عصر متاورس
پنکیک سوآپ - امکانات و فاندامنتال PancakeSwap و ارز CAKE

پنکیک سوآپ - امکانات و فاندامنتال PancakeSwap و ارز CAKE

مقدمه 

پنکیک سوآپ PancakeSwap، یک صرافی غیرمتمرکز(DEX) در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است که از مدل بازارساز خودکار (AMM)، برای انجام معاملات استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. پنکیک سوآپ کاربران را قادر می‎‎‎‎‎‎سازد تا بدون نیاز به احراز هویت (KYC) های پیچیده، با کمترین میزان کارمزد ها و در سریع ترین زمان، ارزهای دیجیتال خودرا معامله کنند. این صرافی علاوه بر ارائه خدمات اضافی برای معاملات، روش هایی برای کسب درآمد غیرفعال را نیز به کاربران اهدا می‎‎‎‎‎‎کند. 

درادامه به بررسی دقیق تر پنکیک سوآپ می‎‎‎‎‎‎پردازیم، تا با دلیل محبوبیت و شهرت جهانی این صرافی، بهتر آشنا شویم. 

پنکیک سوآپ PancakeSwap چیست؟

پنکیک سوآپ یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز با شهرت جهانی است که در سپتامبر 2020 توسط گروهی از افراد ناشناس، در زنجیره هوشمند بایننس BSC راه اندازی شد. پنکیک سوآپ یک DEX بدون مجوز است که به هرکسی اجازه می‎‎‎‎‎‎دهد تا توکن های خودرا در صرافی فهرست کند. 

پنکیک سوآپ درواقع یک انشعاب از صرافی غیرمتمرکز UniSwap است. بااین حال تعداد کاربرانی که از پنکیک سوآپ استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند، به مراتب بیشتر از کاربران UniSwap است. علت این محبوبیت را می‎‎‎‎‎‎توان ارائه طیف وسیعی از خدمات پنکیک سوآپ دانست. این صرافی به قدری محبوب است که به عنوان یکی از قدرتمندترین برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) حال حاضر شناخته می‎‎‎‎‎‎شود.

پنکیک سوآپ علاوه بر معامله ارزهای دیجیتال، امکانات و ویژگی هایی اضافی مانند؛ امکان تامین نقدینگی و ییلد فارمینگ (YieldFarming)، ارائه بازارهای NFT، سهام گذاری (Staking)، تجارت دائمی و ... را به کاربران ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. 

کاربران این صرافی می‎‎‎‎‎‎توانند به طیف وسیعی از محصولات مالی، دریک پلتفرم واحد دسترسی داشته باشند. این امر سبب می‎‎‎‎‎‎شود کاربران پنکیک سوآپ، تجربه کاملی از DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) را به دست آورند. و به گونه از دیگر پلتفرم ها بی نیاز شوند. 

گزارشات به دست آمده از پلتفرم ردیابی DeFi Llama، نشان می‎‎‎‎‎‎دهد که پنکیک سوآپ از نظر TVL (حجم سرمایه قفل شده)، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز در زنجیره هوشمند بایننس BSC است. و تخمین زده می‎‎‎‎‎‎شود که چیزی حدود 3.05 میلیارد دلار سرمایه قفل شده (TVL) دراین صرافی وجود دارد.  

مرتبط : مفهوم تمرکززدایی در بلاکچین (غیرمتمرکز به چه معناست؟)

ارزدیجیتال CAKE و بررسی توکنومیک آن

توکن CAKE، ارزبومی و اصلی پنکیک سوآپ است که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده است. CAKE یک توکن کاربردی با استاندارد BEP-20 در زنجیره بایننس است. یک توکن ضدتورم که برای جلوگیری از کاهش قیمت، توکن های خودرا می‎‎‎‎‎‎سوزاند. توکن های CAKE علاوه بر موارد استفاده مختلف، یک توکن حاکمیتی نیز به حساب می‎‎‎‎‎‎آید. به این معنا که می‎‎‎‎‎‎توانید با دراختیار داشتن توکن های CAKE، در مدیریت و تصمیم گیری های مهم پنکیک سوآپ مشارکت کنید(برای اطلاعات بیشتر راجع به نحوه کار توکن های حاکمیتی، مقاله دائو DAO را مطالعه کنید).

حداکثر عرضه این توکن، برابر با 750 میلیون CAKE، و عرضه کل آن برابر با 345,583,022 است. که چیزی حدود 147.5 میلیون از آن، درگردش است.

 

توکن های CAKE طی فرآیند های مختلفی سوزانده می‎‎‎‎‎‎شود تا از کاهش قیمت آن، جلوگیری شود. به عنوان مثال در ماه ژوئن بالغ بر 17 میلیون توکن CAKE به ارزش 114 میلیون دلار، سوزانده شد. 

کاربران پنکیک سوآپ، می‎‎‎‎‎‎توانند از روش های مختلفی توکن های CAKE را به دست آورند. شما می‎‎‎‎‎‎توانید در ازای ییلد فارمینگ (Yield Farming)، یا سهام گذاری (Staking) توکن های CAKE را به عنوان پاداش به دست آورید. توکن های CAKE را علاوه بر فروش در صرافی ها و کسب سود، می‎‎‎‎‎‎توانید در مواردی مانند مشارکت در حاکمیت نیز استفاده کنید. توکن های CAKE همچنین به شما امکان می‎‎‎‎‎‎دهد تخفیف های قابل توجهی در کارمزد ها کسب کنید. شما می‎‎‎‎‎‎توانید توکن های CAKE را برای خرید بلیط های بخت آزمایی نیز استفاده کنید. 

مرتبط : توکنومیک چیست؟ بررسی پارامترهای اثرگذار بر قیمت یک دارایی دیجیتال. 

بررسی مزیا و معایب پنکیک سوآپ PnacakeSwap، از نگاه کاربران

الف- ویژگی های مثبت 

1- هزینه کارمزد ها بسیار پایین تر از سایر صرافی ها است.

2- کاربران این صرافی می‎‎‎‎‎‎توانند انواع NFT (توکن های غیرمثلی)، را به دست آورند.

3- صرافی پنکیک سوآپ، ویژگی بخت آزمایی را با پاداش های 50 درصدی فراهم می‎‎‎‎‎‎کند. 

4- کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند از طریق مشارکت در تامین نقدینیگی، پاداش های زیادی دریافت کنند.

5- پنکیک سوآپ، امکان مبادله طیف وسیعی از دارایی هایی با استاندارد BEP-20، را فراهم می‎‎‎‎‎‎کند.

6- توانایی توسعه پروژه های خود در جامعه BSC (زنجیره هوشمند بایینس).

7- استفاده از خدمات این صرافی نیازی به احراز هویت های KYC یا AML نخواهد داشت.  

ب- ویژگی های منفی 

1- رابط کاربری ساده ای ندارد، و ممکن است برای کاربران مبتدی چالش برانگیز باشد. 

2- بدون کیف پول بومی و فرآیند های پیچیده BSC.

3- سهام گذاری (Staking)، در این صرافی دارای فرآیند های پیچیده ای است. 

بررسی ویژگی ها و امکانات پنکیک سوآپ PancakeSwap

صرافی پنکیک سوآپ با ارائه طیف وسیعی از خدمات مالی در یک پلتفرم واحد، مدت زیادی است که به عنوان بزرگترین DEX در اکوسیستم بایننس (BSC) شناخته می‎‎‎‎‎‎شود. برخی از امکانات این صرافی را در ادامه بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم. 

1- ارائه معاملات نقطه ای یا اسپات (Spot)

معاملات Spot در این صرافی، براساس یک مدل بازار ساز خودکار (AMM) اختصاصی انجام می‎‎‎‎‎‎شود. از آن جایی که این صرافی در زنجیره بایننس راه اندازی شده، کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند معاملات خودرا با سرعت بیشتر و هزینه های کمتری نسبت به شبکه اتریوم انجام دهند. 

2- ارائه معاملات آتی یا فیوچر (Future)

پنکیک سوآپ با همکاری Apollox Finance راهی فراهم کرده تا کاربران بتوانند قراردادهای آتی را با استفاده از رابط های موجود، معامله کنند. زیرساخت های معاملاتی موجود، ویژگی های معاملاتی موردنیازی را، مانند انواع مختلف سفارشات (که شامل سفارشات محدود، سفارشات توقف و سفارشات آتی می‎‎‎‎‎‎شود) را امکان پذیر می‎‎‎‎‎‎کند. این درحالی است که حریم خصوصی و امنیت کاربران حفظ می‎‎‎‎‎‎شود. یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مانند پنکیک سوآپ برای ایجاد قراردادهای هوشمند، نیازی به KYC (مخفف عبارت "مشتری خودرا بشناس"،که یک روش برای احراز هویت است)، نیازی ندارد. 

به این معنی که شما می‎‎‎‎‎‎توانید بدون نیاز به اشخاص ثالث از قراردادهای هوشمند در این زنجیره استفاده کنید و معاملات خودرا با امنیت و سرعت بیشتر به انجام برسانید و دراین بین نیازی به طی کردن مراحل سخت احراز هویت نخواهید داشت (این یک ویژگی است که کاربران ایرانی را بیش از سایرین خوشحال می‎‎‎‎‎‎کند، چراکه می‎‎‎‎‎‎توانیم از خطراتی که کاربران ایرانی را تهدید می‎‎‎‎‎‎کنند (تحریم ها علیه ایرانیان) در امان باشیم ). 

3- امکان کسب سود از طریق ییلد فارمینگ (Yield Farming)

کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند با ارائه نقدینگی در استخرهای نقدینگی این صرافی، به کسب درآمد غیرفعال بپردازند. پنکیک سوآپ چندین استخر نقدینگی را به کاربران ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد که بازده های متفاوتی خواهند داشت. نرخ بهره ای که از ییلد فارمینگ در این صرافی به دست می‎‎‎‎‎‎آورید به مراتب بیشتر از سایر صرافی هاست. شما می‎‎‎‎‎‎توانید در ازای این همکاری توکن های CAKE را به عنوان پاداش به دست آورید (برای اطلاعات بیشتر راجع به نحوه عملکرد این فرآیند، می‎‎‎‎‎‎توانید به مقاله " آموزش ییلد فارمینگ Yield Farming" مراجعه کنید).

4- استخر های Syrup یا سهام گذاری (Staking)

کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند توکن های CAKE را استیک کنند و درآمد غیرفعالی برای خود رقم بزنند. این صرافی دونوع Staking را به کاربران ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. Locked Staking یا سهام گذاری قفل شده سود بیشتری خواهد داشت اما برای این کار نیاز دارید تا برای مدتی مشخص، سرمایه خودرا در استخر های این صرافی قفل کنید. در عوض در Flexible Staking یا سهام گذاری منعطف، می‎‎‎‎‎‎توانید هرزمان که خواستید به سرمایه خود دسترسی داشته باشید اما سود کمتری نسبت به نوع اول خواهید داشت. مقدار سود سالیانه (APY) برای ارزهای گوناگون، متفاوت است. همچنین مدت زمانی که سرمایه خودرا در Locked Staking، قفل می‎‎‎‎‎‎کنید بستگی به نوع توافق شما خواهد داشت. شما می‎‎‎‎‎‎توانید بین بسته های 7 روزه، 15 روزه، 28 روزه یا سالیانه انتخاب کنید. اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر راجع به نحوه استیکینگ هستید، می‎‎‎‎‎‎توانید مقاله " آموزش سهام گذاری Staking "را مطالعه کنید.

5- پیشنهاد اولیه مزرعه (IFO)

Initial Farm Offering یا به اختصار IFO، یک روش فروش سکه برگرفته از عرضه اولیه سکه (ICO) است که توسط پنکیک سوآپ ابداع و عرضه شده است. کاربران این صرافی می‎‎‎‎‎‎توانند در IFO ها شرکت کنند و توکن های بیشتری به دست آورند. 

6- ارائه ویژگی بازار پیش بینی

این یک ویژگی جذاب دیگر از صرافی پنکیک سوآپ است که به کاربران اجازه می‎‎‎‎‎‎دهد قیمت 5 دقیقه آینده را پیش بینی کرده و درصورت پیش بینی درست، جوایزی کسب کنند. شما می‎‎‎‎‎‎توانید روی کاهش یا افزایش قیمت توکن BNB/USD و توکن CAKE/USD شرط بندی کنید. 

7- ارائه بلیط های بخت آزمایی 

کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند بلیط های لاتاری این صرافی را خریداری کنند. هر بلیط از 6 رقم منحربه فرد تشکیل شده است. پس از پایان هر قرعه کشی که معمولا بین 12 تا 36 ساعت زمان می‎‎‎‎‎‎برد، یک ترکیب 6 رقمی ایجاد می‎‎‎‎‎‎شود. کاربرانی که دارنده بلیط هایی مطابق با این ترکیب باشند، برنده شده و پاداش قابل توجهی به دست می‎‎‎‎‎‎آورند.  

8- پشتیبانی از NFT ها و راه اندازی بازار NFT

صرافی پنکیک سوآپ با راه اندازی مجموعه NFT های خود، جلوتر از سایر رقبای خود قدم برداشته است. این صرافی همچنین بازار NFT خودرا برای معامله مجموعه های NFT راه اندازی کرده و علاوه براین به کاربران خود اجازه می‎‎‎‎‎‎دهد تا نمایه های شخصی خودرا ایجاد کرده و با NFT ها پیوند دهند. 

هزینه کارمزد ها در صرافی پنکیک سوآپ PancakeSwap

یکی از دلایل محوبیت این صرافی، هزینه های پایین برای کارمزد هاست که آن را از دیگر رقبای خود متمایز می‎‎‎‎‎‎کند. برای انجام هر معامله در این صرافی مبلغ 0.25% از شما کسر می‎‎‎‎‎شود. و نکته جالب توجه این است که بخشی از این مبلغ به ارائه دهندگان نقدینگی بازپرداخت می‎‎‎‎‎‎شود تا انگیزه کافی ایجاد شود. به این معنی که این صرافی مبلغ بسیار کمی را برای درآمد خود کسب می‎‎‎‎‎‎کند. این مبلغ (0.25% )، برای موارد زیر اختصاص می‎‎‎‎‎‎یابد؛ 

0.03% به خزانه داری پنکیک سوآپ پرداخت می‎‎‎‎‎‎شود. 

0.05% برای خرید توکن های CAKE و سوزاندن آن ها صرف می‎‎‎‎‎‎شود. 

0.17% باقی مانده، برای پاداش به تامین کنندگان نقدینگی پرداخت می‎‎‎‎‎‎شود. 

این میزان کارمزد (0.25%) برای معاملات عادی و معمول دریافت می‎‎‎‎‎‎شود، ممکن است برخی از معاملات دارای هزینه های اضافی مانند نقل و انتقالات خارج از زنجیره را نیز شامل شوند.

جمع بندی

پنکیک سوآپ PancakeSwap، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است که در سال 2020 راه اندازی شد و اکنون به یکی از بزرگترین صرافی های حال حاضر در جهان (از نظر حجم معاملات) و همچنین بزرگترین برنامه غیرمتمرکز (dapps) در اکوسیستم بایننس (از نظر حجم سرمایه قفل شده) تبدیل شده. این صرافی چیزی حدود 3 میلیارد دلار ارزش قفل شده دارد!!

صرافی پنکیک سوآپ از یک مدل بازارساز خودکار AMM اختصاصی برای انجام معاملات استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. شما می‎‎‎‎‎‎توانید بااستفاده از این صرافی به طیف وسیعی از خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) و تنها در یک پلتفرم دسترسی داشته باشید، دراین صورت می‎‎‎‎‎‎توان گفت نیازی به برنامه ها و ابزار دیگری نخواهید داشت. 

این صرافی علاوه بر ارائه ویژگی های معمول در دیگر صرافی ها، خدمات و امکانات جذاب و اضافه تری را، به همراه روش های زیادی برای کسب درآمد به کاربران خود ارائه می‎‎‎‎‎‎کند. شما می‎‎‎‎‎‎توانید بدون نیاز به احراز هویت، قراردادهای هوشمند خودرا ایجاد کنید و معاملات خودرا با هزینه های بسیار پایین تر و با سرعت بیشتر به انجام برسانید. شما می‎‎‎‎‎‎توانید از طریق ییلد فارمینگ و استیکینگ دراین صرافی، سودقابل توجهی به دست آورید. نرخ بهره ای که از این کار بدست می‎‎‎‎‎‎آورید بیشتر از میزان سودی است که پلتفرم های رقیب ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند.

درآخر می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاک‎‎‎‎‎‎‎‎چین ها آگاه شوید و یا در بخش نظرات با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت درارتباط باشید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود
میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع
FOMO و FUD - تفاوت فاد و فومو جلوگیری از ضررهای احتمالی FOMO و FUD - تفاوت فاد و فومو جلوگیری از ضررهای احتمالی
اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon
پروتکل dYdX - فاندامنتال dYdX و توکنومیک ارزدیجیتال DYDX پروتکل dYdX - فاندامنتال dYdX و توکنومیک ارزدیجیتال DYDX

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید