عصر متاورس
بلاکچین استارک نت StarkNet و ارزدیجیتال STRK

بلاکچین استارک نت StarkNet و ارزدیجیتال STRK

پیش گفتار

استارک نت StarkNet یک راهکار نوآورانه لایه‎‎‎‎‎‎‎‎‎دوم برای اتریوم Ethereum است که توسط کمپانی استارک ویر (StarkWare)، توسعه یافته است. دراین مقاله از عصر متاورس به بررسی کامل بلاکچین استارک نت و ارزدیجیتال STRK می‎‎‎‎‎‎پردازیم و با دلیل محبوبیت این پروژه و ویژگی های آن آشنا می‎‎‎‎‎‎شویم.

استارک نت همچنین در آستانه برگزاری یک ایردراپ است، که در لینک پایین آموزش داده شده است. 

استارک‎‎‎‎‎نت StarkNet چیست؟

استارک نت شبکه ای غیرمتمرکز است که به عنوان یک راهکار مقیاس پذیری برای اتریوم توسعه یافت. این شبکه اکنون محبوبیت زیادی بین کاربران و توسعه دهندگان پیدا کرده و اکوسیستم گسترده ای از قراردادهای هوشمند و Dappها (برنامه های غیرمتمرکز)، تشکیل داده است.

استارک نت یک جمع‎‎‎‎‎‎آوری اعتبار (Validity RollUp که با نام zk-RollUp شناخته می‎‎‎‎‎‎شود)، است که با حفظ کامل امنیت و تمرکززدایی اتریوم، توان عملیاتی بسیار بالا و هزینه کارمزد بسیار پایین را رقم می‎‎‎‎‎‎زند. و به Dapp ها این امکان را می‎‎‎‎‎‎دهد که ظرفیت محاسباتی نامحدودی داشته باشند.

همه این ها به این دلیل است که؛

 محاسبات سنگین اتریوم، خارج از شبکه اصلی پردازش شده و سپس در شبکه اصلی تایید و ذخیره می‎‎‎‎‎‎شود. این امر که به واسطه الگوریتم های اثبات STARK ممکن می‎‎‎‎‎‎شود، بار شبکه اصلی را کاهش داده و درنتیجه منجر به کاهش هزینه کارمزدها می‎‎‎‎‎‎شود. 

کیف پول استارک نت :

Argent X کیف پول اختصاصی استارک نت است، که برای استفاده از این اکوسیستم به آن نیاز خواهید داشت. همچنین بااستفاده از این کیف پول دیجیتال، می‎‎‎‎‎‎توانید شانس خودرا برای واجد شرایط شدن ایردراپ استارک نت، افزایش دهید.

زبان برنامه نویسی :

استارک نت، برخلاف دیگر مجموعه های zk (مانند شبکه zk-Sync)، یک zkEVM نیست. به این معنی است که زبان برنامه نویسی متفاوتی با EVM (ماشین مجازی اتریوم) داشته و قراردادهای هوشمند باید به زبان برنامه نویسی خود استارک نت، نوشته شوند. 

زبان برنامه نویسی اتریوم، سالیدیتی(Solidity) است و زبان برنامه نویسی استارک نت، کایرو (Cairo) است. بااین حال می‎‎‎‎‎‎توانید برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمندی که برای اتریوم نوشته شده اند را، بااستفاده از یک "Transpiler" به زبان Cairo تبدیل کنید. اما توجه داشته باشید بااین کار، قراردادهای هوشمند شما کاملا برای استارک نت بهینه سازی نشده اند.  

Cairo، یک زبان فوق العاده قدرتمند است که برای zk-RollUp ها بهینه شده است و به توسعه دهندگان قابلیت های بسیار بیشتری ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد که پیش از این در بلاکچین ممکن نبود.

بنیان گذاران و گروه توسعه دهنده

بنیان گذاران استارک نت

استارک نت، یکی از زیرمجموعه ها و پروژه های اصلی کمپانی StarkWare است. این کمپانی راه حل های مبتنی بر STARK را برای صنعت بلاکچین توسعه می‎‎‎‎‎‎دهد. و هدفش تسهیل ایجاد برنامه های بلاکچینی ایمن، بدون نیاز به اعتماد و با مقیاس پذیری بالاست. 

کمپانی استارک ویر (StarkWare)، درسال 2018 به صورت رسمی پایه ریزی شد. تاکنون سرمایه گذاران و سازمان های زیادی را به سمت خود جذب کرده و 2 محصول پیشرو در صنعت بلاکچین به نام های استارک نت (StarkNet) و استارک ایکس (StarkEx) را ارائه داده است. که اگرچه هردو محصول، با هدفی مشابه و به عنوان یک Validity RollUp توسعه یافته اند. اما استارک ایکس از الگوهای متفاوت با استارک نت استفاده می‎‎‎‎‎‎کند و برخلاف استارک نت، یک zk-RollUp مستقل بامجوز است. 

کمپانی StarkWare، از یک گروه 102 نفره و چندین مشاور علمی، تشکیل شده که از اعضای مهم و بنیان گذاران اولیه آن می‎‎‎‎‎‎توان به؛ الی‎‎‎‎ ‎‎بن‎‎‎‎‎‎سانسون (Eli Ben-Sansson بنیان گذار و مدیر ارشد) و اوری کولودنی (Uri Kolodny بنیان گذار و مدیرعامل) اشاره کرد.

دیگر اعضای این تیم را مهندسان بلاکچین، محققان بلاکچین، توسعه دهندگان و مشاوران علمی تشکیل می‎‎‎‎‎‎دهند. اعضای هیئت مدیره را یک گروه 3 نفره به نام های؛ Harish Deverajan (عضو مستقل هیئت مدیره)، MattHuang (عضو هیئت مدیره) و Joey Krug (به عنوان ناظر هیئت)، تشکیل می‎‎‎‎‎‎دهد.

اکوسیستم استارک نت (Dappها) 

اکوسیستم استارک نت

استارک نت از زمان راه اندازی، اکوسیستم شلوغی را تجربه کرده است. برنامه های غیرمتمرکز زیادی در بستر این شبکه ایجاد و توسعه پیدا می‎‎‎‎‎‎کنند. که شامل خدمات DeFi (امورمالی غیرمتمرکز)، توکن های غیرمثلی (NFTها)، دائوها (DAO)، بازی های بلاکچینی و پروژه های متاورسی می‎‎‎‎‎‎شوند.

برخی از بهترین برنامه های بومی این اکوسیستم در پایین آورده شده :

1- کیف پول دیجیتالی ArgentX

1- پلتفرم دیفای JediSwap

2- صرافی غیرمتمرکز 10KSwap

3-پلتفرم خدمات دیفای mySwap

4- پلتفرم Aspect، فروشگاه NFT برای خرید، فروش و ایجاد NFT.

5- پلتفرم بازی Influence.

ارزدیجیتال استارک نت و شرکت در ایردراپ

ارزدیجیتال STRK، ارزبومی و اصلی استارک نت است که برای حاکمیت و اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده است. توکن های STRK ضرب و منتشر شده است. بااین حال گروه استارک نت درحال تصمیم گیری برای طراحی توکنومیک و نحوه توزیع توکن های STRK است.

بنابراین توکن های STRK برای فروش قرار نگرفته اند و شما می‎‎‎‎‎‎توانید به دریافت توکن از ایردراپ این پروژه (که سرمایه آن تا 8 میلیارد دلار تخمین زده می‎‎‎‎‎‎شود)، امیدوار باشید. برای واجد شرایط بودن این ایردراپ باید سطح تعامل خود با شبکه استارک نت را افزایش دهید. هرچه تعامل بیشتری با استارک نت و پروژه های این اکوسیستم برقرار کنید شانس بیشتری برای دریافت توکن های STRK خواهید داشت.

سخن پایانی

دراین مقاله از عصر متاورس به بررسی شبکه لایه دوم استارک نت و ویژگی های پرداختیم. شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات باما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو، آگاه شوید. 

سلب مسئولیت : توجه داشته باشید قصد این مقاله صرفا اطلاع رسانی و دراختیار گذاشتن منابع فارسی و درست برای شما عزیزان بوده و هیچ گونه سرمایه گذاری را تایید یا رد نمی کند. بنابراین مسئولیت تمام سرمایه گذاری های شما برعهده شخص شما خواهد بود. 

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

اثبات کار و اثبات سهام (PoS یا PoW) - تفاوت ها و ویژگی ها اثبات کار و اثبات سهام (PoS یا PoW) - تفاوت ها و ویژگی ها
5 بازی بلاکچینی برتر 2022 - بازی های متاورسی در حال توسعه 5 بازی بلاکچینی برتر 2022 - بازی های متاورسی در حال توسعه
پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi
هوش مصنوعی در بلاکچین - معرفی بهترین ارزهای دیجیتال AI هوش مصنوعی در بلاکچین - معرفی بهترین ارزهای دیجیتال AI
شبکه Kusama و ارزدیجیتال KSM - آشنایی با کوساما و نحوه کار شبکه Kusama و ارزدیجیتال KSM - آشنایی با کوساما و نحوه کار
پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید