عصر متاورس
فاندامنتال چیلیز Chiliz و ارز CHZ - توکن هواداری و کسب سود

فاندامنتال چیلیز Chiliz و ارز CHZ - توکن هواداری و کسب سود

پیش گفتار 

تاکنون هزاران ارزدیجیتال در فضای کریپتو فهرست شده اند که هرکدام اهداف خاصی را دنبال می کنند. چیلیز CHZ نیز، یکی از ارزهای دیجیتال کاربردی است که اهداف جذابی را دنبال می کند. بلاکچین چیلیز به کمک توکن بومی خود CHZ، واسطه‌ای است بین دنیای ورزش و طرفداران آن. به کمک این بلاکچین تیم‌ها می‌توانند تعامل بیشتری با هواداران خود داشته باشند و حتی به درآمد بیشتری برسند. 

در این مقاله از عصر متاورس به بررسی ارزدیجیتال CHZ و نحوه کار آن می پردازیم و با دو تا از فاکتور های مهم این بلاکچین؛ یعنی فن توکن ها (توکن های هواداری) و پلتفرم Socios بهتر آشنا می شویم. 

چیلیز Chiliz چیست؟

چیلیز، با استفاده از فناوری بلاکچین به طرفداران ورزش کمک می کند تعامل و همکاری بیشتری با تیم های ورزشی مورد علاقه خود داشته باشند. کاربران علاوه بر دنبال کردن تیم های ورزشی و کسب تجربه های متفاوت، می توانند به مزیت های ویژه ای نیز دسترسی داشته باشند. مزیت هایی مانند دریافت اشتراک سالانه، رای دادن و مشارکت مستقیم در تغییرات باشگاه ها، رزرو پیش از موعد بلیط ها و ... .

CHZ ارز بومی و اصلی بلاکچین چیلیز است. اما به غیر از CHZ توکن های هواداری یا Fan Token هایی نیز وجود دارد که با استفاده از ارزدیجیتال CHZ خریداری می شوند. کاربران می توانند فن توکن های تیم مورد علاقه خود را از طریق وبسایت Socios.Com خریداری کنند.

اینکه با خرید فن توکن چه امکاناتی به طرفداران داده شود، تصمیمی است که تیم‌ها می‌گیرند. به عنوان مثال، انتخاب طرح لباس بازیکنان، موسیقی‌های جشن‌ها و رویدادهای مختلف، نام ورزشگاه و حتی در برخی موارد، ترکیب تیم از جمله امتیازهایی است که به صاحبان فن توکن داده می‌شود. 

با وجود بلاکچین چیلیز، ارتباط طرفداران با تیم‌های موردعلاقه‌شان دیگر فقط در دیدن مسابقات یا خرید لوازم و کالاهای مخصوص تیم خلاصه نمی‌شود. استفاده از چیلیز نه تنها برای طرفداران مفید است، بلکه برای تیم‌ها نیز درآمد اضافه به همراه دارد. 

مثال هایی از کاربرد چیلیز Chiliz

تا به حال تیم‌های بزرگی از ارز دیجیتال چیلیز برای برخی تصمیم‌گیری‌ها استفاده کرده‌اند. شاید به نظر برسد مثال‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم، موارد بسیار کوچکی هستند، اما باید پذیرفت که قدم بزرگی در شرکت دادن طرفداران در حوزه پرطرفدار فوتبال بوده‌اند.

تیم یونتوس اف سی، به دارندگان توکن CHZ اجازه داد درمورد موسیقی لحظه گل تیم تصمیم‌گیری کنند. تا پیش از این رأی‌گیری، آهنگی به نام Chelsea Dagger برای 8 سال در هنگام گل این تیم در ورزشگاه شنیده می‌شد، اما رأی طرفداران آن را به آهنگ Blur’s Song 2 تغییر داد.

علاوه‌بر این هوارداران باشگاه بارسلونا درمورد اینکه چه نقاشی دیواری در رختکن تیم آویخته شود رأی‌گیری برگزار کردند. همچنین باشگاه پاریسن ژرمن نوشته روی بازوبند کاپیتان را به کمک صاحبان توکن چیلیز تعیین کرد. 

هرچه تعداد ارز دیجیتال CHZ طرفداری بیشتری در اختیار داشته باشید، از حق رای بیشتری برخوردار هستید. این مسئله باعث ایجاد انگیزه در کاربران برای خرید بیشتر چیلیز و مشارکت بیشتر می‌شود. تیم‌ها می‌توانند امتیازات بیشتری هم به طرفداران خود ارائه کنند. دسترسی به جایگاه های VIP، شرکت در رویداد های خاص، امکان دیدار حضوری با تیم و ... .

بنیان گذاران چیلیز Chiliz

بنیاد چیلیز واقع در مالتا، توسط الکساندر دریفوس (کارآفرینی در حوزه گردشگری و سرگرمی) پایه گذاری شد. این مجموعه در سال 2012 بخشی از سازمان بین‌المللی ورزش و سرگرمی مدیارکس گروپ بود. این سازمان فعالیت خود در پلتفرم Socios.Com را در سال 2018 آغاز کرد. 

ارزدیجیتال CHZ در اکتبر 2018 عرضه شد و طی یک فروش خصوصی توانست بیش از 66 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند. 

چیلیز چگونه کار می‌کند؟

ارزدیجیتال CHZ با استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم و استاندارد BEP-2 در زنجیره هوشمند بایننس وجود دارد. ارزدیجیتال CHZ را می توانید در تمام صرافی های معتبر مانند بایننس Binance و کوکوین KuCoin معامله کنید. همچنین برای خرید و فروش این توکن می توانید از پلتفرم اختصاصی چیلیز به آدرس Chiliz.Net استفاده کنید. پس از خرید توکن CHZ می توانید از وبسایت Socios.com توکن های هواداری تیم های مورد علاقه خود را خریداری کنید. 

تیم‌های بسیاری از جمله تیم بسکتبال گلدن استیت و فرمول یک استون مارتین، از چیلیز برای تعامل با طرفداران خود استفاده می‌کنند. این تیم‌ها تصمیم می‌گیرند که دارندگان چیلیز چه امکاناتی داشته باشند. فن توکن‌هایی که طرفداران می‌خرند، بسته به اینکه تیم چه عملکردی دارد، از گردش خارج شده یا سوزانده می‌شوند. به این ترتیب برنده شدن در مسابقات و کسب امتیاز برای تیم‌ها موجب ارزشمندتر و کمیاب‌تر شدن توکن‌ها می‌شود. 

برای بررسی عمیق چیلیز، با دو مفهوم اوراکل ها (Oracle) و الگوریتم اثبات اعتبار (PoA) روبه رو هستیم. که در ادامه این مقاله از عصر متاورس به آن می‌پردازیم.

1- الگوریتم اثبات اعتبار (Proof Of Authority)

هرکدام از بلاکچین ها برای تامین امنیت و اعتبارسنجی تراکنش ها، از یکی از انواع مکانیزم های اجماع استفاده می کنند. بلاکچین چیلیز به این منظور از الگوریتم اثبات اعتبار (PoA) بهره می گیرد. درواقع ایجاد و تایید فن توکن ها در پلتفرم Socios با استفاده اثبات اعتبار انجام می شود. الگوریتم اثبات اعتبار (PoA) در مقایسه با الگوریتم های اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW)، به اعتبارسنج های کمتری نیاز دارد و باعث افزایش مقیاس پذیری و کارآمدری بیشتری در شبکه می شود. همچنین باعث تمرکززدایی بیشتر در شبکه خواهد شد.

2- اوراکل (Oracles)

برخی از قراردادهای هوشمند، برای اجرای دستورات نیاز به دسترسی به برخی اطلاعات حقیقی دارند. اوراکل ChainLink شبکه ای غیرمتمرکز است که اطلاعات دنیای حقیقی را در اختیار قراردادهای هوشمند شبکه چیلیز قرار می دهد. یکی از کاربردهای اساسی اوراکل ها در چیلیز می تواند اختصاص دادن NFT ها به رویداد هایی مانند پیروزی تیم ها باشد.

مرتبط : نقش اوراکل ها در بلاکچین (به زبان ساده)

طراحی توکنومیک چیلیز CHZ

توکنومیک چیلیز از یک مدل "توکن سوزی" استفاده می کند. پس از اتمام هر رویداد خاص، تعدادی از توکن های CHZ سوزانده می شود تا ارزش آن همواره حفظ شود. بنابراین CHZ یک توکن ضدتورمی به حساب می آید. عرضه کل چیلیز برابر با 8.888.888.888 CHZ و برابر با حداکثر عرضه آن است. که چیزی حدود 5.3 میلیارد از آن در گردش است. 

اطلاعات توکنومیک چیلیز نشان می‌دهد که روند قیمتی آن با نوسان‌های زیادی بین سال‌های 2019 تا 2021 روبرو بوده است. تا جایی که در 2021 به افزایش زیادی رسید. متخصصان این افزایش را نتیجه عواملی مانند NFT های زنده درون بازی، توکن‌های جدید هواداران و گسترش شرکا می‌دانند. 

کسب درآمد از ارزدیجیتال چیلیز CHZ

دو راه وجود دارد که کاربران بتوانند از ارز دیجیتال چیلیز استفاده کرده یا به عبارت بهتر سود کسب کنند.  یکی استفاده از پلتفرم Socios است که پیشتر هم اشاره‌هایی به آن کردیم و دیگری خرید توکن چیلیز به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری است. 

1- پلتفرم Socios

برای استفاده از این روش، کافی است وارد پلتفرم شده و فن توکن تیم مورد نظر خود را بخرید، تا تعامل کریپتوی شما با تیم دلخواهتان برقرار شود. برای برخی افراد نیز امکان واسطه‌گری بین پلتفرم و اعضای جدید وجود دارد، که در نتیجه آن می‌توانند توکن به دست آورند.

2- خرید چیلیز

این گزینه درمودر اغلب ارزهای دیجیتال وجود دارد. کاربران می‌توانند مقداری چیلیز بخرند و از طرح تجاری چیلیز به نفع خود استفاده کنند. به این ترتیب با نوسانات بازار و خرید و فروش‌های کاربران، سود کسب خواهد شد. 

سخن پایانی

اگر طرفدار تیم‌های ورزشی هستید ودوست دارید از طرفداری خود درآمد کسب کنید، باید ابتدا ارتباطی بین خود و تیم مورد علاقه‌تان ایجاد کنید. برای این کار نیاز به تهیه فن توکن‌ها دارید و برای خرید آن نیز باید ابتدا ارز دیجیتال چیلیز داشته باشید. چیلیز از آن ارز دیجیتال‌هایی است که عرضه محدود دارند، به همین دلیل همیشه ارزشمند می‌مانند که فاکتوری مهم در تصمیم برای خرید آن است. 

اگر مقالات دیگر ما را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که اودیوس Audius وجود دارد که برای رونق بخشیدن به کسب و کار هنرمندان خوزه موسیقی فعالیت می‌کند. این بلاکچین هم به هنرمند و هم به طرفداران او کمک می‌کند. همین مسئله در مورد چیلیز نیز وجود دارد. 

در آخر شما می توانید تجربیات یا سؤالات خود را در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

5 بازی بلاکچینی برتر 2022 - بازی های متاورسی در حال توسعه 5 بازی بلاکچینی برتر 2022 - بازی های متاورسی در حال توسعه
Silks - معرفی بازی بلاکچینی Silks - دنیای اسبدوانی در متاورس Silks - معرفی بازی بلاکچینی Silks - دنیای اسبدوانی در متاورس
GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین
UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود
Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی) Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید