عصر متاورس
بلاکچین تان TON و ارزدیجیتال TonCoin - اوپن نتورک و تلگرام

بلاکچین تان TON و ارزدیجیتال TonCoin - اوپن نتورک و تلگرام

پیش گفتار 

The Open Network یا به اختصار TON، یک پروژه بلاکچینی سریع، ایمن و با مقیاس پذیری بالاست که می‌تواند در صورت لزوم میلیون‌ها تراکنش را در ثانیه انجام دهد. هدف اوپن نتورک، میزبانی از همه اپلیکیشن‌هایی است که وجود دارند. می‌توانیم به بلاکچین TON به عنوان یک ابرکامپیوتر توزیع شده بزرگ، یا بهتر بگوییم یک سوپر سرور بزرگ نگاه کنیم که برای میزبانی و ارائه انواع خدمات در نظر گرفته شده است.

در این مقاله از عصر متاورس با نگاهی دقیق به جزئیات نحوه کار بلاکچین TON قصد داریم معرفی کاملی از آن در کنار توکن بومی Toncoin  ارائه دهیم.

اوپن نتورک TON چیست؟

شبکه اوپن نتورک که با نام بلاکچین TON نیز شناخته می‌شود، در سال 2018 توسط تلگرام راه‌اندازی شد. این بلاکچین از نوع لایه 1 است که براساس مکانیزم اجماع اثبات سهام کار می‌کند و توان عملیاتی 1 میلیون تراکنش در ثانیه (tps) دارد. این پروژه از یک پلتفرم چند بلاکچینی با توان عملیاتی بالا و امکان پشتیبانی از توسعه و استقرار قراردادهای هوشمند  تشکیل شده است.

معرفی لایه های بلاکچین TON

بلاکچین اوپن نتورک از ترکیبی از اجزای زیر تشکیل شده است.

پلتفرم چند بلاکچینی منعطف

از دید کلی شبکه اوپن نتورک یک پلتفرم چند بلاکچینی است که توانسته با همین ویژگی توان عملیاتی خود را ارتقا دهد.  این شبکه ویژگی‌های دیگری نظیر قراردادهای هوشمند تورینگ، مشخصات قابل ارتقا، انتقال ارزش چند ارزی، پشتیبانی از کانال‌های پرداخت خرد و پرداخت‌های شبکه‌ای آفچین (off-chain) پشتیبانی می‌کند. بلاکچین TON ویژگی‌های جدید و منحصر به فردی مانند مکانیزم خود درمانی (self-healing) ورتیکال بلاکچین و مسیریابی فوری هایپرکیوب دارد، که به آن امکان سریع، قابل اعتماد، مقیاس‌پذیر و خود سازگاری می‌دهند.

شبکه همتا به همتای TON 

یکی از بخش‌های اوپن نتورک، شبکه P2P است، که برای دسترسی به بلاکچین TON، ارسال نامزدهای تراکنش و دریافت به‌روزرسانی‌های مربوط به مشتری مانند موارد مربوط به حساب‌های مشتری و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. همچنین قادر به پشتیبانی از خدمات توزیع شده دلخواه مرتبط یا نامرتبط به بلاکچین است.

تکنولوژی ذخیره سازی توزیع شده

این تکنولوژی از طریق شبکه TON قابل دسترسی است و برای ذخیره نسخه‌های آرشیو بلاک‌ها و داده‌های وضعیت (اسنت چت‌ها) استفاده می‌شود. همچنین برای ذخیره اطلاعات دلخواه برای کاربران یا سایر سرویس‌های در حال اجرای روی پلتفرم، با تکنولوژی‌هایی تورنت مانند در دسترس است.

پروکسی شبکه یا لایه ناشناس 

این لایه مانند پروژه نامرئی اینترنت (Invisible Internet Project)، برای پنهان‌سازی هویت و IP آدرس نودهای شبکه TON استفاده می‌شود. نودهایی که تراکنش‌های بزرگ انجام می‌دهند یا نودهای اعتبارسنجی بلاکچین با ریسک بالا که می‌خواهند آدرس IP دقیق و موقعیت جغرافیایی خود را به عنوان اقدامی در برابر حملات DDoS پنهان کنند، به این لایه متکی هستند.

جدول هش توزیع شده

در بلاکچین اوپن نتورک، از یک جدول هش توزیع شده کادملیا مانند (Kademlia-like) به عنوان ردیاب تورنت برای مخزن TON استفاده می‌شود.  

پلتفرمی برای خدمات دلخواه

این پلتفرم از طریق شبکه اوپن نتورک و پراکسی آن در دسترس است. پلتفرم با رابط‌های رسمی که تعامل برنامه‌های کاربردی مانند مرورگر یا گوشی‌های هوشمند را امکان پذیر می‌کند، کار می‌کند. سرویس‌ها ممکن است قراردادهای هوشمندی را در بلاکچین TON ایجاد کنند تا برخی ضمانت‌ها را به مشتریان خود ارائه دهند.

DNS اوپن نتورک

DNS اوپن نتورک، سرویسی برای تخصیص نام‌های قابل خواندن توسط انسان به حساب‌ها، قراردادهای هوشمند، خدمات و نودهای شبکه است.

پرداخت اوپن نتورک

پرداخت اوپن نتورک، بستری برای پرداخت‌های خرد، کانال‌های پرداخت خرد و شبکه کانال‌های پرداخت خرد است. می‌توان از آن برای انتقال سریع ارزش آفچین و برای پرداخت هزینه خدمات ارائه شده توسط TON استفاده کرد.

TON

TON امکان ادغام آسان با پیام‌رسانی شخص ثالث و برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند، بنابراین؛ فناوری‌های بلاکچین و سرویس‌های توزیع‌شده را به‌جای تعداد معدودی از پذیرندگان اولیه ارزهای دیجیتال، در دسترس کاربران عادی قرار می‌دهد.

نگاهی به پیشینه و ارتباط اوپن نتورک با تلگرام

در سال 2018، تلگرام هم یک «لایت پیپر» و هم یک «وایت پیپر» برای شبکه باز تلگرام منتشر کرد. این پروژه که در ابتدا گرام (Gram) نام داشت، تا سال 2020 در حال توسعه فعال بود. TON در طول زمان توسعه خود، از طریق فروش خصوصی توکن‌های Gram، بودجه جمع‌آوری کرد. در آوریل 2018، گرام رکورد دومین فروش بزرگ توکن در تمام دوران را شکست و 1.7 میلیارد دلار جذب کرد. پس از اینکه توکن تبلیغات بیشتری کرد، فروش میلیارد دلاری بیشتری به شرکت‌های سراسر جهان انجام شد.

گرام توجه زیادی را به خود جلب کرد که شروع به ایجاد چندین چالش برای شبکه کرد. قبل از عرضه اولیه کوین (ICO)، چندین کلاهبرداری در توییتر وجود داشت. پاول دوروف موسس و مدیرعامل تلگرام به سرعت اعلام کرد که این شرکت یک روش رسمی برای شرکت در عرضه اولیه ایجاد خواهد کرد.

گرام در ابتدا تلاش کرد تا فروش عمومی را تحت صلاحیت ایالات متحده انجام دهد؛ بنابراین تلگرام باید از تمام مقررات SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) پیروی می‌کرد. قرارداد خرید اولیه این بود که پس از راه‌اندازی TON  به سرمایه‌گذاران توکن ارائه شود. هدف این بود که SEC توکن‌های گرام را به عنوان اوراق بهادار نبیند. متأسفانه، SEC  سرمایه‌گذاران اولیه را پذیره‌نویس می‌دید و پیشنهاد تلگرام در مبادله، به عنوان توزیع ثبت نشده اوراق بهادار در نظر گرفته شد.

در حالی که تلگرام با SEC مبارزه کرد، در نهایت در دادگاه شکست خورد. در ماه مه 2020، پاول دوروف موسس تلگرام به توسعه بلاکچین پایان داد و شروع به بازپرداخت سرمایه‌گذاران اولیه کرد.

در این مرحله، بلاکچین TON  یک دنبال‌کننده اختصاصی داشت و جامعه غیرمتمرکز جهان از علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان کریپتو، پتانسیل بلاکچین را دیدند. از آنجایی که TON به عنوان یک پروژه منبع باز توسعه داده است و کد آن به راحتی در GitHub قابل دسترسی است، توسعه‌دهندگان انجمن می‌توانند از جایی که تلگرام کار را متوقف کرده است ادامه دهند و عملکردهای جدیدی برای TON ایجاد کنند.

نحوه کار شبکه TON

1 میلیون تراکنش در ثانیه واقعا آمار خوبی است. این شرایط به دلیل معماری منحصر به فرد بلاکچین TON امکان‌پذیر شده است. بلاکچین اوپن نتورک از «مجموعه‌ای از دو بلاک چین» تشکیل شده است؛ یک بلاک چین اصلی (یا مستر چین) و چندین بلاک چین (یا زنجیره کار)، که پیشتر مفصل توضیح داده شد.

بلاکچین‌های اصلی وظیفه دارند مخزن اطلاعات کلی پروتکل، اطلاعات مربوط به اعتبار سنجی‌ها، زنجیره‌های کاری و شاردهای آن‌ها و هش‌های بلاک‌های کاری باشند. از سوی دیگر، زنجیره‌های کاری حاوی اطلاعات رویدادهایی مانند معاملات قرارداد هوشمند و انتقال ارزش هستند. ضمن اینکه از نظر اجماع، بلاکچین از مکانیزم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

چیزی که در مورد زنجیره‌های کاری جالب است این است که خود آن‌ها می‌توانند به بلاکچین‌های شارد شده (شاردچین (ShardChains)) تقسیم شوند. هر شاردچین وظیفه رسیدگی به تراکنش‌های زیرمجموعه‌ای از حساب‌ها را دارد. این به نوبه خود به شبکه کمک می‌کند تا احتمال تراکم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. *** شاردینگ به تقسیم افقی یک پایگاه داده اشاره دارد. در مورد بلاکچین، به کاهش بار شبکه کمک می‌کند.

بیایید کمی به اعداد موجود در مورد معماری بلاکچین TON نگاه کنیم:

این شبکه دارای زمان ایجاد بلاک چشمگیر 5 ثانیه است و می‌تواند زنجیره‌های کاری را به 260 قطعه تقسیم کند و استرس و تراکم شبکه را بسیار کمتر کند. برای مقایسه، اتریوم Ethereum قصد دارد شاردچین‌ها را پیاده‌سازی کند و می‌تواند زنجیره‌ها را به ۲۶ قطعه تقسیم کند. زمان نهایی شدن هم کمتر از 6 ثانیه است، که به این معنی است که شبکه در هنگام تراکنش بسیار سریع است.

ارزدیجیتال TONCoin

TON در مراحل اولیه خود با چند مانع و چالش روبرو شد. در ابتدا، هدف اصلی این شبکه تسهیل پرداخت‌های کریپتو از طریق تلگرام بود. با این حال، زمانی که تلگرام از فروش 1.7 میلیارد دلار توکن گرام خود ناکام ماند، SEC  وارد عمل شد. تلگرام در نهایت پرونده اولیه دادگاه را باخت و بنابراین تصمیم گرفت راه خود را از TON جدا کند.

پس از جدایی ارز دیجیتال Toncoin از تلگرام، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به کار روی بلاکچین TON ادامه دادند. در سال 2020، آن‌ها شبکه را دوباره این بار با نام NewTon راه‌اندازی شدند. TON با عملکرد و مقیاس‌پذیری جدید و بهبود یافته خود، شبکه‌ای سریع و امن برای همه کاربران خود دارد. این شبکه تراکنش‌ها را با حداقل کارمزد تراکنش و برنامه‌های کاربردی آسان تسهیل می‌کند و سازگار با محیط زیست است. Toncoin همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که کالاها و خدمات را از طریق برنامه‌های موجود در شبکه خود خریداری کنند.

توکنومیک Ton Coin

براساس آمار توکنومیک اوپن نتورک، 5 میلیارد کوین به عنوان عرضه کل ارز دیجیتال Toncoin در نظر گرفته شده است. ظاهراً سالانه 6 درصد تورم برای این توکن در نظر گرفته شده است. اغلب پیش‌بینی‌هایی که برای قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود خوشبینانه هستند. در این مورد نیز انتظار رشد وجود دارد اما حقیقت این است که شرایط بازار بسیار پویا است و نمی‌توان با قطعیت در مورد چنین چیزی صحبت کرد.

تفاوت TON با دیگر بلاکچین ها

طبق وب‌سایت شبکه TON، فناوری اوپن نتورک بسیار جلوتر از سایر بلاکچین‌های لایه ۱ است. گفته می‌شود TON زمان اعتبارسنجی بلاک سریع‌تری دارد (5 ثانیه)، در حالی که اتریوم حدود دوازده ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین، قابل توجه‌ترین تفاوت بین شبکه TON با اتریوم و سولانا، پشتیبانی از شاردینگ است. ارتباطات کراس شارد (Cross-shard) در TON با سرعتی چشمگیر و تقریباً آنی انجام می‌شوند. علاوه بر این، پشتیبانی شاردینگ برای شبکه TON حداکثر 260 شارد در هر زنجیره کاری است. از طرف دیگر، پشتیبانی از شاردینگ اتریوم حداکثر 26 شارد است. در ضمن سولانا اصلاً پشتیبانی شاردینگ نداره.

سخن پایانی

بلاکچین TON دارای سرعت، امنیت و توانایی میزبانی هزاران و حتی میلیون‌ها تراکنش در عرض چند ثانیه است. TON ادعا می‌کند که از رقبای خود مانند اتریوم و سولانا بسیار جلوتر است. در حالی که هنوز در حال توسعه است و فضای زیادی برای رشد دارد، Toncoin ثابت کرده است که دارایی ارزشمندی برای بازار ارزهای دیجیتال است. تنها زمان مشخص خواهد کرد که کدام پروژه‌ها آینده را در دست خواهند داشت. همانطور که بیشتر علاقه‌مندان به کریپتو می‌دانند، اصول یک پروژه تنها یکی از عوامل موفقیت آن است. محبوبیت یکی دیگر از عوامل اصلی در تعیین میزان عملکرد یک شبکه بلاکچین است.

شما می توانید از طریق بخش نظرات، سؤالات یا تجربیات خودرا با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟
لوپرینگ - پروتکل، صرافی و کیف پول LoopRing - توکن LRC چیست؟ لوپرینگ - پروتکل، صرافی و کیف پول LoopRing - توکن LRC چیست؟
GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین
میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع
استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید