عصر متاورس
پلتفرم وی چین VeChain و ارزدیجیتال VET - فناوری بلاکچین

پلتفرم وی چین VeChain و ارزدیجیتال VET - فناوری بلاکچین

پیش گفتار

بلاکچین وی چین VeChain، شبکه‌ای سازگار با قرارداد های هوشمند است که برای تقویت زنجیره تأمین و تسریع پذیرش فناوری بلاک‎‎‎‎‎‎چین ساخته شده است. این بلاکچین در سال 2015 به جهان معرفی شده است و از آن زمان تا به حال در حال تلاش برای بهبود مشاغل مخالف و تجارت‌های دنیای واقعی است. درواقع از آنجا که زنجیره اطلاعات در مشاغل مختلف برای تأمین محصولات بخشی ضروری است، وی چین با تکیه بر ثبت دقیق و درست اطلاعات سعی بر کمک و توسعه مشاغل دارد.

در این مقاله از عصر متاورس، خواهیم دید که بلاکچین VeChian چه ویژگی‌هایی دارد و ارز دیجیتال VET چه نقشی در این اکوسیستم ایفا می‌کند.

بلاکچین VeChain چیست؟

به زبان ساده می توان گفت پلتفرم VeChain با بهره گیری از قراردادهای هوشمند، به دنبال ارائه راه حل های نرم افزاری برای مشاغل است. این شبکه بیشتر به خاطر محصول زنجیره تأمین سازمانی خود که کالاهای ارسال شده را ردیابی می‌کند، شناخته شده است. این محصول باعث شده وی‎‎‎‎‎‎ چین در دنیای واقعی در صنایعی مانند غذا و نوشیدنی، مد و خودرو استفاده شود.

وی چین قصد دارد از فناوری‌های حاکمیت توزیع شده و اینترنت اشیا (IoT) برای ایجاد اکوسیستمی استفاده کند که موانع اصلی داده را برای صنایع مختلف جهانی از پزشکی گرفته تا انرژی، غذا و نوشیدنی تا اهداف توسعه پایداری (SDG) حل کند. با استفاده از قدرت داده‌های تراست‎‎‎‎‎لس یا TrustLess(به معنای بدون اعتماد)، وی چین در حال ایجاد ستون فقرات دیجیتالی است که پشتوانه انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود که به اشتراک‌گذاری داده‌ها در زمان واقعی و تراست‌لس بین بسیاری از شرکت‌کنندگان نیاز دارد.

این پلتفرم از دو توکن VET و VTHO برای مدیریت و ایجاد ارزش در بلاک چین عمومی VeChainThor استفاده می‌کند. VET توکنی است که VTHO را تولید می‌کند و خودش به عنوان واسطه انتقال و ذخیره‌کننده ارزش کار می‌کند. از VTHO برای پرداخت کارمزد گس استفاده می‌شود.

وی چین توانسته است کارایی، قابلیت ردیابی و شفافیت گسترده‌ای را در مسیرهای داده‌ها، زنجیره‌های تأمین و در انواع جدیدی از اکوسیستم‌ها، مانند آن‌هایی که در سان مارینو اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را هدف قرار می‌دهند، نشان دهد.

نحوه کار و ویژگی های وی چین

وی چین محصولی به نام ToolChain دارد که به کمک ترکیبی از بلاکچین و برچسب‌های هوشمند، کالاها را ردیابی می‌کند. در این سیستم سه عامل وجود دارد که اطلاعات را در طول چرخه عمر محصول به بلاکچین می‌رسانند :

1- near-field communication یا ارتباطات نزدیک میدان که با نماد NFC مشخص می‌شوند.

2- radio frequency identification یا شناسایی فرکانس رادیویی که با نماد RFID مشخص می‌شود.

3- کدهای QR

از آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎جایی که این اطلاعات در بلاکچین ذخیره می‌شود، نمی‌توان آن را حذف کرد یا تغییر داد. به این ترتیب کسب و کار و مصرف کننده می‌توانند اطلاعات محصول را در بلاکچین وی چین بررسی کنند.

VeChain برای اعتبارسنجی تراکنش ها و ایمن نگه داشتن بلاکچین، از الگوریتم اجماع متفاوتی نسبت به اغلب بلاکچین ها استفاده می کند. از معروفترین الگوریتم های اجماع می توان به الگوریتم اثبات کار (PoW) که در بیت‎‎‎‎‎‎کوین استفاده می شود. و الگوریتم اثبات سهام (PoS) که در بلاکچین اتریوم استفاده می شود، اشاره کرد. اما وی چین، از الگوریتم اثبات اعتبار (Proof Of Authority) استفاده می کند.

مدل حاکمیت وی چین

بنیاد بلاکچین VeChain یک نهاد غیرانتفاعی است که متعهد به توسعه، حاکمیت و پیشرفت اکوسیستم وی چین است. مکانیسم عملیاتی غیرمتمرکز فناوری بلاکچین، به بنیاد یک ساختار حاکمیتی منحصربه‌فرد می‌دهد.

هیئت مدیره، بدنه حاکم بر بنیاد VeChain است که توسط ذینفعان دارای اختیار رأی‌دهی انتخاب می‌شود. کمیته راهبری، استراتژی‌های حیاتی را تعیین می‌کند و رؤسای کمیته‌های عملکردی را برای نظارت بر واحدهای عملیاتی بنیاد انتخاب می‌کند. با این حال، برای موضوعات اساسی که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ذینفعان داشته باشد، رأی همه ذینفعان مورد نیاز است. موضوع‌های اساسی به شرح زیر هستند:

1- انتخاب هیأت رئیسه جدید.

2- تغییر اساسی در مکانیسم اجماع بلاکچین وی چین ثور (به‌روزرسانی‌ها در اجماع PoA موجود شامل نمی‌شوند)

3- اصلاح سرعت تولید VTHO از طریق هولدینگ VET

4- سایر موضوعاتی که هیأت رئیسه برای رأی‌گیری از همه ذینفعان ضروری تشخیص دهد.

مکانیزم اجماع  PoA در بلاکچین VeChain 

PoA یا اثبات اعتبار، یکی از انواع الگوریتم های اجماع است که از گره های (Nodes) شبکه می خواهد برای مشارکت در اجماع بلاکچین مجوز بگیرند. پس از مجوز، به نودها فرصت‌های برابری برای انتشار بلاک‌های جدید و کسب پاداش داده می‌شود. در نتیجه، نیازی نیست که نودها مقدار زیادی از منابع را برای رقابت با یکدیگر صرف کنند. علاوه بر این، نودهای غنی‌تر مزایای بیشتری نسبت به سایر نودهای سیستم ندارند.

همچنین PoA یک الگوریتم اجماع کارآمد از نظر استفاده از پهنای باند شبکه است. در این روش تصمیم‌گیری درباره تولیدکنندگان بلاک زمان کمی می‎‎‎‎‎‎برد، در عوض زمان بیشتری برای انتقال داده‌های تراکنش وجود دارد. بنابراین، سیستم می‌تواند دارای توان عملیاتی بالا یا TPS (تعداد معاملات در ثانیه) در محدوده مجاز شبکه اصلی باشد. و درنتیجه افزایش مقیاس پذیری را به دنبال خواهد داشت.




علیرغم تمام مزایای ذکر شده در بالا و این واقعیت که بلاکچین VeChain از زمان راه‌اندازی خود به طور ایمن و روان روی این اجماع کار می‌کند، PoA همچنان محدودیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، مانند اتریوم، از نظر الگوریتمی، فاقد ابزار مؤثری برای جلوگیری از دستکاری یک نود در سیستم در صورت داشتن حق افزودن بلاک جدید است. اگرچه، PoA اطمینان می‌دهد که هرگونه رفتار نادرست ردیابی شده و می‌تواند بعداً به عنوان مدرکی علیه نود خاطی مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این PoA متغلق به خانواده اجماع‌های ناکاموتو است که یعنی از نظر ایمنی تراکنش‌ها مطمئن است، اما ممکن است در مقیاس‌های بزرگ شبکه دچار اختلال شود. به همین دلیل تیم وی چین تغییراتی در این الگوریتم ایجاد کرده است که در نتیجه آن موارد زیر امال خواهند شد:

1- قطعیت مطلق یا تضمین ایمنی در بلاک‌ها  و معاملات.

2- کاهش قابل توجه خطر اختلال موقتی پلتفرم، که منجر به پایداری بهتر خدمات بلاک چین خواهد شد.

3- نهایی شدن احتمالی با همگرایی سریعتر، که منجر به تأیید تراکنش سریعتر برای برنامه‌ها می‌شود.

مدل اقتصاد دوگانه وی چین

مدل اقتصاد دوگانه وی چین به دلیل توکن‌های دوگانه آن یعنی VET و VTHO نام‌گذاری شده است. هر دو توکن وی چین که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، در این چرخه سهیم هستند. عملکرد VET این است که به عنوان یک رسانه انتقال ارزش یا به عبارت دیگر پول هوشمند عمل کند که گردش سریع ارزش را در اکوسیستم ممکن می‌کند. VTHO هم هزینه‌های استفاده از بلاکچین وی چین ثور را پرداخت می‌کند.

بنیان گذاران وی چین

وی چین محصول سانی لو، مدیر سابق شرکت لویی ویتون چین است. از زمان آغاز پروژه لو به یکی از نام‌های شناخته شده دنیای کریپتو تبدیل شده است. یکی دیگر از بنیانگذاران، جی ژانگ، که ساختار شرکتی جهانی، حاکمیت و مدیریت مالی وی چین را مدیریت می‎کند، قبلاً برای Deloitte و PriceWaterhouseCoopers در حوزه مالی و مدیریت ریسک کار می‌کرد.

بلاکچین وی چین که زندگی خود را در سال 2015 آغاز کرد، یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند اختصاصی در بازار است که دارای اعتبار در بین مشتریان سازمانی است.

ارزدیجیتال VET 

VET ارز دیجیتالی است که برای ترید در صرافی‌ها در دسترس است. این توکن علاوه بر انتقال ارزش در سر تا سر بلاکچین، برای راه‌اندازی قراردادهای هوشمند نیز استفاده می‌شود. همچنین پرداخت تراکنش‌های کاربران در Dapps (برنامه های غیرمتمرکز) بلاکچین VeChain نیز به کمک آن صورت می‌گیرد.

کاربران می توانند با استیکینگ ارزدیجیتال VET، یک درآمد غیرفعال نیز داشته باشند. برای استیکینگ نیاز دارید تا ارزدیجیتال VET را در کیف پول شبکه ای نگه داری کنید و برای مدت زمانی که از پیش توافق می کنید، دارایی شما قفل می شود. هر چه مدت زمان بیشتری VET خود را استیک کنید، درآمد بیشتری خواهید داشت (آموزش گام به گام استیکینگ و کسب سود)

در بحث حاکمیت مطابق با هدف VeChain برای ایجاد تعادل بین تمرکز و تمرکززدایی، رأی‌گیری بر اساس میزان VET که یک فرد دارد محاسبه می‌شود. افرادی که دارای بیش از یک میلیون کوین VET هستند، مسئول 20 درصد آرا هستند. آن دسته از کاربرانی که هویت خود را تأیید کرده و یک میلیون VET دارند 30 درصد رأی را به دست می آورند. بقیه بین جامعه تقسیم می‌شود.

توکنومیک وی چین VeChain

 عکس از سایت CoinGeCko

توکنومیک به معنای بررسی پارامترهای اثرگذار بر قیمت یک ارزدیجیتال است. که در ادامه به اختصار به بررسی توکنومیک VeChain می پردازیم.

حداکثر عرضه VET برابر با 86,712,634,466 کوین است. عرضه کل این توکن نیز برابر با 85,985,041,177  کوین است، که چیزی حدود 72 میلیارد از آن در گردش است. برنامه تخصیص توکن به بخش های مختلف به شرح زیر است ؛

1- 5 درصد به تیم اختصاص داده شده است.

2- 41 درصد به فروش جمعی اختصاص دارد.

3- 9.72 درصد به سرمایه‌گذاران سازمانی اختصاص دارد.

4- 13.28 درصد به فرآیند سوزاندن اختصاص دارد.

5- 9 درصد به سرمایه‌گذاران خصوصی اختصاص می یابد.

6- 22 درصد به توسعه عملیات اختصاص یافته است.

سخن پایانی

کسب و کارها از بلاکچین VeChain برای ردیابی و حفظ جریان اطلاعات و فرآیندهای خود استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها و برندهای بزرگ در حال حاضر از این فناوری استفاده می‌کنند، از جمله PwC، UFC، Bayer، و Walmart. شرکت مد لوکس LVMH از آن برای ردیابی کالاهای چرمی و BMW برای جلوگیری از تقلب در کیلومترشمار خودروهای خود استفاده می‌کند.

به این ترتیب نباید بلاکچین‌ها را تنها ابزاری در دنیای مجازی دید. هرچه که ما در دنیای واقعی با آن سر وکار داریم، مبتنی بر اطلاعات است؛ بنابراین لازم است که به درستی ثبت شوند. به نظر شما کاربرد باکچین وی چین و ارز دیجیتال VET در کدام کسب و کارها بیشتر است؟

شما می توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟ اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید