عصر متاورس
بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI

بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI

پیش گفتار 

آربیتروم Arbitrum یک راه حل لایه دوم برای شبکه اتریوم است. اتریوم Ethereum به عنوان محبوب ترین بلاکچین حال حاضر برای توسعه Dapp ها و قراردادهای هوشمند شناخته می‎‎‎‎‎‎شود. بااین حال با افزایش کاربران، شاهد محدودیت ها و مشکلات زیادی در شبکه اتریوم بوده ایم. ازدیاد شبکه و هزینه های بالای تراکنش ها، نتیجه این مشکلات است. 

درحالی که بلاکچین های لایه دوم زیادی با هدف افزایش مقیاس پذیری و برطرف کردن مشکلات رایج در اتریوم به وجود آمده اند، آربیتروم یکی از موفق ترین و محبوب ترین پلتفرم های لایه 2 است. در این مقاله از عصر متاورس به ویژگی های آربیتروم، اکوسیستم آربیتروم، ارزدیجیتال ARB و ایردراپ آربیتروم خواهیم پرداخت.

بلاکچین آربیتروم Arbitrum چیست؟



 آربیتروم یک بلاکچین لایه دوم است که در سال 2019 توسط کمپانی OffChain Labs راه اندازی شد. هدف از راه اندازی آربیتروم، افزایش مقیاس پذیری شبکه و بهبود قابلیت قراردادهای هوشمند بود. این شبکه به گونه ای طراحی شده است که می‎‎‎‎‎‎تواند بسیار سریع تر و مقیاس پذیرتر عمل کند.

 توسعه دهندگان می‎‎‎‎‎‎توانند قراردادهای هوشمند EVM (ماشین مجازی اتریوم) و همچنین تراکنش های لایه 1 را، روی لایه دوم اجرا کنند و این درحالی است که از امنیت بالای اتریوم برخوردارند. این پردازش خارج از شبکه، منجر می‎‎‎‎‎‎شود هزینه کارمزدها تا بیش از 50 درصد کاهش یابد.

پس از انتشار نسخه بتا در 29 می 2021، آربیتروم توجه های زیادی را از سمت کاربران و توسعه دهندگان DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) به خود جلب کرد، چراکه هزینه کارمزدهای اتریوم واقعا اذیت کننده بودند. این پروتکل تاکنون چندین ارتقاء وبروزرسانی را پشت سر گذاشته، آخرین ارتقاء در آگوست 2022 به نام بروزرسانی Arbitrum Nitro منتشر شد که به بهبود توان عملیاتی و قابلیت همکاری بین زنجیره ای در شبکه منجر شد. 

مرتبط  : ارتقاء در بلاکچین یا فورک (Fork) چیست و تفاوت هاردفورک و سافت فورک

آربیتروم اکنون یکی از موفق ترین راه حل های لایه دوم اتریوم است که کاربران و توسعه دهندگان زیادی را مجذوب خود کرده، و برنامه های غیرمتمرکز (Dapp)،صرافی های غیرمتمرکز (DEXها)، پلتفرم های مدیریت نقدینگی و ... را در اکوسیستم خود جای داده. 

ویژگی های کلیدی آربیتروم Arbitrum

آربیتروم پلتفرمی با رابط کاربری آسان است که توسعه دهندگان را قادر می‎‎‎‎‎‎کند تا قراردادهای هوشمند کارآمد و مقیاس پذیر سازگار با اتریوم را توسعه دهند. اما این اولین پلتفرمی نیست که با هدف غلبه بر محدودیت های اتریوم راه اندازی شده، تاکنون ده ها راهکارهای لایه دوم برای افزایش مقیاس پذیری اتریوم به وجود آمده اند. پس چه چیزی آربیتروم را از رقبای خود متمایز می‎‎‎‎‎‎کند؟ 

آربیتروم چندین ویژگی منحصربه فرد دارد : 

1- سازگاری بالا با EVM

Ethereum Virtual Machine یا به اختصار EVM به معنای ماشین مجازی شبکه اتریوم است. آربیتروم به عنوان سازگارترین ساختار با EVM شناخته می‎‎‎‎‎‎شود، که در سطح بایت کد باآن سازگار است و هر زبانی که بتواند در EVM کامپایل شود، خارج از جعبه کار می‎‎‎‎‎‎کند.  

این امر توسعه برنامه هارا آسان می‎‎‎‎‎‎کند، چراکه توسعه دهندگان با استفاده از آربیتروم نیازی به درک زبان های جدید برنامه نویسی بلاکچینی نخواهند داشت. اتریوم برپایه زبان برنامه نویسی Solidity و Vyper توسعه یافته.

نویسنده : بایت‎‎‎‎‎‎کد ByteCode  شکلی از مجموعه دستورالعمل هاست و برخلاف کد منبع که برای انسان قابل فهم است، کدهای عددی فشرده ای هستند که نتیجه تجزیه و تحلیل اشیاء برنامه را تبدیل به کد می‎‎‎‎‎‎کنند. 

2- ارائه ابزارهای توسعه دهنده قوی

گروه توسعه دهنده آربیتروم، ابزارها و مستندات جامعی را برای آربیتروم ایجاد کرده اند. بنابراین توسعه دهندگان از تمام برنامه ها، ابزار ها و کامپایلر های دیگر بی نیاز هستند. دراین صورت شما می‎‎‎‎‎‎توانید بدون دانلود یا استفاده از هرچیز خاصی (مانند پلاگین ها و یا کامپایلرهایی مانند Truffle یا Hardhat)، برنامه های خودرا ایجاد کرده و گسترش دهید. 

3- هزینه های پایین 

آربیتروم نه تنها توان عملیاتی و توان تراکنش های اتریوم را افزایش می‎‎‎‎‎‎دهد، بلکه در همان زمان هزینه تراکنش هارا به حداقل می‎‎‎‎‎‎رساند. به لطف فناوری جمع آوری کارآمد، آربیتروم می‎‎‎‎‎‎تواند هزینه کارمزد تراکنش هارا به درصد ناچیزی از آن چه در اتریوم است، کاهش دهد. این درحالی است که انگیزه و پاداش کافی را برای اعتبارسنج های شبکه فراهم می‎‎‎‎‎‎کند.   

 نویسنده :  منظور از فناوری جمع آوری، نحوه پردازش و ذخیره تراکنش ها است. این یعنی؛ تراکنش ها در خارج از شبکه پردازش شده و سپس در بلاکچین اصلی ذخیره می‎‎‎‎‎‎شوند. 

4- اکوسیستم به خوبی توسعه یافته

اکوسیستم آربیتروم، طیف گسترده از برنامه های غیرمتمرکز و پروژه های زیرساختی اتریوم را در خود جای داده است. برنامه هایی مانند؛ یونی‎‎‎‎‎‎‎سوآپ UniSwap، سوشی‎‎‎‎‎‎سوآپ SushiSwap و ده ها مورد دیگر. همچنین تعدادی از برجسته ترین پلتفرم های منابع مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند؛ پلتفرم وام دهی آوی Aave، کامپاند Compound، بالانسر Balancer و Curve درحال حاضر از آربیتروم برای افزایش توان و کارمزدهای کمتر برای کاربران خود، استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. 

ایردراپ آربیتروم 

زمانی که ایده اولیه آربیتروم در سال 2019 معرفی شد، یکی از بنیان گذاران اصلی این پروژه طی یک توییت اعلام کرد که : ما قصد انتشار یک توکن اختصاصی در آینده را نداریم. آربیتروم برخلاف تمام رقبای خود، تاکنون هیچ ارزدیجیتال اختصاصی معرفی و منتشر نکرده است. بااین حال از سال گذشته گزارشات نشان می‎‎‎‎‎‎داد که آربیتروم درحال فعالیت برای راه اندازی یک ایردراپ و انتشار توکن است. 

درنهایت ایردراپ آربیتروم با نماد ARB اکنون تایید شده است، و کاربران اولیه و سنگین شبکه احتمالا برخی از توکن هارا دریافت خواهند کرد. طبق پورتال رسمی AirDrop، کاربرانی که حداقل 3 مورد از 6 معیار واجد شرایط شدن را پاس کرده باشند، توکن های ARB را دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند. 

احتمالا این بزرگترین ایردراپ موجود خواهد بود!

چگونه واجد شرایط دریافت توکن ARB شویم ؟ 

برای شرکت در ایردراپ آربیتروم و دریافت توکن های ARB باید طبق مراحل زیر اقدام کنید، و توجه داشته باشید هرچه فعالیت بیشتری انجام دهید شانس بیشتری برای دریافت توکن های بیشتر خواهید داشت. 

1- به آربیتروم پل بزنید (پل زدن یا Bridge کردن، به معنای جابه جایی بین زنجیره ای است).

2- تراکنش در شبکه آربیتروم. 

3- تراکنش و تعامل با برنامه های این اکوسیستم

4- فعالیت در Arbitrum Nova

5- بریج کردن دارایی در Arbitrum 1

6- انتقال دارایی 

ارزدیجیتال آربیتروم (ARB) و توکنومیک آن

ARB ارزبومی و اصلی پلتفرم آربیتروم است، یک توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده. توکن ARB علاوه براین که یک توکن کاربردی است، نشان حاکمیتی نیز دارد. و برای حاکمیت در DAO این پروژه استفاده خواهد شد. دارندگان این توکن می‎‎‎‎‎‎توانند درباره امور و تصمیمات غیرمتمرکز شرکت کنند، که پس از تصویب به صورت خودکار در زنجیره اجرا می‎‎‎‎‎‎شوند. روند رای گیری بین 21 تا 37 روز طول می‎‎‎‎‎‎کشد تا بتواند تصویب و اجرا شود. 

عرضه کل این توکن برابر با حداکثر عرضه آن و برابر با 10 میلیارد ARB است که چیزی حدود 1,275,000,000 از آن درگردش است. نحوه تخصیص توکن به شرح زیر است : 

1- 17.53% از عرضه کل به سرمایه گذاران اولیه اختصاص یافت.

2- 1.13% به اکوسیستم دائو، اختصاص یافت.

3- 11.62% به کیف پول های فردی.

4- 42.78% به خزانه دائو اختصاص یافت.

5- 26.94% به گروه، آینده گروه و گروه تبلیغاتی اختصاص یافت. 

توکنومیک : به معنای بررسی پارامترهای اثرگذار بر قیمت یک دارایی دیجیتالی است، که شامل مواردی مانند عرضه، تقاضا، انجمن، نحوه تخصیص توکن و ... می شود.

اطلاعات فنی آربیتروم 

آدرس قرارداد : 0x5bffc45D740C213e19B68B40e9ed89705f495E44

مستقر در : ایالات متحده آمریکا

سایت اصلی : arbitrum.io

کمپانی سازنده : OffChain Labs

سخن پایانی 

آربیتروم یکی از موفق ترین راهکارهای لایه دوم اتریوم است که به تازگی یکی از بزرگترین ایردراپ های قرن را به خود اختصاص داد. این شبکه با لایه دوم هایی مانند پالیگان PolyGon، آپتیمیزم Optimism و ... رقابت می کند. امروزه به عنوان محبوب ترین و شناخته شدن ترین راه حل لایه دوم اتریوم فعالیت می کند که اکوسیستمی مملو از Dapp ها و قراردادهای هوشمند را در خود جای داده.

شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید نظرات، سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس، کریپتو و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

بررسی کامل مرج merge یا ادغام اتریوم بررسی کامل مرج merge یا ادغام اتریوم
UFO Gaming - بررسی توکن های UFO و UAP - راهنمای بازی متاورسی UFO Gaming - بررسی توکن های UFO و UAP - راهنمای بازی متاورسی
IDO ( عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز ) - نحوه کسب سود از IDO IDO ( عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز ) - نحوه کسب سود از IDO
Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل
Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی) Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید