عصر متاورس
پروتکل dYdX - فاندامنتال dYdX و توکنومیک ارزدیجیتال DYDX

پروتکل dYdX - فاندامنتال dYdX و توکنومیک ارزدیجیتال DYDX

مقدمه

dYdX یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که بیش از 35 ارزدیجیتال را برای معامله در اختیار کابران قرار می‎‎‎‎‎‎دهد، و برای استفاده از خدمات آن، نیازی به احراز هویت (KYC) نخواهید داشت. dYdX خدماتی مانند معاملات آتی دائمی، معاملات حاشیه ای(Margin)، معاملات اسپات(Spot) و سیستم وام دهی و استقراض DeFi را به کاربران ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. همه این ویژگی ها در کنار حذف واسطه ها، dYdX را به یکی از بزرگترین صرافی های جهانی از نظر حجم بازار تبدیل کرده است. این پلتفرم همچنین رابط کاربری ساده ای دارد که کاربران کم تجربه را راضی نگه می‎‎‎‎‎‎دارد. 



dYdX چیست؟

dYdX یک صرافی غیرمتمرکز در بستر شبکه اتریوم Ethereum است که در ژوئیه 2017 توسط " آنتونیو جولیا " راه اندازی شد. این صرافی در ابتدای فعالیت خود خدماتی مانند معاملات حاشیه (Margin) وسیستم وام دهی DeFi را در لایه 1 اتریوم، ارائه می‎‎‎‎‎‎داد. 

پروتکل dYdX روی قراردادهای هوشمند اتریوم و مجموعه های STRAK (که توسط StarkWare پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎شوند)، ساخته شده است. dYdX از زمان راه اندازی تاکنون به دنبال غیرمتمرکزتر کردن خدمات و اجزای خود بوده است. و به عنوان راهی برای غیرمتمرکز کردن مبادلات ارزهای دیجیتال، براساس پروتکل هایی ساخته شده است که نیاز به اعتماد را از بین می‎‎‎‎‎‎برد و بدون هیج مجوزی، به صورت عمومی قابل دسترس است. 

نگاهی به پیشینه dYdX

dYdX در اواسط سال 2017 توسط آنتونیو جولیانو ( Antonio Juliano )، راه اندازی شد. جولیانو مهندس نرم افزار صرافی کوین بیس CoinBase و اوبر Uber نیز بوده است. هدف او ایجاد مبادلات منبع باز و جامعه محور بود و برای تحقق اهداف خود، یک فروش اولیه سکه ICO را راه اندازی کرد. 

صرافی dYdX تا آگوست سال 2020 در بلاک‎‎‎‎‎‎چین اتریوم میزبانی می‎‎‎‎‎‎شد، اما با توجه به هزینه بالای کارمزدها در اتریوم و همچنین مشکلاتی مانند مقیاس پذیری اتریوم، dYdX به شبکه لایه 2 StarkWare روی آورد. که منجر به افزایش توان عملیاتی و مقیاس پذیری آن شد. 

در سال 2021 بود که dYdX، ارزبومی و اصلی خودرا با نماد DYDX راه اندازی کرد و در اختیار کاربران خود قرار داد. همچنین بنیاد dYdX را برای ارتباط بین کاربران و توسعه دهندگان راه اندازی کرد. 

مرتبط : مقیاس پذیری در بلاکچین چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

ویژگی های مثبت و منفی dYdX از نظر کاربران 

مثبت :

1- هزینه های پایین برای کارمزد ها 

در اول آگوست، dYdX ساختار معاملات جدیدی را برای حجم معاملات ماهانه زیر 100 هزار دلار، اعلام کرد. این صرافی در اطلاعیه خود توضیح می‎‎‎‎‎‎دهد که معاملات بدون کارمزد را برای کاربران متوسط امکان پذیر می‎‎‎‎‎‎سازد و درعوض از معامله گران با تجربه کارمزد دریافت می‎‎‎‎‎‎کند. به این معنی که اگر حجم معاملات 30 روزه شما کمتر از 100,000 دلار باشد، می‎‎‎‎‎‎توانید بدون پرداخت هیچ کارمزدی، از خدمات dYdX استفاده کنید. این مزیت بزرگی است که در دیگر صرافی ها یافت نخواهد شد.  

2- بهره گیری از فناوری Zk-Rollups

dYdX با هدف کاهش هزینه کارمزد ها در شبکه اتریوم، از Zk-Rollups استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. این پروتکل تراکنش های خارج از شبکه اتریوم را اجرا می‎‎‎‎‎‎کند، اطلاعات مربوط به تراکنش هارا بایکدیگر دسته بندی می‎‎‎‎‎‎کند و آن هارا به صورت زنجیره ای ارسال می‎‎‎‎‎‎کند. این امر سبب می‎‎‎‎‎‎شود تا درنهایت هزینه های تراکنش کاهش یابد. این درحالی است که سرعت پردازش افزایش می‎‎‎‎‎‎یابد.

3- امکان کسب درآمد غیرفعال از طریق وام دادن

کسب درآمد غیرفعال از پروتکل dYdX بسیار آسان است. شما می‎‎‎‎‎‎توانید از طریق ییلد فارمینگ (Yield Farming) دارایی هایی مانند DAI، ETH و USDC را به عنوان پاداش به دست آورید. ارزش نرخ بهره به محض ایجاد حساب کاربری و شروع سپرده گذاری دارایی، برای هر کاربر قابل مشاهده است و پرداخت های این پروتکل به صورت منظم انجام می‎‎‎‎‎‎شود. 

نکات منفی 

اگرچه چندسالی از راه اندازی پروتکل dYdX گذشته است. اما این صرافی هنوز هم، درحال رشد و گسترش است و تا بلوغ کامل خود اندکی فاصله دارد. دراین بین dYdX با مشکلاتی روبه رو است که انتظار داریم در آینده نزدیکی برطرف شود. برخی از این معایب را در ادامه بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم. 

1- از دارایی های کمی برای معاملات، پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند.

متاسفانه دارایی های زیادی برای معامله دراین صرافی وجود ندارد. صرافی dYdX اکنون نزدیک به 36 دارایی دیجیتال را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد ( که رقم پایینی نسبت به رقبای خود است )، که شامل ارزهایی مانند بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC، اتر ETH، دوج‎‎‎‎‎‎کوین DOGE، کاردانو ADA و ... می‎‎‎‎‎‎شود. 

با اضافه شدن بازارهای جدید که به سرعت اتفاق می‎‎‎‎‎‎افتد، این صرافی نیز درحال تغییر است. توسعه دهندگان این پروژه قول داده اند که در آینده ای نزدیک این مشکلات را برطرف سازند. 

2- نرخ های بهره متغیر است. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید از طریق وام دهی DeFi در پلتفرم dYdX سود قابل توجهی به دست آورید. بااین حال از آن جایی که ارزش نرخ بهره توسط قانون عرضه و تقاضا برای هر دارایی دیجیتال تعیین می‎‎‎‎‎‎شود. می‎‎‎‎‎‎تواند بسیار متغیر باشد و این ماهیت پویا در نرخ های بهره می‎‎‎‎‎‎تواند بر وام دهنده رمزنگاری تاثیر منفی داشته باشد. 

3- جفت معاملات حاشیه ای محدود است. 

معاملات حاشیه ای (Margin )، شامل فرآیند استقراض به منظور خرید دارایی های دیجیتال است. اگرچه سیستم dYdX به خوبی ساخته شده و حتی برای قرض دادن ارزهای دیجیتال وثیقه های پایین تری نسبت به رقبای خود می‎‎‎‎‎‎پذیرد، اما متاسفانه درحال حاضر جفت های معاماتی کمی وجود دارد. 

یک بار دیگر گروه توسعه دهنده این پروژه اعلام کرده است که احتملا در سال جاری این مشکل برطرف خواهد شد.  

بررسی ویژگی های dYdX به صورت خلاصه 

تاکنون صرافی های DEX، زیادی به وجود آمده اند که خدماتی مشابه را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند. اما dYdX را می‎‎‎‎‎‎توان متفاوت از دیگر صرافی های غیرمتمرکز دانست، چراکه برخی خدمات نوآورانه را به کاربران خود ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. هدف اصلی dYdX ارائه معاملات مشتقات علاوه بر معاملات لحظه ای در بازار ارزهای دیجیتال است. که به کاربران این امکان را می‎‎‎‎‎‎دهد تا تجربه معاملاتی خودرا سفارشی سازی کنند. به عنوان مثال؛ اگر یک معامله گر یک دستور توقف ضرر را 5 درصد زیر قیمت سکه تعیین کند، موقعیت بازار به طور خودکار بسته می‎‎‎‎‎‎شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود. ویژگی های دیگری که dYdX را از سایر رقبای خود متمایز می‎‎‎‎‎‎کند، را در ادامه بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم؛ 

1- یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز : dYdX بر تمرکززدایی هرچه بیشتر متمرکز شده و نوید این را می‎‎‎‎‎‎دهد که تمرکززدایی کامل و شفافیت بیشتری نسبت به خدمات مالی سنتی ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. 

2- بدون هزینه کارمزد : هیچ هزینه کارمزد مستقیمی در پروتکل dYdX وجود ندارد، چراکه اطلاعات خارج از زنجیره پردازش می‎‎‎‎‎‎شوند.  

3- کارمزدهای پایین برای معامله گران متوسط : همانطور که در بالا اشاره کردیم، پروتکل dYdX هیچ کارمزدی از معامله گرانی که حجم معامله ماهانه آن ها کمتر از 100,000 دلار باشد، دریافت نخواهد کرد. 

4- میزان وثیقه پایین : این پلتفرم خدمات وام دهی DeFi را با شرایطی مناسب تر از سایر رقبای خود، ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. 

5- نرخ بهره پویا : کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند از طریق وام دادن دارایی های خود، بهره دریافت کنند و این نرخ بهره، براساس قانون عرضه و تقاضای عمومی، ارزش گذاری می‎‎‎‎‎‎شود.

مرتبط : سیستم وام دهی در دیفای (DeFi) و نحوه کسب سود.

ارزدیجیتال DYDX و بررسی توکنومیک آن 

پروتکل dYdX در آگوست 2021، ارزبومی و اصلی خودرا با نماد DYDX منتشر کرد. ارزدیجیتال DYDX برای اقتصاد این اکوسیستم و برای تامین انرژی پلتفرم استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. DYDX یک توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 است که درادامه نگاهی به توکنومیک آن می‎‎‎‎‎‎اندازیم.

عرضه کل این توکن برابر با 1 میلیارد است، که چیزی حدود 135 میلیون از آن، درگردش است. 

ارزش کل قفل شده (TVL) برابر با 386,517,899 دلار است و درزمان درج مقاله نزدیک به 242,351,546 دلار، ارزش بازار دارد. 

نحوه تخصیص توکن DYDX به شرح زیر است؛ 

27.73% به سرمایه گذاران پروژه اختصاص یافت. 

25% برای پاداش های معاملاتی، درنظر گرفته شد. 

15.27% به کارمندان و مشاوران تجاری یا بنیاد dYdX اختصاص یافت. 

7.5% برای ایردراپ AirDrops درنظر گرفته شد. 

7.5% برای پاداش به تامین کنندگان نقدینگی درنظر گرفته شد. 

7% به کارمندان و مشاوران آینده، اختصاص یافت. 

5% به خزانه dYdX تعلق گرفت. 

2.5% برای نقدینگی استخرهای استیکینگ (Staking) درنظر گرفته شد.

2.5% برای امنیت استخرهای استیکینگ (Staking) درنظر گرفته شد.

مرتبط : توکنومیک (tokenomics) چیست؟ بررسی پارامترهای اثرگذار بر قیمت یک دارایی دیجیتال 

سخن پایانی 

دراین مقاله به بررسی پروتکل dYdX و ارزبومی آن با نماد DYDX پرداختیم و خدمات و بخش های مختلف آن را مورد بحث قرار دادیم. حکم نهایی برای استفاده از این صرافی، از نظر کاربران این است که؛ 

dYdX برای کاربرانی باتجربه که به دنبال ابزارها و ویژگی های بیشتری برای معاملات هستند، بهترین گزینه خواهد بود. اما به این معنا نیست که dYdX مناسب کاربران کم تجربه نیست، بلکه با رابط کاربری ساده ای که این پروتکل ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد، هرشخصی می‎‎‎‎‎‎تواند از خدمات آن استفاده کند. dYdX از نظر حجم بازار یکی از بزرگترین صرافی های جهانی حال حاضر است. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات و سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین ها، آگاه شوید. 

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع
صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin
UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید