عصر متاورس
پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ

پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ

پیش گفتار

شبکه اتریوم Ethereum به ویژه پس از " مرج اتریوم "، به یکی از مهم ترین بلاکچین های موجود تبدیل شده است؛ چراکه پایه گذار بسیاری از امکاناتی است که به رشد و گسترش فضای کریپتو کمک می کند. این شبکه درحال بروزرسانی خود به " اتریوم 2.0 " است تا بتواند امکانات بهینه تری را ارائه دهد. بااین اوصاف شبکه اتریوم نیازمند این است که کاربران خود را مشتاق و فعال نگه دارد و انگیزه کافی را برای کاربران فراهم کند. پروتکل Lido DAO راه اندازی شده تا در حوزه اعتبارسنجی و فرآیند استیکینگ به کاربران کمک کند.

دراین مقاله از عصر متاورس به بررسی پلتفرم Lido DAO و ارزدیجیتال LDO خواهیم پرداخت تا با نحوه کسب درآمد از این پلتفرم آشنا شویم.

استیکینگ ( Staking ) چیست؟

پیش از عمیق شدن در پلتفرم Lido DAO، نیاز است چند کلمه‌ای در مورد فرآیند استیکینگ صحبت کنیم. این فرآیند به زبان ساده مانند سپرده‌گذاری در بانک است. شما مقداری وجه را به صورت بلوکه شده در بانک می‌گذارید و فقط سود آن را دریافت می‌کنید، تا موقعی که سررسید سپرده تمام شود.

این کار برای بلاکچین هایی که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند، یک امر ضروری است. در واقع شما با استیکینگ به امنیت یک بلاکچین کمک می کنید. بنابراین، سودهای قابل توجهی به کاربرانی که در این فرآیند شرکت کرده اند تعلق می گیرد تا انگیزه کافی برای ادامه این کار را داشته باشند. همچنین علاوه بر کسب سود سالیانه (APY)، می توانید شانس استخراج بلوک بعدی را به دست آورده و پاداش بلوکی را کسب کنید. 

پس تا این جا متوجه شدیم تایید و اعتبار سنجی تراکنش ها در یک بلاکچین، برعهده استیکر (سپرده گذار ) ها است. 

برای این که از موضوع اصلی مقاله فاصله نگیریم به همین مقدار توضیح بسنده می کنیم، اما اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر دراین زمینه هستید می توانید از مقاله " آموزش استیکینگ و کسب درآمد (تصویری) " استفاده کنید. همچنین مقاله " مقایسه استیکینگ و ییلد فارمینگ  " به شما کمک می کند.

پروتکل Lido DAO چیست؟

Lido DAO یک پلتفرم است که خدمات لیکویید استیکینگ را برای شبکه اتریوم ایجاد می کند. کاربران این پلتفرم می توانند بدون نیاز به قفل کرده سرمایه خود، به کسب درآمد غیرفعال بپردازند. این پروتکل همراه با مرج اتریوم، فعالیت خود را آغاز کرد. 

اتریوم به زودی به بزرگترین اقتصاد Staking در فضای کریپتو تبدیل خواهد شد. اما پیش از انتقال این شبکه به اتریوم 2.0، فرآیند Staking می تواند با ریسک های زیادی همراه باشد به ویژه در مورد دارایی های قفل شده. چراکه پیش از انتقال این شبکه کاربران نمی توانند ETH های استیک شده خودرا برداشت کنند.  

پروتکل Lido DAO یکی از قدرتمندترین پروتکل های اتریوم 2.0 است که این مشکلات را برطرف می سازد. کاربران می توانند دارایی های خودرا در قراردادهای هوشمند Lido استیک کنند و در ازای آن، stETH را به عنوان پاداش دریافت کنند. (stETH یک نسخه توکن شده از ETH های استیک شده است). 

سپس قراردادهای هوشمند تحت کنترل DAO، توکن ها را با  اپراتورهای گره (Node) انتخاب شده استیک می‌کنند. وجوه سپرده گذاری شده کاربران، توسط DAO کنترل می شود، اما گره ها (Node ها)، به دارایی کاربران دسترسی مستقیم نخواهند داشت. 

برخلاف اتریوم استیک شده، توکن stETH عاری از محدودیت‌های مرتبط با کمبود نقدینگی است و می‌تواند در هر زمانی منتقل شود. موجودی توکن stETH بر اساس مقدار کل اتر استیک شده، به اضافه پاداش‌ها و منهای جریمه اسلشینگ (slashing penalty) محاسبه می‌شود.

Lido DAO چه اهدافی دارد؟

همانطور که در مقاله استیکینگ گفته شد، ممکن است زمانی که دارایی خود را در یک پلتفرم استیکینگ قفل کرده اید، دارایی شما با افت قیمت مواجه شود. در این صورت ممکن است ضرر بیشتری نسبت به سود حاصل از استیکینگ را متحمل شوید. 

به لطف پلتفرم Lido DAO ریسک های ناشی این کار، حذف شده است. درواقع هدف از راه اندازی پروتکل Lido DAO این است که کاربران بدون نیاز به قفل کردن سرمایه خود، بتوانند دارایی خود را استیک کنند.  این زیرساخت به صدور توکن‌های نقدینگی کمک کرده است و ایمن تر و انعطاف پذیرتر از صرافی ها عمل می‎‎‎‎‎‎کند. 

به کاربران اجازه می‌دهد بدون قفل کردن کامل اتر خود، پاداش استیکینگ دریافت کنند. برخی از مهم ترین اهداف و ویژگی های Lido DAO به شرح زیر است؛

1- امکان کسب پاداش با سپرده‌های کوچک را فراهم می‌کند و نیازی به داشتن حداقل 32 اتر، که استاندارد استیکینگ این شبکه است نخواهید داشت.

2- کم کردن ریسک از دست رفتن سپرده‌های استیک شده به دلیل نقص در نرم‌افزارها یا انواع خرابکاری‌های شخص ثالث.

3- ارائه کردن توکن stETH به عنوان یک بیلدینگ بلاک (building block) برای  استفاده در سایر پروتکل‌ها مانند وثیقه در سیستم های وام دهی در دیفای (DeFi).

4- ارائه جایگزینی برای استیکینگ در صرافی, سلف استیکینگ (self-staking) و پروتکل‌های نیمه حضانتی و غیرمتمرکز دیگر.

بررسی توکنومیک پروتکل Lido DAO


دو توکن در پروتکل Lido DAO وجود دارد، یکی توکن نقدینگی stETH و دیگری توکن حاکمیتی LDO.

1- توکن نقدینگی stETH

پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که stETH، نسخه توکن شده اترهای استیک شده است. هنگامی که کاربری مقداری اتر به قرارداد هوشمند لیدو استیکینگ ارسال کند، متناظر با همان تعداد توکن stETH دریافت خواهد کرد. توکن نقدینگی stETH، نشان دهنده سپرده کاربر، پاداش‌ها و جرایم اسلشینگ او است. از این توکن می‌توان برای ترید، نقل و انتقال و برنامه‌های دیفای استفاده کرد. به این ترتیب نسبت stETH و اتر 1 به 1 است.

2- توکن حاکمیتی LDO

لیدو دائو پارامترهای مختلفی از جمله کارمزد را در مورد Lido مشخص می‌کند و این اعضا هستند که در این تصمیمات حاکمیتی نقش دارند. به همین دلیل ارز دیجیتال LDO به وجود آمده تا افراد بتوانند نظر خود را در قالب رأی به کمک آن بیان کنند. مقدار LDO، وزن رأی هر کاربر را مشخص می‌کند. هر کاربری که توکن قفل شده بیشتری داشته باشد، تأثیرگذاری بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها دارد.  

این توکن در دسامبر 2020 با عرضه کل 1 میلیارد ایجاد شد و تخصیص آن نیز به شکل زیر در نظر گرفته شده است:

خزانه دائو: 36.32 درصد

توسعه‌دهندگان دائو: 20 درصد

سرمایه‌گذاران: 22.18 درصد

بنیان‌گذاران و کارمندان اینده: 15 درصد

اعتبارسنج‌ها و دارندگان امضا: 6.5 درصد

مرتبط : توکنومیک (بررسی پارامترهای اثر گذار بر ارزش یک ارزدیجیتال)، چگونه به سرمایه گذاری ما کمک می کند؟

مزایا و معایب پروتکل Lido DAO

طبیعی است هر سیستمی، مزایا و معایبی داشته باشد. در مورد لیدو دائو نیز چند مورد وجود دارند، که برای فعالان این حوزه اهمیت دارد.

مزایای لیدو دائو

غیرمتمرکز بودن و داشتن حق رأی کاربران، مهم‌ترین مزیت این پروژه است. همچنین انعطاف‌پذیری آن در بحث استیکینگ، اجازه سپرده‌گذاری و برداشت هر مقدار اتریوم 2.0، سولانا و ترا را می‌دهد.

معایب لیدو دائو

همیشه معایب بیشتر از مزایا مورد توجه هستند، به همین دلیل با جزئیات بیشتر بررسی می‌شوند. اولین مورد در معایب پروتکل Lido DAO، گران بودن توکن LDO، نسبت به سایر توکن‌های ERC-20 است.

سایر معایب به ریسک‌های استفاده از Lido DAO بر می‌گردد که عبارتند از:

1- امکان وجود خطرات امنیتی به دلیل منبع باز بودن پروتکل

2- امکان بروز اشکال به دلیل در حال توسعه بودن اتریوم 2.0

3- امکان عدم پذیرش اتریوم 2.0 از طرف کاربران و بروز نوسانات قیمت اتر و stETH

چگونه می‌توان در لیدو سرمایه گذاری کرد؟

کاربران کافی است به کیف پول خود متصل شده، مقدار استیک را انتخاب کرده و سپس آن را در لیدو تأیید کنند. از آنجایی که دارایی‌ها قفل نیستند، سرمایه‌گذار کنترل کاملی بر کوین‌های خود دارد و هر زمانی می‌تواند آن‌ها را از چرخه خارج کند.

این پروتکل واقعاً «غیرمتمرکز» است، هرکسی می‌تواند اتریوم‌های خود را در آن استیک کند و اعتبارسنجی‌ها نیز انعطاف‌پذیری کامل دارند. در Lido، نه تنها هزینه‌های استیکینگ کمتر است، بلکه سرمایه‌گذاران می‌توانند حین استیکینگ از کوین‌های خود استفاده کنند.

علاوه بر کیف پول های سخت افزاری سرد مانند Ledger Nano S و Ledger Nano X، Lido با کیف پول‌های گرم مانند MetaMask نیز سازگار است. گفته می‌شود که کیف پول‌های سخت‌افزاری سرد از کیف پول‌های گرم ایمن‌تر هستند؛ زیرا با وجود اتصال به اینترنت، کلیدها را آفلاین نگه می‌دارند.

سؤالات متداول

پروتکل لیدو دائو چیست؟

Lido Dao، پروتکلی است که با هدف بهبود استیکینگ اتریوم 2.0 ایجاد شد. با مطالعه متن مقاله خواهید دید که Lido چگونه کار می‌کند و چطور توانسته کاستی اتریوم 2.0 را در حوزه سپرده‌گذاری پوشش دهد.

نقش کاربران در مدیریت و کنترل پلتفرم لیدو دائو؟

هر شبکه غیرمتمرکزی، به دست کاربرانش اداره می‌شود، شما می‌توانید قسمت مربوط به «ارز دیجیتال LDO» را مطالعه کرده و از نحوه اداره امور در این پروتکل مطلع شوید.

آیا سرمایه گذاری در لیدو دائو، منطقی است؟

پاسخ به این سؤال برای هرکس بسته به انتظاراتی که از سرمایه‌گذاری خود دارد و سطح تخصص او در زمینه کریپتو متفاوت است، در مقاله به معایب Lido DAO اشاره شده است، اما باید پذیرفت که مزایا و دلیل پیدایش آن هم به نفع بسیاری سرمایه‌گذاران است.

سخن پایانی

اصولاً پروتکل‌ها و برنامه‌های جانبی، برای جبران کاستی‌های شبکه‌های اصلی کریپتو به وجود می‌آیند. همانطور که دیدیم، لیکویید استیکینگ در شبکه اتریوم 2.0، دارایی‌های کاربران را قفل می‌کند، به همین دلیل پروتکل Lido DAO، برای پوشش این کاستی و البته موارد دیگر به وجود آمد.

آیا شما تا به حال در اتریوم فعالیتی داشته‌اید؟ به نظر شما این شبکه تا چه اندازی در رسیدن به بستری بر پایه الگوریتم اثبات سهام موفق بوده است؟ ایا می‌تواند آنقدر همه‌گیر شودف که استیکینگ به روش Lido ماندگار باشد؟

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع
Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل
میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید