عصر متاورس
بلاکچین اتریوم کلاسیک و ارزدیجیتال ETC - راهنمای جامع

بلاکچین اتریوم کلاسیک و ارزدیجیتال ETC - راهنمای جامع

پیش گفتار 

موفقیت شبکه‌های بلاکچینی در گروی کارآمدی و امنیت آن‌ها است. باتوجه به اینکه این شبکه‌ها غیرمتمرکز هستند، هر مشکلی در این دو اصل، منجر به رأی‌گیری و اتخاذ تصمیم‌های جدید می‌شود. زمانی که اتریوم Etereum در امنیت DAO دچار مشکل شد، همین اتفاق افتاد، تا جایی که با رأی اکثریت شبکه، فورک Fork یا انشعاب جدید از آن به نام اتریوم کلاسیک ایجاد شد. در ادامه این مقاله از عصر متاوس خواهیم دید شبکه اتریوم کلاسیک چیست و در مورد ارز دیجیتال ETC صحبت خواهیم کرد.

بلاکچین اتریوم کلاسیک

Ethereum Classic در ابتدا توسط Vitalik Buterin و همکارانش به عنوان نرم‌افزاری ایجاد شد، تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد توکن‌های جدید و برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) خودرا ایجاد کنند که در بلاکچین جدید اتریوم اجرا می‌شوند. اتریوم کلاسیک از قراردادهای هوشمند موجود در یک دفتر کل توزیع شده، برای میزبانی Dapps و تبادل ارزش استفاده می‌کند و در عین حال شبکه بلاکچینی با حاکمیت غیرمتمرکز را نیز ارائه می‌دهد.

به دلیل اختلافات بین جامعه ماینینگ و توسعه‌دهندگان بر سر تغییرناپذیری، شبکه اتریوم در ژوئن 2016 دچار یک هارد فورک شد. شبکه اتریوم کلاسیک در حال حاضر توسط گروهی فعال از ماینرها نگهداری می‌شود که تصمیم گرفته‌اند نقشه راه فنی متفاوتی را برای توسعه دنبال کنند. زنجیره اتریوم کلاسیک از فورک کردن خودداری کرده و از زمان آغاز به کار در برابر تغییرات توسعه‌دهندگان مقاومت کرده است.

اهداف شبکه اتریوم کلاسیک


از زمان فورک، ارتقاها و بهبودهای زیادی در پروژه Ethereum Classic ایجاد شده است. هدف این پروژه همچنان به کار در جهت تبدیل شدن به یک شبکه پرداخت جهانی با استفاده از قراردادهای هوشمند است که می‌تواند بدون حاکمیت متمرکز عمل کند.

همانند سایر ارزهای دیجیتال، Ethereum Classic احتمالاً به تلاش خود برای تبدیل شدن به یک فروشگاه دیجیتالی با ارزش ادامه خواهد داد، به این معنی که می‌توان آن را ذخیره و مبادله کرد و در عین حال ارزش آن را حفظ شود. ذخیره دیجیتالی ارزش برای یک ارز دیجیتال شامل قدرت خرید آن نیز می‌شود که یعنی آیا به سرعت نقد می‌شود، یا امکان خرید ارزهای دیجیتال دیگر با آن در کمترین زمان وجود دارد یا خیر.

اتریوم کلاسیک (ETC) چگونه کار می کند؟

اتریوم کلاسیک نیز مانند بلاکچین بیت‎‎‎‎‎‎‎کوین، از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تامین امنیت و اعتبار سنجی تراکنش های شبکه خود، استفاده می کند. امنیت شبکه توسط ماینرهایی اداره می‌شود که با استفاده از زمان و توان محاسباتی خود، تراکنش‌ها را پردازش کرده و بلاک‌ها را تولید می‌کنند. هنگام استفاده از شبکه، مهم است که تراکنش‌ها به ترتیب انجام شوند. ماینرها این امر را با حل پازل‌ های محاسباتی دشوار به منظور تولید بلاک‌ها انجام می‌دهند که به عنوان راهی برای ایمن‌سازی شبکه از عوامل بد عمل می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهم  شبکه اتریوم کلاسیک، این است که به کاربران در شبکه اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را اجرا کنند. این قراردادهای هوشمند شامل توافق‌نامه‌ها یا شرایط «اگر-آنگاه» هستند که در خطوط کدهایی نوشته شده‌اند که خوداجرا هستند. از آنجایی که این فرآیند کاملاً مستقل است، نیازی نیست شخص ثالثی برای انجام معاملات بین خریدار و فروشنده، مانند وکیل، وجود داشته باشد.

اتریوم کلاسیک متعهد شده است که به استفاده از استخراج اثبات کار برای ایمن‌سازی بلاکچین خود ادامه خواهد داد و به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم فورکی را شامل نمی‌شود. ETC همچنین یک سیاست پولی ثابت را اتخاذ کرده است.

بنیان گذاران اتریوم کلاسیک، نگاهی به پیشینه این شبکه

شبکه Ethereum Classic در ابتدا در 30 ژوئیه 2015 توسط بنیاد اتریوم، یک سازمان غیرانتفاعی سوئیسی که توسط Vitalik Buterin و تیم اصلی اتریوم تأسیس شد، منتشر شد. تمرکز اصلی تیم این بود که ایده قراردادن قراردادهای هوشمند اجرایی روی بلاکچین را محقق کند.

در ژوئن 2016، یک Dapp محبوب به نام DAO مورد سوء استفاده قرار گرفت و 50 میلیون دلار از سرمایه کاربران به سرقت رفت. مهاجم از یک اشکال در کد سوء استفاده کرد که به او اجازه می‌داد تا توکن‌های DAO اضافی را فراتر از سپرده واقعی کاربر فراخوانی کنند و بیش از یک سوم از وجوه اصلی DAO را تخلیه کنند. این موضوع باعث ایجاد بحث در مورد اینکه توسعه‌دهندگان چگونه باید پاسخ دهند و اینکه آیا زنجیره باید منشعب شود یا خیر شد.

در 15 ژوئیه 2016، یک رأی‌گیری کوتاه مدت آنچین برای پیشنهاد هارد فورک DAO برگزار شد. از 82,054,716 ETH موجود، 5.5 درصد از عرضه رأی دادند. 3,964,516 ETH (87٪) رأی مثبت دادند که 1/4 آن از یک آدرس واحد بود، در حالی که 577,88 ETH (13٪) با DAO Fork مخالف بودند. انتقاداتی در مورد رأی‌گیری عجولانه وجود داشت، اما از بلاک شماره 1,920,000 شبکه اتریوم رسماً از Ethereum Classic فورک شد.

مکانیزمی به نام «بمب سختی (Difficulty Bomb)» طراحی شد، تا با افزایش تصاعدی دشواری استخراج، زنجیره اتریوم را از مکانیسم اجماع اثبات کار به اثبات سهام در آینده سوق دهد. این ارتقا در بلوک 200000 در یک به روزرسانی به نام عصر یخبندان به شبکه اضافه شد. پس از وقوع هارد فورک، Ethereum Classic شبکه خود را در بلوک 5,900,000 ارتقا داد تا به طور دائمی بمب سختی را خنثی کند؛ بنابراین از ماندگاری مکانیزم توافقی PoW خود اطمینان حاصل کرد.

توکنومیک ارزدیجیتال ETC

شبکه اتریوم کلاسیک دارای عرضه کل 230,000,000 توکن ETC و برابر با حداکثر عرضه آن است. توکن‌های ETC را می‌توان توسط ماینرهایی که شبکه را نگهداری، ایمن و مدیریت می‌کنند به دست آورد. اتریوم کلاسیک بلاکچین اصلی اتریوم است و بنابراین توزیع برای ICO (عرضه اولیه کوین) برای هر دو شبکه یکسان بود. هیچ فروش یا airdrop برای اتریوم کلاسیک (ETC) وجود نداشت؛ زیرا این یک رویداد هارد فورک بود که باعث شد زنجیره‌ها از هم جدا شوند.

اتریوم کلاسیک، چگونه ایمن می شود؟

اتریوم کلاسیک از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. ETC هرگز از مکانیسم اجماع دیگری برای ایمن‌سازی شبکه استفاده نخواهد کرد. استخراج‌کنندگان اتریوم کلاسیک، شبکه را با حل پازل‌های سخت محاسباتی به منظور تولید و تأیید بلوک‌های تراکنش، ایمن می‌کنند.

تا زمانی که هر ماینر یا گره در شبکه در مورد ترتیب تولید بلاک‌ها توافق داشته باشد (معروف به اجماع)، وضعیت تمام اطلاعات روی بلاکچین ثبت می‌شود و شبکه به بلاک بعدی می‌رود. این مکانیسم اجماع با الزام عوامل مخرب برای کنترل بخش بزرگی از شبکه از حملات جلوگیری می‌کند.

هدف اثبات کار گسترش زنجیره است و ماینرها تشویق می‌شوند تا به انجام این کار در زنجیره Ethereum Classic ادامه دهند. انگیزه زیادی برای ماینرها برای راه‌اندازی زنجیره خود وجود ندارد؛ زیرا کاربران همیشه طولانی‌ترین یا همان زنجیره اصلی را انتخاب می‌کنند.

نحوه استفاده از اتریوم کلاسیک (ETC) چگونه است؟

اگرچه ETC مانند اتریوم عمل می کند، در حال حاضر کاربرانی که می‌خواهند یک گره یا تراکنش در شبکه Ethereum Classic انجام دهند، به نرم افزار Ethereum Classic مناسب نیاز دارند.  مورد استفاده اولیه برای ETC انتقال ارزش در شبکه L1 اتریوم کلاسیک است.

اگر بپرسید دلیل جذابیت شبکه اتریوم کلاسیک چیست، باید بگوییم که توانایی ETC برای اجرای قراردادهای هوشمند با توکن‌های بومی Ethereum Classic (ETC) یکی از موارد قابل توجه در این شبکه است. علاوه بر این، می‌توان از آن به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری و نوعی پرداخت استفاده کرد.

نحوه انتخاب کیف پول اتریوم کلاسیک (ETC)

نوع کیف پول Ethereum Classic (ETC) که انتخاب می‌کنید، احتمالاً به این بستگی دارد که می‌خواهید از آن برای چه کاری استفاده کنید و چقدر ذخیره کنید.

کیف پول سخت‌افزاری یا کیف پول سرد امن‌ترین گزینه را با ذخیره‌سازی و پشتیبان گیری آفلاین فراهم می‌کند. هر دو کیف پول سخت‌افزاری Ledger و Trezor امکان ذخیره‌سازی ETC را فراهم می‌کنند. کار با کیف پول‌های سخت‌افزاری نیاز به اطلاعات و دانش بیشتری دارد و البته گران‌تر هم هستند. به این ترتیب، آن‌ها ذخیره مقادیر بیشتر ETC برای کاربران با تجربه‌تر مناسب‌تر باشند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری گزینه دیگری هستند که استفاده از آن‌ها رایگان و آسان است. آن‌ها برای دانلود به عنوان برنامه‌های گوشی هوشمند یا دسکتاپ در دسترس هستند و می‌توانند حضانتی یا غیرحضانتی باشند. اگرچه کار با آن‌ها راحت‌تر است، اما امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند و ممکن است برای ذخیره تعداد کمتری از اتریوم کلاسیک (ETC) یا کاربران تازه‌کار بیشتر مناسب‌تر باشند.

آینده اتریوم کلاسیک

آینده شبکه اتریوم کلاسیک کمتر از اتریوم روشن به نظر می‌رسد؛ زیرا اتریوم قانونی‌ تر از این شبکه در نظر گرفته می‌شود، به خصوص با توجه به نگرانی‌های امنیتی اتریوم کلاسیک.

سرمایه‌گذاران طی سال‌ها به دلیل هک شدن سیستم، اعتماد خود را به ETC از دست داده‌اند، و تا زمانی که ETC نتواند کد و نرم‌افزار خود را برای جلوگیری از هک‌های آینده توسعه دهد، Ethereum Classic ممکن است چالش‌هایی در پیش داشته باشد. با این حال، باید دید که قراردادهای هوشمند چگونه در پروژه Ethereum Classic توسعه خواهند یافت و آیا می‌توان آن‌ها را برای استفاده گسترده مورد استفاده قرار داد یا خیر.

تفاوت بلاکچین اتریوم و بلاکچین اتریوم کلاسیک

اگرچه ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک، به عنوان یک دارایی دیجیتالی ارزش دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با آن معامله کنند، اتریوم قانونی‌تر و قابل معامله‌تر است. در اوایل سال 2021، بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات آتی اتر را تایید کرد. فقط بیت کوین و اتر برای چنین تراکنش‌هایی تأیید شده اند.  قراردادهای آتی اتر به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا اتر را براساس پیش‌بینی‌ها معامله کنند.

ما می‌توانیم با تجزیه و تحلیل اینکه چقدر سرمایه یا دلارهای سرمایه‌گذاری به این دو ارز متعهد شده‌اند، تعیین کنیم که جامعه سرمایه‌گذاری ETC در مقابل ETH را چگونه می‌بیند. هنگام مقایسه ارزش بازار این دو ارز دیجیتال، ETH مسلماً برنده است.

اگرچه هر دو شبکه قراردادهای هوشمند ارائه می‌کنند، اما احتمال نگرانی‌های امنیتی فوق‌الذکر پیرامون ETC، احتمالاً سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در ETH و پذیرش قراردادهای هوشمند اتریوم در مقابل قراردادهای اتریوم کلاسیک سوق می‌دهد.

سخن پایانی

شبکه اتریوم کلاسیک برای غلبه بر مشکلات امنیتی شبکه اصلی اتریوم ایجاد شد. اگرچه مانند اتریوم، نتوانسته است انتظارات را برآورده کند و پیشبینی‌های آینده نیز شرایط اتفاقات را نشان نمی‌دهند، وجود آن با رأی اکثریت کلید خورده است. به این ترتیب نیاز به وجود چنین فورکی وجود داشت، حالا باید تلاش کند به جایگاه مورد انتظار برسد. در این بین ارز دیجیتال ETC که توکن بومی این زنجیره است، به دلیل کمک به استفاده از قراردادهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است.

شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار بلاکچین ها و متاورس، آگاه شوید.

 سؤالات متداول

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک فورکی از اتریوم است با رأی اکثریت کاربران، به دلایلی که در مقاله به طور کامل به آن‌ها پرداخته شده است به وجود آمد.

ارز دیجیتال ETC چیست؟

ارز دیجیتتل بومی شبکه اتریوم کلاسیک، ETC نام دارد، که به کمک آن اهداف این شبکه محقق می‌شوند. نحوه استفاده و کیف پول مناسب آن در مقاله توضییح داده شده است.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

بررسی کامل مرج merge یا ادغام اتریوم بررسی کامل مرج merge یا ادغام اتریوم
اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم
متاورس Somnium Space و ارزدیجیتال CUBE - فاندامنتال متاورس Somnium Space و ارزدیجیتال CUBE - فاندامنتال
پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ
شبکه Celsius و ارزدیجیتال CEL - پلتفرم وام دهی سلسیوس شبکه Celsius و ارزدیجیتال CEL - پلتفرم وام دهی سلسیوس

1 نظر ثبت شده !

  1. باعرض سلام وادب واحترام باتوجه به مرج اتریوم کسانیکه دستگاه های ریگ خریده متضرر شدند واکنون مقرون به صرفه نیست که آنها راروشن کنند لذا چه تمهیداتی اندشیده شده که حداقل هزینه دستگاهها مستهلک شود

  1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر

    باید دستگاهتون رو برای استخراج ارزهایی مثل اتریوم کلاسیک یا مونرو یا لایت کوین و.. که نیاز به کارت گرافیک دارن تغییر بدین.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید