عصر متاورس
معرفی 7 متاورس برتر + آموزش خرید و فروش زمین های مجازی

معرفی 7 متاورس برتر + آموزش خرید و فروش زمین های مجازی

پیش گفتار

زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی متاورس، موضوعی است که پس از گسترش Web3 و رونق دوباره متاورس، باافزایش محبوبیت مواجه شده اند. این‎‎‎‎‎‎ها، یکی از بهترین روش‎‎‎‎‎‎های سرمایه گذاری و فعالیت در فضای NFT‎‎‎‎‎ها هستند.

دراین مقاله از عصر متاورس، به مفهوم زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی، نحوه قیمت گذاری، چگونگی انتخاب بهترین زمین‎‎‎‎‎‎ها و بهترین پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی و درنهایت آموزش خرید و فروش آن‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎پردازیم. درادامه باما همراه باشید تا روش‎‎‎‎‎‎های کسب درآمد از یک قطعه زمین مجازی را بررسی کنیم.

زمین متاورسی چیست ؟


زمین های مجازی

زمین‎‎‎‎‎‎های متاورسی نیز مانند تمام عناصر و آیتم‎‎‎‎‎‎های دیگر درون متاورس، N‎‎‎‎‎‎FT‎‎‎هایی هستند که امکان خرید و فروش و ذخیره شدن در کیف پول دیجیتال شما را خواهند داشت. این‎‎‎‎‎‎ها قطعات زمین یا ساختمان‎‎‎‎‎‎هایی در محیط مجازی هستند که هیچ ویژگی فیزیکی ندارند. زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی درواقع پیکسل‎‎‎‎‎‎هایی هستند که به عنوان فضایی در پلتفرم‎‎‎‎‎‎های متاورسی عمل می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند. 

توجه داشته باشید که هر پروژه متاورسی، زمین مجازی ندارد. این زمین‎‎‎‎‎‎ها اگرچه از نظر ساختاری، کاملا شبیه یکدیگر هستند و ویژگی‎‎‎‎‎‎های مشترک زیادی دارند، بااین حال بسته به نوع پروژه متاورسی که انتخاب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید، ابعاد و کاربردهای مختلفی برای آن‎‎‎‎‎‎ها وجود دارد. به عنوان مثال زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی در متاورس دسنترالند در ابعاد 16*16 نمایش داده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند، اما در متاورس Silks این زمین‎‎‎‎‎‎ها در ابعاد 450*450 نمایش داده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند.

به هر ترتیب، پیش از اینکه بخواهیم بهترین زمین‎‎‎‎‎‎های متاورسی را معرفی کنیم، یا نحوه خرید و فروش آن‎‎‎‎‎‎ها را بررسی کنیم، باید بدانیم این زمین‎‎‎‎‎‎ها به چه دردی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎خورند ؟ آیا ارزش سرمایه گذاری دارند ؟ چه کاربردهایی دارند ؟ و اصلا چه راه‎‎‎‎‎‎هایی برای کسب درآمد از آن‎‎‎‎‎‎ها وجود دارد ؟

6 راه برای کسب درآمد از زمین های متاورسی

در ابتدای همه گیر شدن متاورس، به علت کمبود اطلاعات و آگاهی کاربران، عموما تصور می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شد که زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی تنها راهی برای سرگرمی است و هیچ مورد استفاده‎‎‎‎‎‎‎ای برای آن تصور نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شد. پس از گذشت زمان، با پختگی بیشتر و تبلیغات گسترده متاورس، کاربران متوجه اهداف ارزشمند این فناوری جذاب شدند. اکنون شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در متاورس‎‎‎‎‎‎های گسترده‎‎‎‎‎‎‎ای مانند دسنترالند، اهداف جذاب و کاربردی زیادی را پیاده سازی کنید؛ اهداف اجتماعی، خدماتی، اقتصادی، هنری و ... . این بسیار مهم است که کاربردهای زمین مجازی را بشناسید، دراین صورت است که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید براساس نیازها، شرایط و نحوه فعالیت خود، مناسب‎‎‎‎‎‎‎‎ترین زمین را انتخاب کنید.

در ادامه با چندتا از کارهایی که می‎‎‎‎‎‎توانید با زمین‎‎‎‎‎‎های خود انجام دهید، آشنا می‎‎‎‎‎‎شویم:

1- خرید و فروش

زمانی که از کسب درآمد از زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی صحبت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود، اولین راهی که به ذهن می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رسد، خرید و فروش زمین‎‎‎‎‎‎ها است. شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید به سادگی زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی یک متاورس را خریداری کنید و پس از افزایش قیمت، آن‎‎‎‎‎‎ها را بفروشید. یکی از مزیت‎‎‎‎‎‎هایی که خرید و فروش زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی نسبت به دیگر روش‎‎‎‎‎‎های کسب درآمد دارد، این است که خرید و فروش یک نوع روش غیرفعال است. به این معنی که شما زمین خودرا خریداری می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید و برای مدتی آن را به حال خود رها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید، دراین صورت نیازی ندارید به صورت مداوم زمان صرف کنید. 

برای اینکه بتوانید ازاین روش، سود قابل توجهی به دست آورید، باید چند نکته را درنظر داشته باشید؛ نحوه قیمت گذاری زمین‎‎‎‎‎‎ها، پلتفرمی که برای خرید انتخاب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید و متاورسی که زمین آن را خریداری کرده اید (در ادامه توضیح داده شده است). 

2- اجاره زمین‎‎‎‎‎‎ها

یکی از ارکان اصلی متاورس، تعامل و ارتباطات است. می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان گفت تعامل، بزرگترین ویژگی فناوری متاورس است و همین ویژگی است که منجر به جذابیت و پیدایش کاربردهای زیادی در آن شده است. 

شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید زمین‎‎‎‎‎‎های خودرا به دیگر کاربران اجاره دهید. مدت اجاره و مبلغ آن کاملا بستگی به توافق طرفین دارد. به عنوان مثال در متاورسی مانند Legacy (میراث)، شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید برسر محصول حاصل از زمین توافق کنید. به این صورت که زمین از شما، کار از طرف مقابل و محصول زمین نصف نصف. 

همانطور که گفته شد، این کاملا بستگی به توافق شما خواهد داشت. برای یافتن کاربران دیگر و تعامل با آن‎‎‎‎‎‎ها، شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید از چندین روش استفاده کنید. انجمن‎‎‎‎‎‎هایی که برای یک پروژه تشکیل می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند که عموما این انجمن‎‎‎‎‎‎ها در شبکه‎‎‎‎‎‎های اجتماعی دیسکورد و توییتر شکل می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گیرد. راه دیگر تعامل در خود پلتفرم است. به هرحال، تمام روند اجاره نیز مانند دیگر تعاملات بین کاربران، توسط قراردادهای هوشمند ایجاد و اجرا خواهند شد، بنابراین تا زمانی که به مفاد یک قرارداد، اعتماد داشته باشید و آن را کاملا مطالعه کرده باشید، جای هیچ گونه نگرانی برای کلاهبرداری وجود نخواهد داشت.

3- ساخت و ساز و توسعه

یک زمین ساخته شده در متاورس هم، مانند دنیای فیزیکی از یک زمین خالی ارزشمندتر خواهد بود. بنابراین شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید یک زمین خالی را خریداری کرده و سپس با ابزارهایی که متاورس در اختیار صاحبان زمین قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد، آن را توسعه و گسترش دهید و سپس با قیمت بالاتری بفروشید. 

به عنوان مثال؛ builder، ابزاری است که متاورس دسنترالند در اختیار زمین داران قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد. بااستفاده از این ابزار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید از ویژگی‎‎‎‎‎‎های از پیش ساخته شده برای زیبایی و توسعه بهتر زمین‎‎‎‎‎‎های خود استفاده کنید. ویژگی‎‎‎‎‎‎هایی مانند؛ فضای سبز، آیتم‎‎‎‎‎‎های ساختمان، یک قطعه سنگ و یا هرچیز دیگری که فکرش را کنید.

4- تبلیغات

تبلیغات یکی از اموری است که سرمایه گذاران و صاحبان کمپانی‎‎‎‎‎‎های بزرگ را به سمت متاورس جذب کرده است. برندهای مشهور زیادی برای تبلیغ کسب و کار خود به حوزه متاورس ورود پیدا کرده اند. که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان از جمله آن‎‎‎‎‎‎ها به برندهایی مانند؛ هیوندای موتور، نایک، سامسونگ، گوچی و ...، اشاره کرد.

شما نیز می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید زمین‎‎‎‎‎‎های خودرا شخصی سازی و توسعه دهید تا کسب و کار خودرا تبلیغ کنید. و یا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید زمین خودرا به یک گالری هنری تبدیل کنید و بابت نمایش دادن آثار دیگران از آن‎‎‎‎‎‎ها مبلغی را دریافت کنید. البته گالری هنری تنها یک مثال است، و شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید از قدرت خلاقیت و شناخت نیازهای کاربران دیگر هم استفاده کنید. 

 5- یادگیری و آموزش

جای تعجب دارد که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در محیط متاورس، چیزهای مختلفی را یاد بگیرید و یا به دیگران آموزش دهید. یکی از بهترین مثال‎‎‎‎‎‎ها، متاورس بلاکتوپیا است. این یک پروژه متاورسی است که نشان دهنده یک ساختمان 21 طبقه (برگرفته از 21 میلیون بیتکوین موجود)، است. شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در طبقه ششم از این ساختمان، در همایش‎‎‎‎‎‎ها شرکت کنید (یا خودتان همایش برگزار کنید)، و از دنیایی پر از آموزش و هیجان، لذت ببرید.

6- استفاده از مزیت‎‎‎‎‎‎های زمین

برخی از پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی، اهمیت زیادی برای صاحبان زمین قائل هستند و امتیازات ویژه‎‎‎‎‎‎‎ای در اختیار آن‎‎‎‎‎‎ها قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهند. این امکانات شامل؛ دسترسی به NFT‎‎‎‎‎‎های دیگر آن پروژه، پاداش دادن در قالب ارز دیجیتال، باز کردن قفل مراحل بازی، شرکت در رویدادهای خاص و بعضا شراکت در پروژه و پرداخت سهام و ... می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. 

مرتبط: NFT های کاربردی چیست + تفاوت با دیگر انواع NFT

آموزش خرید و فروش زمین های متاورسی


آموزش خرید و فروش زمین متاورسی

خرید یک زمین متاورسی به تنهایی کار بسیار ساده‎‎‎‎‎‎‎ای است. مسئله‎‎‎‎‎‎‎ای که آن را دشوار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند، کلاهبردار‎‎‎‎‎‎ها و البته کاهش قیمت زمین‎‎‎‎‎‎های یک متاورس است. هیچ کس نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎خواهد زمینی خریداری کند که با کاهش قیمت روبه رو شود. این اتفاق زمانی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎افتد که بدون آگاهی و اطلاعات کافی شروع به خرید و فروش کنید. گاهی اتفاق می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎افتد که قیمت زمین‎‎‎‎‎‎ها در یک پروژه متاورسی حتی نزدیک به 0 شوند. بنابراین پیش از شروع آموزش، باید با نحوه قیمت گذاری زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی آشنا شوید. 

نحوه قیمت گذاری زمین‎‎‎‎‎‎ های متاورسی

آیا زمین‎‎‎‎‎‎های گران قیمت بهتر هستند؟ این یک تصمیم شخصی است که بستگی به شما خواهد داشت. باید درنظر بگیرید چه برنامه‎‎‎‎‎‎‎ای برای آینده این زمین دارید. انتخاب یک زمین مجازی بستگی به نوع فعالیت و انتظارات شما خواهد داشت. به عنوان مثال اگر تصمیم دارید کسب و کار خودرا تبلیغ کنید، نیاز به یک قطعه زمین در مرکز شهر خواهید داشت که کاربران زیادی از آن جا عبور می‎‎‎‎‎‎کنند. چراکه در غیراینصورت کسی تبلیغ شمارا نخواهد دید.

برای اطلاع از نحوه قیمت گذاری، کافی است با قانون عرضه و تقاضا آشنا باشید. طبق این قانون، هرچه میزان تقاضا برای خرید بیشتر شود، زمین‎‎‎‎‎‎ها گرانتر خواهند شد و بلعکس. اما چه زمانی میزان تقاضا برای خرید افزایش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد و چه زمانی کاهش ؟

این مسئله به موارد زیادی بستگی دارد، برخی از این موارد خارج از کنترل ما خواهند بود. به عنوان مثال زمانی که علاقه مندی‎‎‎‎‎‎ها حول حوزه کریپتو افزایش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد، طبیعتا کاربران بیشتری وارد این حوزه شده و به طبع، میزان تقاضا افزایش خواهد یافت. بنابراین زمانی که علاقه مندی به کریپتو، در اوج خود باشد، زمان خیلی مناسبی برای خرید نیست، چراکه زمین‎‎‎‎‎‎ها در گران‎‎‎‎‎‎‎‎ترین حالت خود فروخته می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند.

از دیگر پارامترهای تعیین کننده قیمت، پروژه متاورسی است که انتخاب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید. به این صورت که؛ هرچه تعداد کاربران یک پروژه متاورسی بیشتر باشد، قیمت‎‎‎‎‎‎ها بیشتر خواهد بود. این نکته مهمی است که باید درنظر بگیرید: انتخاب یک متاورس مناسب، که جای رشد داشته باشد.

ویژگی‎‎‎‎‎‎های یک متاورس درحال رشد و آینده دار:

برای شناسایی یک پروژه بااصالت باید موارد زیر را درنظر بگیرید:

الف- گیم‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌پلی یا داستان بازی (جذاب باشد)

یک بازی متاورسی که فقط بر هدف کسب درآمد (P2E) متمرکز شده باشد، نمی‎‎‎‎‎‎‎تواند برای مدتی طولانی بازیکن‎‎‎‎‎‎های خودرا حفظ کند. چراکه تنها انگیزه کاربران کسب درآمد است و پس از مدتی از داستان تکراری بازی خسته شده و آن را رها می‎‎‎‎‎‎‎کنند. درنتیجه تعداد کاربران بازی کم شده و براساس قانون عرضه و تقاضا با افت قیمت زمین‎‎‎‎‎‎ها روبه رو می‎‎‎‎‎‎‎شویم. 

ب- تیم توسعه دهنده، پشتیبانی‎‎‎‎‎‎ها و همکاری‎‎‎‎‎‎ها (معتبر باشد)

شاید بتوان مورد الف را نادیده گرفت، اما شناخت پیشینه ی یک پروژه متاورسی از واجبات است. این که توسط چه کمپانی و روی چه بلاکچینی ایجاد شده و چه افرادی ازآن حمایت و پشتیبانی کرده اند. به جرئت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان گفت اگر به دقت درباره توسعه دهندگان یک پروژه تحقیق کنید، در دام کلاهبرداری‎‎‎‎‎‎ها و پروژه‎‎‎‎‎‎های جعلی نخواهید افتاد. 

پ- توکنومیکس (عادلانه باشد)

توکنومیک به طور خلاصه، به معنای بررسی پارامترهای اثرگذار بر قیمت یک دارایی دیجیتال است. که در آن مواردی مانند؛ عرضه، تقاضا، انجمن‎‎‎‎‎‎ها، نحوه تخصیص توکن‎‎‎‎‎‎ها و ...، بررسی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. درباره پروژه‎‎‎‎‎‎های متاورسی، باید درنظر بگیرید که در اطلاعات توکنومیک پروژه، نحوه تخصیص توکن‎‎‎‎‎‎ها به چه شکل است، آیا به کاربران پروژه اهمیت داده شده و یا همه توکن‎‎‎‎‎‎ها را برای گروه خود درنظر گرفته اند ؟

ت- تمرکززدایی (غیرمتمرکز باشد)

یک متاورس مناسب باید دارای ویژگی تمرکززدایی باشد. به این معنی که مدیریتی جامعه محور داشته باشد و یک شخص یا شرکت خاص آن را مدیریت نکند. متاورس‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکز دارای یک دائو DAO و یک توکن حاکمیتی هستند. به عنوان مثال در دائوی پروژه دیسنترالند می‎‎‎‎‎‎‎توانید با دراختیار داشتن توکن‎‎‎‎‎‎های MANA (توکن حاکمیتی دیسنترالند) به یک پیشنهاد رای مثبت یا منفی دهید و یا خودتان یک پیشنهاد را برای رای گیری ایجاد کنید. هر توکن نماینده یک حق رای است. به این صورت اختیار بازی به صورت برابر برعهده جامعه کاربران است و یک شخص خاص نمی‎‎‎‎‎‎‎تواند دارایی‎‎‎‎‎‎های درون بازی و دیگر مسائل را کنترل کند.

ج- تعداد زمین‎‎‎‎‎‎ها (کمیاب باشد) 

طبیعی است که هرچه تعداد زمین‎‎‎‎‎‎ها در یک متاورس کمتر باشد ارزش بیشتری خواهد داشت.

د- موقعیت زمین (جای خوبی واقع شده باشد)

بدیهی است که قیمت زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مجازی در مکان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های پر رفت و آمد (مرکز شهر)، بالاتر از زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هایی دورافتاده خواهد بود. همچنین زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هایی که در مجاورت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها و برندهای مشهور هستند، بسیار ارزشمندتر از دیگر زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها هستند. این هم نکته ای است درباره اهمیت تعامل و همسایگان. به این معنی که اگر زمین همسایه شما رشد کند، زمین خود شما هم رشد خواهد کرد. 

نکته آخر:

بااین وجود، ممکن است یک پروژه متاورسی توسعه نیافته با تعداد کاربران اندک را زیر نظر بگیرید و پس از انجام تحقیقات کافی (موارد ب، پ و ت)، به این نتیجه برسید که پروژه مدنظر آینده خوبی دارد. دراین صورت شما یک موقعیت ناب را شناسایی کرده اید، چراکه هیچ کاربری وجود ندارد و قیمت زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها بسیار پایین است و یا حتی در مرحله فروش اولیه است. بنابراین می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را با قیمت بسیار پایین خریداری کنید و پس از موفقیت پروژه و ارزشمندتر شدن زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را بفروشید. 

نحوه خرید زمین متاورسی به صورت گام به گام

خب، حالا آماده ایم که یک زمین متاورسی را خریداری کنیم. فقط یک نکته باقی مانده است: نحوه پرداخت.

هر پروژه متاورسی دارای یک ارز دیجیتال بومی است که برای مواردی مانند تراکنش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، خرید NFT‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، هزینه کارمزد‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، پاداش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها و ... استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. به عنوان مثال زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مجازی در متاورس دسنترالند بااستفاده از ارز دیجیتال MANA، خرید و فروش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند. اما زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مجازی در متاورس‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های گالاگیمز، بااستفاده از ارز دیجیتال GALA خرید و فروش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند. بنابراین خرید زمین در متاورس، بااستفاده از ارز دیجیتال آن پروژه صورت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گیرد.

برای ادامه کار، کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید:

1- انتخاب یک متاورس

ویژگی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های یک متاورس آینده دار، در بالا آورده شده است. کافی است یک پروژه مناسب با فعالیت خودرا، انتخاب کنید.

2- ایجاد کیف پول دیجیتال

برای انجام تمام تراکنش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، نیاز به یک کیف پول دیجیتال خواهید داشت تا زمین خودرا نگه داری کنید. این کیف پول باید؛ اولا، از متاورسی که انتخاب کرده اید پشتیبانی کند. دوما، از توکن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های غیرمثلی (NFT‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها) پشتیبانی کند. بهترین توصیه من، کیف پول متامسک است. چراکه از تعداد زیادی از شبکه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های بلاکچین و همچنین دارایی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های دیجیتال پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند، سریع است، و در نسخه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های اندروید و ios برای موبایل و افزونه کروم برای مرورگر دردسترس است. همچنین اکثر پلتفرم‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، متامسک را به عنوان اولین گزینه برای کاربران فهرست می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند.

مرتبط: آموزش ساخت متامسک + تصویری و گام به گام

3- انتخاب یک پلتفرم معاملاتی

3 راه برای خرید زمین در متاورس وجود دارد:

الف- می‎‎‎‎‎‎‎توانید از بازارهای ثانویه ای مانند؛ اوپن‎‎‎‎‎‎سی Opensea، رریبل Rarible و دیگر فروشگاه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های NFT استفاده کنید. دراینصورت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید آگهی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های زیادی را مشاهده کنید که توسط کاربران دیگر ایجاد شده اند، قیمت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها و شرایط را مقایسه کنید و بهترین زمین را براساس نیازهای خود انتخاب کنید.

ب- افراد زیادی هستند که مانند بنگاه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های معاملاتی عمل می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند. از شما مبلغی را دریافت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند و در ازای آن، زمین مورد نظر شمارا خریداری می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند و به کیف پول دیجیتال شما واریز می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند. من هرگز این روش را به شما توصیه نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنم، چراکه ممکن است افراد کم تجربه ای کار شما را برعهده بگیرند، همچنین ممکن است دردام کلاهبردارها بیافتید، به ویژه اینکه خرید زمین کار واقعا آسانی است و از عهده خود شما بر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آید. 

پ- ساده ترین راه خرید زمین، رجوع به فروشگاه خود بازی است.

هر پروژه متاورسی دارای یک فروشگاه (MarketPlace) است که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در سایت رسمی پلتفرم به آن دسترسی داشته باشید. در قسمت MarketPlace هر پلتفرم متاورس، زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را جستجو کنید و به سادگی خرید خودرا کامل کنید. پس از خرید، NFT زمین در کیف پول شما قابل نمایش است که نشان دهنده مالکیت شماست.

معرفی 6 متاورس برتر برای خرید زمین

تاکنون بیش از 10 هزار پروژه متاورسی راه اندازی شده، اما تنها تعداد معدودی از آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها توانسته اند موفق عمل کنند. همچنین هر پروژه متاورسی زمین مجازی ندارد. در ادامه برخی از بهترین متاورس‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها برای خرید زمین آورده شده است:

1- متاورس دیسنترالند Decentraland
زمین های مجازی دسنترالند

دسنترالند یک پروژه NFT محور برپایه بلاکچین اتریوم Ethereum است که درسال 2015 راه اندازی و توسعه یافته و درنهایت درسال 2020 برای عموم منتشر شد. این پروژه، از نظر تعداد NFT‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها بسیار غنی است و طیف وسیعی از دارایی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را درون خود جای داده است. 

MANA، ارز بومی و اصلی این پلتفرم است. یک توکن حاکمیتی و کاربردی بااستاندارد ERC-20 که برای مواردی مانند؛ رای گیری در دائو DAO، پرداخت کارمزدها، پاداش به کاربران، خرید و فروش NFT‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های درون بازی و ... کاربرد دارد. از آن جایی که دسنترالند پس از سال‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، هنوز هم در صدر برترین متاورس‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها قرار دارد، آن را به 2 مقاله جداگانه تقسیم کرده ایم. شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در مقاله‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های  آشنایی با دیسنترالند و آموزش خرید زمین در دیسنترالند، اطلاعات بیشتری از این پروژه به دست آورید.

2- سندباکس SandBox
متاورس سندباکس Sandbox
 
سندباکس یکی از مشهورترین و موفق ترین پروژه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های متاورسی است که اولین بار درسال 2012 برای گوشی های اندروید و ios منتشر شد و درنهایت در سال 2018 به شکل امروزی خود درآمد. این پروژه در بستر شبکه اتریوم توسعه یافته. و ارز بومی آن، SAND نام دارد. یک توکن کاربردی و حاکمیتی که برای موارد بیشتری مانند استیکینگ (Staking) نیز استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. 

این متاورس درمجموع، 166464 قطعه زمین دارد. همچنین ابزارهایی را دراختیار شما قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد تا بدون نیاز به دانش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های تخصصی و کدنویسی، بازی اختصاصی خودرا طراحی کنید و از فروش مینی‎‎‎‎‎‎‎‎گیم های خود، درآمد بالایی کسب کنید. 

معرفی کامل پروژه سندباکس SandBox

3- متاورس استاراطلس Star Atlas
متاورس استاراطلس

استار اطلس Star Atlas یک متاورس برپایه بلاکچین سولانا Solana است که داستانی از سال 2620 در کهکشان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های دور را به تصویر می‎‎‎‎‎‎‎کشد. شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید از بین 3 جناح یکی را انتخاب کنید و به مبارزه بپردازید. همچنین می‎‎‎‎‎‎‎توانید در کهکشان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها سفر کنید و به اکتشاف بپردازید و یا قلمرو خودرا گسترش دهید و برای به دست آوردن منابع مبارزه کنید. هر زمین ویژگی خاصی دارد و منابع مختلفی در زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها وجود دارد. ATLAS، ارزبومی این پلتفرم است که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده. 

مرتبط: مقاله بررسی استار اطلس Star Atlas

4- پروژه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های متاورسی در اکوسیستم پالیگان 

متاورس میراندوس mirandus

پالیگان یک پروژه متاورسی نیست! بلکه یک بلاکچین لایه دوم برای شبکه اتریوم است که دارای مقیاس پذیری بالایی است و هزینه کارمزد‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را تا حد بالایی کاهش داده است. این شبکه درسال 2021 با راه اندازی استودیو پالیگان Polygon Studio، فعالیت خودرا در حوزه متاورس آغاز کرد و اکنون اکوسیستم آن مملو از بهترین پروژه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های متاورسی درحال توسعه و توسعه یافته می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد که توجه کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. 

MATIC، ارزبومی و اصلی شبکه پالیگان است که برای موارد زیادی کاربرد دارد. 

5- کمپانی گالا گیمز Gala Games

بازی های متاورسی گالاگیمز 

گالاگیمز یک شرکت توسعه دهنده بازی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مبتنی بر بلاکچین است که درسال 2019 برپایه شبکه اتریوم راه اندازی شد. هدف این شرکت بازی‎‎‎‎‎‎سازی را، می‎‎‎‎‎‎‎توان ساخت بازی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های متفاوت و سپردن کنترل و مدیریت بازی به جامعه کاربران دانست. شما در بازی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های منتشر شده توسط گالاگیمز، اختیار کاملی خواهید داشت و مجبور به طی کردن مراحل حوصله سربر بازی نخواهید بود. همچنین با گرافیک خیره کننده این بازی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، جذابیت آن بیشتر می‎‎‎‎‎‎‎شود. GALA یک توکن ERC-20 برپایه اتریوم است که برای اقتصاد اکوسیستم بازی طراحی شده. کمپانی گالاگیمز تاکنون چند بازی منتشر کرده است که از بهترین آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎‎توان به بازی میراث(Legacy)، ستاره شهر(Town Star)، پژواک امپراطوری (Echoes Of Empire)، میرانداس(Mirandus)، تانک‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های عنکبوتی (Spider Tank)، فورتفاید (Fortified) و فوزل‎‎‎‎‎‎ها (Fuzzles) اشاره کرد.

6- Silks اولین متاورس اسبدوانی

متاورس اسب سواری silks

Silks یک متاورس درحال توسعه است که اوایل سال 2023 و طی 5 فاز به صورت کامل منتشر می‎‎‎‎‎‎‎شود. برخی از قسمت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های این بازی از جمله زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های بازی منتشر شده و می‎‎‎‎‎‎‎توانید اکنون روی این متاورس سرمایه گذاری کنید. Silks یک بازی NFT محور است که داستان آن پروش، تجارت و مسابقات اسب‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها است. شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید با خرید زمین، اصطبل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های اسب بسازید و از اسبداران بابت نگهداری اسب‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها مبلغی دریافت کنید. این می‎‎‎‎‎‎‎تواند خیلی جذاب و البته سودآور باشد.

7- RobotEra (روبوت ارا)

متاورس robotEra

روبوت ارا، یک اکوسیستم جدید و هیجان انگیز است که داستان آن حول محور دنیای ربات‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎چرخد. نقشه راه این پروژه اطلاعاتی درمورد تبدیل آن به بهترین ارز دیجیتال متاورسی برای سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند. همچنین شامل مجموعه ای از بازی‌های Play To Earn و PVP (player vs player) است.

TARO یک توکن کاربردی است که در سراسر اکوسیستم RobotEra به عنوان پایه تراکنش‌ها و تعاملات استفاده می‌شود. ارز دیجیتال TARO بااستاندارد ERC-20 و روی شبکه اتریوم ایجاد شده است. و در سراسر اکوسیستم توسط بازیکن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها، توسعه دهندگان و ناشران استفاده خواهد شد. 

برای اطلاعات بیشتر به "بررسی متاورس RobotEra و توکنومیک آن" رجوع کنید.

سخن پایانی

خرید زمین در متاورس می‎‎‎‎‎‎‎تواند مزیت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های خاصی به همراه داشته باشد، به یاد داشته باشید متاورس هنوز درمراحل اولیه خود قرار دارد و به تکامل خود نرسیده است، درآینده موارد استفاده بیشتری برای زمین‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مجازی به وجود می‎‎‎‎‎‎‎آید. مدیر عامل متا (فیس بوک سابق) می‎‎‎‎‎‎‎گوید : {{ عینک‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از موبایل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های امروزی فراگیرتر خواهند شد }}. همچنین با خواندن خبری مثل: {{امارات اولین بیمارستان متاورسی جهان را در دبی راه اندازی کرد}} متوجه می‎‎‎‎‎‎‎شویم که متاورس حتی در علم پزشکی هم کاربرد خواهد داشت و چیزی بیشتر از یک سرگرمی و بازی ساده خواهد بود. 

در آخر شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات باگروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید. نظرات و انتقادات شما، مارا در تولید محتوی و انتخاب موضوع مورد علاقه شما، یاری خواهد کرد.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

کسب درآمد از متاورس - معرفی 7 روش کسب درآمد متاورس Metaverse کسب درآمد از متاورس - معرفی 7 روش کسب درآمد متاورس Metaverse
استیکینگ NFT - بهترین پلتفرم و NFT سودآور برای سپرده گذاری استیکینگ NFT - بهترین پلتفرم و NFT سودآور برای سپرده گذاری
۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی ۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی
بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic

1 نظر ثبت شده !

  1. سلام آلتراورس تنهاشهرمتاورسیه که تبلیغات فیفا ورامین رابدست آورده وکمپانی بزرگ تبلیغاتی بلاک ویز تبلیغش میکنه وتنها متاورسی هست که ظرف یک ماه ۱۰هزارزمین فروخت

  1. سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما.

    از اونجایی که آلتراورس توسط پروژه اوربیت نتورک پشتیبانی و حمایت می شه. و از اونجایی که به قانونی بودن پروژه اوربیت نتورک شک زیادی دارم، نمی تونم راجع به آلتراورس چیزی منتشر کنم. اگر پروژه های قوی تر و بهتری مد نظرتون هست اعلام کنید تا در اختیارتون قرار بدیم. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید