عصر متاورس
5 مارکت برتر NFT - معرفی بهترین بازارهای ان اف تی

5 مارکت برتر NFT - معرفی بهترین بازارهای ان اف تی

توکن‌های غیرمثلی (NFT) در سال 2014 معرفی شدند و توانستند در سال 2017 به یک کلمه کلیدی در جهان تبدیل شوند!

این توکن‌ها نوعی دارای‌های دیجیتال منحصربه‌فرد هستند که از قابلیت "اثبات مالکیت" برخوردار هستند و به عنوان یک مدرک دیجیتال دائمی مالکیت شما را به اثبات می‌رسانند. با استفاده از این توکن‌ها شما می‌توانید مالکیت خود بر آثار هنری، موسیقی، ویدئوها و سایر مجموعه‌های آنلاین را در انحصار خود داشته باشید.

سرعت رشد بازار NFT، ارزش بازار این دارایی‌ها را در سال 2021 به بالغ بر 40 میلیارد دلار رساند. اما سرعت رشد آن در دو سال اخیر تحت تاثیر نوسانات و رخدادهای بازار دارایی‌های دیجیتال اندکی افت کرد. با این حال همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است و در پی شتاب گرفتن توسعه آن، بازارهای جدید NFT تحت عنوان پلتفرم‌های برتر تجارت ان‌اف‌تی شکل گرفتند. در ادامه این مقاله به معرفی پنج مارکت برتر خرید، فروش، اجاره و ایجاد NFT خواهیم پرداخت. 

بازار ثانویه ان‌اف‌تی چیست؟

بازار ثانویه NFT آموزش کامل

در دنیای کریپتو، بازار اولیه محل تولد توکن‎‎‎‎‎‎های جدید است، جایی که توکن‎‎‎‎‎‎های جدید عرضه می‎‎‎‎‎‎شوند. عرضه توکن‎‎‎‎‎‎ها معمولا به شکل ICOها، یا IDOها صورت می‎‎‎‎‎‎گیرد.

اما بازار اولیه در حوزه NFT، یعنی خرید و فروش NFT ها در محیط خود پلتفرم. به عنوان مثال؛ متاورس دسنترالند دارای یک فروشگاه (MarketPlace) در خود بازی است که می‎‎‎‎‎‎توانید تمام آیتم‎‎‎‎‎‎ها و عناصر درون بازی را خریداری یا به فروش برسانید.

اما این تنها راه خرید و فروش NFT ها نیست. شما می‎‎‎‎‎‎توانید به جای استفاده از فروشگاه بازی، از بازار ثانویه استفاده کنید. بازار ثانویه به تمام پلتفرم‎‎‎‎‎‎های خدماتی NFT گفته می‎‎‎‎‎‎شود. به عنوان مثال در بازار ثانویه Opensea، می‎‎‎‎‎‎توانید NFT های بازی دسنترالند یا هر مجموعه NFT دیگری را بخرید، بفروشید و یا اجاره دهید.

مزیتی که بازارهای ثانویه را متمایز می‎‎‎‎‎‎کند، تنوع بیشتر در NFT ها، قیمت‎‎‎‎‎‎ها و فیلترهایی برای پیداکردن نزدیک ترین محتوای موردنظر شماست. درواقع بازار ثانویه به کاربران کمک می‎‎‎‎‎‎کند تا تعامل بیشتری برقرار کنند و باعث بهتر دیده شدن و بهتر یافت شدن NFT‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎شود. 

در ادامه 5 مورد از بهترین مارکت‎‎‎‎‎‎های NFT را مورد بررسی قرار می‎‎‎‎‎‎دهیم.

مرتبط: عرضه اولیه NFT یا INO چیست + سرمایه گذاری در NFT

بهترین پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات ان اف تی

انتخاب بهترین پلتفرم NFT برای اجرای معاملات نیز، مانند انتخاب صرافی یا بلاکچین مناسب، بر مبنای ویژگی‎‎‎‎‎‎ها و امتیازاتی است که یک پلتفرم می‌تواند در اختیار کاربران خود قرار دهد. با این حال، هر کدام از پلتفرم‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که با شناخت آن‎‎‎‎‎‎ها می‌توانید پلتفرم متناسب با خواست و نیازهای خود را انتخاب نمایید. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب یک پلتفرم، بررسی‌های لازم در مورد شرایط خرید و فروش و کارمزدهای اعمالی آن را انجام دهید.

در این میان، برخی از پلتفرم‌های معتبر خدمات زیادی در ارتباط با خرید و فروش  انواع ان اف تی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که از جمله آن‎‎‎‎‎‎ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اوپن سی (OpenSea)

معرفی و مقایسه بهترین بازارهای NFT

اوپن سی، یک پلتفرم آنلاین بین‌المللی برای خرید و فروش انواع NFT است. این پلتفرم رابط کاربری ساده و بی‌نظیری دارد و هر کاربری، حتی کسی که برای اولین بار وارد سایت شده، می‌تواند به راحتی به بازار آن دسترسی داشته باشد. حجم معاملات اوپن سی در یک ماهه منتهی به سوم ژانویه 2023، 196 میلیون دلار بوده است.

در OpenSea  تعداد بی‌شماری از انواع کلکسیون‌های NFT در معرض دید کاربران قرار دارد. در حال حاضر این پلتفرم بیشترین سهم از نظر تعداد انواع NFTها را برای انجام معامله مستقیم به خود اختصاص داده است.

اوپن سی در ژانویه 2018، توسط الکس اتاالله (Alex Atallah) و دوین فینزر (Devin Finzer) راه اندازی شد. کارمزد فروش NFTها در این پلتفرم 2.5 درصد است. 

اوپن سی اکوسیستمی غیرمتمرکز، مبتنی بر بلاکچین و غیر امانی است. با اتصال به قراردادهای هوشمند شبکه‌های تحت پوشش اتریوم و پالیگان، خدمات خرید و فروش ان اف تی‌ها را به کاربران خود ارائه می‌کند. هر کاربری می‌تواند با استفاده از سیستم فیلترینگ در نظر گرفته شده در این اکوسیستم، NFT‎‎‎‎‎‎های ارزشمند و کمیاب را پیدا کند. 

پلتفرم OpenSea به لحاظ امنیت به عنوان برترین بازارچه خرید و فروش ان‌اف‌تی‌ها شناخته می‌شود. با این حال، طی سال‌های اخیر چند باگ امنیتی در آن مشاهده شده که در پی آن، تیم توسعه دهنده برنامه‌هایی را برای افزایش ایمنی پلتفرم در دستور کار خود قرار داده است.

فعالیت کاربران ایرانی به دلیل قوانین سخت‌گیرانه ایالات متحده برای کشورهای تحت تحریم در پلتفرم اوپن سی از اسفند سال 1400 به حالت تعلیق درآمده است و برای استفاده از آن نیاز به فیلترشکن خواهید داشت.

از جمله مزیت‌های فعالیت در بازار اوپن سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- رقابتی بودن کارمزدها

2- امنیت بالا

3- پشتیبانی از بلاکچین های بیشتر به نسبت به رقبا

4- متنوع بودن کلکسیون های NFT

5- برخورداری از اپلیکیشن موبایل

6- پشتیبانی از ارزهای دیجیتال

7- الزام کاربر به داشتن کیف پول دیجیتال

مرتبط: بررسی کامل Opensea - آموزش خرید و فروش

رریبل (Rarible)

بازار رریبل Rarible آموزش و بررسی

رریبل (Rarible) به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های آنلاین برای خرید و فروش انواع ان اف تی به شمار می‌رود. این وب سایت فعالیت خود را در سال 2020 شروع کرد و به لطف خدمات ارزنده خود توانست محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران به دست آورد. این پلتفرم توسط الکس سانیکاو (Alex Salnikov) و الکسی فالین (Alexei Falin) راه‌اندازی شده است و بیشتر بر دارایی‌های ان‌اف‌تی مبتنی بر هنر تمرکز دارد. میزان کارمزد خرید و فروش در این پلتفرم 2.5 درصد است.

شما می‌توانید در این وب سایت بدون استفاده از کدنویسی، NFT دلخواه خود را طراحی کنید و آن را بدون هیچ محدودیتی عرضه کنید. بنابراین بهترین بستر برای کاربرانی است که شناختی نسبت به استانداردهای کدنویسی ندارند ولی می‌خواهند توکن غیرقابل تعویض خود را ایجاد نمایند. در این پلتفرم برای ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض از فناوری‌های مختلفی به‎‎‎‎‎‎‎ویژه شبکه‌های بلاک چینی و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

ناگفته نماند که اصلی‌ترین هدف رریبل ارائه خدمات خرید و فروش انواع ان اف تی‌هایی است که بر روی شبکه اتریوم فعالیت دارند. آن دسته از هنرمندان و افراد مشهوری که قصد ساخت NFT مختص خود را دارند می‌توانند با استفاده از قراردادهای هوشمند، اثر خود را به یک توکن غیرمثلی تبدیل کنند.

رریبل علاوه بر شبکه اتریوم از زنجیره هوشمند بایننس نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین برای انجام تراکنش‌های مرتبط با ساخت و انتقال این توکن‌ها، باید از رمز ارزهای تحت پشتیبانی این پلتفرم استفاده شود. رریبل همچنین دارای توکن بومی بانماد RARI است که کاربران با خرید آن می‌توانند در امور توسعه‌ای و حاکمیتی پلتفرم نقش‌آفرینی کنند. لازم به ذکر است که کاربران ایرانی بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در پلتفرم رریبل فعالیت کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های سایت رریبل عبارتند از:

1- محیط کاربری ساده و مناسب برای افراد مبتدی

2- متن باز بودن پلتفرم

3- امنیت بالا

4- فرآیند ساده ساخت و فروش NFT‌ها

5- استفاده کاربران ایرانی بدون نیاز به فیلترشکن

سوپر ریر (SuperRare)

معرفی و مقایسه مارکت سوپر ریر NFT

سوپر ریر (SuperRare) یکی دیگر از پروژه‌های فروشگاهی موفقی است که در زمینه خرید و فروش آثار هنری دیجیتالی فعالیت می‌کند. از این پلتفرم به عنوان بازار غیرمتمرکز و شبکه اجتماعی برای هنر NFT نیز یاد می‌شود. آغاز فعالیت سوپر ریر به سال 2018 بر می‌گردد که هدف از راه‌اندازی آن توسعه یک بازار غیرمتمرکز جهت تبادل آثار هنری دیجیتال در قالب NFT معرفی شد. این پلتفرم توسط یک تیم هفت نفره مدیریت می‌شود.

سوپر ریر به عنوان یک بازارچه برتر NFT، توانسته به ارزش بالغ بر 90 میلیون دلار هنر دیجیتال گردآوری کند. این پلتفرم ابتدا با نسخه 1 خود شروع به فعالیت کرد که طی آن هنرمندان به صورت دستی انتخاب شده و آثار دیجیتال خود را در قرارداد هوشمند مشترک NFT و این پروژه قرار می‌دادند. اما با معرفی Curation در مقیاس وب در نسخه SuperRare2.0، فرآیند ایجاد، تبلیغ و فروش آثار به صورت مستقل امکان‌پذیر شد. 

آثار هنری پس از اینکه توسط هنرمندان در این شبکه ایجاد می‌شوند در قالب یک رمز ارز غیر مثلی، توکنیزه شده و قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کنند. از آنجایی که سوپر ریر به لحاظ تئوریک هنرمندان سطح بالای حوزه ان‌اف‌تی را که خالق آثار منحصربه‌فرد رمزنگاری هستند انتخاب می‌کند، به عنوان یک گالری هنری با کیفیت و سطح بالا شناخته می‌شود.

ویژگی‌های برتر پلتفرم سوپر ریر:

1- رابط کاربری آسان و منعطف

2- میزبان پیشرفته‌ترین گالری دنیای رمزارزها

3- تمرکز انحصاری بر روی هنر رمزنگاری شده

4- امنیت قابل قبول

مرتبط: بررسی کامل پروژه NFTb و ارزدیجیتال NFTB

پلتفرم بلور (Blur)

مقایسه مارکت Blur و opensea

مارکت پلیس بلور (Blur) به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز فعال در حوزه خرید و فروش توکن‌های غیر قابل تعویض فعالیت خود را در سال 2022 شروع کرد. این پلتفرم که روی بلاکچین اتریوم فعال است، خود را به عنوان سریع‌ترین بازارگاه NFT معرفی می‌کند. 

تیشان روگر (Tieshun Roquerre) و گروهی از طراحان و مشاوران فنی و حقوقی، تیم مدیریتی این پروژه را تشکیل می‌دهند. رویالتی فی (حق امتیاز)، اختیاری و نداشتن کارمزد و سوییپ از جمله ویژگی‌های متمایز این پروژه تلقی می‌شوند. در حال حاضر حجم معاملات این پلتفرم در حدود 1.05 میلیون دلار برآورد می‌شود که در حدود 60 درصد از سهم معاملات بازار NFT را در اختیار دارد.

پلتفرم بلور برای تایید و ذخیره تراکنش‌های NFT از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند و از آنجایی که اتریوم به عنوان یکی از امن‌ترین بلاکچین‌ها شناخته می‌شود، تراکنش‌ها در بلور از امنیت بالایی برخوردار هستند. همین امر محبوبیت این پلتفرم را در میان کاربران به مراتب افزایش داده است.

برای استفاده از این پلتفرم، نیاز به فیلترشکن خواهید داشت.

ویژگی‌های برتر مارکت پلیس بلور:

1- سرعت بالا

2- برخورداری از قابلیت سوییپ (Sweep) که با استفاده از کاربران می‌توانند چندین NFT را تنها با یک کلیک با قیمتی پایین‌تر از بازار خریداری کنند.

3- نداشتن کارمزد

4- امکان تعیین حق امتیاز اختیاری

5- ارائه ایردراپ ارز دیجیتال بلور 

پلتفرم نیفتی گیت وی (Nifty Gateway)

نیفتی گیت وی (Nifty Gateway) یکی دیگر از بازارهای NFT است که در بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. این پلتفرم این امکان را برای هنرمندان فراهم می‌کند که بتوانند آثار هنری خود را به صورت آنلاین عرضه کنند. اعتبار سنجی آثار و اکانت هنرمندان در این پلتفرم به عهده تیم Nifty است و به عنوان یک بازار پیشرو میزبان هنرمندان شناخته‌شده‌ای مانند Beeple، Trevor Jones و Cryptokitties است.

با توجه به اینکه نیفتی گیت وی تحت قوانین خزانه‌داری آمریکا فعالیت می‌کند، امکان دسترسی کاربران ایرانی بدون فیلترشکن به خدمات آن وجود ندارد.

ویژگی‌های پلتفرم نیفتی گیت وی:

1- قابلیت تبدیل موجودی به استیبل کوین و مصون ماندن دارایی از نوسانات بازار.

2- قابلیت برداشت مستقیم وجوه از حساب‌های پس انداز که صرفا برای مشتریان بانک‌های آمریکایی امکان‌پذیر است.

3- امکان ارائه NFT را در قالب هدیه با استفاده از کارت اعتباری و حساب ایمیل برای اعضا فراهم کرده است.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان
پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع
Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY
بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید