عصر متاورس
تاریخچه متاورس - آیا متاورس کلاهبرداری است ؟

تاریخچه متاورس - آیا متاورس کلاهبرداری است ؟

پیش گفتار

متاورس امروزه به عنوان یک دنیای مجازی کاملا فراگیر توصیف می‌شود که انسان در آن قادر است به واقعیت افزوده و مجازی دسترسی پیدا کند و با استفاده از آواتارهای پایدار و فناوری دیجیتال با انواع مختلفی از محیط‌ها وارد تعامل شود. در ادامه برآنیم تا تاریخچه‌ای از متاورس را با شما به اشتراک بگذاریم.

ظهور متاورس

همه چیز از سال 1992 شروع شد، زمانی که نویسنده‌ای به نام نیل استیونسون (Neal Stephenson) در رمانی با نام سقوط برف (Snow Crash)، از واژه متاورس استفاده نمود. این رمان روایتگر زندگی یک هکر و یک پیک پیتزا برای گروهی مافیایی است. این دو شخصیت در بخش‌هایی از این رمان در یک کنسرت واقعیت مجازی به دنیای متاورس سفر می‌کنند.

در حدود 19 سال بعد، یعنی در سال 2011، این واژه در رمان Ready Player One، نوشته Ernest Cline در معنایی وسیع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن به دنیایی در حال گسترش تعبیر می‌شود.

سپس در سال 2016، داستان این رمان توسط کارگردان مشهور Steaven Spielberg در قالب یک فیلم به تصویر کشیده شد. از این زمان بود که استفاده از این واژه در میان مردم عمومیت پیدا کرد.

متاورس چیست؟

از متاورس (Metaverse) به فضایی مجازی تعبیر شده که طی آن تجربیات دیجیتال به عنوان نسخه دوم جهان واقعی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. کاربران در این دنیای مجازی می‌توانند وارد تعامل مجازی با یکدیگر شوند. یا نسبت به تجارت کالا، مبادله ارز، سرمایه‌گذاری، خرید و فروش ملک، حضور در محل کار، تماشای کنسرت، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها، بازدید از نمایشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های مرسوم در دنیای واقعی اقدام کنند.

متاورس به عنوان فضای سه بعدی آنلاین و مشترک این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا شخصیت خود را در قالبی دیجیتال ایجاد نمایند و با اشیاء، آواتارهای مجازی و سایر کاربران وارد تعامل شوند. به عبارتی متاورس جهانی مجازی است که می‌تواند بازتابی از دنیای واقعی و یا کاملا متفاوت با آن باشد.

ساخت چنین دنیایی در متاورس با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) ممکن می‌شود تا کاربران بتوانند مرز محدودیت‌های فیزیکی را پشت سر گذاشته و ترکیبی بی سابقه از دنیای مجازی و واقعیت را تجربه کنند.

تولید فضای سه بعدی، مهم‌ترین عامل در ایجاد واقعیت مجازی به شمار می‌رود. بر همین اساس، بازی‌های ویدئویی به عنوان بهترین بستر تولید VR تلقی می‌شوند. به طوریکه با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی امکان شرکت در انواع کنسرت‌ها، سمینارها و ... برای کاربران فراهم شده است تا در کنار انجام بازی‌های ویدئویی، بتوانند سایر فعالیت‌های روزمره خود را در دنیای فیزیکی پیگیری کنند. 

آینده متاورس

علیرغم اینکه متاورس بسیاری از حوزه‌های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، هنوز در حال طی مسیر ابتدایی برای تکامل است. زیرا از ظرفیتی نامحدود برای تغییر در سبک زندگی انسان‌ها برخوردار است. با نگاهی به پروژه‎‎‎‎‎‎‎‎های متعدد حوزه متاورس از جمله دیسنترالند Decentraland و سندباکس SandBox و رشد بالغ بر 13 برابری زمین‌های مجازی در این اکوسیستم‌ها که تنها طی یک سال (2021 تا 2022) اتفاق افتاده است، می‌توان به خوبی به ظرفیت این حوزه پی برد. از سویی طبق پیش‌بینی‌ها ارزش بازار این اکوسیستم در سال 2024 به چیزی حدود 800 میلیارد دلار خواهد رسید.  

با افزایش محبوبیت دنیای متاورس، برندهای مشهوری مانند سامسونگ، آدیداس، گوچی و بانک بزرگ جی‌پی مورگان نیز وارد این حوزه شده‌اند و همین عامل باعث شده تا ارزش این جهان مجازی بیش از پیش برجسته شود و رویکردی گسترده تحت عنوان متاورس جایگزینی برای اینترنت فعلی در بین کاربران رواج پیدا کند. فیسبوک، اپل و مایکروسافت نیز به عنوان غول‌های بزرگ فناوری وارد این حوزه شده‌اند و در حال کار روی پروژه‌های متاورسی هستند.

مرتبط: آموزش زمین های مجازی متاورس + نحوه قیمت گذاری و نکات مهم

با این وجود، اینکه چه آینده‌ای در انتظار متاورس و دنیای مجازی آن است، چیزی است که به میزان استقبال کاربران از پلتفرم‌های متعدد این حوزه بستگی دارد. بنابراین کاربران به عنوان بازیگران اصلی می‌توانند رشد یا رکود آتی متاورس را رقم بزنند.

هر چه شرایط لازم برای رشد و توسعه کسب و کارها، تجارت الکترونیک، فروش و بازاریابی در کنار امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) به شکل بهتری تامین شود، زمینه توسعه متاورس نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین باید دید جهان مجازی متاورس چه سطح از تجربه را می‌تواند برای کاربران خود رقم بزند و جمعیت بیشتری را جذب برنامه‌های خود کند.

آیا متاورس کلاهبرداری است؟

پروژه‌های متاورسی متعددی وجود دارند که هر روزه نیز بر تعداد آن‎‎‎‎‎‎‎‎ها افزوده می‌شود. توکن‌ها و زمین‌های مجازی، خرید و فروش می‌شوند و دامنه فعالیت این حوزه روز به روز گسترش پیدا می‌کند و به تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. در این میان ممکن است این سوال برای بسیاری پیش بیاید که آیا متاورس می‌تواند کلاهبرداری باشد؟

جواب خیر است. متاورس به خودی خود پروژه‌ای کلاهبردارانه نیست. متاورس یکی از فناوری‌های برتر دنیاست که شرکت‌ها و افراد مطرحی از آن حمایت می‌کنند و همانطور که اشاره شد، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در آن انجام داده‌اند. اما کلاهبرداران می‌توانند از این فناوری در جهت تحقق بخشیدن به اهداف کلاهبردارانه خود استفاده کنند. همچنین پروژه‎‎‎‎‎‎‎های کلاهبرداری زیادی به وجود آمده اند.

بااین حال، اگر پیش از فعالیت دریک پروژه متاورسی، تحقیقات کافی انجام دهید و نسبت به تیم توسعه دهنده، توکنومیک، تعداد کاربران، اهداف آن پروژه و حامیان و مشارکت کنندگان در پروژه مدنظر خود دقیق شوید، می‎‎‎‎‎‎‎توان گفت از کلاهبرداری‎‎‎‎‎‎‎ها کاملا درامان هستید.

مرتبط: آینده بازی های بلاکچینی در 2024 (از نظر هنری چانگ)

سخن پایانی

دراین مقاله از عصر متاورس، نگاهی به گذشته و آینده متاورس انداختیم و دانستیم این فناوری هرروزه کاربران و سازمان های بیشتری را به سمت خود جذب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند. متاورس به دلیل قابلیت تعامل بالایی که در اختیار کاربران قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد، به یکی از ارکان اصلی Web3 (وب3) تبدیل شده است، و پیش بینی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود بخش های زیادی از زندگی مارا تحت الشعاع قرار دهد. امااین به معنای سرمایه گذاری بی چون و چرا در متاورس نبوده و مانند هرچیز دیگری، نیاز به اطلاعات کافی و تحقیق خواهد داشت. 

شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات باگروه ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید. 

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

5 مارکت برتر NFT - معرفی بهترین بازارهای ان اف تی 5 مارکت برتر NFT - معرفی بهترین بازارهای ان اف تی
ایردراپ متاورس Undeads - دریافت توکن UDS رایگان - بازی Web3 ایردراپ متاورس Undeads - دریافت توکن UDS رایگان - بازی Web3
Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY
بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic
INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها

1 نظر ثبت شده !

  1. سلام. ممنون از راهنماییتان. ساده ترین بازی متوالی رایگان برای کسب درآمد چیست؟ کیف پول مشاوره را چگونه دانلود کنیم؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید