عصر متاورس
پروتکل نیر Near و ارزدیجیتال NEAR - خدمات دیفای

پروتکل نیر Near و ارزدیجیتال NEAR - خدمات دیفای

پیش گفتار 

بلاکچین NEAR یک پلتفرم Dapp با پتانسیل تغییر نحوه طراحی سیستم‌ها، نحوه ساخت برنامه‌ها و نحوه کار خود وب است. این بلاک‎‎‎‎‎‎چین سیستمی پیچیده با هدفی ساده است. Near به توسعه‌دهندگان و کارآفرینان اجازه می‌دهد به راحتی برنامه‌هایی بسازند که برای مصرف‌کنندگان در دسترس است و کارآمدی لازم را دارد.

به این ترتیب بلاکچین NEAR در سال 2020 راه‌اندازی شد تا به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مبتنی بر بلاکچین و بازی‌های این حوزه کمک کند. البته این تعریف در مورد بیشتر بلاکچین‌ها صدق می‌کند، آنچه به ما کمک می‌کند تا NEAR را بهتر بشناسیم برنامه‌ها، پروتکل‌ها و بازی‌هایی است که با استفاده از آن ساخته شده‌اند. به این ترتیب با ما در ادامه این مقاله از عصر متاورس همراه شوید تا اطلاعات تکمیلی در مورد فاندمنتال NEAR، ارز دیجیتال آن و پروتکل‌ها و برنامه‌هایی که روی این بستر کار می‌کنند، به دست آورید.

تاریخچه بلاکچین Near

پروتکل NEAR یک بلاکچین لایه 1 است که برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز و مالی جدید طراحی شده است. هدف این پلتفرم ارائه بلاکچینی کاربردی و آسان است که بتواند نیازهای افراد و مشاغل را در مقیاس جهانی برآورده کند. بلاکچین NEAR این کار را از طریق ترکیبی منحصربه‌فرد از راه‌ حل‌های فنی قدرتمند انجام می‌دهد.

در قلب پروتکل NEAR توکن NEAR قرار دارد. مشابه ETH در اتریوم و ADA در کاردانو، NEAR  برای پرداخت کارمزدهای گس (هزینه‌های عملیات تراکنش و قرارداد هوشمند) استفاده می‌شود. همچنین می‌توان آن را به اعتبارسنج‌ها واگذار کرد تا سهمی از انتشار توکن NEAR به دست آورند.

بلاکچین NEAR در آوریل 2020، توسط ایلیا پولوسوخین و الکساندر اسکیدانوف تأسیس و در آگوست همان سال یک  IEO(عرضه اولیه صرافی) برای توکن NEAR در Coinlist برگزار شد.

پولوسوکین مدیر مهندسی سابق گوگل و مهندس نرم‌افزاری باتجربه است که صندوق سرمایه‌گذاری Sid Venture Partners   مستقر در اوکراین را نیز تأسیس کرده است. از سوی دیگر، اسکیدانوف مدال‌آور دو دوره ICPC (مسابقه بین‌المللی برنامه نویسی دانشگاهی) است که قبلاً با OpenAI به عنوان مشاور مهندسی تحقیقات و به عنوان معمار و مدیر مهندسی در memSQL کار کرده است. علاوه بر بنیانگذاران، پروتکل NEAR توسط تیمی متشکل از بیش از 100 کارمند در سراسر جهان در کنار جامعه‌ای ‌ متشکل از بیش از 14 میلیون دارنده حساب NEAR پشتیبانی شده و توسعه می‌یابد.

توکنومیک NEAR

عرضه کل این توکن برابر با 1 میلیارد NEAR و برابر با حداکثر عرضه آن است. که نحوه تخصیص آن به شرح زیر است؛

1- 17.2% به انجمن NEAR اختصاص یافت. 

2- 11.4% برای کمک هزینه عملیات درنظر گرفته شد.

3- 10% برای بنیاد NEAR درنظر گرفته شد.

4- 11.7% به اکوسیستم اولیه اختصاص یافت.

5- 14% به مشارکت کنندگان اصلی 

6- 12% به فروش انجمن تخصیص یافت.

7- 6.1% به حامیان خرد و 17.6% به حامیان اصلی پروژه اختصاص یافت.

براساس توکنومیک Near، پنج درصد از عرضه اضافی هر سال برای پشتیبانی از شبکه به عنوان پاداش دوره‌ای صادر می‌شود که 90 درصد آن (4.5 درصد کل) به اعتبار سنجی و 10 درصد (0.5 درصد کل) به خزانه پروتکل می‌رسد. 30 درصد از کارمزد تراکنش‌ها به عنوان تخفیف به قراردادهای هوشمندی که با یک تراکنش در تعامل هستند پرداخت می‌شود، در حالی که 70 درصد باقی‌مانده سوزانده می‌شود. به این ترتیب از ارز دیجیتال NEAR برای موارد زیر استفاده می‌شود :

الف- پرداخت کارمزد پردازش تراکنش‌ها و ذخیره داده‌ها

ب- اجرای گره‌های اعتبارسنج در شبکه

ج- استفاده برای امور حاکمیتی؛ رأی‌گیری درمورد تعیین نحوه منابع شبکه

چگونه NEAR بخریم؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، توکن NEAR در قلب پروتکل NEAR قرار دارد و اگوریتم اثبات سهام (PoS) و سیستم حاکمیت جامعه را پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که این توکن گس بومی است که برای پرداخت‌های عملیات و تراکنش‌های قرارداد هوشمند استفاده می‌شود، برای شروع استفاده از پلتفرم باید توکن‌های NEAR را هولد کنید.

هزینه‌های گس در بلاکچین NEAR بسیار پایین است. به همین دلیل در بیشتر موارد، حتی به اندازه یک دلار NEAR برای انجام چندین تراکنش در پلتفرم کافی است. با این اوصاف، اگر بخواهید به اکوسیستم دیفای ملحق شوید، باید مقداری NEAR هولد کنید.

از کجا Near بخریم؟

شما می توانید از بیشتر صرافی های معتبر برای خرید و فروش ارزدیجیتال NEAR استفاده کنید. پلتفرم‌های صرافی محبوب از جمله بایننس Binance، کوکوین KuCoin و ، صرافی BingX در دسترس است. همچنین صرافی بایننس در حال حاضر نقدشونده‌ترین صرافی برای این توکن است.

برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) در اکوسیستم NEAR

پروتکل Near دارای یک اکوسیستم گسترده از Dapp ها است که بیشتر آن ها منحصر به بلاکچین NEAR هستند. عموم برنامه های غیرمتمرکز در این اکوسیستم در دسته امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) قرار می‎‎‎‎‎‎گیرند، زیرا بیشتر آن‌ها به روش‌های مختلف آنچین (on-chain) با ارزش تراکنش سروکار دارند. اما از آنجایی که فناوری آن می‌تواند برای ارائه ارزش اضافی به NFT (توکن های غیرمثلی) و علاقه‌مندان به بازی استفاده شود، توسط پروژه‌های NFT محور و بازی‌های بلاکچینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه به طور خلاصه، نگاهی به برخی از محبوب‌ترین پروژه‌هایی که روی بلاکچین NEAR ساخته شده است می‌اندازیم:

پروتکل های برتر دیفای در NEAR

Ref Finance

در حال حاضر محبوب‌ترین برنامه دیفای در NEAR توسط TVL، Ref Finance مجموعه‌ای از محصولات دیفای است. در این برنامه بخش‌های مختلفی از جمله صرافی غیرمتمرکز (DEX)، پلتفرم های ییلد فارمینگ (Yield Farming)، پلتفرم مبادله پایدار، پروتکل های وام دهی دیفای، و صادرکننده دارایی مصنوعی وجود دارند. این پلتفرم به دلیل ییلد یا بازده بالایی که در بسیاری از فارم‌های آن وجود دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

بارو (Burrow)

بارو در بلاکچین NEAR معادل Aave در اتریوم است. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی دارایی‌های سودآور را در NEAR عرضه و قرض کنند. با سپرده‌گذاری (Staking) دارایی‌ها به پروتکل، کاربران می‌توانند در حالی که توسط مکانیسم‌های قوی نقدینگی وام‌گیرنده محافظت می‌شوند، پاداش کسب کنند.

مرتبط : تفاوت ییلد فارمینگ و سپرده گذاری ( کدام بهتر است)

آرورا (Aurora)

مسلماً قدرتمندترین DApp  دیفای در اکوسیستم NEAR، آرورا است که پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) را به بلاکچین NEAR می‌آورد و به توسعه‌دهندگان solidity (یک زبان برنامه نویسی بلاکچین)، اجازه می‌دهد تا به راحتی از قابلیت‌های NEAR استفاده کنند یا DApp‌های خود را از بلاک‌چین‌های EVM رقیب مانند اتریوم، زنجیره بایننس و فانتوم منتقل کنند.

شبکه اختاپوس (Octopus)

شبکه اختاپوس یک شبکه کراس چین (crosschain) مبتنی بر بلاکچین NEAR است. برای راه‌اندازی و اجرای بلاکچین‌های سازگار با EVM و اپلیکیشن‌های خاص که هم مستقل و هم قابل سفارشی‌سازی هستند، طراحی شده است. اختاپوس قابلیت همکاری با زنجیره اصلی NEAR و اکوسیستم دیفای آن را فراهم می‌کند. اپ‌چین‌های شبکه اختاپوس همچنین با اتریوم از طریق بریج رنگین کمان (Rainbow Bridge) و هر بلاکچین فعال شده با IBC (Inter-Blockchain Communication) مانند کازماس و پولکادات، قابلیت همکاری دارند.

برترین برنامه های NFT در NEAR

پاراس (Paras)

در حال حاضر محبوب‌ترین بازار NFT در NEAR، پاراس به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی کلکسیون‌های دیجیتال خود را بدون اتکا به شخص ثالث بفروشند. به لطف کارآمدی بلاکچین NEAR، پاراس اطمینان می‌دهد که کاربران می‌توانند NFT‌های خود را با کارمزد بسیار پایین معامله کنند. همچنین از طریق رویکرد سرپرستی خود، کشف مجموعه‌های جدید و آینده‌دار NFT را به کاری ساده‌ تبدیل کرده است.

مینت بیس (Mintbase)

به عنوان یک موتور NFT، مینت بیس به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی مجموعه NFT خود را بدون هیچ گونه تجربه کدنویسی ایجاد کنند. از طریق مینت بیس، هر کسی می‌تواند فروشگاه خود را برای فروش NFTهای خود با استفاده از فرمت‌های مختلف فروش ایجاد کند. این پلتفرم همچنین از تقسیم درآمد و حق امتیاز پشتیبانی می‌کند و تنها 2.5 درصد کمیسیون از هر فروش دریافت می‌کند که مطابق با سیستم عامل‌های بزرگتر مانند اوپن‌ سی(OpenSea) است.

انجمن سیکرت اسکلیز (Secret Skellies Society)

مسلما برجسته‌ترین مجموعه عکس پروفایل NFT در NEAR، انجمن سیکرت اسکلیز، مجموعه‌ای از 3333 NFT است که در ژانویه 2022 در ازای 5 کوین NEAR ساخته شد. از آن زمان، میانگین قیمت فروش هر NFT به بیش از 144 NEAR افزایش یافته است. هدف طراحان این پروژه ارائه ابزاری برای هر دارنده توکن و همچنین ساخت سکوی پرتاب برای سایر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین NEAR است.

برترین بازی ها در NEAR

زاملند (Zomland)

زاملند در حال حاضر محبوب‌ترین بازی در NEAR است که از مکانیسم کسب درآمد (play-to-earn) استفاه می‌کند. بازی روی قطعات زمین‌ هایی انجام می‌شود که بازیکنان به کمک آن‌ها زامبی‌ هایی در قالب NFT مینت کرده و برای دریافت توکن ZML از آن‌ها استفاده می‌کنند.

متاورس ای آی (Metaverse AI)

تیم پشت متاورس ای آی در حال استفاده از بلاکچین NEAR برای ساخت یک پلتفرم واقعیت مجازی سه بعدی قدرتمند است که در آن کاربران می‌توانند تجربیات جدیدی بسازند و با برندهای مورد علاقه خود تعامل داشته باشند. آن‌ها همچنین قصد دارند اولین انسان دیجیتالی مجهز به هوش مصنوعی در جهان را توسعه دهند که بازیکنان بتوانند در داخل متاورس با او تعامل داشته باشند.

پامپوپولی (Pumpopoly)

به عنوان یک شبیه ساز مجازی املاک و مستغلات، پامپوپولی به بازیکنان اجازه می‌دهد زمین های مجازی داشته باشند که می‌تواند بهبود یابد و از طریق اجاره‌ای که هنگام پارک بازیکنان در زمین‌های خود جمع‌آوری می‌شود، سود کسب کنند. پامپوپولی در بین بازی‌های بلاکچین، غیرمعمول است؛ زیرا می‌توان آن را در شبکه آزمایشی NEAR به صورت رایگان آزمایش کرد.

سؤالات متداول

پروتکل Near چیست؟

Near نوعی بلاکچین است که در سال 2020 معرفی شد. فاندمنتال Near و اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال آن در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

ارز دیجیتال Near چیست؟

ارز دیجیتال Near، توکن بومی بلاکچین Near است که در مقاله درمورد توکنومیک و کاربردهای آن توضیح داده شده است.

سخن پایانی

فعالیت در دنیای دیجیتال امروز که با درآمدزایی و سودآوری همراه است، در دو جبهه توسعه‌دهنده و مصرف‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر دو جبهه به دنبال رفع نیازهای خود روی بستری کارآمد هستند. در بین بسترهایی که در حال حاضر چنین امکانی ارائه می‌کنند، بلاکچین NEAR از انتخاب‌های مناسب است.براساس اطلاعات فاندمنتال Near، به عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌توانید از امکانات مختلف آن استفاده کنید و به عنوان مصرف‌کننده نیز اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف آن اجازه کسب درآمد به شما می‌دهد. اگر تجربه استفاده از این پلتفرم یا موارد مشابه دیگر را دارید، آن را با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

شما می توانید تجربیات و سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید، همچنین می توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار بلاکچین و متاورس ها آگاه شوید. 

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع
پنکیک سوآپ - امکانات و فاندامنتال PancakeSwap و ارز CAKE پنکیک سوآپ - امکانات و فاندامنتال PancakeSwap و ارز CAKE
پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ
شبکه Celsius و ارزدیجیتال CEL - پلتفرم وام دهی سلسیوس شبکه Celsius و ارزدیجیتال CEL - پلتفرم وام دهی سلسیوس

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید