عصر متاورس
شبکه الگوراند Algorand و ارزدیجیتال ALGO - حل مشکل بلاکچین

شبکه الگوراند Algorand و ارزدیجیتال ALGO - حل مشکل بلاکچین

پیش گفتار

الگوراند Algorand یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌های لایه 1 است که بیش از 1000 تراکنش در ثانیه را با کارمزد ناچیز و زمان نهایی شدن تراکنش زیر 5 ثانیه ارائه می‌دهد. سرعت و ارزانی الگورند با کمک مکانیزم اجماع منحصر به فرد اثبات سهام خالص آن به دست آمده است. اکوسیستم بلاکچین الگورند علیرغم بازار نزولی به خوبی حفظ شده است، زیرا مقدار TVL (حجم سرمایه قفل شده) رو به رشد و همچنین تعداد فزاینده‌ای از کاربران، توسعه دهندگان و Dapp ها (برنامه های غیرمتمرکز) در آن وجود دارند.

در ادامه این مقاله از عصر متاورس، خواهیم دید بلاکچین الگوراند و ارزدیجیتال الگو ALGO چگونه کار می کند و چرا محبوبیت بالایی دارد؟

الگورند (Algorand) چیست؟

الگوراند هم یک ارز دیجیتال و هم پلتفرم بلاکچین است. بلاکچین Algorand برای پردازش سریع بسیاری از تراکنش‌ها طراحی شده است، مشابه پردازنده‌های اصلی پرداخت مانند مسترکارت یا ویزا. علاوه بر این، می‌تواند میزبان سایر ارزهای دیجیتال و پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین باشد که آن را به رقیب مستقیم اتریوم Ethereum تبدیل می‌کند. الگو (ALGO) ارز بومی پلتفرم، برای ایمن سازی بلاکچین و پرداخت کارمزدهای پردازش برای تراکنش‌های مبتنی بر الگورند استفاده می‌شود.

الگورند یک بلاکچین منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند کد پلتفرم را مشاهده کرده و در آن مشارکت کند. این بلاکچین از پروتکلی عملیاتی استفاده می‌کند که آن را اثبات سهام (PoS) خالص می‌نامد، که اعتبارسنج‌های شبکه را از مجموعه کاربران انتخاب می‌کند.

الگورند چگونه کار می‌کند؟

در بررسی بلاکچین الگورند با سه بخش روبرو هستیم: یکی الگوریتم اثبات سهام، دیگری سیستم انتخاب تصادفی اعتبارسنج‌ها  و در نهایت دارایی‌های استاندارد این پلتفرم.

مکانیسم اثبات سهام خالص

همه ارزهای دیجیتال روی یک مکانیسم اجماع کار می‌کنند تا هر تراکنش آغاز شده توسط کاربر در شبکه خود را تأیید یا رد کنند. رمزارزهای قدیمی مانند بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC و اتریوم ETH روی مکانیزم اثبات کار (PoW) کار می‌کنند که به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد و از این رو، برق زیادی مصرف می‌کند. مکانیسم اجماع دیگری به نام اثبات سهام (PoS) وجود دارد که نیاز به انرژی کمتری دارد.اتریوم در تلاش است به سمت مکانیسم اثبات سهام با انرژی کارآمدتر حرکت کند، اما این مکانیسم هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. 

در مقابل بلاکچین الگورند و برخی دیگر از کوین‌های کریپتوی جایگزین، مانند پولکادات Polkadot و سولانا Solana گاهی اوقات به عنوان قاتل اتریوم شناخته می‌شوند؛ زیرا مقرون به صرفه، کارآمدتر و از نظر انرژی کم مصرف‌تر از اتریوم هستند.

انتخاب تصادفی اعتبارسنج ها

الگورند روی مکانیسم اثبات سهام خالص کار می‌کند. سیستم اثبات سهام خالصی که بلاکچین الگورند از آن استفاده می‌کند، به‌طور تصادفی کمیته‌هایی را از هولدرهای الگو ALGO برای اعتبارسنجی و تأیید بلاک بعدی در زنجیره انتخاب می‌کند. این تصادفی‌سازی نتیجه یک ابزار رمزنگاری منحصربه‌فرد به نام VRF ( مخفف Verifiable Random function به معنی عملکرد تصادفی قابل تأیید) است که توسط بنیانگذار الگورند اختراع شده است. و باعث تمرکززدایی بیشتر در شبکه می شود. 

در شبکه بلاک چین الگورند، تنها به مجموعه منتخبی از ماینرها و آن هم پس از اینکه با موفقیت قدرت پردازش رایانه خود را به شبکه قرض دادند، یک بلاک پاداش از توکن الگو داده می‌شود. کاربران بدون توجه به اندازه دارایی‌هایی که در بلاکچین تعهد داده‌اند، به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند، در نتیجه شانس منصفانه‌ای برای همه حفظ می‌شود. این مکانیزم بهینه‌سازی شده، چیزی است که به الگورند امکان پردازش تراکنش با سرعت باورنکردنی را می‌دهد.

این مکانیسمی برای دستیابی به اجماع توزیع شده است. «خالص» بودن به این مسئله اطلاق می‌شود که کاربران مجبور نیستند توکن‌های الگوی خود را برای شرکت در این فرآیند قفل یا باند کنند. به این ترتیب مشخص است که الگورند با سایر بلاکچین‌های اثبات سهام که برای مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها به استیکرها و اعتبارسنج‌ها نیاز دارند که توکن‌ها را قفل کنند، متفاوت است. در اثبات سهام خالص، قدرت کاربران با مقدار استیک آن‌ها متناسب است و کاربران شرکت‌کننده به‌طور تصادفی برای اعتبارسنجی بلاک‌ها انتخاب می‌شوند.

دارایی استاندارد الگورند (Algorand Standard Assets)

دارایی های استاندارد الگورند  منحصر به بلاکچین Algorand هستند و به عنوان یک چارچوب استاندارد عمل می‌کنند که برای نشان دادن هر دارایی در این بلاکچین استفاده می‌شود.

این دارایی‌های استاندارد که با نام ASA هم شناخته می‌شوند، از کاربران در برابر دارایی اضافه محافظت می‌کنند که مانع از ارسال دارایی‌های ناشناخته یا دارایی لیست نشده بدون تأیید به کاربر می‌شود. این کار از طریق تابع «opt-in»  انجام می‌شود که کاربران را ملزم می‌کند قبل از پذیرش دارایی‌های اضافی در کیف پول خود، فرآیندی را تکمیل کنند. با ASA ها، کاربران می‌توانند احساس امنیت کنند زیرا تا حد زیادی در برابر هکرهای بالقوه یا دارایی‌های تصادفی ناخواسته محافظت می‌شوند و تجربه کاربری کلی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

چهار نوع ASA وجود دارد که به کاربران امکان مدیریت روی بلاکچین الگورند را می‌دهد: توکن‌های مثلی، توکن‌های غیر مثلی (NFT)، توکن‌های غیرمثلی محدود و توکن‌های مثلی نامحدود.

توکنومیک الگو ALGO

بلاکچین الگوراند دارای ارزدیجیتال بومی خود با همین نام و با نماد ALGO است. براساس اطلاعات توکنومیک الگوراند، در زمان پیدایش این بلاکچین، 10 میلیارد ALGO ضرب شد. از سپتامبر 2022، عرضه در گردش تقریباً 6.9 میلیارد الگو است که از طریق اشکال مختلف حمایت از اکوسیستم و مشوق‌های اجتماعی توزیع شده است. الگوهای باقی مانده توسط بنیاد در کیف پول‌های امن با تخصیص زیر نگهداری می‌شود:

1- پاداش جامعه و حاکمیت: 1 میلیارد و 757 میلیون و 26 هزار کوین

2- پشتیبانی از اکوسیستم: 1 میلیارد و 176 میلیون و 5 هزار کوین

3- وقف بنیاد: 363 میلیون

نحوه استیک کردن ارز دیجیتال الگو

الگورند به استیکرهای ALGO که از شبکه محافظت کرده و به عنوان اعتبارسنج فعالیت می‌کنند، با پرداخت کمیسیون پاداش می‌دهد.

با استیکینگ الگو در کیف پول رسمی الگورند حدود 6 درصد سود سالانه (APY) به کاربران تعلق می‌گیرد. پاداش ALGO مستقیماً به کیف پول منتقل می‌شود و با گذشت زمان به طور خودکار جمع و ترکیب می‌شوند.

تنها با داشتن 10 الگو، صرافی‌های متمرکز مانند بایننس Binance و کوین‎‎‎‎‎‎‎‎بیس CoinBase گزینه‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا توکن‌های الگوی خود را به استیک کنند. این پلتفرم‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که برای برداشت آسان، استیکینگ انعطاف‌پذیر و قفل شده را برای مدت زمان معینی انتخاب کنند تا باتوکن‌های الگوی خود بازدهی بالاتری کسب کنند.

استیکینگ ALGO دارای مانع خاصی نبوده و به هر کسی اجازه می‌دهد این کار را با چند کلیک، روی پلتفرم دلخواه خود انجام دهد. پرداخت 6 درصد سود در سال برای ترغیب کاربران بسیار مناسب است. به این ترتیب هم برای اعتبارسنجی‌ها و امنیت شبکه کاربر کافی وجود دارد و هم اینکه خود کاربران سود دلخواه از سرمایه‌گذاری خود دریافت می‌کنند.

چه کسی الگورند را بنیان گذاری کرد؟

بلاکچین الگورند در سال 2017 توسط سیلویو میکالی، استاد دانشگاه MIT تأسیس شد. شبکه آزمایشی الگوراند در آوریل 2019 و شبکه اصلی در ژوئن 2019 برای عموم راه‌اندازی شد.

میکالی بلاکچین Algorand را با یک تیم شناخته شده بین‌المللی متشکل از محققان، ریاضیدانان، رمزنگاران و اقتصاددانان طراحی کرد تا تمرکززدایی، مقیاس و امنیت واقعی را تضمین کند. میکالی از دهه 80 روی مسائل مربوط به رمزنگاری کار می‌کرد و زمانی که جامعه را آماده پذیرش کریپتو و بلاکچین مورد نظر خود دید، آغاز به عملی کردن نظریات خود کرد.

سخن پایانی

بلاکچین الگورند به عنوان یکی از معدود سیستم‌هایی که به طور بالقوه می‌تواند مشکل سه گانه بلاکچین (مقیاس پذیری، تمرکززدایی و امنیت) را حل کند، پروژه جالبی است که با روش اجماع اثبات سهام خالص در حال فعالیت است. هدف بلاکچین Algorand دستیابی به اعتماد جهانی در میان مجموعه‌هلای تراست‌لس از طریق تمرکززدایی مبتنی بر بلاکچین است. این پلتفرم طرح‌های ساده را برای توسعه فناوری که می‌تواند موانع شکوفایی را از بین ببرد، اولویت‌بندی می‌کند.

در آخر شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC
پروتکل نیر Near و ارزدیجیتال NEAR - خدمات دیفای پروتکل نیر Near و ارزدیجیتال NEAR - خدمات دیفای
متاورس Synergy Land + توکن های CNG و ACN - شرکت در ایردراپ متاورس Synergy Land + توکن های CNG و ACN - شرکت در ایردراپ
زنجیره تورچین ThorChain و ارزدیجیتال RUNE - راهنمای جامع زنجیره تورچین ThorChain و ارزدیجیتال RUNE - راهنمای جامع
فاندامنتال چیلیز Chiliz و ارز CHZ - توکن هواداری و کسب سود فاندامنتال چیلیز Chiliz و ارز CHZ - توکن هواداری و کسب سود

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید