عصر متاورس
ازموسیس Osmosis و ارز دیجیتال OSMO - صرافی غیرمتمرکز DEX

ازموسیس Osmosis و ارز دیجیتال OSMO - صرافی غیرمتمرکز DEX

پیش گفتار

ازموسیس (Osmosis) با نماد OSOM، یکی از بهترین صرافی‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکز (DEXs) برای مبادله ارزهای دیجیتال است که در بستر بلاکچین کازماس CosMos، راه اندازی و توسعه یافته و خدمات بیشتری نسبت به رقبای خود ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. یک پلتفرم نسل جدید که قابلیت مقیاس پذیری و همکاری با چندین اکوسیستم را فراهم می‎‎‎‎‎‎کند و به کاربران این امکان را می‎‎‎‎‎‎دهد تا بازارسازهای خود را سفارشی سازی کنند. 

اکوسیستم Osmosis

ازموسیس Osmosis، یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز (DEX) و بازارساز خودکار (AMM) است که به توسعه دهندگان اجازه می‎‎‎‎‎‎دهد؛ استخرهای نقدینگی و بازارسازهای خودکار شخصی سازی شده خودرا، ایجاد کنند. استخرهای نقدینگی این اکوسیستم قابلیت‌های منحصربه‌فردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای نمونه؛ در سیستم‌های سنتی باید دو توکن به نسبت برابر به استخر نقدینگی اضافه شود، اما در این پروتکل، کاربران می‌توانند توکن‌هایی با چندین نسبت متفاوت ایجاد کنند. ساختار پاداش در این پلتفرم نیز با چنین قابلیتی سازگاری کامل دارد.

ازموسیس در طراحی و توسعه خود از ابزار توسعه (SDK) کازماس استفاده می‎‎‎‎‎‎کند و برای برقراری ارتباط بین زنجیره ای و همچنین انجام تراکنش‎‎‎‎‎‎های میان زنجیره ای از قابلیت IBC بهره می‎‎‎‎‎‎گیرد. IBC، یک فناوری برای ایجاد ارتباط بین چند بلاکچین است که مسئولیت انتقال اطلاعات و همچنین احراز هویت بین دو بلاکچین مختلف را برعهده دارد. ازموسیس به عنوان یک پروتکل برای تمام شبکه‎‎‎‎‎‎های پشتیبانی شده توسط IBC عمل می‎‎‎‎‎‎کند.

ازموسیس اکنون دارای اکوسیستم شلوغی است که مملو از Dappها، کیف پول‎‎‎‎‎‎ها، DAOها، پلتفرم‎‎‎‎‎‎های خدمات دیفای (DeFi)، ابزارهای معاملاتی و ... می‎‎‎‎‎‎شود. 

مرتبط: قرارداد هوشمند چیست؟ و چه نقشی در بازارسازهای خودکار دارد 

ارز دیجیتال OSMO و توکنومیک آن 

OSMO ارزبومی و اصلی این پلتفرم است. یک توکن کاربردی و حاکمیتی برای این اکوسیستم که برای مواردی مانند؛ پرداخت هزینه کارمزدها، ییلد فارمینگ (Yield Farming)، استیکینگ و  پاداش به کاربران کاربرد دارد. توکن‎‎‎‎‎‎های OSMO همچنین برای مدیریت جامعه محور و غیرمتمرکز دراین پلتفرم کاربرد دارد. شما می‎‎‎‎‎‎توانید بااستفاده از این توکن درتصمیم‎‎‎‎‎‎های مهم آینده شرکت داشته باشید و بخشی ازاین اکوسیستم را شکل دهید. 

حداکثر عرضه توکن OSMO براساس برنامه پیش بینی شده گروه ازموسیس، برابر با 1میلیارد توکن OSMO است. عرضه کل این توکن برابر با 588 میلیون OSMO است که چیزی حدود 492 میلیون از آن، درگردش است. 

در آغاز کار پروژه، حدود 100 میلیون توکن عرضه شد که نیمی از آن‎‎‎‎‎‎ها درقالب ایردراپ به دارندگان توکن ATOM و نیمی دیگر به صندوق ذخیره ازموسیس، اختصاص یافت.

دوره‌های هاوینگ ازموسیس به صورت سالانه است و هر ساله در یک سوم از میزان عرضه توکن‌های جدید کاسته می‌شود. بر این اساس سال اول 300 میلیون، سال دوم 200 میلیون و سال سوم نیز در حدود 133 میلیون توکن عرضه شده است و تا زمان اتمام یک میلیارد توکن، همین روند ادامه خواهد داشت.

ازموسیس چطور کار می‌کند؟

ازموسیس برای تامین امنیت و اعتبارسنجی از الگوریتم اثبات سهام (PoS) بهره می‎‎‎‎‎‎گیرد. این پروتکل باایجاد ساختاری منظبط، منافع تمامی کاربران و مشارکت کنندگان را تامین می‎‎‎‎‎‎کند. افرادی که بیشتری میزان توکن را دراین شبکه استیک(سهام گذاری) کنند، به عنوان اعتبارسنج انتخاب می‎‎‎‎‎‎شوند. 

ازموسیس موفقیت و محبوبیت بالای خودرا مدیون ویژگی‎‎‎‎‎‎هایی است که آن را نسبت به سایر بازارسازهای خودکار متمایز می‎‎‎‎‎‎کند و اجازه می‎‎‎‎‎‎دهد فراتر از یک صرافی عمل کند. ازجمله این ویژگی‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎توان به موارد زیر اشاره کرد: 

سفارشی‌سازی‌های استخر نقدینگی

اکثر بازارسازهای خودکار، قابلیت‎‎‎‎‎‎های محدودی دارند. به عنوان مثال برای استیکینگ در صرافی یونی‎‎‎‎‎‎سوآپ UniSwap که یکی از محبوب ترین پلتفرم‎‎‎‎‎‎های خدمات دیفای (DeFi) است، تنها می‎‎‎‎‎‎توانید 2 نوع توکن با نسبت 1 به 1 در استخرهای نقدینگی استیک کنید، که کارمزدی درحدود 0.3 UNI (توکن بومی یونی‎‎‎‎‎‎سوآپ) دارد. البته این کارمزد، در اثر عواملی مانند زمان ایجاد بلاک، نوسانات بازار و ... متغیر است. 

درمقابل ازموسیس، دارای استخرهای نقدینگی قابل تنظیم است، که امکان ارائه نقدینگی به استخرهایی با چندین توکن و نسبت‎‎‎‎‎‎های نابرابر را فراهم می‎‎‎‎‎‎کند. این پروتکل استدلال می‎‎‎‎‎‎کند که عوامل دریک بازار درحال بلوغ دیفای (DeFi)، مانند آربیتراژورها* و LPها* نیاز به راه حل‎‎‎‎‎‎های منعطف تری خواهند داشت که به آن‎‎‎‎‎‎ها این امکان را بدهد تا فرصت‎‎‎‎‎‎ها را شناسایی کنند و با تنظیم پارامترها، به آن‎‎‎‎‎‎ها واکنش نشان دهند. درنتیجه در پروتکل ازموسیس، LPها می‎‎‎‎‎‎توانند عوامل لغزش، کارمزد تراکنش‎‎‎‎‎‎ها و موارد دیگر را متناسب با شرایط، تنظیم کنند. این امر منجر به شناسایی بهتر فرصت‎‎‎‎‎‎ها و درنتیجه افزایش سود می‎‎‎‎‎‎شود. 

* آربیتراژ :  به معنای خرید یک دارایی دیجیتال دریک صرافی و فروش آن با قیمت بالاتر در صرافی دیگر است. به بیان دیگر: کسب سود از قیمت یک دارایی بین چند بازار مختلف دریک بازه زمانی است.
* LP یا Liquidity provider:  به معنای تامین کنندگان نقدینگی است. برای اطلاعات بیشتر به آموزش ییلدفارمینگ (Yield Farming) مراجعه کنید. 

استخرهای نقدینگی با حاکمیت مستقل

استخرهای نقدینگی دارای پارامترهای متغییری هستند، اما این پارامترها باید با تصمیمات استیک کنندگان، هماهنگ باشند. حاکمیت مستقل استخر نقدینگی، همان عاملی است که باعث ایجاد نوعی هماهنگی و استراتژی سرمایه‌گذاری بین استیک کنندگان می‌شود.

هر چه میزان استیک‌گذاری یک سرمایه‌گذار در استخر نقدینگی افزایش یابد، به همان نسبت نیز قدرت رای کاربر در تصمیمات مهم استخر افزایش پیدا می‌کند. برای تشویق به استیکینگ بلند مدت، حاکمیت مستقل ایده‌های کارآمدتری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و در دراز مدت باعث افزایش پاداش و حق رای آن‎‎‎‎‎‎ها می‌گردد.

بررسی خدمات ازموسیس Osmosis

ازموسیس یک پلتفرم ارائه دهنده خدمات دیفای (DeFi) است که همانطور که گفته شد، خدمات بیشتری نسبت به سایر رقبای خود ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. اگر وارد وبسایت رسمی این پلتفرم به آدرس Osmosis.Zone شوید، با کلیک روی گزینه "Launch App"، بخش‎‎‎‎‎‎های مختلف قابل مشاهده است. اگر مایل به استفاده از خدمات این سایت هستید، بهتر است یک کیف پول Keplr برای فعالیت‎‎‎‎‎‎های خود نصب کنید. Keplr یک کیف پول دیجیتال در اکوسیستم ازموسیس است. اصلی ترین خدمات ازموسیس به شرح زیر است: 

1-Swap یا مبادله: 

دراین بخش می‎‎‎‎‎‎توانید انواع دارایی‎‎‎‎‎‎های دیجیتال را مبادله کنید. هزینه کارمزد تراکنش‎‎‎‎‎‎ها با استفاده از توکن‎‎‎‎‎‎های OSMO (توکن بومی ازموسیس) و توکن‎‎‎‎‎‎های ATOM (توکن بومی شبکه کازماس)، قابل پرداخت است. بنابراین پیش از شروع فعالیت مقداری ازاین توکن‎‎‎‎‎‎ها را در کیف پول خود ذخیره کنید. 

2- Pools یا استخرها: 

تمام استخرهای نقدینگی و اطلاعات آن‎‎‎‎‎‎ها دراین بخش قابل مشاهده است که می‎‎‎‎‎‎توانید براساس علاقه خود، درهرکدام از آن‎‎‎‎‎‎ها مشارکت داشته باشید. 

3- Assets یا دارایی ها: 

این بخش مربوط به دارایی‎‎‎‎‎‎های شما دراین پلتفرم است. که می‎‎‎‎‎‎توانید دارایی‎‎‎‎‎‎های استیک شده، دارایی‎‎‎‎‎‎های پیوند خورده، سود حاصل از استیکنیگ و مجموع دارایی‎‎‎‎‎‎های خودرا مدیریت کنید. 

4- Stake یا سهام: 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید دراین بخش، توکن‎‎‎‎‎‎های خودرا در استخرهای نقدینگی استیک کنید. توجه داشته باشید با انجام استیکینگ علاوه بر سودسالانه (APY) خود، می‎‎‎‎‎‎توانید به اعتبارسنج استخر تبدیل شده و پاداشی اضافی دریافت کنید. 

5- Vote یا رای گیری: 

این بخش مربوط به رای گیری درباره تصمیمات مهم آینده است. شما می‎‎‎‎‎‎توانید با استیکینگ در استخرهای نقدینگی، حق رای بیشتری به دست آورید. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید یک پروپوزال (پیشنهاد)، را ایجاد کنید که درصورت کسب آرا به مرحله اجرا درخواهد آمد. 

سخن پایانی

بازارساز خودکار ازموسیس به عنوان  اولین صرافی غیرمتمرکز بر روی بلاک چین کازماس شناخته می‌شود که امکان همکاری با چندین زنجیره بلاک چین را فراهم کرده است. این پروژه روش‌های متنوعی را برای تامین نقدینگی خود در نظر گرفته است و توانسته در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشد. 

با وجود اینکه هیچ نقشه راهی برای این پروژه ترسیم نشده، اما توانسته بسیاری از توجهات فعالان جامعه کریپتو را به خود جلب کند. البته این توجهات در برخی از مواقع با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. با این حال روند توسعه این پلتفرم همچنان ادامه دارد.

در آخر شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک گذاشته و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
رریبل - آموزش ساخت NFT در Rarible و فروش آن - صفر تا صد رریبل - آموزش ساخت NFT در Rarible و فروش آن - صفر تا صد
بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI
اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید