عصر متاورس
پروتکل سولند Solend -  نحوه وام دهی در دیفای و کسب سود

پروتکل سولند Solend - نحوه وام دهی در دیفای و کسب سود

پیش گفتار

سولند Solend یک پروتکل غیرمتمرکز وام دهی در دیفای DeFi است که در بستر بلاکچین سولانا Solana توسعه یافته و در مدت کمی پس از راه اندازی با محبوبیت بالایی از سمت کاربران مواجه شد. علت این محبوبیت می تواند استفاده پروتکل سولند از مقیاس پذیری بالای بلاکچین سولانا و هزینه های پایین برای تراکنش ها باشد. 

سولند Solend چیست؟

سولند یک پروتکل وام دهی و استقراضی است که به کاربران اجازه می دهد از سرمایه خود، درآمد غیرمنفعل داشته باشند. شما می توانید از طریق وام دادن سرمایه خود در این پلتفرم، توکن های SLND را به عنوان پاداش دریافت کنید. همچنین می توانید مبلغی را قرض گرفته و بهره ای ناچیزتر از بانک های سنتی بپردازید. 

زمانی که این پروتکل در آگوست 2021 راه اندازی شد، کل ارزش قفل شده آن ( TVL )، 20 میلیون دلار بود. اما تنها در عرض 3 ماه TVL آن به 1 میلیارد دلار افزایش یافت. هدف این پروتکل تبدیل شدن به بزرگترین پلتفرم وام دهی در اکوسیستم سولانا است. 

Solend چگونه کار می کند؟

در هسته خود، سولند به کاربران اجازه می دهد تا در وام های غیرمتمرکز شبکه سولانا شرکت کنند. شما می توانید دارایی های خودرا به حساب خودتان در سولند Solend واریز کنید و در ازای آن سودسالانه APY و پاداش هایی در قالب توکن SLND دریافت کنید. همچنین می توانید از سپرده های خود به عنوان وثیقه استفاده کرده و وام های فوری دریافت کنید. 

توجه داشته باشید که تمام فرآیند ها در این پلتفرم با کمک قراردادهای هوشمند انجام می شود. بنابراین این می تواند بسیار قابل اعتماد تر از بانک ها و روش های سنتی عمل کند. 

"قرارداد هوشمند به زبان ساده؛ یک پروتکل کدنویسی شده است که تنها به اجرای دستوراتی که برایش تعریف شده می پردازد. توجه کنید پس از ایجاد یک قرارداد هوشمند به هیچ وجه نمی توان از اجرای آن جلوگیری کرد و یا آن را تغییر داد. برای اطلاعات بیشتر راجع به نحوه کار آن ها می توانید مقاله قراردادهای هوشمند را مطالعه کنید."

آشنایی با ساز و کار پروتکل سولند Solend

کاربران می توانند ارزهای دیجیتال را در پلتفرم های سازگار قرض دهند و یا وام بگیرند. تعداد ارزهایی که پلتفرم پشتیبانی می کند، به طور پیوسته درحال افزایش است. این به کاربران اجازه می دهد تا از طیف گسترده ای از دارایی های رمزنگاری از جمله؛ مم‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها، توکن های بومی و استیبل کوین ها استفاده کنند. 

برای استفاده از خدمات سولند و یا کسب درآمد از این پلتفرم نیاز به یک کیف پول سولانا با مقداری وجه برای پرداخت هزینه کارمزد ها خواهید داشت(آموزش ساخت کیف پول متامسک گام به گام). پس از آن که کیف پول خودرا شارژ کردید باید آن را به پلتفرم متصل نمایید. از این پس می توانید جزئیات تراکنش ها و حساب خودرا در پنل کاربری خود مشاهده کنید.

وام دهنده

وام دهندگان علاوه بر دریافت سودسالانه که براساس مدت زمان و میزان دارایی آن ها محاسبه می شود، می توانند به ازای این همکاری پاداش هایی در قالب ارزدیجیتال SLND که توکن بومی سولند است دریافت کنند.  

استخرهای نقدینگی 

سولند Solend دارای یک استخر نقدینگی گسترده است که چندین استخر مجزای کوچک را شامل میشود. توکن هایی را که دارای اوراکل های قابل اعتماد هستند را می توان مستقیما در استخر اصلی فهرست کرد. اما بیشتر توکن ها پیش از انتقال به استخر اصلی، باید در استخر های ایزوله فهرست شوند. استخرهای ایزوله برای فهرست کردن توکن های کوچکتری هستند که نقدینگی کمتر و نوسانات بیشتری دارند. 

هرکدام از کاربران می توانند یک استخر مجزا روی پروتکل ایجاد کنند. با این کار می توانید 20 درصد از هزینه های مبدا تولید شده در استخر خاص را به دست آورید. هنگامی که تمام پارامترها را برآورده کردید می توانید روی گزینه "Create Pool" برای ایجاد استخر، کلیک کنید.

پنل کاربری  

پنل کاربری این پروتکل، رابط کاربری آسانی دارد به طوری که حتی افراد مبتدی بدون نیاز به آموزش هم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. این پنل دارای یک گزینه Suplly (عرضه) است که به شما در رابطه با علاقه هایی که می توانید کسب کنید می گوید. همچنین یک گزینه Borrow (قرض گرفتن)، وجود دارد که به شما دررابطه با دارایی های دیجیتالی که می توانید قرض بگیرید می گوید. 

نوار قرمزی که در پنل کاربری مشاهده می کنید، تاریخ انقضاء وامی که دریافت کرده اید را نمایش می دهد. توجه داشته باشید که اگر ارزش دارایی تحت وثیقه کاهش یافته و وام شما از آستانه انحلال عبور کند، سیستم می تواند دارایی شما را نقد کرده و وجوه آن را به حساب وام دهندگان واریز کند.

منبع درآمد پروتکل سولند Solend

درآمد اصلی این پروتکل از طریق کارمزد هایی است که از وام ها دریافت می کند. این هزینه ها همچنین به صندوق بیمه پلتفرم کمک می کند. کاربران می توانند به سرعت و بدون نیاز به پرداخت کارمزد های سنگین، دارایی های رمزنگاری شده را قرض بگیرند و بفروشند. خزانه داری سولند Solend یک پوشش بیمه برای دارایی های موجود در استخر برای هرگونه سوءاستفاده یا هک فراهم می کند. 

خطرات احتمالی در استفاده از پروتکل Solend

تا این جا دررابطه با مزیت ها و ویژگی های پروتکل Solend صحبت کردیم. و متوجه شدیم یک پروتکل غیرمتمرکز و ایمن برای خدمات DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) است که ویژگی های بیشتری نسبت به رقبای خود ارائه می دهد. اما این پروتکل هم می تواند خطراتی به همراه داشته باشد که در ادامه بررسی می کنیم.

نقص اطلاعاتی در اوراکل ها

نقش اوراکل ها را در " مقاله اوراکل چیست؟ " بررسی کردیم و دانستیم اوراکل ها وظیفه دارند اطلاعات دنیای فیزیکی را در اختیار بلاکچین ها و قراردادهای هوشمند قرار دهند. در این بین اگر اطلاعات اشتباهی از سوی اوراکل ها ارسال شود، خطرات جبران ناپذیری برای Solend خواهد داشت. اوراکل هایی که قیمت های نادرستی را گزارش می کنند منجر به انحلال نادرست خواهند شد.

آسیب پذیری قراردادهای هوشمند

سولند یک پروتکل کاملا غیرمتمرکز است که انجام تمام امور آن برعهده قراردادهای هوشمند است. می دانیم که یک قرارداد هوشمند اگر به طرز صحیحی کدنویسی شده باشد می تواند بسیار مطمئن تر از روش های سنتی عمل کند. اما قراردادهای هوشمند نیز توسط برنامه نویس ها کدنویسی می شوند و طبیعی است که هر برنامه نویسی خطاهایی نیز داشته باشد. درواقع هر نقطه ضعف یا نقصی که در قرارداد های هوشمند Solend وجود داشته باشد، می تواند منجر به نابودی و از بین رفتن تمام وجوه کاربران شود.

استفاده 100 درصدی از منابع مالی

یک سناریو ریسک استفاده 100% از وجوه برای تمام استخرهای DeFi وجود دارد که می گوید؛ اگر هیچ دارایی در استخرهای نقدینگی وجود نداشته باشد امکان وام گرفتن نیز وجود نخواهد داشت. بااین حال اگر وام گیرندگان به بازپرداخت وام خود ادامه دهند و یا منابع جدید همچنان وارد شوند، احتمال همچین خطری وجود نخواهد داشت. 

وام گیرندگان بزرگ (نهنگ ها)

به عنوان یک استخر بزرگ وام دهی، یکی از اصلی تری آسیب پذیری های Solend، وجود یک کاربر وام گیرنده بزرگ (به اصطلاح نهنگ) است. نهنگ ها در پروتکل حضور پررنگی دارند. در ژوئن سال 2022 یکی از نهنگ ها توانست Solend را به مرز نابودی بکشاند. یکی از نهنگ های بزرگ با 108 میلیون دلار شبکه سولانا را در ژوئن 2022 نابود کرد. سولند به سختی توانست از انحلال 95% از سپرده های SOL در استخر خود جلوگیری کند. 

آینده سولند Solend  

سولند قدرت و ویژگی های دیفای DeFi را به شبکه سولانا آورده است و به کاربران فرصت های زیادی ارائه می دهد که می تواند پتانسیل افزایش سود آن هارا فراهم کند. اگرچه مشکل نهنگ ها در سال 2022 آسیب پذیری پروتکل را آشکار کرد. با این حال صنعت کریپتو همچنان یک صنعت جدید به حساب می آید که مردم درحال یادگیری آن هستند. رسیدگی موفقیت آمیز به قضیه نهنگ ها برای رضایت اکثر ذینفعان، اعتبار پروژه را افزایش داد. علاوه براین، Solend یک عنصر DeFi قدرتمند را به اکوسیستم سولانا می آورد که با وجود آسیب پذیری ها، یک برنامه کاربردی جذاب است که با برطرف کردن مشکلات کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می کند.

در آخر شما می توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
فاندامنتال سولانا، توکنومیک شبکه Solana و ارزدیجیتال SOL فاندامنتال سولانا، توکنومیک شبکه Solana و ارزدیجیتال SOL
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل Aave - پلتفرم وام دهی آوی و توکن AAVE - بررسی کامل
پروتکل کامپاند Compound و ارزدیجیتال COPM - وام دهی DeFi پروتکل کامپاند Compound و ارزدیجیتال COPM - وام دهی DeFi
پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید