عصر متاورس
متاورس دسنترالند و ارز دیجیتال مانا MANA - صفر تا صد

متاورس دسنترالند و ارز دیجیتال مانا MANA - صفر تا صد

پیش گفتار 

دسنترالند Decentraland، یک پروژه متاورسی غیرمتمرکز است که در بستر شبکه پالیگان PolyGon، توسعه یافته. دسنترالند پس از گذشت سال ها، همچنان به عنوان قدرتمندترین بازی متاورسی با طیف وسیعی از NFT ها، شناخته می‎‎‎‎‎شود که نسبت به رقبای خود، بسیار موفق تر عمل کرده است. 

دراین مقاله از عصرمتاورس باما همراه باشید تا با فاندامنتال، توکنومیک و بخش‎‎‎‎‎‎‎های مختلف این پروژه عظیم متاورسی آشنا شویم. 

متاورس دسنترالند Decentraland

دسنترالند (Decentraland)، یک پلتفرم واقعیت مجازی و 3بعدی است که درابتدا در بستر بلاکچین اتریوم توسعه یافت و سپس با شبکه پالیگان ادغام شد. پالیگان یک لایه دوم مقیاس پذیر برای اتریوم است که هزینه تراکنش هارا تاحد زیادی کاهش می‎‎‎‎‎دهد و به دلیل پتانسیل بالایی که دارد، بازی‎‎‎‎‎‎‎های بلاکچینی و Dappهای زیادی را در اکوسیستم خود، جای داده است. 

متاورس دسنترالند درسال 2015 توسط 2 شخص آرژانتینی به نام‎‎‎‎‎‎‎های استابان اوردانو (Estaban Ordano) و اری میلیش (Ari Meilich) راه اندازی و توسعه یافت و درنهایت در سال 2020 برای عموم به شکل امروزی انتشار یافت. 

کاربران این بازی کنترل کاملی بر دارایی‎‎‎‎‎‎‎های خود و تصمیم گیری‎‎‎‎‎‎‎های آینده دارند و این متاورس به صورت کاملا غیرمتمرکز و جامعه محور، مدیریت می‎‎‎‎‎شود. دسنترالند همچنین دارای یکی از بزرگترین انجمن‎‎‎‎‎‎‎ها بین پروژه‎‎‎‎‎‎‎های متاورسی  است. برای پیوستن به انجمن‎‎‎‎‎‎‎های دسنترالند می‎‎‎‎‎توانید به شبکه‎‎‎‎‎‎‎های اجتماعی دسنترالند به آدرس‎‎‎‎‎‎‎های ؛ دیسکورد Discord، توییتر Twitter، ردیت Reddit و یا وبسایت رسمی دسنترالند به آدرس Decentraland.Org مراجعه کنید.

دسنترالند بسیار فراتر از یک بازی بلاکچینی عمل می‎‎‎‎‎کند و کاربران روش‎‎‎‎‎‎‎های بسیار بیشتری برای کسب درآمد نسبت به سایر پروژه‎‎‎‎‎‎‎ها دراختیار دارند. اگرچه این یک بازی " رایگان برای کسب درآمد " نیست، اما شما می‎‎‎‎‎توانید به صورت مهمان وارد پلتفرم شده و پس از کسب تجربه در محیط متاورس، شروع به سرمایه گذاری کنید. 

پس از آشنایی با ارزدیجیتال دسنترالند به معرفی بخش‎‎‎‎‎‎‎ها و روش‎‎‎‎‎‎‎های کسب درآمد از این پلتفرم می‎‎‎‎‎پردازیم. 

ارزدیجیتال دسنترالند با نماد MANA و توکنومیک آن 

توکن MANA ارزبومی و اصلی پلتفرم دسنترالند است که جزئی جدانشدنی از اقتصاد این اکوسیستم را تشکیل می‎‎‎‎‎دهد. MANA یک توکن کابردی با استاندارد ERC-20 است. MANA همچنین یک توکن حاکمیتی برای این پلتفرم است که برای رای گیری و مدیریت جامعه محور بازی در دائو DAO این پروژه کاربرد دارد. 

توکنومیک ارزدیجیتال مانا (MANA) : 

حداکثر عرضه این توکن، برابر با عرضه کل آن و برابر با 2,193,179,327 توکن MANA است که چیزی حدود 1,846,962,292 از آن درگردش است. 

نحوه تخصیص توکن‎‎‎‎‎‎‎های مانا (MANA)، به شرح زیر است : 

1- 40% از عرضه کل، به فروش عمده عرضه اولیه سکه (ICO) اختصاص یافت. 

2- 20% از عرضه کل به بنیاد دسنترالند اختصاص یافت. 

3- 20% از عرضه کل، به مشارکت کنندگان اولیه و گروه اختصاص یافت. 

4- 20% از عرضه کل به انجمن‎‎‎‎‎‎‎ها و شرکای دسنترالند اختصاص یافت. 

کاربردهای توکن مانا (MANA) : 

1- اقتصاد 

تمام آیتم‎‎‎‎‎‎‎ها و عناصر درون بازی (NFTها)، با استفاده از توکن‎‎‎‎‎‎‎های MANA خرید و فروش می‎‎‎‎‎شوند. تمام هزینه‎‎‎‎‎‎‎ها و کارمزدهای این پلتفرم، بااستفاده از توکن‎‎‎‎‎‎‎های MANA پرداخت می‎‎‎‎‎شود، همچنین پاداش‎‎‎‎‎‎‎های کاربران درقالب توکن‎‎‎‎‎‎‎های MANA پرداخت می‎‎‎‎‎شوند. 

2- کسب درآمد

برای کسب درآمد از توکن‎‎‎‎‎‎‎های MANA، می‎‎‎‎‎توانید آن‎‎‎‎‎‎‎ها را استیک (Staking) کنید. می‎‎‎‎‎توانید توکن‎‎‎‎‎‎‎های خودرا برای دسترسی به NFTهای بیشتر معامله کنید و یا می‎‎‎‎‎توانید توکن‎‎‎‎‎‎‎های به دست آمده را برای سود بیشتر در صرافی‎‎‎‎‎‎‎های معتبر معامله کنید. توکن‎‎‎‎‎‎‎های MANA را می‎‎‎‎‎توانید در تمام صرافی‎‎‎‎‎‎‎های معتبر خرید و فروش کنید.  

3- حاکمیت

همانطور که گفته شد، MANA یک توکن حاکمیتی است. به این معنا که؛ شما می‎‎‎‎‎توانید با دراختیار داشتن توکن‎‎‎‎‎‎‎های MANA، به یک پیشنهاد رای مثبت یا منفی اتخاذ کنید و یا خودتان یک پیشنهاد را برای رای گیری به اجرا بگذارید. هنگامی که یک پیشنهاد رای حداکثری دریافت کند، توسط قراردادهای هوشمند ایجاد و اجرا خواهد شد. (توجه کنید هر توکن مانا، نماینده یک حق رای است). 

برای شرکت در DAO این پروژه (دسنترالند دارای یکی از قدرتمندین DAO هاست، که نشان دهنده حضور پررنگ کاربران است)، نیاز به wMANA (رپد مانا) خواهید داشت، بنابراین پیش از رای گیری باید توکن‎‎‎‎‎‎‎های خودرا بریج (Bridge) کنید. سپس باید توکن‎‎‎‎‎‎‎های خودرا در DAO این پروژه، به اصطلاح قفل نمایید. توجه داشته باشید که پس از شرکت در رای گیری، توکن‎‎‎‎‎‎‎های شما سوزانده می‎‎‎‎‎شود. علاوه براین، توکنومیک دیسنترالند، دارای یک طراحی توکن‎‎‎‎‎‎سوزی مداوم است که به اقتصاد مانا و جلوگیری از تورم منجر می‎‎‎‎‎شود(تاکنون چیزی حدود 610 هزار توکن سوزانده شده است).  

دورهای تامین مالی برای دسنترالند : 

1- فروش اولیه در آگوست سال 2017 با میانگین قیمت 0.028 منجر به جمع آوری 25.5 میلیون دلار سرمایه شد. 

2- 500 هزاردلار در دور سرمایه گذاری اکتبر سال 2018 با میانگین قیمت 0.073 دلار، جمع آوری شد. 

NFTهای دسنترالند (زمین ها، آیتم ها و عناصر درون بازی)

دسنترالند از نظر تعداد و تنوع NFT ها، بسیار غنی است و طیف وسیعی از انواع NFTهارا در خود جای داده. تمام NFTهای این پروژه را می‎‎‎‎‎توانید در فروشگاه این بازی و بااستفاده از توکن‎‎‎‎‎‎‎های MANA، خرید و فروش کنید و یا از فروشگاه‎‎‎‎‎‎‎های ثانویه مانند اوپن سی OpenSea، رریبل Rarible و ... اقدام کنید. 

1- زمین های مجازی ( توکن LAND)

زمین‎‎‎‎‎‎‎های مجازی در دسنترالند که LAND نامیده می‎‎‎‎‎شوند، NFTهایی با استاندارد ERC-721 (پروتکل رایج NFTها در شبکه اتریوم) هستند که مانند دیگر NFTهای این بازی، در فروشگاه بازی قابل خرید و فروش هستند. به طور کلی 90601 قطعه زمین دراین متاورس وجود دارد. نکته جذاب LAND ها، نشان حاکمیتی آن هاست. زمین داران در متاورس دسنترالند به ازای هرقطعه زمین، 2000 حق رای خواهند داشت. 

تمام تراکنش و اطلاعات زمین‎‎‎‎‎‎‎ها در بلاکچین اتریوم قابل ردیابی است. و پس از خرید هرقطعه زمین، NFT آن در کیف‎‎‎‎‎پول دیجیتال شما ذخیره خواهد شد، از آن جایی که زمین‎‎‎‎‎‎‎های مجازی بعضا قیمت‎‎‎‎‎‎‎های بالایی دارند، توصیه می‎‎‎‎‎کنم از یک کیف پول ایمن و قابل اعتماد برای ذخیره دارایی خود استفاده کنید. 

هرقطعه LAND در متاورس دسنترالند دارای ابعاد ۱۶ در ۱۶ متر، قابل دسترسی هستند، اما ارتفاع زمین‎‎‎‎‎‎‎ها محدودیتی نداشته و می‎‎‎‎‎توانید ساختمان‎‎‎‎‎‎‎های خودرا با ارتفاع دلخواه بنا کنید. قیمت زمین‎‎‎‎‎‎‎های مجازی در دسنترالند بستگی به موارد زیادی خواهد داشت؛ تعداد کاربران بازی (قانون تقاضا)، منطقه زمین شما (سوت و کور یا پررفت و آمد) و پتانسیل رشد آن منطقه. حتی زمین‎‎‎‎‎‎‎هایی که مجاور برندها یا کمپانی‎‎‎‎‎‎‎های مشهور هستند، از قیمت‎‎‎‎‎‎‎های بالاتری برخوردارند. اما توجه کنید گران بودن زمین‎‎‎‎‎‎‎ها همیشه یک ویژگی مثبت نیست و انتخاب یک قطعه زمین بستگی به نوع فعالیت و انتظارات شما خواهد داشت. توصیه می‎‎‎‎‎کنم مقاله "زمین‎‎‎‎‎‎‎های مجازی دسنترالند و آموزش خرید" را مطالعه کنید.  

2- آواتار ها 
آواتار های دسنترالند 

آواتار‎‎‎‎‎‎‎ها همان کارکترهای اصلی بازی هستند که نشان دهنده شخصیت شما در دنیای واقعی می‎‎‎‎‎باشند. آواتار‎‎‎‎‎‎‎ها نیز مانند دیگر اجزای این متاورس NFTهای منحصربه فردی هستند که می‎‎‎‎‎توانید با خلاقیت و سلیقه خود، آن‎‎‎‎‎‎‎ها را شخصی سازی کنید. 

برای گشت و گذار و فعالیت در متاورس دسنترالند، نیاز به خرید یک آواتار خواهید داشت. دسته ای از ویژگی‎‎‎‎‎‎‎ها وجود دارد که می‎‎‎‎‎توانید از بین آن‎‎‎‎‎‎‎ها آواتارهای خودرا شخصی سازی کنید. ویژگی‎‎‎‎‎‎‎هایی مانند؛ بدن، سر، لباس‎‎‎‎‎‎‎ها و... . تمام آیتم‎‎‎‎‎‎‎های اضافی و لوازم جانبی (مانند عینک، دستکش، زیورآلات و ... ) که برای شخصیت آواتار خود نیاز دارید را می‎‎‎‎‎توانید در فروشگاه بازی و بااستفاده از توکن MANA خریداری کنید.  

3- عناصر درون بازی 

به غیر از آواتار‎‎‎‎‎‎‎ها و زمین‎‎‎‎‎‎‎های مجازی، هزاران NFT دیگر در متاورس دسنترالند وجود دارند. آیتم‎‎‎‎‎‎‎هایی برای زیبایی محیط (مانند یک تکه سنگ یا درخت)، حیوانات خانگی، لباس‎‎‎‎‎‎‎ها، ابزارهایی برای توسعه زمین‎‎‎‎‎‎‎ها و ... . بااستفاده از ویژگی‎‎‎‎‎‎‎های از پیش ساخته شده که در فروشگاه در دسترس است، می‎‎‎‎‎توانید به سادگی زمین خودرا گسترش دهید و آن را به محیط دلخواه خود تبدیل کنید. و یا می‎‎‎‎‎توانید با ابزاری که متاورس دسنترالند در اختیار شما می‎‎‎‎‎گذارد، به طراحی و تولید NFTها بپردازید و آن‎‎‎‎‎‎‎ها را در فروشگاه بازی بفروشید. شما می‎‎‎‎‎توانید هرچیزی که نیاز دارید را طراحی و تولید کنید. 

ابزار Builder ( سازنده )


ابزار سازنده دسنترالند 

builder ابزاری است که در اختیار مالکان زمین قرار می‎‎‎‎‎گیرد تا ویژگی‎‎‎‎‎‎‎های بیشتری به زمین خود اضافه کنند. زمین داران با استفاده از ابزار Builder،  می‎‎‎‎‎توانند مناظر یا محیط‎‎‎‎‎‎‎های خاصی را به زمین‎‎‎‎‎‎‎های خود اضافه کنند (و اصطلاحا سازنده می‎‎‎‎‎شوند). 

به لطف فناوری منبع باز دسنترالند، افرادی ( خارج از تیم توسعه دهنده اصلی )، مجموعه بزرگی از مناظر را به این متاورس اضافه کرده اند، اگر شما یک سازنده هستید می‎‎‎‎‎توانید از این مناظر از پیش ساخته شده استفاده کنید و آن‎‎‎‎‎‎‎ها را در زمین‎‎‎‎‎‎‎های خود جای گذاری کنید. استفاده از این ویژگی‎‎‎‎‎‎‎ها، نیازمند هیچ دانش تخصصی و کدنویسی نخواهد بود. 

روش های کسب درآمد از دسنترالند 

1- خرید زمین : 

با خرید یک قطعه LAND، روش‎‎‎‎‎‎‎های زیادی برای کسب درآمد در اختیار خواهید داشت. اولین روش، تجارت زمین‎‎‎‎‎‎‎هاست؛ همانطور که می‎‎‎‎‎دانید زمین های مجازی دسنترالند در تعداد محدودی منتشر شده اند و با پیوستن افراد بیشتر به این متاورس، با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. 

روش دیگر توسعه و گسترش زمین هاست؛ شما می‎‎‎‎‎توانید یک قطعه زمین را به ساختمانی مجلل و پر رفت و آمد تبدیل کنید و قیمت ملک خودرا افزایش دهید. همچنین می‎‎‎‎‎توانید با ایجاد یک باشگاه، کازینو، کتابخانه یا گالری هنری، یک تجارت راه بیاندازید. 

تبلیغات یکی از روش‎‎‎‎‎‎‎های رایج کسب درآمد از زمین‎‎‎‎‎‎‎های مجازیست؛ شما می‎‎‎‎‎توانید با راه اندازی یک گالری هنری و قرار دادن آثار هنری، از هنرمندان کارمزد یا اجاره دریافت کنید. و یا می‎‎‎‎‎توانید مانند کمپانی‎‎‎‎‎‎‎های بزرگ، کسب و کار دنیای واقعی خودرا تبلیغ کنید.

2- طراحی و تولید NFTها : 

دسنترالند ابزاری دراختیار کاربران قرار می‎‎‎‎‎دهد تا به سادگی NFTهای مختلفی مانند پوشاک برای آواتار‎‎‎‎‎‎‎ها را طراحی و ایجاد کنند. نکته مهم دراین روش، بازاریابی است. درواقع شما باید به طریقی دیگران را به تولیدات خود علاقه مند کنید و آثار خودرا به نمایش بگذارید. 

می‎‎‎‎‎توانید از بیلبوردهای تبلیغاتی دراین متاورس کمک بگیرید و یا از پلتفرم‎‎‎‎‎‎‎های شبکه اجتماعی مانند Discord برای اطلاع رسانی بهتر، استفاده کنید. برای طراحی NFT پوشاک نیاز دارید تا 500 توکن MANA را درهر قطعه سرمایه گذاری کنید. 

3- توسعه بازی : 

توسعه مینی‎‎‎‎‎گیم ‎‎‎‎‎‎‎ها، یکی از پردرآمدترین روش‎‎‎‎‎‎‎ها برای کسب درآمد از دسنترالند است. امتیازاتی که از توسعه بازی به دست می‎‎‎‎‎آورید، شانس شمارا برای برنده شدن NFT ها بیشتر می‎‎‎‎‎کند. اگر یک برنامه نویس یا توسعه دهنده بازی هستید، این روش مناسب شماست. حتی اگر زمان زیادی را صرف توسعه بازی خود کنید، بازهم ارزشش را خواهد داشت. 

4- ارائه خدمات فریلنسری : 

دراین روش می‎‎‎‎‎توانید از ارائه خدمات خود اعم از؛ کدنویسی، ساخت فیلم، هنر و پوشاک، مدل سازی 3بعدی و ... به کسب درآمد از طریق دورکاری دراین پلتفرم مشغول شوید. درحال حاضر این نوع خدمات، تقاضای زیادی دارند. برای کاریابی می‎‎‎‎‎توانید به دیسکورد Discord دسنترالند بپیوندید و کانال استخدام‎‎‎‎‎‎‎ها را بررسی کنید تا فعالیتی مشابه تخصص خود پیدا کنید.

5- تجارت و ذخیره ارزدیجیتال مانا MANA : 

اگر سرمایه کافی برای خرید زمین نداشته و یا به هردلیلی فرصت کافی برای فعالیت در متاورس دسنترالند را ندارید، ساده ترین راه کسب درآمد از ارزدیجیتال MANA است. شما می‎‎‎‎‎توانید با هولد کردن و یا ترید کردن MANA کسب درآمد داشته باشید. (این به معنای توصیه سرمایه گذاری نبوده و تجارت ارزهای دیجیتال مستلزم تجربه و دانش کافی است). 

همچنین می‎‎‎‎‎توانید با استیکینگ ارزدیجیتال MANA یک روش کم خطرتر و غیرفعال را برای کسب درآمد از دسنترالند به کار ببندید.

گروه توسعه دهنده و سرمایه گذاران دسنترالند 

بنیان گذاران دسنترالند 

تیم توسعه دهنده، بنیان گذاران و همکاری‎‎‎‎‎‎‎های صورت گرفته دریک پروژه، نشان دهنده اعتبار و قدرت آن پروژه می‎‎‎‎‎باشد. بنابراین درادامه نگاهی به پیشینه و همکاری‎‎‎‎‎‎‎های صورت گرفته با دسنترالند می‎‎‎‎‎پردازیم : 

دسنترالند توسط دو شخص آرژانتینی به نام‎‎‎‎‎‎‎های استابان اوردانو "Steban Ordano" و آری میلیش "Ari Meilich" در سال 2015 پایه گذاری شد و تاکنون درحال توسعه و پیشرفت بوده است. از دیگر اعضای مهم گروه می‎‎‎‎‎توان به مایکل باسورث " Micheal Basworth " اشاره کرد که به عنوان کارشناس دراین گروه فعالیت می‎‎‎‎‎کند. وی پیش از دسنترالند در کمپانی Google مشغول فعالیت بوده است. 

استابان اوردانو نیز، پیش از فعالیت در دسنترالند، به عنوان یک مهندس نرم افزار در حوزه بلاکچین و همچنین در کمپانی Bitpay فعال بود. وی با ایجاد کتابخانه Bitcore، شهرت و اعتبار زیادی به دست آورد. 

مشارکت با : 

یکی از افتخار آمیزترین همکاری‎‎‎‎‎‎‎ها، مربوط به کمپانی سامسونگ Samsung است. سامسونگ به طور علنی تلاش‎‎‎‎‎‎‎های خود برای فرو رفتن در متاورس بااستفاده از دسنترالند را فاش کرد. شرکت سامسونگ مجموعه گجت‎‎‎‎‎‎‎های پوشیدنی با عرضه محدود دسنترالند را منتشر کرد که بازیکن‎‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎توانند از آن‎‎‎‎‎‎‎ها برای شخصی سازی آواتارهای خود استفاده کنند. 

از دیگر کمپانی‎‎‎‎‎‎‎ها، رویدادها و چهره‎‎‎‎‎‎‎های تاثیرگذاری که در پروژه دسنترالند مشارکت داشته اند می‎‎‎‎‎توان به؛ تورنمت اوپن استرالیا 2022، گروه ارزدیجیتال، گروه متاورس، جی جی لین J J Lin، استفن کری Stephen Curry و ... اشاره کرد. 

سخن پایانی

دراین مقاله از عصر متاورس به معرفی و بررسی اجزای متاورس دسنترالند Decentraland پرداختیم. برای آشنایی بیشتر و آموزش فعالیت، می‎‎‎‎‎توانید از مقاله زمین‎‎‎‎‎‎‎های مجازی دسنترالند استفاده کنید. 

اگرچه متاورس دسنترالند گرافیک بسیار ابتدایی و ساده ای نسبت به پروژه‎‎‎‎‎‎‎های متاورسی گالاگیمز و سایر رقبا دارد. بااین حال یکی از قدرتمندترین و (دارای) پایدارترین اقتصادها در بین متاورس‎‎‎‎‎‎‎های موجود است. علت این امر طیف وسیع NFT ها، روش‎‎‎‎‎‎‎های بی شمار برای کسب درآمد، عدم پیروی از یک گیم پلی تکراری و خسته کننده، ابزارهای توسعه دهنده، منبع باز بودن پروژه، تمرکززدایی کامل و کنترل کاملی است که به کاربران این متاورس اهدا می‎‎‎‎‎شود. 

تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس‎‎‎‎‎‎‎ها آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND
معرفی برترین بازی های بلاکچین با هدف کسب درآمد معرفی برترین بازی های بلاکچین با هدف کسب درآمد
بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان
۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی ۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی
متاورس Somnium Space و ارزدیجیتال CUBE - فاندامنتال متاورس Somnium Space و ارزدیجیتال CUBE - فاندامنتال

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید