عصر متاورس
فاندامنتال سولانا، توکنومیک شبکه Solana و ارزدیجیتال SOL

فاندامنتال سولانا، توکنومیک شبکه Solana و ارزدیجیتال SOL

پیش گفتار 

سولانا Solana، یک شبکه غیرمتمرکز به شدت مقیاس پذیر است که با هدف پذیرش انبوه و با شعار (قدرتمند برای توسعه دهندگان و سریع برای کاربران)، توسعه یافته است. 

در این مقاله از عصر متاورس باما همراه باشید تا بلاکچین لایه 1 سولانا، ارزدیجیتال SOL و نحوه عملکرد و سازوکار آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با بلاکچین سولانا

سولانا یک بلاکچین لایه 1 منبع باز و کاربردی است که برای میزبانی از برنامه‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکز (Dapps) کارآمدتر و مقیاس پذیرتر، طراحی شده است. در سال 2017 ایده اولیه پروژه سولانا مطرح و کار روی آن آغاز شد، و درنهایت در مارس 2020، توسط بنیاد سولانا با دفتر مرکزی مستقر در ژنو سوئیس، به صورت رسمی راه اندازی شد. درحالی که بلاکچین توسط آزمایشگاه‎‎‎‎‎‎های Solana مستقر در سانفرانسیسکو ساخته شده است. 

سولانا به مؤسسات مالی کمک می‎‎‎‎‎‎کند تا باتوجه به ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین، راه حل‎‎‎‎‎‎هایی برای DeFi (سیستم مالی غیرمتمرکز) ارائه دهند. پروتکل سولانا همچنین ایجاد و توسعه Dapp هارا تسهیل می‎‎‎‎‎‎کند و برای افزایش مقیاس پذیری بلاکچین، از ترکیبی از روش اجماع اثبات تاریخچه (PoH) و اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. 

تمرکز اصلی سولانا براین است که؛ منابع مالی غیرمتمرکز را در مقیاس‎‎‎‎‎‎های بزرگتری دردسترس قرار دهد.

بنیان گذاران سولانا

بنیان گذار سولانا 

در سال 2017، آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، با همکاری گرگ فیتزجرالد (Greg Fitzgerald) فعالیت خودرا روی پروژه ای به نام آزمایشگاه سولانا، متمرکز کرد که بعدها به عنوان سولانا Solana تحقق یافت. و درنهایت در سال 2020 با جذب چندنفر از همکاران سابقش، موفق شد پروتکل سولانا و توکن SOL را منتشر کند. 

آغاز فعایت حرفه ای آناتولی یاکوونکو را می‎‎‎‎‎‎توان فعالیت در کوالکام (Qualcomm) دانست. آناتولی کارنامه کاری درخشانی دارد. او در سال 2015 به عنوان مدیر ارشد کارکنان مهندسی فعالیت می‎‎‎‎‎‎کرد و سپس مسیر حرفه ای او عوض شده و در راه جدیدی قدم گذاشت و به عنوان مهندس نرم افزار در DropBox به موقعیت جدیدی وارد شد. 

آناتولی همچنین خالق الگوریتم اجماع اثبات تاریخ (PoH) است که باعث شهرت بیشتر وی می‎‎‎‎‎‎شود.

بررسی فنی شبکه سولانا Solana

الگوریتم اثبات تاریخچه (PoH)، یکی از نوآوری‎‎‎‎‎‎های اساسی است که سولانا ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. این روش اجماع به افزایش مقیاس پذیری شبکه کمک می‎‎‎‎‎‎کند. در بین جامعه کریپتو، سولانا به سرعت پردازش بالا مشهور است، سولانا حتی توجه‎‎‎‎‎‎های سازمانی زیادی را به خود اختصاص داده، که می‎‎‎‎‎‎توان گفت همه این هارا مدیون استفاده از PoH است. پروتکل ترکیبی سولانا، زمان اعتبارسنجی تراکنش ها و قراردادهای هوشمند را تا حد قابل توجهی کاهش داده. و نکته جالب توجه این است که، هزینه‎‎‎‎‎‎های بسیار پایین تری برای کارمزد ها نسبت به رقبای خود ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. 

پروتکل سولانا برای ارائه خدمات به کاربران کوچک و مشتریان سازمانی، به طور یکسان عمل می‎‎‎‎‎‎کند. و به مشتریان خود نوید می‎‎‎‎‎‎دهد که از افزایش هزینه و مالیات غافلگیر نخواهند شد. این پروتکل به گونه ای طراحی شده که مقیاس پذیری بالا و پردازش سریع را همراه با هزینه‎‎‎‎‎‎های پایین عرضه می‎‎‎‎‎‎کند. 

سولانا در اواسط ژوئیه 2021، تا 700 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. راه اندازی مجموعه NFT های Degenerate Ape، قیمت سولانا را به بالاترین حد خود به ارزش 60 دلار رساند. همچنین با فعالیت توسعه دهندگان در این اکوسیستم، علاقه سازمانی بیشتر، صنعت روبه رشد DeFi و همچنین داغ شدن بازار NFT ها و بازی‎‎‎‎‎‎های بلاکچینی، سولانا به افزایش قیمت ادامه داد و در 9 سپتامبر 2021 به قیمت 216 دلار رسید. ارزدیجیتال سولانا بالاترین قیمت خودرا در نوامبر 2021 به ارزش 260 دلار ثبت کرد. 

بااین حال شبکه سولانا، دچار قطعی‎‎‎‎‎‎های مکرر شده است. همچنین اکوسیستم آن متهم به حمایت از سرمایه گذاران ریسک پذیر با توکنومیک غیرمنصفانه است. 

این مسئله باعث کاهش قیمت SOL از فوریه 2022 شد. سولانا حمایت مالی قوی از FTX (یک صرافی ارزهای دیجیتال) را برای بلاکچین دریافت کرد که در کوتاه مدت به بهبود وضعیت کمک می‎‎‎‎‎‎کرد، بااین حال پس از سقوط FTX، سولانا همچنان کاهش یافت و امروز (درزمان درج مقاله)، ارزدیجیتال SOL باقیمت 25 دلار معامله می‎‎‎‎‎‎شود، این یعنی بیش از 90 درصد کاهش قیمت از زمان اوج تاکنون. 

ارزدیجیتال سولانا SOL و توکنومیک آن 

ارزدیجیتال SOL ارزبومی و اصلی شبکه سولانا است که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده. 

SOL با حداکثر عرضه نامحدود منتشر شد. عرضه کل آن برابر با 545,576,564 SOL است که چیزی حدود 392 میلیون از آن درگردش است. نحوه تخصیص توکن به شرح زیر است : 

1- 15.85% از عرضه کل به فروش اولیه تعلق گرفت.

2- 12.68% به تاسیس بنیاد سولانا اختصاص یافت. 

3- 5.07% اعتبارسنجی اختصاص یافت. 

4- 1.84% به استراتژی اختصاص یافت. 

5- 1.6% برای فروش عمومی اختصاص داده شد. 

6- 12.5% به تیم توسعه دهنده و 12.5% به بنیاد سولانا اختصاص یافت. 

7- 38% باقی مانده به ذخیره انجمن تعلق گرفت.

سولانا چگونه ایمن می شود؟ 

مقایسه الگوریتم اثبات کار و اثبات تاریخچه

سولانا برای امنیت و اعتبارسنجی تراکنش ها از ترکیبی از 2 روش اجماع اثبات تاریخ و اثبات سهام، استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. اثبات تاریخ (PoH) جزو اصلی این پروتکل است، چراکه مسئولیت اصلی پردازش تراکنش هارا برعهده دارد. PoH عملیات موفقیت آمیز و مدت زمان سپری شده بین آن هارا ثبت و ذخیره می‎‎‎‎‎‎کند، بنابراین ماهیت غیرقابل اعتماد بلاکچین را تضمین می‎‎‎‎‎‎کند. ترکیب دو مکانیسم اجماع، سولانا را به یک پدیده منحصربه فرد در صنعت بلاکچین تبدیل کرده است.

گوشی هوشمند سولانا 

سولانا که در اواسط سال 2022، گوشی‎‎‎‎‎‎های هوشمند سازگار با Web 3.0 و کریپتو را بانام "Saga" معرفی کرده بود. در تاریخ 13 آوریل 2023 اعلام کرد که : گوشی‎‎‎‎‎‎های Saga اکنون برای افرادی که ثبت سفارش کرده بودند، دردسترس است. این گوشی ها به مقصد های ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، سوئیس، کانادا و نروژ ارسال شدند. 

گروه Solana Mobile در 8 می سال جاری، تعداد 1111 سفارش جدید را ثبت می‎‎‎‎‎‎کند. این گوشی‎‎‎‎‎‎های هوشمند قابلیت مدیریت و ذخیره ارزهای دیجیتال، NFT ها و اجرای برنامه‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکز (Dapp) در فروشگاه Solana Dapps را دارند. گوشی‎‎‎‎‎‎های اندروید با صفحه نمایش 6.67 اینچیی OLED، حافظه 12 گیگابایت و فضای دخیره سازی 512 با قیمت حدودی 1000 دلار عرضه شدند. 

سخن پایانی 

سولانا یک بلاکچین لایه 1 به شدت مقیاس پذیر، سریع، غیرمتمرکز، منبع باز و کاربردی است که به علت سرعت بالا در پردازش و عملکرد مناسب، مورد تحسین و توجه کاربران و توسعه دهندگان زیادی قرار گرفته و به عنوان رقیبی معرفی می‎‎‎‎‎‎شود که می‎‎‎‎‎‎تواند با اتریوم مقایسه شود و پلتفرم‎‎‎‎‎‎های قراردادهای هوشمند با به چالش بکشد. 

بااین حال سولانا از فوریه 2022 و به ویژه پس از سقوط صرافی FTX، به شدت کاهش یافته. طبق گزارشاتی از DeFiLlama ارزش کل قفل شده (TVL)، درحال حاضر برابر با 539 میلیون دلار است. یعنی کمتر از 1% از سهم بازار. درحالی که اتریوم 60% از سهم بازار DeFi را دراختیار دارد.

در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت، تعامل داشته باشید و مارا برای بهبود مقالات با نظرات گرم خود یاری دهید. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA
مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید