عصر متاورس
بلاکچین لایت کوین LiteCoin و ارزدیجیتال LTC - فاندامنتال

بلاکچین لایت کوین LiteCoin و ارزدیجیتال LTC - فاندامنتال

پیش گفتار

لایت کوین (LTC) ارز دیجیتالی همتا به همتا است که امکان پرداخت فوری را به هر کسی در دنیا با کارمزد تقریباً صفر می‌دهد. بلاکچین لایت کوین یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز و کاملاً غیرمتمرکز است. معاملات ریاضی خاصی که در این شبکه اعمال شده است، امنیت را تأمین کرده و افراد را قادر می‌سازد امور مالی خود را کنترل کنند.

این شبکه مکمل بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC است و توانسته نقص‌های آن را پوشش دهد. در ادامه این مقاله از عصر متاورس، در مورد نحوه کار بلاکچین لایت کوین و ارز دیجیتال LTC صحبت خواهیم کرد.

لایت کوین چیست؟ 


لایت کوین که توسط مهندس سابق گوگل، چارلی لی ایجاد شد، یکی از اولین «آلت کوین‌ها» بود. Jay Blaskey، متخصص ارزهای دیجیتال در BitIRA می گوید: «لایت کوین دومین ارز دیجیتال قدیمی است که از پروتکل بیت کوین در سال 2011 فورک شده است. این کوین طراحی شده بود تا برای پرداخت‌های سریع، ایمن و کم هزینه استفاده شود.»

هدف از راه‌اندازی شبکه لایت کوین، بهبود بیت کوین به روش‌های مختلف بود.  لی یک الگوریتم هش جدید به نام Scrypt، برای لایت کوین توسعه داد، الگوریتمی که ساده‌تر بوده و تراکنش‌های لایت کوین را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. بیت کوین سرعت پردازش تراکنش آهسته‌ای دارد که تقریباً 7 تراکنش در ثانیه است. همچنین تولید بلاک‌های جدید در بلاکچین بیت کوین حدود 10 دقیقه طول می‌کشد.

این سرعت پایین تراکنش، بازرگانانی را که می‌خواهند بیت کوین را به عنوان روش پرداخت بپذیرند، ناامید می‌کند. شما می‌توانید به طور متوسط تا یک ساعت منتظر شش تأییدیه لازم برای تراکنش بیت کوین باشید. تصور کنید که با استفاده از کارت اعتباری چیزی آنلاین می‌خرید و یک ساعت کامل روی صفحه نمایش «تراکنش شما در حال پردازش است» هستید.

از سوی دیگر، سرعت پردازش لایت کوین 54 تراکنش در ثانیه است و هر 2.5 دقیقه می‌توان بلاک‌های جدیدی در بلاکچین لایت کوین ایجاد کرد. با وجودی که لایت کوین به حداقل شش تأیید از اکثر صرافی‌ها نیاز دارد تا غیرقابل برگشت تلقی شوند، شبکه‌های پرداخت ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) اغلب می‌توانند بلافاصله تراکنش‌های لایت کوین را تسویه کنند.

هدف از بهبود سرعت تراکنش این بود که به بازرگانان ثابت کند که دیگر مجبور نیستند از زمان تسویه طولانی بیت کوین ناامید شوند. در عوض، آن‌ها می‌توانند لایت کوین را بپذیرند و پرداخت‌ها را سریع‌تر تسویه کنند و بنابراین، تجارت را سریع‌تر و با سرعتی همتراز با سایر روش‌های پرداخت دیجیتال انجام دهند.

چه کسی لایت کوین را پایه گذاری کرد؟ 


شبکه لایت کوین در اکتبر 2011 توسط چارلی لی، فارغ التحصیل علوم کامپیوتر از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و کارمند سابق گوگل، تاسیس شد. با توجه به سرعت پایین تراکنش بیت کوین و عدم مقیاس پذیری، لی تصمیم گرفت نسخه «سبک‌تر» بیت کوین را ایجاد کند که تراکنش‌های سریع‌تر و مقیاس‌پذیری بیشتر را به همراه کارمزد تراکنش‌های کمتر ارائه کند. در سال 2013، لی به عنوان مدیر مهندسی به کوین‎‎‎‎‎‎بیس پیوست. وقتی این خبر به بازار رسید، قیمت لایت کوین ده برابر شد و از 3 دلار به 30 دلار رسید. زمانی که قیمت لایت کوین در دسامبر 2017 به 300 یورو رسید، لی تمام دارایی‌های خود را فروخت که اعتماد سرمایه‌گذاران را تضعیف کرد و شایعاتی مبنی بر دستکاری قیمت لایت کوین ایجاد کرد. با این حال، لی تصریح کرد که نگرانی او برای تضاد منافع احتمالی در نتیجه نفوذ فزاینده او بر لایت کوین، دلیل اقدامات او بوده است. لی در سال 2017 کوین بیس را ترک کرد و در حال حاضر ریاست بنیاد لایت کوین را بر عهده دارد که بر توسعه لایت کوین متمرکز است.

لایت کوین چگونه کار می کند؟ 

بلاکچین لایت کوین شباهت‌های زیادی به بیت کوین دارد. هر دو پروژه منبع باز هستند و از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. اما شبکه لایت کوین تفاوت‌های قابل توجهی با بیت کوین دارد. علاوه بر سرعت پردازش، مسئله تأمین نیز وجود دارد. عرضه کل بیت کوین 21 میلیون کوین است، در حالی که لایت کوین 84 میلیون کوین ارائه می‌کند.

لایت کوین چگونه استخراج می شود؟

ماینرهای لایت کوین مسائل پیچیده ریاضی به نام هش (hash) را حل می‌کنند تا حق ثبت تراکنش‌های جدید در بلاکچین را به دست آورند. پس از بسته شدن یک بلاک، بلاکچین را نمی‌توان تغییر داد. به عنوان پاداش برای اولین ماینری که هش مرتبط با تراکنش را از طریق مکانیسم اجماع اثبات کار حل می‌کند، 12.5 عدد LTC اهدا می‌شود.

عملیات استخراج لایت کوین چیزی نیست که بتوانید روی یک کامپیوتر شخصی اجرا کنید. حل هش نیاز به قدرت محاسباتی بسیار زیادی دارد که به انرژی و فضای قابل توجهی نیاز دارد. در واقع، سهم عمده ماینینگ لایت کوین توسط مزارع ماینینگ و استخرهای ماینرها با استفاده از سخت‌افزار پیچیده انجام می‌شود.

هاوینگ (Halving) لایت کوین چیست؟

برای کمک به کنترل عرضه لایت کوین، لایت کوین هم مانند بیت کوین نصف می‌شود. عرضه لایت کوین به 84 میلیون کوین محدود شده است. با این حال، زمانی که ماینرها یک بلاک جدید به بلاکچین لایت کوین اضافه می‌کنند، با ارز دیجیتال LTC تازه تولید شده پاداش دریافت می‌کنند. اگر هاوینگ اتفاق نمی‌افتاد، این پروسه می‌توانست عرضه لایت کوین را به طور نامحدود افزایش دهد.

از طریق نصف کردن یا هاوینگ، پاداش ماینر برای ثبت موفقیت آمیز بلاک‌های جدید در بلاکچین لایت کوین در فواصل زمانی منظم کاهش می‌یابد (نصف می‌شود). در مورد شبکه لایت کوین، هر 840000 تراکنش است. بنابراین زمانی که لایت کوین برای اولین بار راه‌اندازی شد، پاداش ماینر برای افزودن یک بلاک جدید به بلاک چین لایت کوین 50 LTC بود. طی چند سال گذشته، این پاداش از طریق نصف شدن به 12.5 LTC به عنوان جایزه بلاک کاهش یافته است. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی LTC در سال 2023 اتفاق بیفتد.

مرتبط : مفهوم هاوینگ چیست و چه کمکی به اقتصاد ارزهای دیجیتال می کند؟

 نحوه استفاده از لایت کوین چگونه است؟ 

لایت کوین بسیار نقدشونده است که این ویژگی آن را تبدیل به کریپتویی برای انجام آسان‌تر معاملات می‌کند. در واقع، دارندگان لایت کوین متوجه خواهند شد که تاجرانی مانند Newegg، SlingTV و حتی سازمان‌های غیرانتفاعی مانند صلیب سرخ آمریکا، از پذیرش ارز دیجیتال آن‌ها استقبال می‌کنند.

همچنین می‌توانید از برنامه‌های ارز دیجیتال مانند BitPay یا CryptoPay برای پرداخت با استفاده از LTC استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید از ارز دیجیتال LTC برای پرداخت‌های P2P استفاده کنید، می‌توانید از صرافی Binance برای پرداخت به شخص دیگر استفاده کنید.

سؤالات متداول

بلاکچین لایت کوین چیست؟

لایت کوین یکی از فورک‌های شبکه بیت کوین است، که سعی بر رفع نواقص آن دارد. در متن فوق، به شیوه کارکرد آن پرداخته شده است.

مدیریت توکن های LTC چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که در متن مقاله توضیح دادیم، ارز دیجیتال LTC مشابه بیت کوین به کمک فرآیند هاوینگ مدیریت می‌شود تا عرضه آن دچار مشکل نشود.

سخن پایانی

 با وجود اینکه لایت کوین تحت الشعاع بیت کوین قرار گرفته است، همچنان در بین 20 ارز دیجیتال برتر قرار دارد. این در حالی است که هزاران ارز دیجیتال جدید به مجموعه بزرگ کریپتو اضافه شده‌اند. این شاخص خوبی از قدرت LTC است. با توجه به تیم فنی پشت لایت کوین، می‌توانیم منتظر ادامه توسعه و نوآوری این شبکه باشیم.

شما می توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار بلاکچین ها و متاورس ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA
ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال ) ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال )
بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم) بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم)
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید