عصر متاورس
شبکه سکرت نتورک Secret Netwok و ارزدیجیتال SCRT - وب 3.0

شبکه سکرت نتورک Secret Netwok و ارزدیجیتال SCRT - وب 3.0

پیش گفتار

بلاکچین سکرت نتورک، اولین بلاکچین لایه 1 با قابلیت حفظ حریم خصوصی است که با تندرمینت SDK ساخته شده و دارای قراردادهای هوشمند حفظ حریم خصوصی به نام قراردادهای سکرت است. این قراردادها در شبکه سکرت نتورک با استفاده از داده‌های رمزگذاری‌شده روی زنجیره با محیط‌های اجرایی مورد اعتماد به حریم خصوصی داده‌ها دست می‌یابند.

سکرت نتورک از ورودی‌های رمزگذاری شده، خروجی‌های رمزگذاری شده برای قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند تا داده‌ها در معرض عموم قرار نگیرند. در این مقاله از عصر متاورس به بررسی این پروژه و ارز دیجیتال SCRT خواهیم پرداخت.

سکرت نتورک چیست؟


سکرت نتورک اولین بلاکچین با حریم خصوصی قابل تنظیم است. شما می‌توانید انتخاب کنید که چه چیزی را به اشتراک بگذارید، با چه کسی به اشتراک بگذارید و چه مدت آن را به اشتراک بگذارید. این از کاربران محافظت می‌کند و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا وب 3.0 بهتری بسازند.

حریم خصوصی شبکه به طور پیش‌فرض برای امنیت و پذیرش وب غیرمتمرکز ضروری است. حریم خصوصی سمت کاربر نه تنها موارد استفاده جدید را فعال می‌کند، بلکه کاربران را دوباره مسئول داده‌های حساس خود می‌کند.

بلاکچین سکرت نتورک که با تندرمینت SDK قوی ساخته شده است، بستری را برای قراردادهای هوشمند مقیاس‌پذیر و بدون مجوز خصوصی فراهم می‌کند که می‌تواند به زنجیره بین‌المللی متصل شود.

فناوری حریم خصوصی

سکرت نتورک از تکنیک‌های جدید مدیریت کلید، طرح‌های رمزگذاری و فناوری محیط اجرای مورد اعتماد (Trusted Execution Environment) استفاده می‌کند تا ورودی، خروجی و حالت رمزگذاری‌شده را به بلاکچین برساند.

شبکه غیرمتمرکز رایانه‌هایی که میزبان بلاکچین سکرت نتورک هستند، بدون دسترسی به داده‌هایی که پردازش می‌کنند، به اجماع می‌رسند (اثبات سهام - تحمل خطای بیزانسی). کاربران می توانند از «کلیدهای مشاهده (viewing keys)» برای مشاهده داده‌های حساس خود استفاده کنند یا اشخاص ثالث را قادر به انجام همین کار کنند.

موارد استفاده قرارداد هوشمند

«قراردادهای سکرت» اجرایی از کتابخانه CosmWasm مبتنی بر Rust  هستند، که محاسبات را با ابرداده‌های خصوصی امکان‌پذیر می‌کند. این موارد استفاده منحصربه‌فردی را به سکرت نتورک می‌آورد که به سادگی در بلاکچین‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

در قراردادهای سکرت تعدادی برنامه کاربردی واقعی از جمله ذخیره‌سازی و ارتباط داده‌های رمزگذاری شده در سمت کاربر، NFT با محتوای خصوصی و مالکیت، پروتکل‌های وام دهی با اطلاعات وثیقه خصوصی و هر برنامه کاربردی دیگری که نیاز به تصادفی بودن آنچین دارد، وجود دارد.

ماهیت بلاکچین secret network همچنین به این معنی است که همه Dapp ها از مقاومت در برابر حملات MEV به دلیل ممپول (mempool) رمزگذاری شده و وضعیت زنجیره بهره می‌برند و از کاربران در برابر انجام تراکنش‌های خود محافظت می‌کند.

ارزدیجیتال SCRT

کوین اصلی شبکه سکرت نتورک، SCRT نام دارد. از این توکن برای پرداخت کارمزد گس، شرکت در امور حاکمیتی و برقراری امنیت شبکه استفاده می‌شود. با رپد کردن ارز دیجیتال SCRT یا هر توکن بریج شده دیگری معادل «توکن سکرت»، کاربران حریم خصوصی فوری به دست می‌آورند.

توکن‌های سکرت را می‌توان برای خرید و فروش NFT، شرکت در دیفای DeFi، پرداخت‌های خصوصی، سپردن اطلاعات یا محتوا و حتی دریافت امتیاز اعتباری در عین حفظ حریم خصوصی مالی استفاده کرد.

حاکمیت

رأی‌گیری در سکرت نتورک توسط توکن SCRT انجام می‌شود، هر کوین ارز دیجیتال SCRT استیک شده، برابر با 1 رأی است. این شبکه از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی (delegated-Proof-of-Stake) در کنار کازماس و تندرمینت SDK استفاده می‌کند. این به این معنی است که تأییدکنندگان با قدرت مجموع SCRT استیک شده همه نمایندگان خود رأی می‌دهند. نماینده با رأی دادن خود، رأی تأییدکننده خود را لغو می‌کند. پیشنهادها دارای یک دوره رأی‌گیری 7 روزه هستند و نماینده می‌تواند رأی خود را تا آخرین بلاک تغییر دهد.

استیکینگ و تورم

ارز دیجیتال SCRT، سقف عرضه کل ندارد؛ زیرا به طور مداوم به مشارکت‌کنندگان شبکه با تورم SCRT پاداش می‌دهد تا امنیت پروتکل را فعال کند. هنگامی که کاربرانی که استیک می‎‎‎‎‎‎‎کنند، پروتکل را نسبت به حملات احتمالی ایمن می‌کنند، نمایندگان پاداش می‌گیرند. سپس اعتبارسنج‌ها از پاداش‌های تورمی نمایندگان خود کمیسیون دریافت می کنند تا بتوانند یک تجارت پایدار را اداره کنند

کارمزد گس

هنگام پردازش تراکنش‌ها در سکرت نتورک، کاربران باید برای فضایی که در بلاک اشغال می‌کنند، کارمزد پرداخت کنند. کارمزد تراکنش‌ها به استیکرها در شبکه پرداخت می‌شود و مبلغ اضافه‌ای بر ییلد آن‌ها است.

توکنومیک سکرت نتورک



 

در بحث توکنومیک سکرت نتورک، با اعداد و ارقام سر و کار داریم. براساس تصمیم تیم پروژه، کوین‌های SCRT به صورت زیر به بخش‌های مختلف تخصیص یافته است:

1- 44.12 درصد به جامعه پروژه

2- 21.18 درصد به تیم پروژه

3- 17.65 درصد به انیگما و خزانه وابسته

4- 11.76 درصد به استخر اکوسیستم

5- 0.59 درصد به بنیاد 

6- 4.71 درصد به تورم

اکوسیستم بلاکچین سکرت نتورک

بلاکچین secret network و برنامه‌های کاربردی آن توسط جامعه‌ای متشکل از بیش از 100 توسعه‌دهنده اختصاصی و رهبر تجاری از سراسر جهان ساخته شده است. شبکه و سازندگان آن توسط استخر جامعه، آزمایشگاه‌های SCRT، بنیاد سکرت، 80 اعتبارسنج و تعداد زیادی از زیرساخت‌ها و شرکای سرمایه‌گذاری پشتیبانی می‌شوند.

جامعه بلاکچین سکرت نتورک، با نام «مأموران سکرت (Secret Agents)» شناخته می‌شوند. آن‌ها هسته اصلی شبکه هستند که به آزمایش شبکه و اپلیکیشن‌های جدید کمک می‌کنند. همچنین اهمیت وب 3.0 را در رویدادهای حضوری و آنلاین گسترش می‌دهند.

تاریخچه و نقشه راه سکرت نتورک

تیم توسعه اصلی، کار خود ا در سال 2017 آغاز کرد، اما شبکه اصلی (Mainnet) در سال 2020 معرفی شد. جدیدترین آپدیت‌های این بلاکچین با نام‌های سوپرنوا (Supernova) و شاک‌ویو (Shockwave)، قابلیت 200 برابری برای اعتبارسنجی، راه‌اندازی مجوزها برای احراز هویت کاربر، بهینه‌سازی‌های مختلف برای کوئری‌های بلاکچین، زیرساخت‌های اضافی نودهای API و یکپارچه‌سازی قرارداد هوشمند کراس‎‎‎‎‎‎چین را به ارمغان آورده است.

براساس نقشه راه این پروژه، در سه ماهه پایانی سال 2022 که زمان زیادی نیز از آن نگذشته است، قرار بر جایگزینی موتور قراردادهای هوشمند با نسخه‌ای کارآمدتر بود، تا توان عملیاتی معاملات افزایش یابد.

حریم خصوصی معاملاتی در برابر محاسباتی

بلاکچین سکرت نتورک با پروتکل‌هایی مانند مونرو Moneru و زدکش تفاوت زیادی دارد؛ زیرا هدف آن ارائه حریم خصوصی کامل تراکنش نیست، بلکه بر حریم خصوصی قابل برنامه‌ریزی تمرکز دارد که یک مورد استفاده کاملاً متفاوت است.

برخلاف سایر پروتکل‌هایی که هدفشان ارائه حریم خصوصی قابل برنامه‌ریزی است، شبکه سکرت از «طرح‌های امضای ناشناس گروه‌گرا (group-oriented anonymous signature schemes)» استفاده نمی‌کند، بلکه حریم خصوصی را از طریق رمزگذاری و سخت‌افزار مشخص تضمین می‌کند. شبکه مخفی از  الگوریتم اثبات دانش صفر (zero knowledge)، محاسبات چند طرفه یا رمزگذاری هموجهی به دلیل نگرانی‌هایی از جمله مقیاس‌پذیری ضعیف، عملی نبودن برخی امور فنی و تمرکز اطلاعات استفاده نمی‌کند.

سخن پایانی

تا به حال نیاز بیشتری به راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی در داخل و خارج از فضای بلاکچین وجود نداشته است. بلاکچین‌هایی که کاملاً عمومی هستند، در ظرفیت خود برای ایجاد موارد استفاده مؤثر که در آن حریم خصوصی جزء اساسی برنامه است، محدود هستند.

هدف از بلاکچین سکرت نتورک این است که یک پروتکل منبع باز باشد که طیف گسترده‌ای از ابزارها و برنامه‌های کاربردی حفظ حریم خصوصی را از طریق حریم خصوصی قابل برنامه‌ریزی، بهبود پذیرش و قابلیت استفاده از فناوری‌های غیرمتمرکز امکان پذیر می‌کند.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟
مرورگر Brave و توکن BAT - نحوه کسب درآمد (راهنمای جامع) مرورگر Brave و توکن BAT - نحوه کسب درآمد (راهنمای جامع)
ان اف تی بی - بررسی کامل پروژه NFTb و ارز دیجیتال NFTB ان اف تی بی - بررسی کامل پروژه NFTb و ارز دیجیتال NFTB
بلاکچین اینترنت کامپیوتر Internet Computer و ارزدیجیتال ICP بلاکچین اینترنت کامپیوتر Internet Computer و ارزدیجیتال ICP

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید