عصر متاورس
پروتکل کامپاند Compound و ارزدیجیتال COPM - وام دهی DeFi

پروتکل کامپاند Compound و ارزدیجیتال COPM - وام دهی DeFi

پیش گفتار

 Compound یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است که در حوزه DeFi ( امورمالی غیرمتمرکز)، خدماتی مانند وام دهی را ارائه می دهد. نقاط قوت کامپاند، که کمک می‌کنند مراحل دریافت وام راحت‌تر صورت بگیرد، باعث شده محبوبیت خوبی پیدا کند. در ادامه این مقاله از عصر متاورس همراه ما باشید تا با ساز و کار پروتکل Compound و ارز دیجیتال COMP آشنا شوید.

پروتکل Compound چیست؟

Compound پروتکلی روی بلاکچین اتریوم است، که بازارهای پولی ایجاد می‌کند. این بازارها استخرهای توکنی با نرخ‌های بهره الگوریتمی، براساس عرضه و تقاضای توکن هستند. تأمین‌کنندگان و وام گیرندگان یک دارایی به طور مستقیم با پروتکل در تعامل هستند و نرخ بهره شناور را بدون نیاز به مذاکره در مورد سررسید، نرخ بهره یا وثیقه، کسب می‌کنند.

هر بازار پول منحصر به یک توکن ERC-20 (مانند اتر توکن شده، یک استیبل کوین مانند Dai، یا یک توکن کاربردی مانند Golem)است و شامل ترازنامه‌ای شفاف و قابل بازرسی عمومی در گزارشی از سابقه کلیه معاملات و تاریخچه نرخ بهره است.

تاریخچه کامپاند: چه کسانی آن را بنیان گذاری کرده‌اند؟ 

پروتکل کامپاند توسط کارآفرینان کهنه کار جفری هیز و رابرت لشنر تأسیس شد. در سال 2018، کامپوند 8.2 میلیون دلار سرمایه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برجسته Andreessen Horowitz و Bain Capital Ventures جمع‌آوری کرد.

سال بعد، Compound  ۲۵ میلیون دلار اضافی از بسیاری از سرمایه‌گذاران مشابه به همراه شرکای جدید مانند Paradigm Capital، یک صندوق VC با ارتباط با Coinbase، جذب کرد. سهمی از کل عرضه ارز دیجیتال COMP در ابتدا بین سرمایه گذاران شرکت و همچنین تیم توزیع شد.

COMP چیست؟

ارزدیجیتال COMP ارز اصلی و بومی پروتکل Compound است. COMP از نوع ERC-20 است و به دارندگان خود حق رأی در تغییرات کلیدی مربوط به پروتکل را می‌دهد. COMP همچنین یک توکن کاربردی برای پلتفرم کامپاند است. عرضه کل COMP برابر با میلیون توکن است. 

توکن COMP در ژوئن 2020 راه‌اندازی شد و در ابتدا کمی زیر سطح 100 دلار معامله شد. کمتر از یک سال پس از عرضه، در ماه می 2021، COMP به قیمت 910.54 دلاری خود رسید. از آنجایی که بازار کلی کریپتو در اواسط سال 2021 سرد شد، توکن COMP وارد دوره طولانی نزولی شد. این کاهش در اواسط ژوئن 2022 به پایان رسید و COMP به 26.41 دلار رسید. از آن زمان، توکن در مسیر بهبودی آهسته و پیوسته قرار گرفته است.

به طور کلی، حرکات قیمت COMP تا حد زیادی از بازار کلی کریپتو پیروی کرده که یک سناریوی رایج برای اکثر آلتکوین‌های پیشرو و معتبر است. از آنجایی که بازار کریپتو در مرحله بهبود آهسته است، COMP نیز باید در آینده کوتاه و میان‌مدت روند صعودی کمی داشته باشد. در دراز مدت، انتظار داریم COMP عملکرد خوبی داشته باشد، شاید بهتر از اکثر آلتکوین‌های دیگر.

مبانی تجاری کامپاند قوی است و این پلتفرم قابلیت دوام خود را در چهار سال گذشته ثابت کرده است. برخی از سرمایه گذاران و تحلیلگران حتی COMP را در میان سکه های HODL نهایی می دانند. CoinCodex انتظار دارد قیمت Compound تا سال 2025 حداکثر 636.78 دلار افزایش یابد که بیش از 1000 درصد از قیمت فعلی است.

حاکمیت

کامپاند یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز است، به این معنا که مدیریت آن برعهده انجمنی از جامعه کاربران است. امور حاکمیتی کامپاند به شرح زیر است؛

1- مکان انتخاب یک ادمین جدید، مانند DAO

2- قابلیت تنظیم مدل نرخ بهره در هر بازار

3- توانایی پشتیبانی، تعلیق یا لغو تعلیق یک بازار

4- امکان برداشت حقوق صاحبان سهام (درآمد کسب شده) پروتکل

با گذشت زمان، Compound انتظار دارد این حقوق را به یک DAO که توسط جامعه کنترل می شود منتقل کند. DAO به شکل یک قرارداد هوشمند خواهد بود که با پیشنهاد و رأی‌گیری، توابع مرتبط با توانایی‌های بالا را فراخوانی کند. از آنجایی که ادمین (یا DAO) ممکن است مدیر جدیدی را انتخاب کند، DAO این توانایی را دارد که در طول زمان براساس تصمیمات ذینفعان تکامل یابد.

موارد استفاده پروتکل کامپاند

افراد با سرمایه‌گذاری بلندمدت روی اتر و توکن‌های دیگر (هودلرها (HODLers))، می‌توانند از بازار پولی Compound، به عنوان منبعی برای بازده اضافی سرمایه استفاده کنند. به عنوان مثال، کاربری OmiseGo دارد، می‌تواند توکن‌های خود را به پروتکل Compound عرضه کند و بدون نیاز به مدیریت دارایی خود، انجام درخواست‌های وام یا پذیرش ریسک‌های سوداگرانه، سود کسب کند.

Dapps، ماشین‌ها و صرافی‌هایی که با توکن کار می‌کنند، می‌توانند از پروتکل کامپاند به عنوان منبع درآمدزایی و بازدهی افزایشی استفاده کنند.. این فرآیند پتانسیل آن را دارد که امکان استفاده از مدل‌های تجاری مختلف را در اکوسیستم اتریوم فراهم کند.

قرض گرفتن توکن

Compound به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از وثیقه برای هرجایی از اکوسیستم اتریوم، از پروتکل وام بگیرند. برخلاف پروتکل های همتا به همتا، قرض گرفتن از Compound فقط به کاربری نیاز دارد که دارایی مورد نظر را مشخص کند. هیچ شرایطی برای مذاکره، تاریخ‌های سررسید یا دوره‌های تأمین مالی وجود ندارد. درواقع استقراض فوری و قابل پیش‌بینی است. مشابه تأمین یک دارایی، هر بازار پول دارای نرخ بهره شناور است که توسط نیروهای بازار تعیین می شود و هزینه استقراض هر دارایی را مشخص می‌کند.

پروتکل کامپاند قانونی را اجرا می‌کند که در آن هر حساب باید دارای مانده‌ای باشد که بیش از مبلغ پرداخت‌نشده وام است. به این مبلغ وثیقه گفته می‌شود و حساب نمی‌تواند هیچ اقدامی (مثلاً قرض گرفتن یا برداشت) انجام دهد، که مبلغ وثیقه را از مقدار وام گرفته شده ، کمتر کند. برای افزایش وثیقه، کاربران آزداند بازپرداخت را به صورت قسطی یا یکجا انجام دهند. موجودی‌های نگهداری شده در کامپاند، حتی در حالی که به عنوان وثیقه استفاده می‌شود، به طور معمول به سودآوری خود ادامه می‌دهد.

تأمین توکن

برخلاف یک صرافی یا پلتفرم همتا به همتا، که در آن توکن‌های کاربر مطابقت داده می‌شوند و به دیگری قرض داده می‌شوند، پروتکل Compound عرضه هر کاربر را تجمیع می‌کند. هنگامی که یک کاربر یک توکن را ارائه می دهد، به یک منبع قابل تعویض تبدیل می‌شود. این رویکرد، نقدینگی کاملی ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند توکن‌های خود را در هر زمان، بدون انتظار برای سررسید وام خاصی پس بگیرند.

نرخ بهره براساس عرضه منحصر به فرد موجودی‌های بازار پولی، به دارایی‌ها تعلق می‌گیرد. کاربران می‌توانند موجودی خود (از جمله سود تعلق گرفته) را به صورت آنی مشاهده کنند. هنگامی که کاربر یک تراکنشی که موجودی او را به روز می کند (تأمین، انتقال یا برداشت توکن) انجام می‌دهد، سود تعلق گرفته به اصل سرمایه تبدیل شده و به کاربر پرداخت می‌شود.

مرتبط : آموزش تصویری ییلد فارمینگ در پلتفرم کامپاند - نحوه کسب سود

کامپاند چگونه کار می کند؟

پروتکل کامپاند با ارز دیجیتال COMP، برای اتصال وام‌دهندگان با وام‌گیرندگان با استفاده از ترکیبی از قراردادهای هوشمند قدرتمند که مستقیماً روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شوند، طراحی شده است.

در این پروتکل، دو نوع کاربر وجود دارد:

وام گیرندگان

کاربرانی که وثیقه ارزهای دیجیتال را در Compound قرار می‌دهند و سپس اجازه دارند سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط Compound را با درصدی از ارزش ارسال‌شده وام بگیرند.

وام دهندگان

کاربرانی که ارز دیجیتال خود را به استخرهای وام‌دهی که وام‌گیرندگان از آن‌ها وام می‌گیرند سپرده می‌کنند. وام‌دهندگان بابت ارز دیجیتالی که سپرده‌گذاری (Staking) می‌کنند، سود دریافت می‌کنند.

پروتکل Compound با توکن‌های COMP از نوع ERC-20  به وام‌دهندگان پاداش می‌دهد. این پاداش‌ها کاملاً مبتنی بر دو عامل است: مقدار cToken‌ نگهداری شده در کیف پول آن‌ها و نرخ بهره متفاوتی که به عرضه موجود آن دارایی بستگی دارد. هر چه یک توکن خاص نقدینگی بیشتری داشته باشد، نرخ بهره تولیدشده کمتر است.

کاربرانی که دارایی‌هایی را به پروتکل قرض می‌دهند، می‌توانند از هر ارز دیجیتال دیگری که توسط پروتکل Compound پشتیبانی می‌شود، وام بگیرند. توجه به این نکته مهم است که امکان دارد در صورت افزایش ارزش دارایی وام گرفته شده و ارزشمندتر شدن آن نسبت به وثیقه، قرارداد وام‌گیرنده منحل شود/ از وام‌گیرنده نقدینگی مجدد برای افزایش وثیقه دریافت شود.

سؤالات متداول

پروتکل Compound چیست؟

پروتکل کامپاند، سیستمی برای وام‌دهی کریپتو است که در مقاله به موارد استفاده و نحوه کار آن پرداخته شده است.

آیا ارز دیجیتال COMP برای سرمایه گذاری مناسب است؟

پیشبینی‌ها نشان می‌دهد COMP در حال رشد استف اما بسته به نیاز، باید بررسی کنید که آیا امکانات ان برای شما مناسب است یا خیر. در  مقاله به این موارد اشاره شده است.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان) آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان)
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع
Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل
UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید