عصر متاورس
سینتتیکس و ارزدیجیتال SNX - فاندامنتال Synthetix Network

سینتتیکس و ارزدیجیتال SNX - فاندامنتال Synthetix Network

پیش گفتار 

سینتتیکس Synthetix، یکی از پروتکل‎‎‎‎‎‎‎های پیشرو در صنعت امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) است که در جامعه کریپتو محبوبیت بالایی به دست آورده. این اکوسیستم عمده دلیل موفقیت خود را، مدیون پروتکل بیمه بر دارایی‌‎‎‎‎‎‎‎های توزیع شده در شبکه بلاک‎‎‎‎‎‎چین است. پلتفرم سینتتیکس بر روی شبکه اتریوم Ethereum راه‌اندازی شده است و کاربرانی که بر روی این پلتفرم فعالیت دارند می‌توانند مشتقات رمزارز مبتنی بر بلاک‎‎‎‎‎چین را ایجاد و مورد معامله قرار دهند. توکن SNX، ارزبومی و اصلی این پلتفرم است که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده. 

درادامه این مقاله به نحوه کار Synthetix، ارزدیجیتال SNX و اهداف و کاربردهای این پروژه می‎‎‎‎‎‎پردازیم.  

پروژه سینتتیکس نتورک چیست؟

پروژه سینتتیکس Synthetix، یک پروتکل بیمه مبتنی بر دارایی‌های غیرمتمرکز است و کاربران از طریق آن می‌توانند طیف گسترده‌ای از کالاها، ارزهای فیات و حتی سهام را به ارزدیجیتال SNX تبدیل کنند و سپس، آن را نگهداری یا مورد معامله قرار دهند. کاربران همچنین می‌توانند چنین دارایی‌هایی را به ارزهای دیجیتالی مانند بیت‎‎‎‎‎کوین BTC که محبیوبیت بالایی دارد تبدیل کنند. دارایی‌های مصنوعی (مشتقات رمزارز مبتنی بر بلاک چین) به واسطه ارز دیجیتال SNX وثیقه‌ می‌شوند. در چنین رویکردی توکن‌های این پلتفرم در یک قرارداد هوشمند بلوکه شده و در ازای آن مجوز صدور دارایی‌های مرکب فراهم می‌شود. منظور ما از دارایی‌های ترکیبی، ارزهای فیات، ارزهای دیجیتال، کالا، اوراق قرضه و... است. این سیستم می‌تواند هر دارایی که قیمت مشخصی برای آن تعیین شده است را پشتیبانی کند.

پروتکل Synthetix  چگونه کار می‌کند؟ 

نحوهکار پروتکل Synthetix (سینتتکیس)

تمامی فعالیت‌های پروتکل Synthetix براساس قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد. این پروتکل برای اینکه قیمت ارز دیجیتال SNX را ثابت نگه‌دارد، برای کاربران خود مجموعه‌ای از مشوق‌ها را در نظر گرفته است تا بتواند آن را به عنوان یک وثیقه قابل قبول مورد استفاده قرار دهد.

 سرمایه‌گذارانی که در این پلتفرم فعالیت دارند از طریق کارمزد تراکنش‌های صورت گرفته پاداش دریافت می‌کنند. از این‌رو به نظر می‌رسد که ارزش توکن SNX رابطه مستقیمی با استفاده از شبکه سینتتیکس دارد. کاربرانی که قصد دارند دارایی ترکیبی در اختیار داشته باشند باید مقداری توکن SNX خریداری و آن را برای نگهداری به کیف‎‎‎‎‎‎پول خود انتقال دهند. در این پروتکل برای تعیین ارزش دارایی ترکیبی از اوراکل‌ها استفاده می‌شود. 

اوراکل‌ها هم برای عملکرد صحیح به داده‌های ورودی متکی هستند و داده‌های ورودی آن نیز از طریق مشارکت چین لینک (chainlink) امکان‌پذیر شده است. این اورکل‌ها داده‌های خود را از منابع مختلفی به دست می‌آورند و سپس آن‎‎‎‎‎‎‎ها را تجمیع کرده و پردازش می‌کنند.

بررسی فنی پروژه

همانطور که گفته شد پروتکل Synthetix در بستر بلاکچین اتریوم راه اندازی و توسعه یافته است. کاربران برای ایجاد دارایی‎‎‎‎‎‎‎های ترکیبی باید به همان اندازه توکن SNX را در قراردادهای استیکینگ (Staking) قفل کنند. در واقع چنین روشی یک نوع وثیقه‌گذاری است. هر دارایی ترکیبی، یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 است و قیمت آن براساس ارزش دارایی خارجی تعیین می‌شود. ارزش این دارایی‌ها توسط اوراکل‌ها به طور مرتب بازخوانی و اندازگیری می‌شود. توجه داشته باشید که برای صدور دارایی‌های ترکیبی، بایستی مقدار مشخصی از توکن SNX استیک و سپرده‌گذاری گردد. 

* استیکینگ فرآیندی به معنای سپرده گذاری دارایی‎‎‎‎‎‎‎های دیجیتال (در شبکه‎‎‎‎‎‎‎های اثبات سهام PoS) است که در ازای آن مقداری APY (سوسالانه) دریافت می‎‎‎‎‎‎کنید. شما می‎‎‎‎‎‎توانید به دو روش قفل شده و منعطف، برای مدت مشحصی دارایی های دیجیتال خودرا در پلتفرم‎‎‎‎‎‎های DeFi، استیک کنید. 

برای صادر شدن دارایی ترکیبی، هر کاربر باید 750 درصد از ارزش آن را وثیقه‌گذاری کند. این امر سبب می‌شود تا توکن‌های بیشتری در گردش باشند و کاربران بیشتری توکن SNX را خرید و فروش کنند که در نتیجه آن اتکا به شخص ثالث حذف می‌شود (تمرکززدایی بیشتر). 

تعداد کل توکن‌های در حال گردش حدود 100 میلیون واحد است و این تعداد تا سال 2024 به 250 میلیون توکن خواهد رسید. تورم ناشی از چنین نقدینگی بین صادرکنندگان Synth توزیع می‌شود. البته در ابتدای راه‌اندازی این پروژه چنین هدفی در دستور کار نبود، عدم رغبت سرمایه‌گذاران به دریافت سود تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه، باعث شد چنین برنامه‌ای پیاده‌سازی شود.

ارزدیجیتال SNX و توکنومیک آن

SNX ارزبومی و اصلی پلتفرم سینتتیکس است. یک توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 که برای مواردی مانند پرداخت ها، استیکنگ، کارمزدهای شبکه و ... استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. همانطور که گفته شد حداکثر عرضه این توکن ثابت نبوده و طراحی توکنومیک آن دارای یک عرضه نامحدود است. 

درحال حاضر عرضه کل این توکن برابر با حداکثر عرضه آن و برابر با 320,903,136 توکن SNX است که چیزی حدود 319 میلیون از آن درگردش است. نحوه تخصیص توکن به شرح زیر است : 

1- 60% از عرضه کل برای سرمایه گذاران و فروش توکن درنظر گرفته شد.

2- 3% از عرضه کل برای پاداش ها و مشوق های بازاریابی درنظر گرفته شد. 

3- 5% از عرضه کل برای همکاری و مشارکت درنظر گرفته شد. 

4- 12% از عرضه کل به بنیاد سینتتیکس اختصاص یافت. 

5- 20% از عرضه کل به تیم و مشاوران اختصاص یافت. 

نگاهی به پیشینه Synthetix Network

بنایان گذار پروتکل سینتتیکس

پروژه  سینتتیکس در فوریه 2018 با نام هیون (Havven) فعالیت خود را به عنوان یک استیبل‎‎‎‎‎کوین با پشتوانه دلار آمریکا آغاز کرد. اما در دسامبر همان سال به دلیل تغییر در رویکرد آن نسبت به پروژه، نام شرکت به Synthetix (مصنوعی) تغییر یافت. 

بنیانگذار پروژه، شخصی به نام کین واریک (Kain Warwick) است. او قبلا نیز از تجربه راه‌اندازی بزرگترین پلتفرم ارز دیجیتال در کشور استرالیا برخوردار بود و علاوه بر آن مدیریت استارت‎‎‎‎‎‎آپی به نام Blueshyft را نیز بر عهده‌ داشت. این شرکت در حال حاضر در کشور استرالیا فعالیت دارد و تمام اعضای تیم فنی، در همین کشور ساکن هستند.

پلتفرم سینتتیکس با چه پروژه‌هایی همکاری دارد؟

به نظر می‌رسد که اولین همکاری پلتفرم سینتتیکس در سال 2019 با چین‎‎‎‎‎‎لینک ChainLink آغاز شد. در این همکاری اوراکل‌های موجود در شبکه چین لینک اطلاعات قیمتی مربوط به ارزش دارایی‌های ترکیبی را در اختیار سینتتیکس قرار دادند. همچنین کاربران می‌توانند برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود یک اوراکل مختص خود بسازند.

در نوامبر سال 2019 همکاری دیگری بین سینتتیکس و شبکه تورچین (THORChain) شکل گرفت. تورچین که یک پروتکل نقدینگی بین زنجیره‌ای است، امکان تبادلات دارایی‌های رمزنگاری شده را فراهم می‌کند. اصلی‌ترین مزیت پروتکل تورچین سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش برای توکن بومی استیک شده کاربران در این پلتفرم است. 

در چه صرافی‌هایی ارز دیجیتال SNX لیست شده است؟

رمز ارز SNX در بسیاری از صرافی‌های متمرکز از جمله کوین‎‎‎‎‎‎بیس CoinBase، بایننس Binance و کوکوین KuCoin لیست شده است و در صرافی‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکزی (DEXs) مانند یونی‎‎‎‎‎سوآپ UniSwap، اسپوکی‎‎‎‎‎سوآپ SpookySwap و سوشی‎‎‎‎‎‎سوآپ SushiSwap، بالانسر Balancer و تورچین نیز امکان سوآپ این ارز دیجیتال با دیگر رمزارزها فراهم شده است.

کیف پول مناسب برای ارز دیجیتال SNX

آن دسته از کیف پول‌هایی که با استاندارد ERC-20 اتریوم سازگار هستند بهترین گزینه برای نگهداری توکن SNX به شمار می‌روند. در این بین از میان بهترین کیف پول‌های سازگار با اتریوم می‌توان به؛ لجر Ledger، تراست والت Trust Wallet، متامسک Metamask، سیف‎‎‎‎‎پل و اتمیک Atomic اشاره کرد.

مرتبط : انواع کیف پول های دیجیتال و مقایسه هرکدام. 

آینده ارز دیجیتال SNX (سخن پایانی)

در این مطلب به قابلیت‌های این پروژه و ارز دیجیتال SNX پرداخته شد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا دید نسبتا روشنی از این پلتفرم داشته باشید. اما اگر قصد دارید در آن سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهید تنها به کارآیی شبکه اکتفا نکنید و اطلاعات لازم را درباره روند بازار و ریسک‌های موجود در آن را در نظر بگیرید و بعدا اقدام به سرمایه‌گذاری در این رمزارز نمایید.

شما می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات و سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین‎‎‎‎‎‎ها آگاه شوید. 

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

بلاکچین آپتیمیزم Optimisim و ارزدیجیتال OP - شرکت در ایردراپ بلاکچین آپتیمیزم Optimisim و ارزدیجیتال OP - شرکت در ایردراپ
فاندامنتال چیلیز Chiliz و ارز CHZ - توکن هواداری و کسب سود فاندامنتال چیلیز Chiliz و ارز CHZ - توکن هواداری و کسب سود
پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع
آموزش ایردراپ سویی SUI ( گام به گام ) - دریافت توکن SUI آموزش ایردراپ سویی SUI ( گام به گام ) - دریافت توکن SUI
2 ارز دیجیتال هوش مصنوعی 2023 - سرمایه گذاری در کریپتو AI 2 ارز دیجیتال هوش مصنوعی 2023 - سرمایه گذاری در کریپتو AI

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید