عصر متاورس
بلاکچین اینترنت کامپیوتر Internet Computer و ارزدیجیتال ICP

بلاکچین اینترنت کامپیوتر Internet Computer و ارزدیجیتال ICP

پیش گفتار 

بلاکچین اینترنت کامپیوتر Internet Computer، از شبکه‌های جدید صنعت کریپتو است که هدف آن ایجاد تغییر در سیستم‌های کامپیوتری و ارتباطات شبکه‌ای بین آن‌ها است. اینترنت زمانی تمام نقاط جهان را به یکدیگر متصل کرد و اتفاقاتی را رقم زد که تکنولوژی توانست در تمام جنبه‌های زندگی امروز وارد شود. حالا اما با وجود تکنولوژی کریپتو، دیگر پذیرش سیستم‌های متمرکزی که تمام حرکات کاربران را زیر نظر داشته باشد، برای بسیاری قابل قبول نیست. به همین دلیل ایده شبکه اینترنت کامپیوتر به میان آمد. این تکنولوژی اگر بتواند به وعده‌های خود مانند افزایش مقیاس‌ پذیری عمل کند، صنعت بلاکچین را دچار تحول خواهد کرد.

در این مقاله از عصر متاورس، تصمیم داریم درمورد بلاکچین اینترنت کامپیوتر و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا ببینیم که چگونه سیستم‌های آی تی سنتی با سیستم‌های نوین مبتنی بر بلاکچین جایگزین خواهند شد.

اینترنت کامپیوتر Internet Computer چیست؟

اینترنت کامپیوتر یا به اختصار ICP، یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است که برای ارائه یک محیط «بدون محدودیت» برای قراردادهای هوشمند و سایر برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) برای اجرا با سرعت وب طراحی شده است. اینترنت کامپیوتر که توسط بنیاد کریپتوی دفینیتی (DFINITY) در سوئیس راه‌اندازی شد، زیرساخت‌های کلیدی را ارتقا می‌دهد که ممکن است به طور بالقوه مشکلات مقیاس‌پذیری سایر شبکه‌های بلاکچین مانند اتریوم Ethereum را حل کند.

با استفاده از اینترنت کامپیوتر، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های زیادی بسازند، از جمله پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی توکن شده بازار انبوه که به طور یکپارچه روی زنجیره اجرا می‌شوند، اکوسیستم‌های DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) و حتی گسترش Dapp های مبتنی بر اتریوم که همه این‌ها با سرعت وب انجام می‌شود. باید توجه داشت که هزینه اجرای آن‌ها هم از نظر مقدار منابع کامپیوتری که درگیر می‌کنند کاهش می‌یابد.

محدودیت‌های مربوط به محیط را برای توسعه‌دهندگان از جمله الزامات پیکربندی شبکه فیزیکی یا مجازی در کنار فایروال‌ها، توپولوژی شبکه و مدیریت پورت حذف می‌کند. توسعه‌دهندگان حتی نیازی به نگرانی در مورد پیکربندی و نگهداری پایگاه داده ندارند.

اهداف و خدمات شبکه اینترنت کامپیوتر ICP

هدف بلاکچین کامپیوتر اینترنت، افزودن قابلیت جهانی کامپیوتر به اینترنت عمومی است. در این بلاکچین، توسعه‌دهندگان می‌توانند سیستم‌ها و خدمات آنلاین غیرمتمرکز را به طور کامل و بدون استفاده از فناوری اطلاعات سنتی متمرکز روی بلاکچین بسازند.

استفاده از قراردادهای هوشمند

از آنجایی که اینترنت کامپیوتر یک بلاکچین است، توسعه‌دهندگان سیستم‌ها و خدمات آنلاین را با استفاده از نرم‌افزار «قرارداد هوشمند» می‌سازند. استفاده از قراردادهای هوشمند در این اپلیکیشن می‌تواند مزیت‌های زیادی فراهم کند. به عنوان مثال، از آنجایی که قراردادهای هوشمند، درست مانند دفتر کل بیت‌کوین BTC، غیرقابل دستکاری هستند، سیستم‌ها و سرویس‌ها برای دور نگه داشتن هکرها نیازی به محافظت از فایروال‌ها ندارند. به این ترتیب بلاکچین اینترنت کامپیوتر راهی برای حل تعداد فزاینده هک‌هایی که کسب‌وکار و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند است.

"به زبان ساده؛ قرارداد هوشمند یک پروتکل کدنویسی شده است که تنها به اجرای دستوراتی که برایش تعریف شده می پردازد. این پروتکل اگر به طرز صحیحی کدنویسی شده باشد، می تواند بسیار مطئمن تر و قابل اعتماد تر از روش های سنتی عمل کند. چراکه پس از ایجاد یک قرارداد هوشمند نمی توان جلوی اجرای آن را گرفت." 

بهره مندی از وب 3.0 (Web 3.0)

مزیت دیگر این است که سرویس‌های وب 3.0 ساخته شده روی اینترنت کامپیوتر، می‌توانند توکن‌ها را پردازش کنند و ریل‌های اقتصادی جدیدی ایجاد کنند. برای مثال، وب 3.0 می‌تواند رسانه‌های اجتماعی و دیفای (DeFi) را برای تولید سوشال فای (SocialFi) ترکیب کند، مانند یک شبکه اجتماعی که به طور کامل توکنیزه شده است.

بلاکچین اینترنت کامپیوتر قابلیت قرارداد هوشمند کنیستر (Canister) را فراهم می‌کند. کنیستر می‌تواند کارهای جدید زیادی انجام دهد، از جمله:

1- ارائه تجربیات تعاملی وب به طور مستقیم به کاربران از طریق پردازش درخواست‌های HTTP

2- ایجاد تراکنش‌هایی که مستقیماً روی سایر بلاکچین‌ها با استفاده از «Chain Key TX» اجرا می‌شوند

3- مقیاس‌پذیری بدون محدودیت و اجرای کارآمدتر در مقایسه با شیوه‌های سنتی آی‌تی

4- کاهش قابل ملاحظه کربن دی اکسیدی که اغلب بلاکچین‌ها تولید می‌کنند

ساخت انواع سیستم های غیرمتمرکز

توسعه دهندگان وب 3.0 می‌توانند سرویس‌های دیفای، متاورس، سوشال فای و گیم‎‎‎‎‎‎فای (GameFi) بسازند. آن‌ها می‌توانند توکن‌ها را در سایر بلاک‌چین‌ها، بدون بریج ( پل رابط )، با استفاده از Chain Key TX پردازش کنند. همچنین می‌توانند با استفاده از بلاکچین اینترنت کامپیوتر برای ایجاد تجربه تعاملی وب، سیستم‌های دیفای اتریوم را به طور کامل غیرمتمرکز کنند. به این ترتیب نیازی به استفاده از سیستم‌های متمرکز آی‌تی سنتی مانند سرویس‌های رایانش ابری نیست.

کارمزد گس معکوس

در بلاکچین اینترنت کامپیوتر، قراردادهای هوشمند کنیستر به طور منحصربه‌فردی کارمزد محاسبات خود را با استفاده از مدل «گس معکوس» پرداخت می‌کنند. این بدان معناست که کاربران وب 3.0 می‌توانند جلسات خدماتی ایجاد کنند که می‌توانند تعداد زیادی از تراکنش‌های بلاکچین را ارسال کنند، مانند ارسال پیام‌های چت در یک مکالمه، بدون نیاز به تعامل اضافی از جانب کاربر.

گذرواژه های امن

اینترنت کامپیوتر از سیستم احراز هویت بلاکچینی جدیدی به نام هویت اینترنتی (Internet Identity) پشتیبانی می‌کند. این به کاربران امکان می‌دهد از دستگاه‌های خود به‌عنوان گذرواژه کریپتوگرافی شده استفاده کنند. برای مثال ورود به سرویس‌های آنلاین با استفاده از حسگر اثر انگشت در لپ‌تاپ یا Face ID در تلفن هوشمند و همچنین دستگاه‌های سنتی مانند کیف پول  لجر (یک کیف پول سخت افزاری).

دائو (DAO) سازمان غیرمتمرکز و خودگران

از آنجایی که سرویس‌های وب 3.0 را می‌توان 100 درصد روی بلاکچین ساخت، می‌توان آن‌ها را تحت کنترل کامل دائوهای (DAO) جامعه، قرار دارد که تمام تنظیمات و به‌روزرسانی‌ها را انجام می‌دهند. کاربران می‌توانند مالک خدمات آنلاین و بخشی از تیمی باشند که آن‌ها را اجرا می‌کند.

شبکه اینترنت کامپیوتر توسط یک دائوی پیشرفته کنترل می‌شود که در پروتکل‌های آن ادغام شده است و به آن سیستم عصبی شبکه یا NNS می‌گویند. این نرم‌افزار replica (یا «مشتری») را که روی دستگاه‌های نود اختصاصی که میزبان بلاکچین هستند و تقریباً به صورت هفتگی اجرا می‌شود، به‌روزرسانی می‌کند و باعث تکامل سریع شبکه می‌شود.

بنیان گذاران اینترنت کامپیوتر

بلاکچین کامپیوتر اینترنتی توسط بنیاد دفینیتی، مستقر در زوریخ سوئیس، که مراکز تحقیق و توسعه را در سوئیس و کالیفرنیا و تیم‌های راه دور در سراسر جهان اداره می‌کند، توسعه یافته است. تا اواسط سال 2022، دفینیتی تقریباً 300 نفر را عمدتاً در بخش تحقیق و توسعه استخدام کرده بود. این تیم شامل بسیاری از رمزنگاران مشهور، محققان علوم کامپیوتر و مهندسان است.

بنیاد دفینیتی در اکتبر 2016 در سوئیس تأسیس شد تا توسعه بلاکچین اینترنت کامپیوتر را سازماندهی کند. نام دفینیتی کوتاه‌شده‌ای از عبارت decentralized infinity به معنی «بی‌نهایت غیرمتمرکز» است و به اوایل سال 2015 برمی‌گردد. این نام برای اولین بار توسط دومینیک ویلیامز، بنیانگذار پروژه، برای اشاره به کار نظری رمزنگاری‌اش استفاده شد، که امیدوار بود یک رایانه جهانی را ممکن کند.

در فوریه 2017، بنیاد دفینیتی یک عرضه اولیه عمومی (ICO) برای جمع‌آوری بودجه به منظور افزایش حجم اجرا کرد. سپس در نوبت دیگری جمع آوری سرمایه خصوصی در سال 2018 انجام شد که بودجه را تکمیل کرد.

اینترنت کامپیوتر چگونه کار می کند؟

اینترنتی که اکنون تقریباً همه چیز را به هم متصل می‌کند، روی شبکه‌ای از دستگاه‌های خاص به نام روتر اجرا می‌شود. برخی مانند روترهای وای فای در خانه‌ها نصب می‌شوند، در حالی که برخی دیگر کشورها را به هم متصل می‌کنند که بسیار تخصصی و گران هستند. بلاکچین اینترنت کامپیوتر روی شبکه‌ای از دستگاه‌های محاسباتی خاص به نام «ماشین‌های گره» اجرا می‌شود که با استانداردهای مختلفی ساخته شده‌اند.

امروزه، بیشتر بلاکچین‌های اثبات سهام (PoS) توسط نودهای «اعتبارسنج» میزبانی می‌شوند که نمونه‌های نرم‌افزاری هستند که اغلب در سرویس‌های رایانش ابری ایجاد می‌شوند. اینترنت کامپیوتر را نمی‌توان به این شکل میزبانی کرد؛ زیرا روی یک شبکه مستقل از ماشین‌های نود اختصاصی اجرا می‌شود که در مراکز داده مستقل توسط «ارائه دهندگان گره» مستقل نصب شده‌اند.

این ماشین‌های نود با استفاده از پروتکل اینترنت کامپیوتر یا ICP به یکدیگر متصل می‌شوند که نام توکن بومی شبکه نیز از آن گرفته شده است. بهترین نام برای توصیف مدل شبکه بلاکچین مورد استفاده توسط کامپیوتر بلاکچین، Proof-of-Useful-Work  به معنی «اثبات کار مفید» است. این شبکه یک سیستم حاکمیتی به نام NNS دارد که می‌تواند ماشین‌های نودی را که نمی‌توانند بلاک‌های کافی تولید کنند و با شبکه سازگاری ندارند، حذف کند؛ به همین دلیل است که بلاک‌ها باید با مشخصات استاندارد ساخته شوند.

در بطن خود، بلاکچین اینترنت کامپیوتر از «بلاکچین‌های زیر شبکه» تشکیل شده است. هر زیرشبکه جدید ظرفیت بیشتری به شبکه اضافه می‌کند؛ به این معنی که می‌تواند قراردادها، محاسبات و داده‌های هوشمند بیشتری را میزبانی کند. با این حال، این زیرشبکه‌ها برای قراردادهای هوشمند میزبان و کاربران نامرئی هستند. این به این دلیل است که آن‌ها با استفاده از chain key crypto به معنی «کلید زنجیره‌ای کریپتو» در یک بلاکچین منطقی ترکیب می‌شوند.

ارزدیجیتال ICP و توکنومیک آن


ارزدیجیتال ICP توکن بومی بلاکچین اینترنت کامپیوتر است. دفینیتی اینترنت کامپیوتر توسط سیستم عصبی شبکه (Network Nervous System) یا NNS آن اداره می‌شود، که جنبه‌های مختلف شبکه از جمله ساختار و اقتصاد آن را کنترل می‌کند و تعیین می‌کند که کدام مراکز داده می‌توانند نودها را میزبانی کنند. NNS یک بلاکچین اصلی مستقل است؛ به این معنی که بدون نظارت یک گروه مرکزی اجرا می‌شود. همچنین  دارای یک کلید عمومی است که تمام تراکنش‌های ارز دیجیتال ICP را تأیید می‌کند. به علاوه بر اساس تقاضا، زیرشبکه های جدیدی ایجاد می‌کند.

آمار توکنومیک ICP نشان می‌دهد که سقفی برای عرضه کل این توکن در نظر گرفته نشده است. برای بررسی رتبه ارز دیجیتال ICP و سایر اطلاعات توکنومیک اینترنت کامپیوتر مانند قیمت لحظه‌ای و حجم بازار بهتر است از وب سایت‌های آماری آنی (مانند وبسایت مرجع CoinMarketCap.Com) کمک بگیرید.

کاربردهای ارزدیجیتال ICP

ارز دیجیتال ICP دو کاربرد دارد:

1- اول، می‌توان آن‌ها را در داخل NNS قفل کرد تا «نورون‌هایی» ایجاد کند که سپس می‌توانند در مورد پیشنهادهای حاکمیت رأی دهند و پاداش‌های رأی به دست آورند.

2- دوم، آن‌ها را می‌توان به چرخه‌ای برای کمک به توان محاسباتی کنیستر تبدیل کرد.

هنگامی که برای اولین بار توکن های خود را در NNS قفل می‌کنید تا یک نورون ایجاد کنید، قدرت رأی دادن و پاداش شما متناسب با تعداد توکن‌های قفل شده خواهد بود. حداکثر پاداش برای رأی دادن هر ماه در دسترس است و NNS مشارکت نورون شما را برای تعیین سهم شما از پاداش ردیابی می‌کند. همچنین می‌توانید نورون خود را تنظیم کنید تا با پیروی از نورون‌های دیگری که به آن‌ها اعتماد دارید، به‌طور خودکار از طرف شما رأی دهد.

برای برداشت توکن از نورون خود، باید نورون را «حل (dissolve)» کنید. «تأخیر حل کردن (dissolve delay)» حداقل زمان باقیمانده را تعیین می‌کند تا بتوانید نورون خود را منحل کنید و توکن‌های خود را آزاد کنید. همچنین می‌توانید تاخیر انحلال خود را برای دستیابی به قدرت رأی و پاداش بیشتر طولانی‌تر تنظیم کنید. برای شرکت در رأی‌گیری، نورون‌ها باید تاخیر انحلال بین شش ماه تا هشت سال داشته باشند. همانطور که نورون شما بزرگتر می‌شود، قدرت رأی دادن و پاداش شما نیز افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

در طی سال‌های گذشته بسیاری زندگی خود را وقف تکامل فناوری بلاکچین کرده‌اند و حالا بلاکچین اینترنت کامپیوتر توانسته است پلی بین اطلاعات آکادمیک و واقعیت باشد. این شبکه با استفاده از کلید زنجیره‌ای کریپتو، شبکه NNS و ارز دیجیتال ICP خلاقیت قابل توجهی را به نمایش گذاشته است.

اگر همانطور که ادعا شده است، تیم دفینیتی و اینترنت کامپیوتر بتوانند بلاکچینی پایدار ایجاد کنند که محدودیت فعلی بلاکچین‌ها را رفع کند، فرصتی برای تغییر جهان به دست خواهد آمد.

شبکه اینترنت بلاکچین را باید مانند نرم‌افزار منبع بازی در نظر بگیریم که به کمک حاکمیت داخلی می‌تواند خود را به روز کند. همچنین می‌تواند تضمین‌هایی را در قالب قراردادهای هوشمند به کاربران خود ارائه کند. به عبارت ساده، بلاکچین اینترنت کامپیوتر، توانسته است فرصتی برای نوآوری، رشد و روش‌های جدید برای انجام کارها بسازد.

شما می توانید سؤالات یا تجربیات خود را با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید، و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

سؤالات متداول

اینترنت کامپیوتر چیست؟

اینترنت کامپیوتر بلاکچینی است برای ایجاد شیوه جدید ارتباطات و آی‌تی که به صورت غیرمتمرکز کار می‌کند. نحوه کار نودهای شبکه و اهداف آن در متن توضیح داده شده است.

ارز دیجیتال ICP چه کاربردهایی دارد؟

ICP توکن بومی شبکه اینترنت کامپیوتر است که دو هدف اصلی حاکمیت و کمک به توان محاسباتی شبکه دنبال می‌کند. نحوه کار و توکنومیک ICP در مقاله بررسی شده است.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

FOMO و FUD - تفاوت فاد و فومو جلوگیری از ضررهای احتمالی FOMO و FUD - تفاوت فاد و فومو جلوگیری از ضررهای احتمالی
استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج
مفهوم تمرکززدایی در بلاکچین - نحوه کار سیستم غیرمتمرکز مفهوم تمرکززدایی در بلاکچین - نحوه کار سیستم غیرمتمرکز
اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع اکوسیستم کاردانو - پروژه های متاورسی کاردانو Cardano - جامع
ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG
زنجیره تورچین ThorChain و ارزدیجیتال RUNE - راهنمای جامع زنجیره تورچین ThorChain و ارزدیجیتال RUNE - راهنمای جامع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید