عصر متاورس
معرفی کامل پروتکل ادیوس Audius و ارزدیجیتال AUDIO - کسب سود

معرفی کامل پروتکل ادیوس Audius و ارزدیجیتال AUDIO - کسب سود

پیش گفتار

Audius یک پلتفرم موسیقی غیرمتمرکز است که به هنرمندان اجازه می دهد با راحتی بیشتری به جذب مخاطب، کسب درآمد و معرفی آثار خود به جهان بپردازند. همچنین طرفداران موسیقی می توانند برای حمایت از هنرمند مورد علاقه خود از این پلتفرم استفاده کنند. حتی اگر یک خالق آثار هنری نبوده و تمایلی به موسیقی ندارید، باز هم می توانید با استفاده از ارزدیجیتال AUDIO در بلاکچین اودیوس از روش های زیادی کسب درآمد داشته باشید. در این مقاله از عصر متاورس با ما همراه شوید تا نحوه فعالیت و کار پلتفرم Audius و ارزدیجیتال AUDIO را بشناسیم. 

اودیوس Audius چیست؟


بلاکچین اودیوس، شبکه‌ای غیرمتمرکز برای استریم موسیقی است که به طرفداران موسیقی اجازه می‌دهد بدون واسطه مستقیماً به قطعات هنرمندان مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. کاربران به راحتی می‌توانند با استفاده از ارز دیجیتال AUDIO، که توکن بومی این شبکه است، از هنرمندان خود پشتیبانی کنند.

بلاکچین Audius برای اولین بار در سال 2018 معرفی شد و آغاز به کار کرد. آمار نشان می‌دهد از ماه دسامبر در سال 2021، اودیوس ماهانه 6 میلیون کاربر غیرتکراری و 100 هزار هنرمند دارد. دلیل این محبوبیت، حذف واسطه‌ها است. زمانی که بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC برای اولین بار آغاز به کار کرد، هدف آن حذف واسطه‌های مالی مثل بانک‌ها و مؤسسات مالی بود، حالا بحث «حذف واسطه»، به موارد بیشتری تعمیم یافته است. به این ترتب هنرمندان، مالکیت انحصاری اثر خود را در دست دارند و خودشان نحوه درآمدزایی از آن را تعیین می‌کنند.

از دیدگاه فنی، اودیوس پروتکل بلاکچین لایه 2 است که در آغاز کار روی شبکه جانبی اتریوم Ethereum ساخته شده بود. پس از افزایش کاربران و درخواست‌های زیاد استریم، اشکال مقیاس‌ پذیری پیش آمد، که در نتیجه آن، تیم شبکه اودیوس، بلاکچین سولانا Solana را برای استقرار آن انتخاب کردند. البته ارز دیجیتال AUDIO، همچنان روی اتریوم کار می‌کند.

بلاکچین اودیوس چگونه کار می کند؟

مشکلاتی که هنرمندان حوزه موسیقی از ساخت تا انتشار اثر و در نهایت ارتباط با طرفداران خود طی می‌کنند، در شیوه سنتی بسیار زیاد است. اغلب این افراد نمی‌توانند آن طور که باید کسب درآمد کنند و میزان درآمدشان منوط به تعداد دفعات فروش و شنیده شدن آلبوم‌ها و قطعات است. در بلاکچین Audius موضوع متفاوت است.

  • در وهله اول، دیگر واسطه‌ای وجود ندارد که هنرمند برای ساخت و انتشار اثر خود، مجبور به همکاری و قبول شرایط او باشد.
  • در وهله دوم، درآمدزایی به تعامل هنرمند با کاربران، مشارکت کاربران با هنرمند و به طور کلی فعالیت‌هایی که در شبکه دارد هم مربوط است.

نحوه آپلود قطعات موسیقی در این پلتفرم کاملاً غیرمتمرکز است و با کمک نودها صورت می‌گیرد. هنرمندان بدون آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎که مالکیت قطعه موسیقی خود را از دست بدهند، با رسیدن به شرایط خاص از جمله هریک از شروط زیر، می‌توانند ارز دیجیتال اودیو دریافت کنند:

1- 5 قطعه پرطرفدار در هفته داشته باشند.

2- 5 لیست پخش پرطرفدار در هفته داشته باشند.

3- 10 برنامه موسیقی پرطرفدار در ماه داشته باشند.

4- میزان تعامل اجتماعی بین هنرمند و طرفدار

5- رسیدن به تعداد دفعات شنیدن

در این پلتفرم توکنی به نام آرتیست نیز در نظر گرفته شده است، که هنرمندان برای شرکت دادن طرفداران خود در برخی فعالیت‌ها مانند شنیدن قطعات متشر نشده، شرکت در مسابقات و غیره از آن استفاده می‌کنند.

ارز دیجیتال AUDIO چیست؟

AUDIO ارزبومی و اصلی بلاکچین Audius است که کاربردهای زیادی دراین شبکه دارد. یک توکن ERC-20 در شبکه اتریوم که نشان حاکمیتی برای مدیریت غیرمتمرکز در پلتفرم Audius را نیز برعهده دارد. پیش از بررسی کاربردهای این توکن، بهتر است نگاهی به طراحی توکنومیک اودیوس بیاندازیم. 

عرضه اولیه (ICO)، برای این توکن 1 میلیارد کوین بوده. و این توکن دارای یک حداکثر عرضه نامحدود است، مقدار عرضه درگردش این توکن درحال حاضر برابر با 935 میلیون AUDIO است. شما می توانید از طریق استیکینگ (Staking) در این پلتفرم، توکن های AUDIO را به عنوان پاداش به دست آورید، به علاوه سهمی در امنیت و اعتبارسنجی تراکنش های این شبکه داشته باشید. و یا از طریق صرافی های معتبر مانند بایننس Binance و کوکوین KuCoin به معامله آن بپردازید.

از مهمترین کاربرد های این توکن می توان به؛ برقراری امنیت بلاکچین، فعالیت به عنوان توکن حاکمیتی و دسترسی به ویژگی های خاص و منحصربه فرد اشاره کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

برقراری امنیت

در بلاکچین اودیوس، این نودها هستند که امنیت را برقرار می‌کنند. برای آنکه کاربران بتوانند به نود فعال تبدیل شوند باید مقداری توکن اودیو استیک کنند. تعداد توکن‌های استیک شده، با شانس نود در استفاده شدن توسط طرفداران ارتباط مستقیم دارد. به این ترتیب که طرفداران برای یافتن محتوای موسیقی مورد علاقه خود و دریافت آن، باید از طریق نودها اقدام کنند. طبیعی است هر نودی استیک بیشتری داشته باشد، امکان استفاده شدن از آن بیشتر است. کاربران می‌توانند از استخرها هم کسب درآمد کنند.

نودها در اودیوس به دو دسته محتوا (content nodes) و کاوش (discovery nodes) تقسیم می‌شوند. نودهای محتوا به هنرمندان مربوط می‌شوند. هنرمندان با استفاده از آن می‌توانند محتوای خود را مدیریت کرده و امن نگه دارند. نودهای کاوش همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، برای جستجو طراحی شده‌اند. به کمک آن‌ها محتواهای منتشر شده در بلاکچین اودیوس فهرست شده و سپس به طرفداران امکان جستجو در لیست را می‌دهد.

امور حاکمیتی

Audius یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز است و بنابراین مدیریتی جامعه محور دارد. به این معنا که تصمیم گیری ها و مدیریت این شبکه، برعهده دارندگان توکن AUDIO است. هر شخصی که توکن های AUDIO را در اختیار داشته باشد، می تواند در دائو DAO این پروژه به رای گیری و شرکت در تصمیم های مهم بپردازد. هر توکن AUDIO نماینده یک حق رای است و با دراختیار داشتن 100 توکن می توانید به یک تصمیم 100 رای مثبت یا منفی اتخاذ کنید و یا خودتان یک تصمیم را برای رای گیری به اشتراک بگذارید. برای اطلاعات بیشتر راجع به مدیریت جامعه محور، می توانید مقاله دائو DAO را مطالعه کنید.

استفاده از ویژگی های خاص

برخی از امکانات و ابزار های پلتفرم Audius رایگان هستند. اما برای دسترسی به آیتم های ویژه و ابزار های اختصاصی نیاز دارید تا مقداری از توکن های AUDIO را استیک کنید. برای مثال چنانچه هنرمندان بخواهند به ابزارهای انتشار محتوای مختلف دسترسی داشته باشند و مجموعه طرفداران خود را گسترش دهند، لازم است از ارزدیجیتال اودیو استفاده کنند.

برای طرفداران نیز امکانات بیشتری وجود خواهد داشت. برای مثال می‌توانند سطوح VIP را باز کنند تا بهتر و بیشتر به محتوای دلخواه خود دسترسی داشته باشند. همچنین با ورود به سطوح VIP، امکان بهره‌مندی از پروفایلی وجود دارد که کاربر را از جدیدترین تغییرات مطلع می‌سازد.

چه چیزی پلتفرم موسیقی Audius را نسبت به رقبا، متمایز می کند؟


یکی از مهمترین مزیت های Audius نسبت به سایر پلتفرم های مشهور موسیقی مانند اسپاتیفای، این است که Audius از فناوری بلاکچین کمک گرفته تا کاربران بتوانند محتوی های خودرا بدون نیاز به واسطه و به صورت کاملا غیرمتمرکز ارائه دهند. و کنترل کاملی بر آثار خود داشته باشند. 

مهم‌تر از کنترل، درآمدی است که به هنرمند می‌رسد. آمار به دست آمده نشان می دهد که اکثر پلتفرم های موسیقی تنها 12 درصد از مبلغ به دست آمده را دراختیار هنرمندان قرار می دهند و مابقی را به عنوان کارمزد و هزینه های پلتفرم برای خود درنظر می گیرند. این مسئله یکی دیگر از وجه تمایز های اودیوس است، چراکه این پلتفرم 90 درصد از مبلغ را به هنرمندان اختصاص داده وتنها 10درصد از درآمد را به عنوان کارمزد برای پلتفرم درنظر میگیرد.این تفاوت قیمتی به دلیل عدم حضور واسطه هاست.

سرویس‌های استریم زیادی وجود ندارند که با فرآیند رأی‌گیری به کارها سر و سامان می‌دهند. خوشبختانه برخلاف اغلب پلتفرم‌ها، اودیوس نه تنها به هنرمندان بلکه به طرفداران آن‌ها نیز امکان شرکت در رأی‌گیری را می‌دهد. یکی از تفاوت‌های اساسی بلاکچین اودیوس با سایر پلتفرم‌های استریم، امکاناتی است که برای تشکیل جامعه هواداران به هنرمندان می‌دهد. امکان استفاده از قطعات منتشر شده در تیک تاک، یکی از روش‌هایی است که هنرمندان می‌توانند به کمک آن طرفدار جذب کنند. به این ترتیب که کاربران تیک تاک اجازه استفاده از موسیقی‌های اودیوس را دارند.

سؤالات متداول

اودیوس چیست؟

بلاکچین اودیوس، شبکه‌ای است که برای هنرمندان موسیقی طراحی شده است، با مطالعه مقاله می‌توانید از نحوه کار آن آگاه شوید.

ارز دیجیتال اودیو برای چه کاری استفاده می شود؟

کاربردهای اودیو درون بلاکچین Audius تعریف شده‌اند، که در متن مقاله به سه کاربرد اصلی و مهم آن و توکنومیک اودیوس پرداخته شده است.

سخن پایانی

حمایت درست از هنرمندان، به ویژه در حوزه موسیقی که کمتر از حوزه سینما از آن صحبت می‌شود، به رشد این هنر کمک می‌کند و به طرفداران این فرصت را می‌دهد که همیشه از هنر شخص مورد علاقه خود لذت ببرند. بنابراین حتی اگر موزیسین نیستیم و از نظر تخصصی، بلاکچین اودیوس کاربردی برای ما ندارد، باز هم می‌توانیم در آن فعالیت داشته باشیم.

در آخر شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاک چین ها، آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان) آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید