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشد.

کسب درآمد از MakerDAO و آینده آن

MakerDAO در اصل یک پروتکل وام دهی غیرمتمرکز است که می‎‎‎‎‎توانید با امنیت کامل و بدون نیاز به شخص ثالث وام دریافت کنید. اما علاوه بر دریافت وام، کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند به روش های مختلفی کسب درآمد نیز داشته باشند. می‎‎‎‎‎‎توانید با قرض دادن دارایی ها به این پروتکل، یک درآمد غیرمنفعل داشته باشید. همچنین با نگهداری توکن های MKR و مشارکت در مدیریت پروژه می‎‎‎‎‎‎توانید منافع خاصی برای خود ایجاد کنید. 

توکن MKR هربار که وامی بازپرداخت شود، سوزانده خواهد شد(فرآیند توکن سوزی چیست). بنابراین یک توکن ضدتورم است و با کمیاب شدن MKR، ارزش آن افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال از دسامبر 2020 تا ژانویه 2021، توکن MKR از قیمت حدودی 566 دلار به 1200 دلار افزایش یافت. این میزان سوددهی در سیستم های مالی سنتی کاملا غیرممکن است. بنابراین حتی با هولد کردن (نگهداری طولانی مدت یک ارز) MKR می‎‎‎‎‎‎توانید سودقابل توجهی کسب کنید. 

از آن جایی که MakerDAO یک پروتکل برپایه بلاکچین اتریوم است، آینده و مسیر آن تا حدی به شبکه اتریوم و ارز دیجیتال اتر ETH مرتبط خواهد بود. اگر اتر ETH درآینده نیز یک ارزدیجیتال ارزشمند باقی بماند، مشکلی سد راه MakerDAO نخواهد بود و آینده روشنی درپیش خواهد داشت. 

 سخن پایانی 

MakerDAO یک پروژه DeFi روبه رشد است که به عنوان اولین پروتکل های موجود در DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) شناخته می‎‎‎‎‎‎شود. جامعه میکر دائو از صدها شرکت کننده و توسعه دهنده تشکیل شده که در جنبش مالی غیرمتمرکز پیش گام هستند. اگر پروتکل به مسیر فعلی خود ادامه دهد و اتر ETH همچنان یک ارزدیجیتال ارزشمند باشد، آینده MakerDAO بی شک درخشان است. 

برای اطلاعات بیشتر راجع به نحوه عملکرد میکر دائو MakerDAO، توصیه می‎‎‎‎‎‎کنم مقاله های DAO(سازمان مستقل و خودگران) چیست، DeFi یا امورمالی غیرمتمرکز چیست، نحوه کار قراردادهای هوشمند و نحوه کسب سود از سیستم وام دهی غیرمتمرکز را مطالعه کنید. 

همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید با درج سؤالات خود در قسمت نظرات، از گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت مشاوره دریافت کنید. دقت داشته باشید این مقاله صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی داشته و هیچ سرمایه گذاری را تایید یا تکذیب نمی کند، بنابراین مسئولیت تمام سرمایه گذاری ها برعهده شخص شما خواهد بود.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
وایت پیپر چیست (راهنمای جامع) - نوشتن White Paper و مطالعه آن وایت پیپر چیست (راهنمای جامع) - نوشتن White Paper و مطالعه آن
NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟
Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید