عصر متاورس
Flow چیست؟ - بلاک چین Flow و بررسی توکن FLOW - راهنمای کامل

Flow چیست؟ - بلاک چین Flow و بررسی توکن FLOW - راهنمای کامل

مقدمه

Flow یک بلاکچین سریع، مقیاس پذیر و کاربردی و پایه ای برای توسعه بازی های بلاکچینی، برنامه های غیرمتمرکز(dapps)، توکن های غیرمثلی (NFT) و... است که به عنوان یک رقیب جدی برای اتریوم ظاهر شده. بلاکچین Flow با الگوبرداری از دیگر بلاکچین ها، بر حل مشکلات رایج تمرکز دارد.  

بلاکچین Flow چیست؟

در سال 2017 گروه Dapper Labs یک بازی متاورسی را برپایه بلاکچین اتریوم راه اندازی کردند. این بازی که CryptoKitties نام داشت پس از مدتی با افزایش محبوبیت روبه رو شد، هنگامی که تعداد کاربران این بازی افزایش یافتند، گروه توسعه دهنده متوجه ظهور برخی مشکلات اعم از مقیاس پذیری بلاکچین اتریوم شد.

این گروه پس از تحقیقات و بررسی مشکلات رایج در بلاکچین ها و با هدف رفع این مشکلات، بلاک چین Flow را توسعه دادند. Flow می‎‎‎‎‎‎تواند چیزی حدود 1000 تراکنش را درثانیه پردازش کند و اکنون درحال تمرکز برای رساندن این عدد به 10000 تراکنش هستند. همچنین کارمزدهای ناچیزی دریافت می‎‎‎‎‎‎کند. افزایش مقیاس پذیری Flow بر خلاف مفهوم مثلث سه گانه، از تمرکززدایی و امنیت این شبکه چیزی کم نکرده.

مثلث سه گانه می‎‎‎‎‎‎‎گوید؛ یک بلاکچین شامل مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی است. و هر بلاکچین می‎‎‎‎‎‎‎تواند تنها دوتا از این عوامل را پوشش دهد و با ورود سومین عامل، یکی از قبلی ها از بین می‎‎‎‎‎‎رود. در مقاله مقیاس پذیری بیشتر بخوانید.    

پروتکل Flow به پاسخگویی نیازهای کاربران مرتبط با مقیاس پذیری، کاهش هزینه و... تمرکز دارد. موفقیت فوق العاده CryptoKitties و NBA Top Shot به وضوح پتانسیل Flow را به عنوان جایگزینی برای اتریوم Ethereum نشان می‎‎‎‎‎دهد.

Flow ابزاری برای ساخت NFT هایی متفاوت ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد، همچنین از طیف وسیعی از برنامه های غیرمتمرکز(Dapp) و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند (نکته جالب توجه امکان بروزسانی قرارداد ها در Flow است که پایین تر به آن می‎‎‎‎‎‎پردازیم). این بلاکچین کاربردهای جذاب تری هم دارد، می‎‎‎‎‎‎توانید برای توسعه برنامه های خود از آموزش ها و پیشنهادات کمک بگیرید. 

Flow چگونه کار می‎‎‎‎‎‎کند؟

بلاکچین Flow، برخلاف اتریوم که از شاردینگ استفاده می‎‎‎‎‎‎کند، برای حل مشکل مقیاس پذیری یک راه حل نوآورانه به کار برده است. (شاردینگ به معنای تقسیم تراکنش هاست. با کوچک شدن تراکنش ها، پردازش سریع تر می‎‎‎‎‎‎شود و مقیاس پذیری افزایش می‎‎‎‎‎‎یابد). اما شاردینگ یک مشکل بزرگ دارد؛ کاهش امنیت. 

توسعه دهندگان Flow برای افزایش امنیت و مقیاس پذیری به طور یکسان، از راهکار Multi-Node (استفاده از چند نود) استفاده کردند. یعنی به جای استفاده از یک Node که در بلاکچین ها رایج است، Flow کارهارا به 4 دسته از Node ها محول می‎‎‎‎‎کند که باعث سرعت بالا و هزینه پایین تراکنش ها می‎‎‎‎‎شود.   

بلاکچین Flow از الگوریتم اثبات سهام (PoS) برای ایمن کردن شبکه استفاده می‎‎‎‎‎کند. و اعتبارسنجی تراکنش هارا برعهده 4 دسته نود Node قرار داده است. این دسته بندی شامل موارد زیر است.  

الف - (Verification Node) نودهای تایید کننده یا اعتبارسنج تراکنش ها.  

ب - (Execution Node) نودهای اجرایی، که به افزایش مقیاس پذیری کمک می‎‎‎‎‎‎کنند. 

پ - (Collection Node) نودهای مجموعه، که به افزایش کارآیی و دسترسی به اطلاعات کمک می‎‎‎‎‎‎‎‎کنند. 

د - (Consensus Node) نود های اجماع که تمرکززدایی در شبکه را تضمین می‎‎‎‎‎‎کنند.  

زبان برنامه نویسی بلاکچین Flow

بلاکچین Flow با زبان برنامه نویسی Cadence توسعه یافته. Cadence از زبان های برنامه نویسی Rust و Swift به وجود آمده و دارای مزیت های بیشتری است.

یادگیری این زبان ساده است و با سرعت بالایی که دارد به توسعه دهندگان اجازه ساخت برنامه های خود در مدت کوتاهی را می‎‎‎‎‎‎دهد. زبان Cadence دارای کتابخانه (Library) های متنوعی است که به توسعه دهندگان کمک می‎‎‎‎‎‎کند.

جذاب ترین ویژگی این زبان، امکان ساخت قراردادهای هوشمندی است که قابلیت بروزرسانی دارند. 

همانطور که می‎‎‎‎‎دانید یک قرارداد هوشمند قابل تغییر نبوده و بدون چون و چرا شرایط را اجرا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند. اما یک قرارداد ممکن است دارای خطای کدنویسی باشد و یا نیاز به تغییراتی در طی زمان داشته باشد. شبکه Flow به توسعه دهنده اصلی قرارداد هوشمند، اختیار کامل می‎‎‎‎‎‎دهد تا کد را بروزرسانی کند. زمانی که توسعه دهندگان از امنیت قرارداد مطمئن شوند، دیگر نیازی به بروزرسانی کد قرارداد نداشته و نسخه نهایی آن را منتشر می‎‎‎‎‎‎کنند. ممکن است به قراردادی که قابل تغییر است اعتماد نداشته باشید، دراین صورت زمانی که توسعه دهندگان نسخه نهایی آن را منتشر کردند از آن استفاده کنید.   

توکن FLOW و توکنومیک آن 

توکن FLOW ارز بومی و اصلی بلاکچین Flow است که یک توکن کاربردی برای تمام اقتصاد های شبکه است. این توکن از یک مدل توکنومیک ضد تورم استفاده می‎‎‎‎‎کند که در ادامه آن را بررسی می‎‎‎‎‎کنیم.

توکنومیک FLOW 

توکنومیک (Tokenomics) به معنای بررسی پارامترهایی است که بر ارزش یک دارایی دیجیتال تاثیر دارد. و مهمترین کار قبل از سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال است. در فرآیند توکنومیک مواردی مانند عرضه کل، عرضه درگردش، حداکثر عرضه، تقاضا، انجمن ها و نحوه توزیع توکن بررسی می‎‎‎‎‎‎شود.

عرضه کل FLOW برابر 1,356,974,898 و برابر حداکثر عرضه FLOW است.

عرضه در گردش توکن FLOW برابر 1,036,200,000 است. 

برنامه توزیع توکن FLOW به شرح زیر است :

27,17% برای حامیان پروژه پیش از راه اندازی تخصیص یافت. 

16,68% برای تیم توسعه دهنده و 29,66% برای تامین نقدینگی به ذخیره اکوسیستم تخصیص یافت.

7,37% برای پاداش به استیک کنندگان اختصاص یافت (آموزش استیکینگ و کسب سود).

و 18,53% به آزمایشگاه Dapper تعلق گرفت. 

سخن پایانی

بلاکچین Flow با زیرساخت هایی که دارد به یک بلاکچین قدرتمند برای توسعه NFTها، Dapp ها، قراردادهای هوشمند و Web 3.0 تبدیل شده. به گونه ای که بسیاری از کاربران شبکه اتریوم را به سمت خود جذب کرده و رقیب سرسرختی برای اتریوم به حساب می‎‎‎‎‎‎آید. 

این بلاکچین در ابتدا برای بازی های بلاکچینی طراحی شده بود، اما با گذشت زمان برای استفاده از امورمالی غیرمتمرکز(DeFi) گسترش یافت و  می‎‎‎‎‎‎توان گفت دراین امر کاملا موفق عمل کرده.

درقسمت نظرات تجربیات یا سؤالات خودرا با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان) آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان)
بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل
وایت پیپر چیست (راهنمای جامع) - نوشتن White Paper و مطالعه آن وایت پیپر چیست (راهنمای جامع) - نوشتن White Paper و مطالعه آن

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید