عصر متاورس
بلاکچین کاوا  Kava و ارزدیجیتال KAVA - وام دهی در دیفای DeFi

بلاکچین کاوا Kava و ارزدیجیتال KAVA - وام دهی در دیفای DeFi

پیش گفتار

تا به حال در دنیای کریپتو و تکنولوژی‌های مرتبط به بلاکچین، نرم‌افزارها و پروژه‌های متفاوتی راه‌اندازی شده است که دیفای یکی از آن‌ها است. بلاکچین کاوا (KAVA) یکی از پروژه‌های دیفای است که در این مقاله از عصر متاورس در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

پلتفرم دیفای کاوا به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین ارز دیجیتال را بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند مؤسسات مالی و سایر اشخاص ثالث قرض دهند. افزایش تقاضا برای خدمات و محصولات دیفای، کاوا را به پروژه‌ای مرتبط با فناوری برجسته و کاربرد ساده تبدیل می‌کند.

مرتبط : DeFi (امورمالی غیرمتمرکز)، چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بلاکچین کاوا چیست؟



کاوا یک پروتکل نرم‌افزاری است که از چندین ارز دیجیتال استفاده می‌کند تا به کاربران خود اجازه دهد بدون نیاز به یک واسطه مالی سنتی، دارایی‌ها را قرض بگیرند و وام دهند. با وجودی که بیشتر پروژه‌های دیفای روی شبکه اتریوم Ethereum کار می‌کنند، بلاکچین کاوا روی تندرمینت کور (Tendermint Core) طراحی و اجرا شده است. با توجه به بررسی‌های تیم توسعه، این شبکه قابلیت‌های بیشتری به کاوا می‌دهد.

کاربران پلتفرم کاوا، ارزهای دیجیتال را در قراردادهای هوشمند کاوا قفل می‌کنند تا بتوانند وام‌هایی در قالب USDX ( یکی از استیبل کوین های بومی پلتفرم وام دهی کاوا )، بگیرند.

بلاکچین کاوا از یک ویژگی در اکوسیستم کازماس به نام مناطق (zones ) برای مدیریت دارایی‌های کریپتو که می‌پذیرد استفاده می‌کند، که سپس در برنامه‌هایی در شبکه‌های مستقل اجرا می‌شود. این به پروژه اجازه می‌دهد تا تعداد دارایی‌های کریپتو را که وام گیرندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند افزایش یافته و شامل XRP، BNB و BTC و غیره باشد.

با وثیقه گذاشتن ارزهای دیجیتال برای ضرب USDX، کاربران پاداش‌های هفتگی را در قالب ارز دیجیتال KAVA، توکن بومی پلتفرم دریافت می‌کنند. کل مبلغ دریافتی کاربران بلاکچین KAVA بستگی به نوع وثیقه استفاده شده و مقدار USDX دارد که کاربر ضرب می‌کند. به عنوان مثال، ماینرهایی که از BNB به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند، سهمی از 74000 کاوا را که پلتفرم به صورت هفتگی منتشر می‌کند، دریافت می‌کنند.

کاوا چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، کاوا به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌ها را در قراردادهای هوشمند خاص قفل کنند و USDX را وام بگیرند. در پشت پرده، برای انجام این کار فرآیندی به نام موقعیت بدهی وثیقه‌ای (collateralized debt position) ایجاد شده است. موقعیت بدهی وثیقه‌ای یا CDP، قراردادی است که برای اطمینان از ثابت ماندن ارزش USDX با دلار آمریکا طراحی شده است.

برای راه‌اندازی CDP، لازم است کاربران موارد زیر را انجام دهند:

کریپتو سرمایه‌گذاری کنند: کاربران می‌توانند کیف پول خود را برای واریز ارزهای دیجیتال به پلتفرم کاوا متصل کنند.

ایجاد یک CDP: بلاکچین کاوا ارز دیجیتال سپرده شده را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کند.

ایجاد  USDX: به کاربران وام USDX بر اساس ارزش CDP داده می‌شود.

بستن یک  CDP: کاربران بدهی را به اضافه یک کارمزد بازپرداخت می کنند تا رمزنگاری وثیقه خود را باز کنند.

برداشت کریپتو: هنگامی که ارز دیجیتال به کاربر بازگردانده شد، کاوا USDX را می‌سوزاند.

نسبت وثیقه

شما می توانید نسبت وثیقه را به عنوان مکانیزمی در نظر بگیرید که به محافظت از پروتکل در برابر نوسانات کمک می‌کند که ارزش وثیقه را کاهش می‌دهد.

در پلتفرم دیفای کاوا، USDX اور کلترالایزد (over-collateralized) به معنی وثیقه بیش از حد است، به این معنی که وام گیرندگان باید مبلغی بالاتر از ارزش USDX تعیین شده توسط پروتکل واریز کنند. سپس از نسبت بدهی به وثیقه برای محاسبه نرخ نقدینگی استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، نسبت وثیقه 200 درصد به این معنی است که یک کاربر با ارائه 100 دلار وثیقه 50 دلار USDX دریافت می‌کند. اگر ارزش بدهی به وثیقه به زیر یک آستانه مشخص کاهش یابد، وثیقه نگهداری شده در قراردادهای هوشمند به مزایده گذاشته می‌شود و وثیقه باقی مانده به کاربران بازگردانده می‌شود.

اثبات سهام کاوا

پروتکل کاوا توسط کازماس پشتیبانی می‌شود، که یک شبکه مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) است. به این معنی که کاوا نمی‌تواند استخراج شود. بلاکچین KAVA به جای آن در فرآیند اعتبار سنجی خود و برای ایمن‌سازی شبکه به استیکینگ متکی است. کاربران می‌توانند کاوا را برای ایجاد نودهای خود به استیک کنند، در حالی که بهترین 100 نود نقش اعتبار سنج‌هایی را برعهده دارند که برای کارشان پاداش می‌گیرند.

تاریخچه بلاکچین کاوا

کاوا در سال 2018 توسط Kava Labs، یک بنیاد انتفاعی، توسعه یافت و توسط روری اودانل، برایان کر و اسکات استوارت مشترکاً تأسیس شد. این تیم یک عرضه عمومی توکن برای 6.5 درصد از کل عرضه کوین‌های کاوا ترتیب داد. فروش توکن در صرافی بایننس سازماندهی شد که نهایتاً تیم حدود 3 میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کرد.

در آگوست 2020، پروتکل وام دهی کاوا رسماً در پلتفرم کازماس فعال شد و به بایننس اجازه داد برای وام‌های کریپتو در USDX وثیقه شود. از آن زمان، کاوا بیش از 8 میلیون دلار وام در USDX ثبت کرده است، و حدود 24 میلیون دلار در بایننس کوین به عنوان وثیقه قفل شده است.

خدمات و ویژگی های این بلاکچین

با استفاده از بلاکچین کاوا، خواهید دید که انعطاف‌پذیری و سرعت توسعه قراردادهای هوشمند اتریوم با قابلیت همکاری Cosmos SDK در آن ترکیب شده‌اند. اگر بخواهیم برجسته‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم را بررسی کنیم، سه مورد زیر قابل ذکر هستند.

قابلیت همکاری

یک بلاکچین Cosmos SDK بسیار مقیاس‌پذیر و ایمن که کاوا را از طریق پروتکل IBC به 30 زنجیره و 60 میلیارد دلار اکوسیستم کازماس متصل می‌کند.

سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM)

یک محیط اجرایی سازگار با ماشین مجازی اتریوم که به توسعه دهندگان Solidity و Dapp های آن‌ها امکان بهره‌مندی از مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه کاوا را می‌دهد.

مقیاس پذیری

با نهایی‌بودن تک بلاک و مقیاس‌پذیری بی‌رقیب، مکانیزم اجماع تندرمینت کاوا را قادر می‌سازد تا از نیازهای تراکنش هزاران پروتکل و میلیون‌ها کاربر پشتیبانی کند.

ارزدیجیتال کاوا KAVA


توکن کاوا برای امنیت، حاکمیت و عملکردهای مکانیکی پلتفرم یکپارچه است. سه مورد استفاده اصلی برای توکن کاوا وجود دارد که عبارتند از:

امنیت

100 نود برتر، بلاک‌ها را با یک سهم وزنی در توکن‌های کاوا تأیید می‌کنند. انگیزه‌های اقتصادی برای اعتبارسنجی‌ها به صورت کسب کاوا به عنوان پاداش بلاک و به عنوان بخشی از کارمزد تراکنش‌های شبکه است. اعتبارسنج‌ها در معرض خطر از دست دادن کاوا از طریق شرایط اسلشینگ (slashing) سخت‌گیرانه مانند عدم اطمینان از آپ تایم (uptime) بالا و امضای دوگانه معاملات هستند.

حاکمیت

ارز دیجیتال کاوا برای پیشنهادات و رأی‌گیری در مورد پارامترهای حیاتی شبکه کاوا استفاده می‌شود. این شامل انواع دارایی‌های پشتیبانی شده و Dapp ها، محدودیت‌های بدهی آنها، و دارایی‌های قابل قبول برای استفاده به عنوان وثیقه، نسبت وثیقه، کارمزد و نرخ پس‌انداز برای ابزارهای مالی مختلف معرفی شده به شبکه است. توکن کاوا همچنین برای رأی دادن به پیشنهادهایی استفاده می‌شود که بر صندوق SAFU شبکه کاوا و تخصیص خزانه تأثیر می‌گذارد، مانند پرداخت پاداش برای برنامه‌های تشویقی.

مشوق ها

بخشی از انتشارات کاوا به عنوان مشوق برای مقیاس‌بندی شبکه توزیع می‌شود. این مشوق‌ها مستقیماً به پروژه‌های برتر در هر زنجیره می‌روند تا رشد، تشویق رقابت و بهبود سلامت اکوسیستم کاوا را افزایش دهند.

توکنومیک کاوا

به منظور پرداخت پاداش استیکینگ، عرضه کل کاوا محدود نیست. بنابراین کاوا به عنوان یک ارز دیجیتال تورمی توصیف می‌شود، به این معنی که عرضه آن در طول زمان افزایش می‌یابد. با این حال آمار و ارقامی در توکنومیک کاوا برای بررسی تخصیص آن وجود دارد که به صورت زیر هستند:

1- توکن های فروش خصوصی 1، 30.05 درصد از کل عرضه توکن را تشکیل می‌دهند. از 15 ژوئن تا 30 ژوئن 2019 انجام شد.

2- توکن‌های فروش خصوصی 2، 5.02 درصد از کل عرضه توکن را تشکیل می‌دهد. از 15 جولای تا 31 جولای 2019 انجام شد.

3- توکن فروش خصوصی 3، 4.93 درصد از کل عرضه توکن را تشکیل می‌دهند. از 15 آگوست تا 31 آگوست 2019 انجام شد.

4- توکن های فروش بایننس لانچ پد، 6.52 درصد از کل عرضه توکن کاوا را تشکیل می‌دهند. این در اکتبر 2019 برای افزایش کل 3 میلیون دلار بایننس کوین با 0.46 دلار به ازای هر توکن برای 6.52 درصد از کل عرضه توکن انجام شد.

5- توکن‌های سهامداران Kava Labs 25 درصد از کل عرضه توکن را تشکیل می‌دهند.

6- توکن‌های خزانه‌داری 28.48 درصد از کل عرضه توکن را تشکیل می‌دهند.

استیبل کوین USDX

توکن USDX یک استیبل کوین بومی با پشتوانه کریپتوی دیفای کاوا است. به گفته Kava Labs، «هرکسی در جهان می‌تواند دارایی‌های دیجیتال را به عنوان وثیقه در کاوا سپرده کرده و از آن موجودی برای مینت توکن‌های USDX استفاده کند.

توکن USDX را می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز کریپتویی معامله کرد. محبوب‌ترین صرافی برای این کار بیت‎‎‎‎‎‎مکس BitMax است. با این حال برای اطلاعات بیشتر از حرکات لحظه‌ای قیمت و آمار و ارقام توکنومیک USDX، می‌توانید به وب سایت‌های کوین مارکت کپ (coinmarketcap) و کوین گکو (coingeko) مراجعه کنید.

جمع بندی

بلاکچین کاوا وام و استقراض آسان و بدون درز را براساس انواع ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط این پروتکل امکان‌پذیر می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از یک سیستم ساده و کاربرپسند برای وثیقه، از وام‌دهی کراس چین بهره ببرند.

کاربران می‌توانند بر اساس میزان استیک خود از بلاکچین KAVA سود سالانه کسب کنند و همچنین می‌توانند براساس وجوهی که برای وام‌ها می‌گذارند سود کسب کنند. به این ترتیب در یک سیستم غیرمتمرکز که فرصت استقراض و قرض دادن کریپتو را فراهم می‌کند، کاربران می‌توانند به راحتی به یک پلتفرم وام دهی چند ارزی دسترسی داشته باشند.

شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ پروتکل Lido DAO و ارزدیجیتال LDO - کسب درآمد از استیکینگ
شبکه CosMos و ارز دیجیتال ATOM - راهنمای جامع شبکه CosMos و ارز دیجیتال ATOM - راهنمای جامع
فاندامنتال شبکه ایاس (EOSIO) و ارزدیجیتال EOS - بررسی کامل فاندامنتال شبکه ایاس (EOSIO) و ارزدیجیتال EOS - بررسی کامل
ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG
پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi پروتکل انکر Anchor و ارزدیجیتال ANC - وام دهی در دیفای DeFi
پروتکل سولند Solend -  نحوه وام دهی در دیفای و کسب سود پروتکل سولند Solend - نحوه وام دهی در دیفای و کسب سود

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید