عصر متاورس
زنجیره تورچین ThorChain و ارزدیجیتال RUNE - راهنمای جامع

زنجیره تورچین ThorChain و ارزدیجیتال RUNE - راهنمای جامع

پیش گفتار 

صرافی تورچین ThorChain یکی از پروژه های ارائه دهنده خدمات DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) است که تغییرناپذیری و تبادل چند زنجیره‌ای ارزهای دیجیتال مختلف را بدون نیاز به رپینگ ارائه می‌دهد. نیاز به نقدینگی کراس-چین و مبادله مطمئن و سریع دارایی‌های متعدد با توسعه محصولات و خدمات مالی غیرمتمرکز و دیفای در حال افزایش است.

قابلیت همکاری یکی از ویژگی‌های کلیدی است که پلتفرم‌های بلاکچین نسل سوم برای تجربه‌ای بدون اصطکاک و غیرمتمرکز به آن نیاز دارند. صرافی ThorChain یک اکوسیستم زنجیره‌ای متقابل را تسهیل می‌کند که در آن کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را از یک شبکه با کریپتوهای پلتفرم دیگر، همه از طریق یک پروتکل واحد، مبادله کنند. ThorChain ابتدا در شبکه کازماس CosMos راه‌اندازی شد، اما در آوریل 2021 با توسعه بیشتر پروژه برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای مبادله ارزهای چندگانه، به شبکه اصلی خود منتقل شد.

تورچین ThorChain چیست؟

ThorChain یک پروتکل چند ارزی با معماری کراس-چین است که به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های شبکه‌های مختلف از جمله بیت‌کوین BTC و اتریوم ETH را با توکن‌هایی که متعلق به همان شبکه نیستند، مبادله کنند.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال برای مبادله کریپتوهای خود به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) متکی هستند، به عنوان مثال؛ مبادله بین بیت‌کوین و اتریوم. این درحالی است که شبکه‌های بومی نمی‌توانند این عملیات را انجام دهند. صرافی ثورچین این مشکل را با ایجاد محیطی تعاملی حل می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً توکن‌های مختلف را بدون خروج از پروتکل و بدون نیاز به واسطه مبادله کنند.

هدف اصلی این پروژه، آوردن نقدینگی بیشتر به همه ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در مقابل بازارهای غیر نقدی و تکه تکه خریداران و فروشندگانی است که مایل به مبادله کریپتوهای مختلف بدون نظارت مرکزی هستند.

ثورچین همچنین به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق صرافی ThorChain با سپرده‌گذاری (استیکینگ) ارزهای دیجیتال در استخرهای نقدینگی سود کسب کنند. در این سیستم، کاربران می‌توانند در عرض چند دقیقه ارز دیجیتال  قرض بگیرند.

مرتبط : سیستم وام دهی در دیفای (نحوه کسب سود)

صرافی ThorChain چگونه کار می کند؟

برای فعال کردن تبادل کراس-چین توکن‌های غیر بومی، صرافی ثورچین پروتکلی تطبیق می‌دهد که صرافی غیرمتمرکز بنکور (Bancor) از آن استفاده می‌کند و به آن استخرهای وام‌دهی پیوسته می‌گویند. تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده که بومی شبکه نیستند همراه با توکن بومی RUNE به استخرهای نقدینگی سپرده می‌شوند.

هنگامی که یک کاربر معامله‌ای را آغاز می‌کند، یعنی تبادل بین دو دارایی غیر بومی، سیستم به طور خودکار یک توکن را با RUNE مبادله می‌کند، سپس RUNE را با توکن دیگر مبادله می‌کند. اساساً، مبادله مضاعف با اجرای فوری آن چیزی است که مبادلات غیرحضانتی را در پروتکل تورچین ممکن می‌سازد.

در عین حال، کاربران می‌توانند وجوه خود را به استخرهای نقدینگی برای استقراض سایر کاربران واریز کنند و از این طریق بر اساس مبلغی که سپرده‌گذاری می‌کنند، سود کسب کنند. استخرهای نقدینگی توسط نودهای عامل ایجاد می‌شوند. پروتکل ثورچین بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) تکیه دارد که به استیکینگ توکن‌های RUNE بومی نیاز دارد.

100 تا 300 نقطه اعتبار سنجی وجود دارد که نودها باید حداقل 1 میلیون RUNE ببندند تا یک نقطه اعتبار سنجی به دست آورند. نودها روی یک لایه اضافه شده با امنیت بیشتر میزبانی می‌شوند تا کنترل روی شبکه را تسهیل کنند.

معرفی ویژگی ها و بخش های مختلف ثورچین

الف- TSS

برای امضای تراکنش‌ها، شبکه باید بتواند آدرس‌های خزانه را در هر یک از بلاکچین‌ های یکپارچه کنترل کند. البته، ذخیره کلیدهای خصوصی در هر یک از نودها یک خطر امنیتی بزرگ است و به همین دلیل است که صرافی ثورچین از طرح امضای آستانه یا TSS استفاده می‌کند.

TSS یک رمزنگاری اولیه برای تولید و امضای کلید توزیع شده است. می توانید آن را به عنوان یک نسخه بهتر از مالتی سیگ (Multisig) در نظر بگیرید. هر دوی آن‌ها روی دستیابی به یک هدف متمرکز هستند. یعنی؛ اجازه دادن به چندین طرف برای دور هم جمع شدن و امضای یک معامله فقط زمانی که به آستانه مشخصی که قبلاً تعیین شده رسیده باشد. تفاوت اصلی این است که مالتی سیگ معمولاً روی لایه کاربردی بلاکچین اجرا می‌شود، به عنوان مثال، به عنوان یک قرارداد هوشمند در اتریوم، در حالی که پشتیبانی TSS همیشه بدون در نظر گرفتن بلاکچین ممکن است؛ زیرا بر عناصر کریپتوی اساسی متکی است. این ویژگی اجازه می‌دهد تا کل فرآیند امضای تراکنش‌ها ارزان‌تر و ایمن‌تر شود. اگرچه TSS مزایای زیادی دارد، اما هنوز به اندازه سایر عناصر کریپتوی محبوب مانند ECDSA یا توابع هش خاص مورد آزمایش قرار نگرفته است.

2- خزانه

یکی دیگر از جزئیات جالب معماری صرافی ثورچین نحوه عملکرد خزانه‌ها است. در این پلتفرم دو نوع خزانه این-باند (inbound) و اوت-باند (outbound) وجود دارد.

صندوق‌های این-باند بیشتر وجوه را در سیستم ذخیره می‌کنند. آنها کندتر اما امن‌تر هستند زیرا به دو سوم کل امضاکنندگان TSS نیاز دارند تا تراکنش را امضا کنند. این فرآیند می‌تواند حتی تا 20 ثانیه طول بکشد.

این امر برای کل سیستم محدود کننده است، بنابراین ثورچین خزانه‌های خروجی کوچکتر با امنیت کمتر را معرفی کرد که توسط هر یک از نودهای ثور اجرا می‌شوند. این خزانه‌ها سریعتر هستند. زیرا فقط به یک امضا از نودی که روی آن اجرا می‌شوند نیاز دارند. وجوه موجود در این خزانه‌ها به 25 درصد ارزش اوراق قرضه آن در دارایی محدود می‌شود.

3- اثبات سهام و چرنینگ (Churning)

ثورچین از SDK تندرمینت و کازماس استفاده می‌کند. در این مدل، شبکه ثورچین به عنوان یک مدل اثبات سهام عمل می‌کند که در آن نودهایی که می‌خواهند تراکنش‌ها را امضا و تأیید کنند، باید مقدار مشخصی از توکن‌های RUNE را استیک کنند. در اکوسیستم ثورچین، به فرآیند استیک کردن توکن‌های RUNE باندینگ نیز گفته می‌شود.

برخلاف بسیاری از انواع سیستم‌های اثبات سهام، تفویض توکن‌ها مجاز نیست. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه نودها در شبکه به طور یکسان رفتار می‎‌کنند و هیچ اپراتور نودی وجود ندارد که اکثر توکن‌ها را برای مدت طولانی جذب کند. در واقع، تمام نودها در شبکه ثورچین ناشناس هستند و فقط با آدرس IP و کلید عمومی قابل شناسایی هستند. هیچ برندسازی یا بازاریابی برای نودها مانند سایر سیستم‌ها وجود ندارد که امکان تفویض اختیار را فراهم می‌کند.

به منظور اجتناب از داشتن نودهای یکسان با بیشترین مقدار توکن RUNE که همیشه تراکنش‌ها را امضا می‌کنند، صرافی Thorchain مفهوم چرنینگ (Churning) را معرفی کرده است.

شبکه مجموعه‌ای از نودها را که فعال هستند و قادر به امضای تراکنش‌ها هستند و مجموعه‌ای دیگر از نودها را که در حالت آماده به کار هستند نگهداری می‌کند. هر 50 هزار بلاک، که حدوداً هر 3 روز یکبار است، فرآیند چرنینگ آغاز می‌شود و قدیمی‌ترین یا غیرقابل اعتمادترین نودها از مجموعه فعال با نودهای مجموعه آماده به کار جایگزین می‌شوند.

چرنینگ اطمینان حاصل می‌کند که نودهای جدیدی که معیارهای استیکینگ را برآورده می‌کنند می‌توانند در نهایت نوبت خود را در امضای تراکنش‌ها داشته باشند. همچنین، هر بار که مجموعه اعتبار سنجی‌ها تغییر می‌کند، شبکه ثورچین وجوه را به صندوق‌های جدید منتقل می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که نودهای فعال همچنان می‌توانند به وجوه دسترسی داشته باشند.

ارزدیجیتال RUNE و کاربردهای آن در پلتفرم تورچین

آخرین بخش صرافی تورچین که به معرفی آن می‌پردازیم، ارز دیجیتال RUNE است. RUNE اکوسیستم ثورچین را تقویت می‌کند و انگیزه‌های اقتصادی مورد نیاز برای ایمن‌سازی شبکه را فراهم می‌کند.

تمام استخرهای نقدینگی در سیستم از یک توکن بومی و RUNE تشکیل شده است. به عنوان مثال، برای مبادله از بیت کوین به اتر، معامله باید از طریق استخرهای BTC-RUNE و ETH-RUNE انجام شود. در این مدل هر دارایی باید با RUNE جفت شود. این معمولاً منجر به تعداد کمتری از استخرها نسبت به سیستمی می‌شود که می‌تواند از هر 2 دارایی استخر ایجاد کند؛ مانند اتفاقی که در یونی سوآپ UniSwap رخ می‌دهد.

علاوه بر این، نودهای صرافی ثورچین باید با اتصال مقدار خاصی از RUNE، معیارهای استیکینگ را برآورده کنند. سپس از این اوراق برای ایمن‌سازی سیستم با پذیره‌نویسی دارایی‌ها در استخرها استفاده می‌شود. اگر نود اقدام به سرقت وجوه از پروتکل کند، اوراق قرضه آن‌ها با مقدار دارایی‌هایی که دزدیده اند (1.5 برابر) کسر می‌شود و استخرها کامل می‌شوند. همچنین، اگر نود خدمات قابل اعتمادی ارائه ندهد، در معرض خطر بریده شدن پیوند قرار می‌دهند.

پروتکل ثورچین همچنین اپراتورهای نود را تشویق می‌کند تا همیشه مقدار بهینه RUNE را باند کنند. این کار به کمک مکانیزمی به نام آونگ تشویقی (Incentive Pendulum) صورت می‌گیرد. هدف آونگ تشویقی حفظ سیستم در بهینه‌ترین حالت است. این زمانی است که 67 درصد از کل RUNE در سیستم باند شده و 33 درصد در استخرها جمع می‌شود.

اگر سرمایه بیش از حد در استخرهای نقدینگی وجود داشته باشد، شبکه پاداش اپراتورهای نود را افزایش می‌دهد و پاداش ارائه‌دهندگان نقدینگی را کاهش می‌دهد. اگر سرمایه بسیار زیادی توسط نودها وجود داشته باشد، سیستم پاداش‌ها را برای تامین‌کنندگان نقدینگی افزایش می‌دهد و پاداش را برای اپراتورهای نود کاهش می‌دهد. 

در حالت بهینه، به ازای هر 1 میلیون دلار دارایی در استخرها، 2 میلیون دلار RUNE وجود دارد که توسط نودها پیوند داده شده است.

توکنومیک ارز دیجیتال RUNE

تصویر از سایت coingecko

براساس آمار توکنومیک ثورچین، 500 میلیون ارز دیجیتال RUNE به عنوان عرضه کل درنظر گرفته شده است که چیزی حدود 300 میلیون از آن درگردش است. تخصیص این کوین‌ها به صورت زیر صورت گرفته است:

1- 50 درصد برای انتشار نقدینگی

2- 5 درصد به فروش خصوصی

3- 13 درصد برای ذخیره عملیاتی

4- 12 درصد به عنوان ذخیره انجمن

5- 10 درصد برای تیم مشاوران و 6 درصد به بذر (Seed) اختصاص یافت.

مقایسه صرافی ThorChain با سایر پلتفرم ها

پروتکل ثورچین برای اجازه دادن به مبادلات غیرمتمرکز زنجیره‌ای طراحی شده است. از این نظر می‌توان آن را یک صرافی غیرمتمرکز در نظر گرفت. اما در مقایسه با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سوآپ PancakeSwap و ایپ سوآپ ApeSwap، ثورچین نه تنها مشکل قابلیت همکاری را با یک رویکرد منحصر به فرد حل می‌کند، بلکه پلتفرمی را فراهم می‌کند که سایر پلتفرم های DEX می‌توانند روی آن اجرا شوند. از انواع دکس‌های زنجیره‌ای مانند ثور سواپ و اسکیپ اکسچینج پشتیبانی می‌کند.. همچنین از سایر پروژه‌های دیفای (DeFi) مانند ثور استارتر هم پشتیبانی می‌کند که از قابلیت‌های چند تعویض شبکه ثورچین برای ساخت لانچ پدهای IDO (عرضه اولیه ارزدیجیتال در صرافی های غیرمتمرکز) استفاده می‌کند. علاوه بر این، ثورچین به دارندگان استیبل کوین‌ها و کاربرانی که نقدینگی را با سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند، یک APY (سود سالانه) جذاب ارائه می‌دهد که این پروتکل را به ابزاری برای درآمد غیرفعال تبدیل می‌کند.

سخن پایانی

هنگام تعامل با پروتکل ثورچین، کاربران چندین انتخاب دارند. آن‌ها می‌توانند از یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند ثور سواپ یا ازگاردکس یا کیف پول‌های ادغام شده با صرافی ثورچین مانند شیپ شیفت (ShapeShift) استفاده کنند. در آینده باید شاهد ادغام برنامه‌ها و کیف پول‌های بیشتری باصرافی ثورچین باشیم. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که باید شاهد ورود زنجیره‌ها و دارایی‌های بیشتری باشیم، نودهای ثورچین بیشتری به شبکه می‌پیوندند و امیدواریم حجم معاملات و ارزش کل بیشتری را در استخرهای نقدینگی قفل شده ببینیم. 

ثورچین به وضوح مانند یک پروتکل جالب و یک قطعه گمشده در اکوسیستم دیفای به نظر می‌رسد که به افراد امکان می‌دهد بدون استفاده از مبادلات متمرکز بین دارایی‌های بومی مبادله کنند. نظر شما در مورد صرافی ثورچین چیست؟ آیا در آینده چقدر می‌تواند رشد کند؟

شما می توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال ) ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال )
الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید